Να πραγματοποιούν έρευνα τιμών οι καταναλωτές πριν προχωρήσουν σε αγορές συστήνει ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή Δημήτρης Αυλωνίτης, με αφορμή τη διενέργεια προσφορών από τα καταστήματα στο πλαίσιο της σημερινής Black Friday.

Σε σημερινή συνέντευξή του στο ραδιοφωνικό σταθμό «Στο Κόκκινο», ο γενικός γραμματέας σημείωσε ότι υπάρχει κατακλυσμός από προσφορές που διαφημίζονται τις τελευταίες μέρες και στο πλαίσιο της ορθής λειτουργίας της αγοράς και της διαφάνειας, το τμήμα Παρατηρητηρίων Τιμών της γενικής γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή διεξήγαγε έρευνα τιμών σε 870 προϊόντα τεχνολογίας για να έχουν οι καταναλωτές τιμές αναφοράς.

Δεν είναι αρνητικό ότι υπάρχει αυτός ο κατακλυσμός από προσφορές, καθώς αναμένεται η τόνωση της αγοράς, όπως είπε ο γενικός γραμματέας. Για να αποφευχθεί το ενδεχόμενο να υπάρξουν πλασματικές μειώσεις τιμής ή να μην υπάρχει πραγματικό όφελος για τον καταναλωτή το υπουργείο Οικονομίας προχώρησε σε έρευνα τιμών σε δείγμα προϊόντων τεχνολογίας και τα στοιχεία έχουν αναρτηθεί στην ηλεκτρονική σελίδα του υπουργείου: http://www.mindev.gov.gr/category/times-proionton-teleutaia-arxeia/

Ο κ. Αυλωνίτης απαντώντας σε ερώτηση για το αν υπήρξαν πέρυσι παραπλανητικές πρακτικές σημείωσε ότι κάποια λίγα περιστατικά έχουν αναδειχθεί από τους ίδιους τους καταναλωτές μέσα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, υπενθύμισε ότι η νομοθεσία προβλέπει αυστηρά πρόστιμα και υπογράμμισε ότι οι καταναλωτές μπορούν να καταθέτουν ηλεκτρονικά τις καταγγελίες τους στην ηλεκτρονική πλατφόρμα της γενικής γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή (http://www.1520.gov.gr) καθώς και στην τηλεφωνική γραμμή 1520 η οποία είναι διαθέσιμη στους καταναλωτές τις καθημερινές από τις 09:00 μέχρι τις 15:00.

Γενικότερα για την κατάσταση της αγοράς ο κ. Αυλωνίτης είπε ότι φέτος, οι δείκτες όγκου λιανικής από την ΕΛΣΤΑΤ διαγράφουν μία μικρή αλλά ενδεικτική άνοδο 2%, ενώ τα στοιχεία του Γενικού Εμπορικού Μητρώου δείχνουν ότι για κάθε μία επιχείρηση που κλείνει ανοίγουν τρεις και κατέληξε ότι «αν συνδυαστούν τα δύο αυτά στοιχεία φαίνεται άνοδος και στην προσφορά και στη ζήτηση, ακολουθώντας τους γενικότερους δείκτες».

Συστάσεις

Υπενθυμίζεται ότι με δελτίο Τύπου της, η γενική γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, συστήνει στο καταναλωτικό κοινό τα εξής για την Black Friday:

  • Συστήνεται στους καταναλωτές να διενεργούν έρευνες αγοράς για τα προϊόντα που τους ενδιαφέρουν κατά την περίοδο που θα προηγηθεί της αναφερόμενης δράσης, ώστε να διαμορφώσουν οι ίδιοι πραγματική εικόνα του μεγέθους των εκπτώσεων και προσφορών που θα εφαρμοστούν κατά την Παρασκευή 24/11/2018.
  • Οι καταναλωτές θα πρέπει να γνωρίζουν ότι κατά την ημέρα πραγματοποίησης της δράσης, το όφελος για τους ίδιους από εφαρμογή εκπτώσεων/προσφορών θα πρέπει να προκύπτει σαφώς από τις αναγραφόμενες επί των πινακίδων των προϊόντων τιμών (τιμή πριν και τιμή μετά την πραγματοποίηση της δράσης).
  • Κατά την αγορά προϊόντων και υπηρεσιών σε περίοδο προσφορών οι οποίες ισχύουν για περιορισμένο χρονικό διάστημα, οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι επαρκώς ενημερωμένοι αφού ενδέχεται ο ισχυρισμός σχετικά με την διάρκεια της προσφοράς, να μην ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.
  • Όταν οι προμηθευτές διαφημίζουν, πωλούν ή προμηθεύουν προϊόντα, οφείλουν να δίνουν στους καταναλωτές επαρκώς ακριβείς πληροφορίες ώστε να μπορούν να αποφασίσουν για την αγορά ενός προϊόντος πλήρως ενημερωμένοι.
  • Ανεξάρτητα από τον τρόπο αγοράς (φυσικό ή ηλεκτρονικό εμπόριο) ο προμηθευτής πρέπει να παρέχει σαφείς, ακριβείς και κατανοητές πληροφορίες για το συγκεκριμένο προϊόν ή υπηρεσία, προτού να προβεί ο καταναλωτής στη σχετική αγορά. Οι πληροφορίες που πρέπει να περιλαμβάνει η σύμβαση είναι κυρίως οι εξής:

-τα κύρια χαρακτηριστικά του προϊόντος
-η τελική τιμή, περιλαμβανομένων όλων των φόρων και επιβαρύνσεων
-Tα (ενδεχόμενα) έξοδα αποστολής – και τυχόν άλλες πρόσθετες επιβαρύνσεις
-ο τρόπος πληρωμής, αποστολής ή εκτέλεσης της παραγγελίας
-η ταυτότητα του εμπόρου, η ταχυδρομική διεύθυνση και ο αριθμός τηλεφώνου του
-η διάρκεια της σύμβασης (ενδεχομένως).

  • Σε αγορές μέσω διαδικτύου, τηλεφώνου, καταλόγου πωλήσεων δι’ αλληλογραφίας, ή από κατ’ οίκον πωλητές (πόρτα-πόρτα), πρέπει να σας παρέχονται και οι εξής, πιο λεπτομερείς, πληροφορίες πριν από την αγορά:

-η ηλεκτρονική διεύθυνση του προμηθευτή
-οι τυχόν περιορισμοί αποστολής σε ορισμένες χώρες
-το δικαίωμα ακύρωσης της παραγγελίας σας εντός 14 ημερών
-οι διαθέσιμες υπηρεσίες μετά την πώληση
-οι μηχανισμοί επίλυσης διαφορών
-ο αριθμός εμπορικού μητρώου του εμπόρου

  • Οι προμηθευτές θα πρέπει να εφαρμόζουν τις σχετικές διατάξεις του ν. 2251/94 και της Κωδικοποίησης Κανόνων Διακίνησης και Εμπορίας Προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών (Κανόνες ΔΙΕΠΠΥ) αναφορικά με τις «Πρακτικές πώλησης με μειωμένη τιμή ή παροχή πρόσθετου οφέλους προϊόντων και υπηρεσιών» (βλ. άρθρο 78).
  • Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με την παρ.2 άρθρο 15 του ν.4177/2013, δεν επιτρέπεται η προσφορά ειδών των οποίων η ποσότητα υπερβαίνει το πενήντα τοις εκατό (50%) του συνόλου των ειδών που διαθέτει κάθε κατάστημα.