Παρά τη διεθνή αστάθεια στις αγορές και τις γεωπολιτικές εντάσεις, η ελληνική ναυτοσύνη συνεχίζει να πρωταγωνιστεί σε παγκόσμιο επίπεδο.
Το 2025 βρίσκει τη χώρα μας σταθερά στην ελίτ της παγκόσμιας ναυτιλίας, επιβεβαιώνοντας ότι οι πλοιοκτήτες μας διατηρούν ηγετική θέση. Ειδικότερα, με βάση τα τελευταία στοιχεία της VesselsValue, η χώρα μας συγκαταλέγεται στην πρώτη τριάδα των ισχυρότερων ναυτιλιακών κρατών παγκοσμίως, καθώς η αξία του ελληνόκτητου στόλου ανέρχεται στα 183 δισεκατομμύρια δολάρια.
Μάλιστα η ελληνόκτητη ναυτιλία κατέχει το 25,2% της παγκόσμιας μεταφορικής ικανότητας στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου (bulk carriers), με συνολικό αριθμό 2.602 πλοίων. Ακόμη πιο εντυπωσιακή είναι η παρουσία μας στα πετρελαιοφόρα, όπου φτάνει το 30,2% του παγκόσμιου στόλου, ενώ στα πλοία μεταφοράς πετρελαϊκών προϊόντων το ποσοστό αγγίζει το 14,9%.
Εξίσου σημαντική όμως είναι η παρουσία μας και στον τομέα της ενέργειας. Οι Έλληνες εφοπλιστές ελέγχουν το 23,1% της παγκόσμιας χωρητικότητας στα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG carriers) και το 13,2% στα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου πετρελαϊκού αερίου (LPG carriers). Παράλληλα, δεν απουσιάζουν και από τις πιο εξειδικευμένες κατηγορίες πλοίων, όπως τα containerships και τα πλοία μεταφοράς οχημάτων, όπου η ελληνική παρουσία ανέρχεται στο 8,6% της παγκόσμιας δυναμικότητας. Η δε συμβολή της ναυτιλίας στο Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν εκτιμάται μεταξύ 6,5% και 8%, αποδεικνύοντας τον καθοριστικό της ρόλο στην οικονομική σταθερότητα και ανάπτυξη της χώρας.
Στην κορυφή της παγκόσμιας λίστας πάντως βρίσκεται η Κίνα, με στόλο αξίας 271 δισ. δολαρίων, εδραιώνοντας τη θέση της ως ηγέτιδα δύναμη, όχι μόνο στον τομέα των μεταφορών αλλά και στη ναυπηγική βιομηχανία. Ακολουθεί η Ιαπωνία, επίσης παραδοσιακά ισχυρός «παίκτης» στη ναυτιλία, με στόλο που φτάνει τα 230 δισ. δολάρια.
Αξιοσημείωτη είναι την ίδια ώρα η πρόοδος των Ηνωμένων Πολιτειών, οι οποίες ανεβαίνουν στην τέταρτη θέση με συνολική αξία στόλου 116,5 δισ. δολαρίων. Η ανοδική αυτή πορεία οφείλεται κατά κύριο λόγο στον τομέα της κρουαζιέρας, που αναδεικνύεται ως ο πολυτιμότερος πυλώνας της αμερικανικής ναυτιλίας.
Η βιομηχανία κρουαζιέρας των ΗΠΑ αντιπροσωπεύει σχεδόν τον μισό στόλο της χώρας σε χρηματική αξία, φτάνοντας τα 60,1 δισ. δολάρια. Με 203 πλοία και παρουσία των δύο κορυφαίων εταιρειών του είδους – Carnival και Royal Caribbean – η Αμερική παραμένει παγκόσμιος ηγέτης στον τομέα των ταξιδιών αναψυχής στη θάλασσα. Η ισχυρή ανάκαμψη της ζήτησης για κρουαζιέρες, μετά τα χρόνια της πανδημίας, σε συνδυασμό με τη χαμηλή διαθεσιμότητα μεταχειρισμένων πλοίων, έχει οδηγήσει σε σημαντική αύξηση των αποτιμήσεων – ακόμη και για σκάφη προηγούμενης γενιάς.
Εκτός από τις κρουαζιέρες όμως, ο αμερικανικός στόλος παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον και για τη διαφοροποίηση του. Ο δεύτερος σε αξία τομέας είναι τα Offshore Support Vessels (OSV), που υποστηρίζουν δραστηριότητες πετρελαίου και φυσικού αερίου, με συνολική αξία 12,4 δισ. δολάρια. Τα πλοία αυτού του είδους καταλαμβάνουν το 35,5% του συνόλου του στόλου των ΗΠΑ σε αριθμό μονάδων.

Σημαντικό ρόλο παίζουν επίσης οι πλατφόρμες υπεράκτιας γεώτρησης (MODU), με αξία 11,6 δισ. δολάρια και 90 μονάδες, αλλά και τα δεξαμενόπλοια, που φτάνουν τα 8,9 δισ. δολάρια σε αξία με στόλο 229 πλοίων. Στον τομέα αυτό, η εξαγορά έξι VLCCs (υπερμεγέθη δεξαμενόπλοια) από την International Seaways αποτέλεσε μία από τις πιο αξιοσημείωτες κινήσεις της χρονιάς. Τέλος, τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (container ships) των ΗΠΑ, αξίας 5,4 δισ. δολαρίων, έχουν δει εντυπωσιακή άνοδο στις αποτιμήσεις τους, λόγω των γεωπολιτικών εντάσεων που προκαλούν καθυστερήσεις και αλλαγές στις θαλάσσιες διαδρομές, όπως στη Διώρυγα του Σουέζ και στο Στενό του Ορμούζ.
Γενικότερα, η παγκόσμια αγορά ναυτιλιακών assets συνεχίζει να παρουσιάζει σταθερότητα σε επίπεδο αξιών, παρότι ορισμένοι ναύλοι έχουν καταγράψει υποχώρηση.
Η περιορισμένη ναυπηγική δραστηριότητα, οι νέοι περιβαλλοντικοί κανονισμοί και η αυξημένη ζήτηση για σύγχρονα μεταχειρισμένα πλοία έχουν στρέψει τους επενδυτές σε υφιστάμενα πλοία, ανεβάζοντας τις τιμές. Ενδεικτικό της δυναμικής είναι το γεγονός πως τα πενταετούς ηλικίας offshore πλοία τύπου PSV (Platform Supply Vessels) πωλούνται πλέον με τιμές αυξημένες κατά 163% σε σχέση με τον δεκαετή μέσο όρο, ενώ τα AHTS (Anchor Handling Tug Supply) σημειώνουν άνοδο 155%.
Αντίστοιχα, στην αγορά των containers, οι τιμές των πλοίων πενταετίας παραμένουν 110% πάνω από τις ιστορικές τιμές της τελευταίας δεκαετίας. Η εικόνα αυτή αντανακλά τη διαρκή ευελιξία και ανθεκτικότητα της παγκόσμιας ναυτιλίας – ενός κλάδου που, παρά τις προκλήσεις, συνεχίζει να επενδύει, να αναπτύσσεται και να στηρίζει το παγκόσμιο εμπόριο.