Ας ξεκινήσουμε με μία γενική παραδοχή. Η επέλαση του νέου κορονοϊού SARS-Cov-2 και της φονικής λοίμωξης Covid-19 έχει ήδη επιπτώσεις σε κάθε τομέα και πτυχή της καθημερινότητάς μας.

Γράφει ο Γαβριήλ Φιλιππόπουλος

Από τις καθημερινές και απλές επαφές, τις χειραψίες και τις αγκαλιές μέχρι την διασκέδασή μας. Από τις επισκέψεις σε εστιατόρια και μπαρ, μέχρι τις συναυλίες, τα φεστιβάλ, τα θέατρα και τα σινεμά.

Ειδικά οι συναυλίες και τα φεστιβάλ είναι συνυφασμένα με την διασκέδαση εντός συνόρων. Στην Ευρώπη και στην Αμερική είναι έτσι και αλλιώς ολόκληρος τουριστικός τομέας.

Με την εξάπλωση της πανδημίας πλέον το ένα event μετά το άλλο άρχισαν να ακυρώνονται ή να αναβάλλονται. Από τεράστιες διοργανώσεις όπως το φεστιβάλ SXSW στο Austin του Τέξας που θα αναβληθεί μετά από 34 χρόνια μέχρι το Coachella Festival που σκέφτεται τη μεταφορά σε νέα ημερομηνία. Διοργανώσεις που παρακολουθούν εκατοντάδες χιλιάδες κόσμου. Ενώ λίγες μέρες νωρίτερα η Μαντόνα ανακοίνωσε την ακύρωση της ευρωπαϊκής της τουρνέ.

Η κατάσταση ήταν προφανές ότι θα άγγιζε και την ελληνική αγορά. Εξάλλου οι αρχές ανακοίνωσαν ότι απαγορεύονται οι μαζικές συναθροίσεις σε κλειστούς χώρους άνω των 1.000 ατόμων. Με την διαφορά ότι εδώ παρατηρείται ένα «μούδιασμα» και μία στάση αναμονής από τους διοργανωτές.

Ενδεικτικά να πούμε ότι τα live των Maluma και Τζακ Σαβορέτι είναι μόνο δύο από τα πολιτιστικά γεγονότα που αναβάλλονται μέχρι νεωτέρας λόγω κορονοϊού, μετά τη σχετική απόφαση του Υπουργείου Υγείας. Όπως και η επερχόμενη συναυλία του Philip Glass Ensemble στις 30 Μαρτίου στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Μέταλ και ροκ συναυλίες ή event ηλεκτρονικής μουσικής και dj sets επίσης ακυρώθηκαν καθώς και φεστιβάλ (η περίπτωση του Up the Hammers είναι χαρακτηριστική που είναι και η τελευταία χρονικά). Ενώ ήδη διοργανωτές μεγάλων καλοκαιρινών φεστιβάλ όπως το Ejekt βγάζουν ανακοινώσεις με τις οποίες λένε ότι μέχρι στιγμής δεν ακυρώνεται κάτι αλλά όλα είναι ανοικτά και θα υπάρξουν νέες ενημερώσεις στο άμεσο μέλλον.

Τα παραδείγματα είναι ενδεικτικά καθώς οι λίστες με τις ανακοινώσεις αλλάζουν ώρα με την ώρα.

Παρατηρείται μία σχετική δυσθυμία όσον αφορά τις ακυρώσεις ή τις αναβολές των συναυλιών ή των event του επόμενου διαστήματος. Που εν τέλει ακυρώνονται ή αναβάλλονται καθώς είναι φανερό ότι θα μπούμε σε μία συνθήκη γενικευμένης καραντίνας.

Η συγκεκριμένη στάση των διοργανωτών μπορεί να έχει δύο αιτίες. Η μία είναι η πάγια ανοργανωσιά όσον αφορά την διαχείριση κρίσιμων καταστάσεων που αγγίζουν την κατάσταση έκτακτης ανάγκης από πλευράς πολιτείας. Και αυτό γιατί είναι άγνωστο πώς θα αποζημιωθούν όσοι ακυρώσουν τις συναυλίες και τα φεστιβάλ και πώς θα γίνει refund σε όσους έχουν ήδη αγοράσει εισιτήριο. Ειδικά αν σκεφτούμε ότι οι παραγωγές των event προπληρώνουν μεταφορικά, αμοιβές καλλιτεχνών και άλλα έξοδα. Ειδικά οι μικρότερες παραγωγές θα αγγίξουν το φάσμα της καταστροφής.

Από την άλλη ωστόσο πρέπει να αντιληφθούμε ότι υπάρχει μία πρωτοφανής συνθήκη η οποία δεν μπορεί να προβλεφθεί σε κανένα βαθμό. Και δεν μπορούμε να πατάμε σε τεχνικά παράθυρα όπως οι 1.000 θεατές ή 999… Για ένα διάστημα θα πρέπει να πάρουμε απόφαση ότι (και) η πολιτιστική ζωή του τόπου θα δεχθεί πλήγμα. Όπως και η τσέπη μας.

Υπάρχει και η κατηγορία των ανθρώπων (καλλιτεχνών, διοργανωτών, κοινού) που δείχνουν μία άρνηση όσον αφορά τις επιπτώσεις της μετάδοσης του ιού στην κοινότητα, αλλά πλέον έχουν μειωθεί δραματικά.

Ο πασίγνωστος promoter event ηλεκτρονικής μουσικής Augusto Penna με τις δηλώσεις του κάνει κατανοητή την σοβαρότητα της κατάστασης: «Το να συνεχίσουμε να ζούμε σαν να μην συμβαίνει τίποτα, είναι ο λόγος που η Ιταλία βρίσκεται σε καραντίνα. Dj και μαγαζιά πρέπει να κλείσουν και οι καλλιτέχνες με όση επιρροή έχουν να προτρέψουν τον κόσμο να μείνει σπίτι του για λίγο καιρό».

Και εδώ έρχεται και το ζήτημα της προσωπικής ευθύνης. Και για να μην επεκταθούμε θα θυμίσουμε το περιστατικό του άνδρα που γύρισε στη Νέα Ζηλανδία από τη Βόρεια Ιταλία με την κοπέλα του διαγνωσμένη με τον κορονοϊό και επέλεξε να πάει να παρακολουθήσει συναυλία των Tool μαζί με 12.000 θεατές. Φυσικά ήταν και ο ίδιος φορέας του νέου κορονοϊού.