Το Τoledo πρωτοεμφανίστηκε το 1991 όντας το πρώτο Seat που εφοδιάστηκε με την τεχνολογία του νεοσυσταθέντος ομίλου γκρουπ VW. Συνέχεια το 1998 με τη 2η –πετυχημένη- γενιά και το 2004 με την 3η που δυστυχώς ήταν μια άτυχη στιγμή (ένα αποτυχών πείραμα MPV έκδοσης) για την ισπανική φίρμα το γόητρο της οποίας κλονίστηκε σοβαρά. Οχτώ χρόνια μετά, έρχεται η 4η γενιά που έφτασε στη χώρα μας με δύο χρόνια καθυστέρηση, σε μια αγορά που καρκινοβατεί με τα περισσότερα από τα μισά αυτοκίνητα που πωλούνται ετησίως να είναι της μικρότερης κατηγορίας.

Το Toledo ήταν ανέκαθεν μια αξιόλογη και ταυτόχρονα «τίμιỨπρόταση στη μικρομεσαία κατηγορία και η σημερινή 4η γενιά βασίζεται πάνω στην τροποποιημένη πλατφόρμα του Polo (Ibiza ή Fabia). Ουσιαστικά είναι ένα σεντάν με μαζεμένες διαστάσεις, μόλις 4 εκατοστά μεγαλύτερο (μήκος 4.48 μ.) από τον προκάτοχό του, με μακρύτερο μεταξόνιο που αγγίζει τα 2.602 χλστ. Αυτό έχει άμεση ανταπόκριση στους χώρους επιβατών, αφού και οι πίσω θα βολευτούν με άνεση ακόμα και αν είναι τρεις.

Η εικόνα στο εσωτερικό παρά τη διχρωμία στις ταπετσαρίες, το ταμπλό και τα εσωτερικά των θυρών, είναι συντηρητική και μονότονη, με κλασικές γραμμές, κονσόλα χωρίς ηλεκτρονικά καλούδια και οθόνες αφής, σχεδόν σπαρτιάτικο εξοπλισμό και γενική εικόνα σαφώς αναβαθμισμένη και πιο στιβαρή από τα «αδελφά» μοντέλα της Scoda, επίσης θυγατρικής του ομίλου VW. Στα συν οι πολλοί χώροι για μικροαντικείμενα και τα 550 λίτρα (1.490 με τα πίσω καθίσματα τραβηγμένα μπροστά και κατεβασμένα) για αποσκευές, που εύκολα φορτώνονται από τη μεγάλη 5η πόρτα.

Εξωτερικά το νέο Toledo δίνει την εντύπωση πως προσπαθεί να αποστασιοποιηθεί από τα συνηθισμένα! Η μάσκα και τα έντονα φωτιστικά σώματα δίνουν έναν δυναμισμό, κάτι που όμως δε συμβαίνει στο πίσω μέρος, όπου επικρατεί η καθιερωμένη συντηρητική επιλογή.

Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας είχε τον 1,6 TDI με τους 105 ίππους/4.400 σ.α.λ. που εντυπωσιάζει με το ισοζύγιο απόδοσης και οικονομίας. Ο κινητήρας αυτός συνδυάζεται αρμονικά με το αμάξωμα των 1.180 κιλών, δείχνει από χαμηλά τη δύναμή του (25,5χγρμ/1.500-2.500σ.α.λ.) και μάλλον αδικείται από το 5τάχυτο κιβώτιο. Πάντως, στον δρόμο το Toledo πλεονεκτεί από πολλά μοντέλα της κατηγορίας του, όντας ιδιαίτερα σβέλτο στον ανοιχτό δρόμο, διατηρώντας εύκολα την ταχύτητά του πάνω από τα 140 χλμ./ώρα, με το trip computer να δείχνει μικρή κατανάλωση (4,4λτ/100χλμ. κατά την εταιρία) αριθμό που δίνει μεγάλη αυτονομία με το ρεζερβουάρ των 55λτ.

Οι τυποποιημένες επιδόσεις είναι τουλάχιστον ικανοποιητικές με 10.4’’ για τα 0-100 και τελική ταχύτητα 190 χλμ/ώρα, όμως αυτό που μετρά περισσότερο είναι οι ικανοποιητικές ενδιάμεσες επιταχύνσεις και η δυνατότητα του Toledo να διατηρεί υψηλές μέσες ταχύτητες, χάρη στις μαλακές μεν, αποτελεσματικές δε αναρτήσεις του και τη σιγουριά που δίνουν τα φρένα. Μοναδική ένσταση, ο θόρυβος στο εσωτερικό της καμπίνας μετά τα 100 χλμ./ώρα και ο θόρυβος του πετρελαιοκινητήρα ειδικά όταν είναι κρύος.

Ο οδηγός έχει στη διάθεσή του ένα ικανοποιητικό σύστημα διεύθυνσης τόσο σε μετάδοση πληροφορίας, όσο και σε αμεσότητα. Άξιοι συμπαραστάτες τα φρένα με γραμμική απόδοση και η ρύθμιση της ανάρτησης που συνδυάζει άνεση με περιορισμένες κλίσεις αμαξώματος στις στροφές. Ο λεβιές του 5τάχυτου κιβωτίου ταχυτήτων, έρχεται καλά στο χέρι, αλλά οι διαδρομές του δεν είναι μικρές. Σε ανοιχτούς δρόμους, το Toledo συμπεριφέρεται σαν αυτοκίνητο μεγαλύτερης κατηγορίας, με άνεση για τους επιβάτες αλλά και γρήγορα περάσματα από ανοιχτές καμπές του δρόμου. Η απορρόφηση των ανωμαλιών γίνεται υποδειγματικά με το πέρασμα ακόμα και πάνω από βαθιές εγκάρσιες λακκούβες να γίνεται χωρίς δυσάρεστη αίσθηση και ήχους.

Στην πίεση η συμπεριφορά από ουδέτερη, μετατρέπεται σε ελαφρώς υποστροφική, ενώ σε περίπτωση πλήρους φορτίου χρειάζονται προσοχή οι απότομες αλλαγές πορείας που μπορεί να εξελιχθούν σε «φαινόμενο εκκρεμούς».
Όσον αφορά το κόστος χρήσης, σίγουρα δεν πετύχαμε τα 4,4λτ που ισχυρίζεται η Seat, αλλά μετά από περίπου 1000 χλμ. συμβίωσης ο υπολογιστής ταξιδίου έδειχνε μέση κατανάλωση 6,1λτ/100χλμ., αποτέλεσμα που εξασφαλίζει 900 χλμ. αυτονομίας με ένα μόνο γέμισμα.

Σε γενικές γραμμές το νέο Toledo είναι από τα αυτοκίνητα «κομμένα-ραμμένα) για τις σύγχρονες ανάγκες των οικογενειαρχών, κυρίως στην έκδοση με τον TDI κινητήρα, ενώ ταυτόχρονα είναι και ένα επαγγελματικό εργαλείο (taxi), όντας ένα μικρομεσαίο σεντάν ιδανικό για τις μετακινήσεις επιβατών και αποσκευών. Εξωτερικά δείχνει σχετικά μικρό, όμως μια πιο προσεκτική ματιά εμφανίζει τα πραγματικά ατού του που είναι: χώροι, άνεση, οικονομία, γεροδεμένη κατασκευή, πρακτικότητα και χαμηλό κόστος συντήρησης.

Πλέον αυτού, το σχήμα του παρά ότι είναι ουσιαστικά 5θυρο, θυμίζει έντονα την παραδοσιακή «ελληνική κούρσα» των τριών όγκων, επιλογή πολλών Ελλήνων –ειδικά οικογενειαρχών- ακόμα και σήμερα.

Στη λογική του value for money τώρα, αν μιλήσουμε γενικά για Toledo, το ισπανικό μοντέλο παίρνει άριστα αφού δεν βρίσκεις σε κανένα άλλο κατασκευαστή τα προσόντα του με τιμή μικρότερη των 14 χιλ. ευρώ (τιμή βασικής βενζινοκίνητης έκδοσης 1,2λτ με 86 ίππους). Στην περίπτωση της δοκιμής μας το κόστος κτήσης μόλις ξεπερνά τις 17 χιλ. ευρώ (με απόσυρση), αλλά αν κάποιος ξεπερνά τις 15.000 χλμ/έτος διαδρομών σύντομα θα κάνει απόσβεση αυτής της διαφοράς, συν βέβαια τα επιπλέον πλεονεκτήματα του πετρελαιοκινητήρα.

Το ενδοεταιρικό ερώτημα που τίθεται βέβαια είναι: πόσοι θα γυρίσουν τα μάτια τους από το ικανοποιητικό ακόμα και για οικογενειάρχες σπορτίφ Leon, στο σχεδόν ξεχασμένο Toledo που καλείται να πείσει ξανά μετά από πολλά χρόνια απουσίας.

Υπέρ

– Οδική συμπεριφορά
– Απόδοση ανάρτησης
– Οικονομία καυσίμου
– Χώροι επιβατών/αποσκευών
– Γεροδεμένη κατασκευή

Κατά

– 5άρι κιβώτιο ταχυτήτων
– Συντηρητική καμπίνα
– Μέτριος εξοπλισμός

Τεχνικά χαρακτηριστικά Seat Toledo 1.6 Tdi

Κινητήρας

Κυβισμός:1.598 cc
Διάμετρος x διαδρομή: 79,5 x 80,5 mm
Διάταξη/κύλινδροι:εμπρός εγκάρσια/τετρακύλινδρος
Ισχύς: 105 PS / 4.400 rpm
Ροπή: 25,5 kgm / 1.500-2.500 rpm
Τροφοδοσία: Common rail, με turbo

Επιδόσεις

0-100 km/h: 10,4 sec
Τελική ταχύτητα: 190 km/h

Κατανάλωση

Μέση δοκιμής: 6,1 lt/100 km
Τυποποιημένη: αστική/μικτή/υπεραστική: 5,6 / 4,4 / 3,7 lt/100 km
Ρεζερβουάρ: 55 lt
Αυτονομία (βάση της κατανάλωσης δοκιμής): 900 km

Εκπομπή ρύπων

Προδιαγραφή: Euro 5
Εκπομπή CO2: 114 g/km

Μετάδοση

Κίνηση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο: Μηχανικό 5 σχέσεων

Ανάρτηση

Εμπρός/πίσω: Γόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης / Ημιάκαμπτος άξονας

Φρένα
Εμπρός/πίσω: Αεριζόμενοι δίσκοι/δίσκοι

Σύστημα διεύθυνσης

Διάταξη/υποβοήθηση: Κρεμαγιέρα με ηλεκτροϋδραυλική υποβοήθηση

Αμάξωμα

Μήκος x πλάτος x ύψος:4.482×1.706×1.461 mm
Μετατρόχιο (εμπρός/πίσω):1.463/1.500 mm
Μεταξόνιο:2.602 mm
Χώρος αποσκευών:550 lt
Απόβαρο: Περίπου 1200Kg