Το Datsun 510 χάραξε το εμπορικό “μονοπάτι” για τη Nissan στις Η.Π.Α. και άνοιξε το δρόμο για δεκαετίες επιτυχιών με μοντέλα sedan.

Τοποθετημένο στο υπόγειο του Lane Motor Museum στο Nashville του Tennessee, η συλλογή Nissan Heritage φιλοξενεί μια σειρά από οχήματα παραγωγής, αλλά και σημαντικά πρωτότυπα για την μάρκα στις Η.Π.Α.

Πριν από 65 χρόνια η Nissan άρχισε να πουλά αυτοκίνητα με το σήμα Datsun στις Η.Π.Α., αρχής γενομένης με το σεντάν Datsun 1200, το 1958. Ωστόσο, έχοντας να αντιμετωπίσουν τον ισχυρό εγχώριο και Ευρωπαϊκό ανταγωνισμό, τα μοντέλα Datsun έδωσαν “μάχη” για να κάνουν ένα μεγάλο “βήμα” στην αγορά των Η.Π.Α., μέχρι που αφίχθη, μια δεκαετία αργότερα, το Datsun 510.

Το θρυλικό στέλεχος της μάρκας, ο Yutaka Katayama, γνωστός ως «Mr K» και ευρέως αναγνωρισμένος ως ο «πατέρας» του σπορ αυτοκινήτου Z, έπαιξε μεγάλο ρόλο στην επιτυχία του 510. Συγκριτικά με τον Ευρωπαϊκό ανταγωνισμό, ο Katayama έπεισε την ηγεσία της Nissan ότι, χρειαζόταν ένα
αυτοκίνητο με υψηλότερο πρότυπο σχεδίασης και απόδοσης, εφόσον η Ιαπωνική μάρκα ήθελε να επιβιώσει στις εξαιρετικά ανταγωνιστικές συνθήκες της αγοράς των Η.Π.Α.

Το Datsun 510, από τη σειρά Bluebird, έφτασε στις Η.Π.Α. το 1968. Ελκυστικό και απολαυστικό στην οδήγηση, αλλά και οικονομικό για τον κάτοχό του, ήταν αρχικά διαθέσιμο ως sedan και wagon, ενώ η 2θυρη coupe έκδοση εντάχθηκε στη γκάμα του αργότερα.

Τα τεχνικά χαρακτηριστικά περιελάμβαναν σπορ, αλλά άνετη ανεξάρτητη ανάρτηση και έναν εντυπωσιακό κινητήρα 1,6 λίτρων και απόδοσης 96 ίππων. Η αγορά εκτίμησε τις επιδόσεις του Datsun 510 και το συνέκρινε ευνοϊκά σε σχέση με τα Ευρωπαϊκά ανταγωνιστικά μοντέλα, έχοντας το
προβάδισμα του προσιτού κόστους.

Το 510 αποδείχθηκε μια μεγάλη επιτυχία για την τότε Datsun, γράφοντας 300.000 πωλήσεις στις Η.Π.Α., κατά τη διάρκεια της σύντομης παραγωγής του, μέχρι το 1973. Το 1971, το 510 αντιπροσώπευε πάνω από το 40% των πωλήσεων της μάρκας στις Η.Π.Α. Το αυτοκίνητο βοήθησε την Ιαπωνική
μάρκα να τοποθετηθεί δυναμικά στην ανταγωνιστική Αμερικανική αγορά αυτοκινήτου και ήταν ένα όφελος για το μικρό αλλά αναπτυσσόμενο δίκτυο αντιπροσώπων της Nissan.

Το αυτοκίνητο άφησε το στίγμα του και στον κόσμο του μηχανοκίνητου αθλητισμού, με το αγωνιστικό Νο 46 Datsun 510 να κατακτά το πρωτάθλημα SCAA 2,5 λίτρων Trans Am το 1971 και το 1972. Ήταν η πρώτη νίκη της μάρκας στους επαγγελματικούς αγώνες, ενώ στη συνέχεια ακολούθησαν μια
σειρά από αγωνιστικές επιτυχίες στο διεθνές αγωνιστικό στερέωμα. Μέχρι σήμερα, το 510 παραμένει ενεργό και σεβαστό στους ιστορικούς αγώνες συλλόγων. Ωστόσο, ίσως το πιο σημαντικά να ήταν ότι το 510 άνοιξε το δρόμο για τις επόμενες γενιές μοντέλων sedan της Nissan, ως το πρώτο σε
μια μεγάλη γκάμα «4-θυρών σπορ αυτοκινήτων». Οι «ρίζες» αυτής της επιτυχίας εντοπίζονται στο Datsun 810 Maxima, καθιερώνοντάς το για περισσότερες από τέσσερις δεκαετίες, ως το κορυφαίο sedan της εταιρείας.

Σήμερα υπάρχουν τρία μοντέλα 510 στη συλλογή Nissan Heritage: ένα αγωνιστικό Datsun 510 coupe που κατασκευάστηκε από την Brock Racing Enterprises και επέστρεψε στη Nissan μετά την τελευταία αγωνιστική του σεζόν, ένα Datsun 510 sedanτου 1972 που αγοράστηκε από τον προηγούμενο ιδιοκτήτη του το 2013 και ένα Datsun 510 wagon του 1972, το οποίο δωρίστηκε στη Nissan σύμφωνα με την τελευταία διαθήκη ενός αρθρογράφου εφημερίδας που είχε φιλικούς δεσμούς με τον Yutaka
Katayama. Η συλλογή Nissan Heritage είναι προσβάσιμη μόνο μέσω ιδιωτικής ξενάγησης.