Στις 24 Φεβρουαρίου του 1983, η Peugeot έκανε το… «μπαμ» λανσάροντας το 205, το μοντέλο που εδραίωσε τη μάρκα στην μοντέρνα εποχή, τόσο σε ότι αφορά τον προϊοντικό τομέα, όσο και στο πεδίο των αγώνων.

Η ιστορία ενός αυτοκινήτου είναι συχνά, πρώτα και κύρια, η ιστορία των ανδρών και των γυναικών που το σχεδίασαν. Η ιστορία του Peugeot 205 είναι αλληλένδετη με αυτή του Jean Boillot, μέλους του διοικητικού συμβουλίου της μάρκας στα τέλη της δεκαετίας του 1970. Ήταν ο άνθρωπος που, σε μια δύσκολη στιγμή για την εταιρεία, σκέφτηκε το φιλόδοξο project ενός νέου μικρού αυτοκινήτου, που θα ήταν πολύ περισσότερο από ένα αυτοκίνητο πόλης, θα ήταν ένα αυτοκίνητο πολλαπλών χρήσεων, τόσο άνετο στην πόλη όσο και σε επαρχιακούς δρόμους, ικανό να μεταφέρει μια μικρή οικογένεια, αλλά και προσιτό… με λίγα λόγια, ένα αυτοκίνητο που θα «κούμπωνε» παντού.

Peugeot design απέναντι στον Pininfarina

Στον τομέα του design, αλλά και της τεχνολογίας και του μάρκετινγκ, το 205 ήταν το μοντέλο που γύρισε το παιχνίδι. Ενώ τα περισσότερα από τα προηγούμενα Peugeot είχαν σχεδιαστεί από το στούντιο Pininfarina, ήταν οι στυλίστες της εταιρείας με επικεφαλής τον Gérard Welter, που κέρδισαν τον διαγωνισμό που διοργανώθηκε εσωτερικά, παρουσιάζοντας ένα πολύ πιο μοντέρνο και ρευστό design (τελικά ο Pininfarina «παρηγορήθηκε» σχεδιάζοντας το 205 cabriolet).Επρόκειτο για ένα σχέδιο που παρουσίασε για πρώτη φορά ορισμένα χαρακτηριστικά που υιοθετήθηκαν αργότερα στα μελλοντικά μοντέλα της μάρκας, όπως για παράδειγμα η μάσκα με τις οριζόντιες γραμμές και η φάσα μεταξύ των πίσω φωτιστικών σωμάτων. Επιπλέον, το εσωτερικό του 205, είναι προϊόν σχεδιασμού του Paul Bracq, ενός διάσημου ονόματος στον χώρο του design αυτοκινήτων, τότε μέλους του στούντιο της Peugeot.

Το πρώτο μικρό diesel υψηλών επιδόσεων

Τεχνολογικά, το 205 σηματοδότησε την είσοδο της μάρκας στη σύγχρονη εποχή: συμπαγές αλλά ευρύχωρο, πρακτικό με το hatchback σχήμα του, αποδοτικό και οικονομικό ταυτόχρονα, προσαρμοσμένο σε όλες τις χρήσεις… Συγκεκριμένα, είναι το πρώτο αυτοκίνητο της μάρκας που υιοθέτησε ράβδους στρέψης στο πίσω μέρος, ώστε να ελευθερωθεί περισσότερος χώρος στον χώρο επιβατών. Είναι επίσης το πρώτο αυτοκίνητο που εφοδιάζεται με τη νέα οικογένεια κινητήρων XU, δηλαδή τον XUD7, έναν 4κύλινδρο κινητήρα 1.769κ.εκ. με 60 ίππους, που έκανε το 205 το πρώτο μικρό γαλλικό αυτοκίνητο diesel, και κυρίως το πρώτο μικρό μοντέλο diesel που διαθέτει ισχύ αντίστοιχη με αυτή των βενζινοκίνητων, αλλά με πολύ χαμηλότερη κατανάλωση (3,9λ./100χλμ. κατά μέσο όρο).

Ισχύς από 45 έως… 200 ίππους

Το 205 ήταν το πρώτο μικρό Peugeot που διέθετε μία τόσο μεγάλη γκάμα κινητήρων (από 45 έως 200 ίππους) και ένα αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, μια σπάνια επιλογή για την αγορά εκείνη την εποχή. Από την κυκλοφορία του το 1983, προσφερόταν με τέσσερις βενζινοκινητήρες και έναν πετρελαιοκινητήρα. Την επόμενη χρονιά, η γκάμα μεγάλωσε συμπεριλαμβάνοντας και τα θρυλικά GTI και Turbo 16, καθώς και 3θυρο αμάξωμα. Ακολούθησε μια ολόκληρη σειρά εκδόσεων, από τις πιο προσιτές, όπως η Junior του 1986 με τα τζιν καθίσματα, μέχρι τις πιο σικάτες, όπως η Lacoste ή η Gentry.

Όταν η διαφήμιση ανακάλυψε τον «ιερό αριθμό»

Από το 1983, το 205 ακολούθησε μια στρατηγική μάρκετινγκ που ταίριαζε απόλυτα με τα χαρακτηριστικά του. Μόλις λανσαρίστηκε, το προσωνύμιο ο «ιερός αριθμός» χτύπησε φλέβα. Οι τηλεοπτικές διαφημίσεις που το χρησιμοποίησαν ήταν αποτελεσματικές και ταίριαζαν πολύ με την εποχή, όπως η διάσημη ταινία στην οποία το 205 καταδιώκεται σε μια παγωμένη λίμνη και βομβαρδίζεται από ένα στρατιωτικό αεροπλάνο, με μια αίσθηση πολύ “James Bond”. Μια διαφήμιση σκηνοθετημένη από τον Gérard Pirès, ο οποίος λίγα χρόνια αργότερα θα έκανε τη διάσημη ταινία μεγάλου μήκους Taxi, με πρωταγωνιστή ένα Peugeot 406.

Γεννημένος πρωταθλητής

Ο μηχανοκίνητος αθλητισμός επρόκειτο να αποτελέσει ένα πολύ δυνατό εργαλείο για την προώθηση του 205 αλλά και της μάρκας. Το 1984, με την καθοδήγηση του Jean Todt, η Γαλλική εταιρία μπαίνει με το εντυπωσιακό 205 Turbo16, στην κορυφαία κατηγορία των αγώνων του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι, το θρυλικό «GroupB».

Κατά τη διάρκεια αυτής της πρώτης σεζόν, ο Ari Vatanen κέρδισε τις εντυπώσεις, κερδίζοντας τρείς αγώνες. Το 1985 και το 1986, το 205 Turbo 16 επέτρεψε στην μάρκα να κερδίσει τον παγκόσμιο τίτλο των κατασκευαστών και στους Timo Salonen (1985) και Juha Kankkunen (1986), να κατακτήσουν τον τίτλο των οδηγών. Καθώς δεν υπήρχε πλέον το «Group B», στα τέλη του 1986 ο Jean Todt πρότεινε στην μάρκα να λάβει μέρος με το 205 T16, σε ένα θρυλικό αγώνα, το Paris-Dakar. Η πρόκληση έγινε δεκτή και το ειδικά διαμορφωμένο 205 T16 κέρδισε το διάσημο αγώνα το 1987 και το 1988, πρώτα με τον Ari Vatanen στα πηδάλια, και στη συνέχεια με τον Juha Kankkunen.

Το 1998, μετά από μια μακρά και πλούσια καριέρα 15 ετών, και την παραγωγή να έχει φτάσει τις 5.278.050 μονάδες, το 205 σταμάτησε να παράγεται. Στο μυαλό των φανατικών του αυτοκινήτου, θα παραμείνει για πάντα ο «ιερός αριθμός» της Peugeot, αυτός που έβαλε τα θεμέλια μιας σειράς εξαιρετικά επιτυχημένων αυτοκινήτων πόλης, όπως είναι το 206, το 207, και το 208 του σήμερα.

Ημερομηνίες ορόσημα για το Peugeot 205

– 24 Φεβρουαρίου 1983: Λανσάρεται η 5θυρη έκδοση του 205

– 1984: λανσάρισμα της 3θυρης έκδοσης του 205 και της έκδοσης 205 GTI 1.6 με τους 105 ίππους, προωθείται η πρώτη νίκη του 205 Turbo 16, στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (στον αγώνα της Φιλανδίας)

– 1985: το 205 Turbo 16 στέφεται παγκόσμιος πρωταθλητής (με οδηγό τον Timo Salonen), από τη γραμμή παραγωγής του εργοστασίου στο Mulhouse βγαίνει το εκατομμυριοστό 205

– 1986: λανσάρεται το 205 Cabriolet, οι εκδόσεις GTI με 115 και 130 ίππους, και το 205 Turbo 16 κατακτά ξανά το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι, με οδηγό το Juha Kankkunen, αυτή τη φορά.

– 1987: το 205 διαθέτει νέο ταμπλό, και το 205 Turbo 16 κερδίζει τον αγώνα Paris-Dakar

– 1988: λανσάρεται η έκδοση 205 Rallye, και το 205 Turbo 16 κερδίζει για δεύτερη φορά το Paris-Dakar

– 1989: παρουσιάζεται η έκδοση 205 Roland Garros

– 1990: με ελαφρό ‘restyling’ (φλας, πίσω φώτα…), παρουσιάζεται το 205 Diesel Turbo (78ίπποι)

– 1993: τερματίζεται η παραγωγή του 205 GTI (για πολλούς το καλύτερο GTI του 20ου αιώνα)

– 1995: τερματίζεται η παραγωγή του 205 Cabriolet – 1998: το 205 αντικαθίσταται από το 206