Το είδαμε 10 μήνες πριν στην πίστα των Μεγάρων όταν η Hyundai παρουσίασε στην δημοσιογραφική οικογένεια του αυτοκινήτου την οικογένεια επιδόσεων Ν, παρουσία του Τιερί Νεβίλ. Όμως, δεν το οδηγήσαμε γιατί τα Pirelli υψηλών επιδόσεων είχαν στην κυριολεξία λιώσει εξ αιτίας της ορμητικότητας των συναδέλφων σε μια πίστα που χωρίς να είναι γρήγορη, απαιτεί τα μέγιστα από τα ελαστικά και τα φρένα.

Στους μήνες που ακολούθησαν οδηγήσαμε και σας παρουσιάσαμε όλη την γκάμα του μοντέλου, αφήνοντας αυτό που μόνο είδαμε στα Μέγαρα για το τέλος. Κερασάκι στην τούρτα του Hyundai Kona, ή έκδοση Kona N, που θα αναλύσουμε στη συνέχεια κυρίως όσον αφορά τις διαφορές και την οδηγική αίσθηση.

Πολεμική εξάρτυση εκτός και εντός

Το Kona N είναι προϊόν του Τεχνολογικού Κέντρου που ιδρύθηκε το 2013 για λογαριασμό του N Brand «μέσα» στο Νίρμπουργκρινγκ, με υπεύθυνο τον πρώην αρχιμηχανικό της BMW M, Άλμπερτ Μπίρμαν (έφυγε πρόσφατα από την Hyundai). Η έκδοση Ν είναι βασισμένη πάνω στο βασικό Kona (B-SUV) με την απαραίτητη «πολεμική εξάρτυση» όπως η μεγάλη μάσκα, το splitter, τα πλαϊνά skirts, η μεγάλη αεροτομή, ο διαχύτης με τις διπλές μπούκες της εξάτμισης, οι 19άρες σφυρήλατες ζάντες, τα ειδικά ελαστικά της Pirelli και τα χρώματα – σήμα κατατεθέν της οικογένειας Ν, δηλαδή το χαρακτηριστικό θαλασσί φόντο, με τις κόκκινες πινελιές και τα –μάλλον άκομψα αυτοκόλλητα Ν.

Στο εσωτερικό η ατμόσφαιρα πολύ λίγο διαφέρει από αυτή των βασικών εκδόσεων, εκτός -κυρίως- από το τιμόνι με τα ευδιάκριτα paddles και τα τρία μπουτόν της… ευτυχίας που μεταμορφώνουν σε χρόνο dt τον λύκο σε τίγρη. Σε δεύτερο χρόνο προσέχεις τα με έντονη πλευρική στήριξη καθίσματα με το σήμα Ν στα προσκέφαλα, τα μεταλλικά πεντάλ, τις επιπλέον ψηφιακές ενδείξεις της κεντρικής οθόνης και το μπουτόν στην βάση της κεντρικής κονσόλας που αλλάζει τα προφίλ οδήγησης ανάλογα με το έδαφος.

Δίλιτρος, αποδοτικός και… διψασμένος

Κάτω από το καπό βρίσκεται ο τούρμπο κινητήρας 2.0 T-GDi της Hyundai, με ισχύ 280 ίππων και ροπή 392 Nm. Η κίνηση μεταδίδεται στους εμπρός τροχούς με αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 8 σχέσεων – Ν DCT. Ο συνδυασμός δίνει στο όμορφο βάρους 1.510 κιλών αμάξωμα, επιτάχυνση 0-100 σε 5,5” και τελική ταχύτητα 240 χλμ./ώρα.

Το Kona N έχει τρεις λειτουργίες υψηλών επιδόσεων, τις N Power Shift, N Grin Shift και N Track Sense Shift. Το N Power Shift (NPS) ενεργοποιείται με πατημένο γκάζι άνω του 90%, για αποτελεσματικότερες αλλαγές, διαδικασία που συνοδεύεται και από το «σκάσιμο» της εξάτμισης. Επιπλέον, το N Grin Shift (NGS), ενεργοποιείται από ξεχωριστό μπουτόν στο τιμόνι και φροντίζει για το «μπουστάρισμα» κινητήρα-κιβωτίου για 20 δευτερόλεπτα, επιλέγοντας την πιο κατάλληλη για τις δεδομένες συνθήκες σχέση. Μετά 20 δεύτερα, απαιτούνται 40 δεύτερα ώστε το σύστημα να μπορεί να ξαναχρησιμοποιηθεί.

Τέλος, το πρόγραμμα N Track Sense Shift (NTS) αφορά κυρίως την οδήγηση σε πίστα και ενεργοποιείται αυτόματα όταν «αναγνωρίσει» τις καλύτερες συνθήκες επιλέγοντας την κατάλληλη σχέση την δεδομένη στιγμή. Επίσης, ο οδηγός μπορεί να επιλέξει και χειροκίνητο προφίλ, μέσω του οποίου το στροφόμετρο μένει στον κόφτη, χωρίς ο ηλεκτρονικός εγκέφαλος να δώσει εντολή για αλλαγή σχέσης.

Επίσης, το κορυφαίο Kona διαθέτει Launch Control, το N Grin Control System (Normal, Eco, Sport, N και Custom) και ηλεκτρονικά ελεγχόμενη ανάρτηση (Electronic Controlled Suspension-ECS), αλλά και το σύστημα Traction Control με 5 διαφορετικές ρυθμίσεις (Snow, Deep Snow, Mud, Sand) ενεργές έως την ταχύτητα των 60 χλμ./ώρα όσον αφορά των έλεγχο σπιναρίσματος των κινητήριων τροχών. Σε όλα τα παραπάνω προστίθεται και ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης (e-LSD).

Από τη θέση του οδηγού

Με το πάτημα του μπουτόν εκκίνησης κινητήρα το Kona N συστήνεται στον οδηγό του εκπέμποντας βαρύτονο κροτάλισμα από τις δυο μπούκες της εξάτμισης. Αμέσως μετά ηρεμεί και κινείται σαν όλα τα άλλα Kona, εύκολα σε όλα τα τερέν και χωρίς πολύ θόρυβο, αν και η ποιότητα κύλισης μοιάζει περισσότερο με αγωνιστικού ασφάλτινου αυτοκινήτου, παρά με ενός επιβατικού SUV. Η σκληρή ανάρτηση και τα πολύ χαμηλού προφίλ ελαστικά παίζουν το ρόλο τους σε αυτό, αλλά είπαμε οι εκδόσεις Ν δεν είναι για όσους έχουν προτεραιότητα την άνεση, ενώ αντίθετα είναι ιδανικές για όσους έχουν πέτρες στα νεφρά…

Σε ρυθμίσεις ηρεμίας λοιπόν, το γρήγορο Kona τα καταφέρνει εντός ή εκτός πόλης σαν όλα τα «αδέλφια του», με μόνη την επιβάρυνση της κατανάλωσης και την ελλειμματική άνεση.

Όμως η διαφορά προκύπτει όταν πατήσεις το δεξί μπουτόν στο τιμόνι με την ένδειξη Ν. Η έκρηξη αρχίζει από το ψηφιακό καντράν όπου αρχίζουν να πέφτουν …αστραπές την ώρα που διαφοροποιούνται οι ενδείξεις και αμέσως μετά ακολουθούν οι βροντές από την εξάτμιση.

Η συνέχεια καταιγιστική, καθώς το 1,5 τόνων SUV κάνει πέρα σαν άλογο ιπποδρόμου που έχει κόψει …καπίστρι και ούτε ψύλλος στον κόρφο όσων το αντιληφθούν να γεμίζει τους καθρέπτες τους. Το ψηλό αμάξωμα κινείται σαν σίφουνας και στρίβει σαν τρένο παρά το ψηλό κέντρο βάρους. Οι 8 ταχύτητες του αυτόματου κιβωτίου αλλάζουν σαν σε αγωνιστικό και ο ρυθμός απογειώνεται τόσο στις ευθείες, όσο και στις στροφές, όπου μπλοκέ και αναρτήσεις δεν αφήνουν την «πλώρη» να υποστρέψει, την ώρα που η πρύμη ακολουθεί πιστά την τροχιά χάρη στην ειδική ρύθμιση της ανάρτησης πολλαπλών συνδέσμων.

Τώρα, αν στην προηγούμενη εξίσωση προσθέσεις και το κόκκινο μπουτόν (N Grin Shift) για 20 δευτερόλεπτα γίνεται του… Νεβίλ το κάγκελο, με το Kona N να… σουζάρει και τα σκασίματα της εξάτμισης να ειδοποιούν τους ανύποπτους πως έρχεται ο γαλάζιος δράκος από την Κορέα. Ένας πανικός στην κυριολεξία και ευτυχώς που το τιμόνι θυμίζει καρτ και τα φρένα αλεξίπτωτο γιατί μια βολίδα 1.500 κιλών που πατάει άψογα στον δρόμο, δεν δείχνει την ταχύτητά της, παρά μόνο όταν φτάσει σε στροφή ή χρειαστεί να μειώσει δραματικά ταχύτητα.

Είναι μια πραγματική απόλαυση το να οδηγείς ένα SUV που επιταχύνει, στρίβει και φρενάρει σαν κορυφαίο GT, ενώ μπορεί να κινηθεί και στο χώμα (ευχάριστη έκπληξη η ύπαρξη ρεζέρβας ασφαλείας), αλλά να καβαλήσει και αναχώματα ή να κινηθεί νωχελικά σε συνθήκες κυκλοφοριακού φόρτου.

Μια απόλαυση που αν ξεχαστείς και για πολύ ώρα δεν κοιτάξεις τον δείκτη του ρεζερβουάρ, ενδεχομένως να εκπλαγείς δυσάρεστα γιατί τα 50 λίτρα χωρητικότητας αποδεικνύονται λίγα μπροστά στην ακόρεστη δίψα του 2λιτρου κινητήρα. Δίψα που εύκολα φτάνει τα 16-17 λτ/100 χλμ και τότε είναι που λες «για δες καιρό που διάλεξε…», αναλογιζόμενος την βενζίνη στα 2,5 ευρώ και ποιος ξέρει που αύριο.

Για να καταλάβετε τι ακριβώς εννοούμε, η μέση κατανάλωση μας στα σχεδόν 1.000 χιλιόμετρα σε κάθε είδους διαδρομή που διανύσαμε με συγκρατημένο ρυθμό ήταν 10,3 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα, αριθμός που εύκολα φτάνει στα 12,0 λίτρα αν χαλαρώσεις και εκτοξεύεται στα 16, 17, 18 …αν επιμένεις να χρησιμοποιείς τα μπουτόν Ν και NGS.

Δια ταύτα

Η κορυφαία επιλογή στα B-SUV ήρθε σε λάθος χρόνο, γιατί έχει πολλά συν, καλύπτει πολλές ανάγκες, αλλά… Με περίπου 12 λίτρα μέση κατανάλωση, σχεδόν 43.000 ευρώ τιμή (πριν 3 χρόνια το i30 N με 275 ίππους κόστιζε 27.500 ευρώ) και 2λιτρο κινητήρα (ο μεγάλος κυβισμός συχνά πυκνά μπαίνει στον στόχο των φορολογικών αρχών) δίνει με γλυκιά απόλαυση αλλά ο οικονομοτεχνικός απολογισμός προκύπτει από ξινός έως πικρός.

Γι’ αυτό και η δική μας επιλογή θα είναι το Kona full hybrid, αλλά η καρδιά μας ανήκει εδώ και λίγες ημέρες στο Kona N.

Υπέρ

  • Κινητήρας
  • Κιβώτιο ταχυτήτων
  • Τεχνολογίες N Performance
  • Σύστημα διεύθυνσης
  • Ανάρτηση
  • Επιδόσεις
  • Οδική συμπεριφορά
  • Φρένα
  • Ήχος κινητήρα
  • Εξοπλισμός – Λειτουργικότητα
  • Ρεζέρβα ασφαλείας

Κατά

  • Τιμή
  • Κατανάλωση
  • Άνεση

Τεχνικά χαρακτηριστικά

  • Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, Μικρομεσαίο SUV
  • Αεροδυναμικός συντελεστής: 0,33
  • Διαστάσεις: 4.215 Χ 1.800 Χ 1.565 χλστ
  • Μεταξόνιο: 2.684 χλστ
  • Απόσταση από το έδαφος: 170 χλστ
  • Γωνία προσέγγισης/ράμπας/φυγής: 17/16/29 μοίρες
  • Βάρος: 1.510 – 1.569 κιλά
  • Ρεζερβουάρ: 50 λτ
  • Χώρος αποσκευών: 361/1.143 λτ
  • Κινητήρας: βενζίνης, flat power, turbo, 4κύλινδρος, 16βάλβιδος, 1.998 κ.εκ.
  • Ισχύς: 280 ίπποι / 5.500 – 6.000 σαλ
  • Ροπή (Nm @ σαλ): 392 / 2.100 – 4.700
  • Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς, με μπλοκέ διαφορικό
  • Κιβώτιο ταχυτήτων: Αυτόματο (DCT) διπλού συμπλέκτη, 8 σχέσεων
  • Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Πίσω Πολλαπλών συνδέσμων
  • Τροχοί: 235/40/19
  • Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι δίσκοι / Πίσω Αεριζόμενοι δίσκοι
  • Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρική Υποβοήθηση με κύκλο στροφής 10,6 μ.
  • Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα: 5,5΄΄
  • Τελική ταχύτητα: 240 χλμ/ώρα
  • Κατανάλωση (δοκιμής): 10,3 λτ/100 χλμ
  • Εκπομπές CO2: 194 γρ/χλμ
  • Τιμή: 42.990 ευρώ
  • Εγγύηση: 5 Χρόνια ανεξαρτήτως χιλιομέτρων. + Οδική βοήθεια.