Το πλέον διάσημο διθέσιο κάμπριο του κόσμου, το Mazda MX-5 συνεχίζει ακάθεκτο την επιτυχημένη εμπορική του πορεία 33 χρόνια μετά την παρουσίασή του το 1989, όταν έβαλε ξανά τα μικρά roadster στα όνειρα της παγκόσμιας νεολαίας. Σήμερα στην 4η γενιά του μοντέλου και μετά από 1.1 εκατομμύρια μονάδες που έχουν πουληθεί, το γνωστό και ως Miata Ιαπωνικό μοντέλο είναι το –ίσως- πιο διασκεδαστικό δημιούργημα σε τροχούς.

Η επετειακή έκδοση 100th Anniversary του ΜΧ-5 που οδηγήσαμε, συνδυάζει το λευκό χρώμα Snowflake White Pearlescent για το αμάξωμα με το μπορντό στις μοκέτες και τις δερμάτινες ταπετσαρίες, αποτελώντας ένα φόρο τιμής στο πρώτο επιβατικό αυτοκίνητο της Mazda, το R360 Coupe που κυκλοφόρησε το 1960. Χαρακτηριστικά γνωριμίας της έκδοσης αυτής είναι το λευκό περλέ χρώμα του αμαξώματος, η μπορντό κουκούλα και οι επενδύσεις στο εσωτερικό, καθώς και το λογότυπο 100th Anniversary σε διάφορα σημεία μέσα κι έξω (προσκέφαλα των καθισμάτων, το κλειδί, τα κέντρα των τροχών).

Mazda MX-5

Οδηγοκεντρικό και σπαρτιάτικο

Στο εσωτερικό η σχεδίαση παραμένει λιτή και οδηγοκεντρική. Οδηγός και συνοδηγός κάθονται χαμηλότερα από ότι στις προηγούμενες γενιές του μοντέλου, έχοντας καλύτερη ορατότητα και πιο εύκολη ρύθμιση των καθισμάτων. Σωματότυποι έως 1,85 μ, θα βολευτούν στις «χωστές» ανατομικές θέσεις και θα αισθανθούν ιδιαίτερα οικεία με το ρυθμιζόμενο σε ύψος και απόσταση τιμόνι, αλλά και τον επιλογέα ταχυτήτων.

Ο πίνακας οργάνων με το στροφόμετρο στο κέντρο και το ταχύμετρο δεξιά, έχει αριστερά μια ψηφιακή οθόνη πληροφοριών, ενώ στο κέντρο του ταμπλώ υπάρχει μια οθόνη 7’’ που προσφέρει σύγχρονη συνδεσιμότητα και ψυχαγωγία. Ευχάριστη είδηση εδώ, η ενσωμάτωση συστήματος ασύρματης διασύνδεσης με Apple CarPlay.

Η πολύ καλά μονωμένη εύκαμπτη οροφή, ανοιγοκλείνει χειροκίνητα, γρήγορα και εύκολα, χωρίς να χρειάζεται να σηκωθείς από το κάθισμά σου. Έχει άψογη εφαρμογή και σε συνδυασμό με την βελτιωμένη μόνωση αναβαθμίζει την ποιότητα κύλισης.

Όσον αφορά τους χώρους, η κατάσταση παραμένει σχεδόν ίδια με αυτή της πρώτης γενιάς, με το μικρό πορτμπαγκάζ των 130 λίτρων και ελάχιστες θέσεις για μικροαντικείμενα.

Mazda MX-5

Η έκδοση MX-5 2021 εφοδιάζεται με μια ολοκληρωμένη σειρά διαθέσιμων τεχνολογιών υποβοήθησης οδήγησης κάτω από την ομπρέλα του i-Activsense, όπως σύστημα προειδοποίησης ακούσιας εκτροπής από τη λωρίδα κυκλοφορίας (Lane Departure Warning System – LDWS) και τα full-LED φωτιστικά σώματα με αυτόματη ρύθμιση εμβέλειας, που εξασφαλίζει μόνιμα τον ιδανικό φωτισμό του δρόμου.

Στα συστήματα ενεργητικής ασφαλείας περιλαμβάνεται επίσης και η υποβοήθηση στάθμευσης (RCTA), που προειδοποιεί τον οδηγό για την πίσω διασταυρούμενη κυκλοφορία όταν εκείνος κινείται με όπισθεν, το σύστημα υποβοήθησης αλλαγής λωρίδας (Lane Change Assistant Plus – BSM), που ελέγχει τα τυφλά σημεία, και το σύστημα προσαρμοζόμενου φωτισμού Matrix LED με μεταβαλλόμενα προγράμματα.

Mazda MX-5

Αποδοτικός κινητήρας, Υποδειγματικό κιβώτιο

Η τελευταία γενιά ΜΧ-5 διαθέτει κινητήρα τεχνολογίας Skyactiv που συνδυάζει επιδόσεις με χαμηλή κατανάλωση. Στην περίπτωση της δοκιμής μας, ο 1500άρης Skyactiv-G 1.5, βενζινοκινητήρας αποδίδει 132 ίππους στις 7.000σ.α.λ. και μέγιστη ροπή 152 Nm στις 4.000σ.α.λ. Συνδυάζεται με ένα υποδειγματικό χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων που δίνει κίνηση στους πίσω τροχούς και έχει να αντιμετωπίσει ένα βάρος αμαξώματος περίπου 1.100 κιλών, καθώς η τελευταία έκδοση MX-5 είναι η ελαφρύτερη όλων των εποχών.

Αυτό έγινε δυνατό λόγω των τροποποιήσεων στο πλαίσιο και τη δομή του αμαξώματος, το σημαντικά υψηλότερο ποσοστό χρήσης χάλυβα και αλουμινίου υψηλής αντοχής. Παράλληλα, η σωστή κατανομή βάρους μεταξύ του εμπρός και πίσω άξονα, εξασφαλίζει την με διαφορά καλύτερη οδική συμπεριφορά για roadster αξίας κάτω των 50 χιλιάδων ευρώ.

Mazda MX-5

Με το πόδι στο πάτωμα (αλλιώς ο κινητήρας αργεί να πάρει τα πάνω του) και το στροφόμετρο στον κόφτη (7.500), η επιτάχυνση 0-100 γίνεται εφικτή σε 8.3΄΄ και η τελική ταχύτητα φτάνει τα 204 χλμ/ώρα (και χωρίς να φουσκώνει η εύκαμπτη οροφή!).

Η αποτελεσματικότητα των κινητήρων Skyactiv, αποδεικνύεται και από την μέση κατανάλωση, που στη διάρκεια της δοκιμής μας και παρά το ότι «δεν το λυπηθήκαμε», δεν ξεπέρασε τα 7 λίτρα για κάθε 100 χιλιόμετρα, ενώ με αυτοσυγκράτηση, ακόμα και τα 6,5 λίτρα είναι εφικτά, οπότε και η αυτονομία με το ρεζερβουάρ των 45 λίτρων εξασφαλίζει 650+ χιλιόμετρα χωρίς στάση.

Η κατανάλωση ωφελείται σημαντικά και από την υποδειγματική λειτουργία του συστήματος start-stop που ονομάζεται Mazda i-stop.

Mazda MX-5

Από τη θέση του οδηγού

Το ΜΧ-5 ήταν και παραμένει η «χαρά του οδηγού – παιδιού». Απευθύνεται σε όλους τους νέους (έστω και στην ψυχή μόνο) από 17 έως 77 ετών και ακόμα περισσότερο, καθώς ο οδηγός απολαμβάνει την οδήγηση σε κάθε διαδρομή. Ελαφρύ, ζυγισμένο, άκαμπτο, σβέλτο και σταθερό τόσο σε ευθεία όσο και στις στροφές, αποζημιώνει με το παραπάνω όσους καταφέρουν να χωθούν στην ιδιαίτερα χαμηλή (αλλά κατά τα λοιπά άψογη) θέση οδήγησης.

Η ευκολία χρήσης δίνει αίσθηση εμπιστοσύνης στον οδηγό, που ξεχνάει τον όποιο όγκο του αμαξώματος και «ορμάει» να παίξει, όπως κάνουν τριάντα τρία χρόνια τώρα όλοι όσοι βρίσκονται στην θέση οδηγού όποιου MX-5. Το ιαπωνικό roadster είναι τόσο εύχρηστο που οδηγώντας το νοιώθεις σαν να είσαι μέρος της κατασκευής. Στοχεύεις με το γρήγορο/ακριβές τιμόνι, επιλέγεις ρυθμό με το γκάζι και χορεύεις από στροφή σε στροφή, στις νότες του υπέροχου ήχου που παράγει ο Skyactiv. Αν και οποιαδήποτε στιγμή χρειαστεί, τα φρένα είναι εκεί για να διορθώσουν αρκεί να τα πατήσεις με δύναμη και αποφασιστικότητα.

Mazda MX-5

Όσο για αυτούς που περιμένουν την ουρά να πηγαίνει από πεζοδρόμιο σε πεζοδρόμιο, θα απογοητευτούν αφού στις απότομες τιμονιές επεμβαίνει –φύλακας άγγελος- το ESP, παίρνοντας την «μπουκιά από το στόμα» του οδηγού. Αν πάλι απενεργοποιήσεις τον μηχανισμό, τότε ο κινητήρας δεν είναι όσο δυνατός θα ήθελες για να δημιουργήσει υπερστροφή ισχύος, ενώ αν προσπαθήσεις να γυρίσεις την ουρά με το σύστημα της «μεταφοράς βάρους», τότε η πιο μαλακή από όσο χρειάζεται ανάρτηση, επιτρέπει κλίσεις στο αμάξωμα και μειώνει την ευκολία και την ευχαρίστηση. Ίσως, όλα αυτά να βελτιώνονται με την τοποθέτηση ενός μπλοκέ, που όμως δεν είχε το αυτοκίνητο της δοκιμής μας. Πάντως, το επίπεδο άνεσης που προσφέρει είναι απρόσμενα υψηλό και αυτό δικαιολογεί απόλυτα τις παραπάνω «ατέλειες».

Συνεπώς, η πλήρης αξιοποίηση του θρυλικού πλέον μοντέλου, προκύπτει όταν ανοίξεις την οροφή για να απολαύσεις αξέχαστες διαδρομές με ένα όχημα που δεν χρειάζεσαι μια περιουσία για να το αγοράσεις, που δεν κάνει «κιχ» από το αμάξωμα ή τα μηχανικά μέρη, που υπόσχεται συντροφιά εφόρου ζωής και που σε κάνει να νοιώθεις σε κάθε στιγμή πιο νέος από την ηλικία σου. Μοναδικό μειονέκτημα για τους νέους στην ψυχή μόνο, η στιγμή που πρέπει να βγεις από το όχημα. Δύσκολη άσκηση, τόσο που αν έχεις το χρόνο και καύσιμο στο ρεζερβουάρ, ξανακάθεσαι, ανοίγεις την οροφή, ανεβάζεις τα τζάμια, ενεργοποιείς τη θέρμανση στα καθίσματα, επιλέγεις και τον σταθμό που σου ταιριάζει και φεύγεις προς άγνωστη κατεύθυνση για να ζήσεις μια ακόμα ιδανική διαδρομή.

Δυσκολία επίσης προκύπτει με την κίνηση εντός πόλης και ειδικά όταν «κροσάρεις» στενά με πυκνοπαρκαρισμένα οχήματα, καθώς η πολύ χαμηλή θέση οδήγησης σε συνδυασμό με το μακρύ καπό, κάνουν την διαδικασία ένα είδος… ρωσικής ρουλέτας.

Δια ταύτα

Το ΜΧ-5 ήταν και παραμένει ένα ειδικό αλλά προσιτό όχημα χωρίς αντίπαλο, καθώς κοντά στην τιμή κτήσης του, δεν υπάρχει μοντέλο που να το απειλεί σε επίπεδο προσόντων και οδηγικής απόλαυσης. Μάλιστα η καλύτερη –κατά τη γνώμη μας – έκδοση είναι αυτή με την εύκαμπτη οροφή που παρουσιάζουμε εδώ.

Από τότε που παρουσιάστηκε γίνεται ολοένα και καλύτερο χωρίς να αλλάζει τα βασικά του προσόντα, που είναι η οδηγοκεντρική σχεδίαση, η ευκολία χρήσης, το γεροδεμένο αμάξωμα και η αίσθηση αντοχής που αισθάνεται ο οδηγός.

Ταυτόχρονα παραμένει οικονομικά προσιτό με τις τιμές να ξεκινούν περίπου (βλέπετε στις μέρες μας αλλάζουν οι τιμές αυτοκινήτων σχεδόν κάθε εβδομάδα!) από 28.000 ευρώ και την έκδοση της δοκιμής μας κοντά στα 35.000 ευρώ.

Mazda MX-5

Υπέρ

  • Σχεδίαση
  • Ποιότητα
  • Ευκολία χρήσης
  • Τιμόνι
  • Κιβώτιο (ειδικά ο επιλογέας)
  • Γεροδεμένη κατασκευή
  • Ήχος κινητήρα
  • Κατανάλωση
  • Τιμή

Κατά

  • Έλλειψη ρεζέρβας
  • Έλλειψη μπλοκέ
  • Δυσκολία στα στενά των πόλεων

Τεχνικά Χαρακτηριστικά

  • Κατηγορία: Roadster, 2θυρο, 2θέσιο, επιβατικό
  • Διαστάσεις: 3.915 Χ 1.735 Χ 1.225 χλστ
  • Μεταξόνιο: 2.310 χλστ
  • Βάρος: 1.071 – 1.106 κιλά
  • Χώρος αποσκευών: 130 λτ
  • Ρεζερβουάρ καυσίμων: 45 λτ
  • Κινητήρας: βενζίνης, 4κύλινδρος, 16βάλβιδος, 1.496 κ.εκ.
  • Ισχύς: 132 ίπποι / 7.000 σαλ
  • Ροπή (Nm @ rpm): 152 / 4.000
  • Μετάδοση: Στους πίσω τροχούς
  • Κιβώτιο ταχυτήτων: Μηχανικό 6 σχέσεων
  • Ανάρτηση: Πολλαπλών Συνδέσμων εμπρός/πίσω
  • Τροχοί: 195/50/16
  • Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι / Πίσω Δίσκοι
  • Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρική υποβοήθηση, με κύκλο στροφής 9,4 μ.
  • Επιτάχυνση 0-100 (χλμ/ώρα): 8,3΄΄
  • Τελική ταχύτητα: 204 χλμ/ώρα
  • Κατανάλωση (δοκιμής): 6,6 λτ/100χλμ
  • Εκπομπές CO2: 142 γρ/χλμ
  • Τιμή: από -περίπου- 28.000 ευρώ ( όχημα δοκιμής περίπου 35.500 ευρώ).