Στην αρχή υπήρχε το αυτοκίνητο. Για την ακρίβεια ένα πορτοκαλί-κόκκινο Opel Manta με μαύρη οροφή από βινύλιο της συλλογής Opel Classic. Τυπικός εκπρόσωπος της πολύχρωμης, ξέφρενης δεκαετίας του ’70. Ένα style icon. Αυθεντικό, γενικά σε καλή κατάσταση, αλλά λίγο φθαρμένο. Χωρίς «αναπαλαίωση», θύμιζε περισσότερο πλατφόρμα εξαρτημάτων. Την ίδια στιγμή, ο ηλεκτρικός προσανατολισμός της Opel είναι σε πλήρη εξέλιξη και έτσι το ένα έφερε το άλλο.

Άλλωστε, η νέα αυτοκινητιστική τάση της εποχής είναι τα «restomods», κλασικά οχήματα με σύγχρονα συστήματα κίνησης και οι μηχανικοί της μάρκας σκέφτηκαν: Γιατί να μη δώσουμε στο Manta μία νέα πνοή ζωής – ηλεκτρική; Με άφθονη ροπή στον πίσω άξονα για γρήγορες, αθόρυβες επιταχύνσεις. Όνειρο; Σε καμία περίπτωση. Όταν γεννήθηκε η ιδέα την αγκάλιασαν αμέσως ενθουσιώδεις σχεδιαστές, δημιουργοί 3D μοντέλων, μηχανολόγοι, τεχνικοί, μηχανικοί, ειδικοί προϊόντων και μάρκας, δηλαδή μία ομάδα φίλων της Opel που είναι απλά ερωτευμένοι με τα αυτοκίνητα.

Η ιδέα γρήγορα έλαβε σάρκα και οστά. Το 50χρονο Manta έγινε παιδί της εποχής μας – ηλεκτρικό. Πρόκειται για το Manta GSe ElektroMOD που γεννήθηκε αρχικά μόνο στο μυαλό των δημιουργών του.

Ο ενθουσιασμός ενέπνευσε αμέσως τους «Car Guys» στην ηγεσία της μάρκας, που έδωσαν άμεσα το πράσινο φως γι’ αυτό το ασυνήθιστο και τολμηρό project που έγινε πραγματικότητα μέσα σε μερικούς μήνες.

Σαν αποτέλεσμα, η ομάδα εξέλιξης έχει μεν διατηρήσει την αρχική γοητεία του μοντέλου, αλλά το έχει εξοπλίσει και με ξεχωριστές καινοτομίες, όπως το Pixel-Vizor με την τελευταία τεχνολογία LED, το πλήρως ψηφιακό ταμπλό και, ασφαλώς, την αμιγή ηλεκτροκίνηση.

Βήμα-βήμα

Το ταξίδι για την υλοποίηση του «dream car» ξεκίνησε στα άδυτα της Opel Classic, στο τμήμα μη αναπαλαιωμένων οχημάτων. Εκεί ξεχώριζε ένα Manta A πορτοκαλί χρώματος με μαύρη οροφή από βινύλιο και αυτόματο κιβώτιο. Η Opel Classic είχε παραλάβει το αυτοκίνητο το 1988 με το αμάξωμα σε καλή κατάσταση (σχεδόν χωρίς ίχνη σκουριάς) από την πρώτη ιδιοκτήτρια, μία κυρία από το Wiesbaden. Αυτή είχε αγοράσει το Manta καινούργιο το 1974 και το χρησιμοποιούσε επί 14 χρόνια. Το αυτοκίνητο απέκτησε το νέο του  κίτρινο νέον χρώμα στο Opel Service Workshop έχοντας προηγουμένως εξηλεκτριστεί και περάσει το τεστ TÜV.

Λόγω απουσίας προσκέφαλων, τα καθίσματα του πρώτου Manta A δεν έχουν θέση σε ένα σύγχρονο αυτοκίνητο. Έτσι το Manta GSe ElektroMOD απέκτησε νέα καθίσματα Recaro, παρόμοια με αυτά του σπορ ADAM S. Ωστόσο, δεν ήταν μία απλή αντικατάσταση και, όπως πολλά από τα νέα εξαρτήματα, έπρεπε να προσαρμοστούν στο Opel Concept Workshop για να ταιριάξουν στο Manta.

Η πρώτη ιδιοκτήτρια του Manta A είχε επιλέξει ένα αυτόματο κιβώτιο, το οποίο εξακολουθούσε να είναι σε καλή κατάσταση. Ωστόσο, ήταν κάτι σπάνιο για ένα Manta της δεκαετίας του 1970 και η ομάδα ήθελε το κλασικό 4τάχυτο μηχανικό κιβώτιο, που είχε τοποθετηθεί σε εκατομμύρια αυτοκίνητα της εποχής εκείνης. Γι’ αυτό και σχεδίασαν έναν προσαρμογέα που επέτρεπε στο κιβώτιο να συνδυαστεί με ένα μεγαλύτερο συμπλέκτη. Μετά χρειάστηκαν ένα μακρύτερο άξονα κίνησης, που βρήκαν στην αποθήκη ανταλλακτικών της Opel Classic. Το σύστημα φρένων προσαρμόστηκε στις αυξημένες επιδόσεις του οχήματος. Μεγαλύτερα φρένα τοποθετήθηκαν στον εμπρός άξονα, ενώ στον πίσω άξονα το ταμπούρα αντικαταστάθηκαν με δισκόφρενα.

Και ενώ η μπροστινή ανάρτηση είναι σκληρή, πίσω είναι πιο μαλακή, ώστε το Manta να έχει πάντα άφθονα αποθέματα ελκτικής πρόσφυσης. Άλλωστε είναι το ισχυρότερο Manta A όλων των εποχών με εξαίρεση μερικές βελτιωμένες (tune-ups) και αγωνιστικές εκδόσεις. Η ισχύς του σύγχρονου ηλεκτροκινητήρα (147 ίπποι) μεταφέρεται στο δρόμο μέσω κλασικής πίσω κίνησης. Η μπαταρία ιόντων λιθίου 31 kWh τοποθετήθηκε όσο το δυνατόν πιο μακριά στο χώρο αποσκευών, για καλή ελκτική πρόσφυση και χαμηλό κέντρο βάρους, αλλά παρόλα αυτά, το Manta GSe προσφέρει ακόμα και σήμερα αρκετό χώρο για μία διήμερη εκδρομή τεσσάρων ατόμων.

Μετά τη μετατροπή σε ElektroMOD, το Manta ζυγίζει περίπου 1.137 κιλά (+175 κιλά από το αρχικό μοντέλο), αλλά παραμένει πολύ ελαφρύτερο από πολλά σύγχρονα αυτοκίνητα με συμβατικό κινητήρα εσωτερικής καύσης. Με νορμάλ στυλ οδήγησης μπορεί να πετύχει αυτονομία 200 χλμ και ακόμα μεγαλύτερη όταν οδηγείται χωρίς απότομα πατήματα του γκαζιού. Επίσης, μπορεί να ανακτήσει ενέργεια όπως και κάθε ηλεκτρικό όχημα, με την ενεργοποίηση ανάκτησης να γίνεται όταν ο οδηγός  πατήσει ένα διακόπτη στο ντουλαπάκι.

Όσοι οδήγησαν το Manta GSe ElektroMOD σημείωσαν ότι η εμπειρία είναι μοναδική. Όχι μόνον από αισθητικής απόψεως, με την παράδοση να συναντά το σύγχρονο στυλ αλλά και σε επίπεδο οδήγησης. Γυρνώντας το κλειδί ανάφλεξης το μοτέρ ξεκινά εντελώς αθόρυβα και στην συνέχεια ο οδηγός μπορεί να επιλέξει 4η σχέση και απλά να ξεκινήσει. Από την άλλη, ο οδηγός μπορεί να αλλάζει με το χέρι τις σχέσεις του 4τάχυτου κιβωτίου, όπως είχε σχεδιαστεί και αρχικά. Το Manta GSe επιταχύνει εντυπωσιακά, ενώ η μέγιστη ταχύτητα του περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 150 χλμ/ώρα.

Νίκος Τσάδαρης