Τι πρέπει να κάνει ο οδηγός για να μην κοιμηθεί στο τιμόνι

Μία από τις κυριότερες αιτίες ατυχημάτων το το λεγόμενο microsleep


AUTO
11:04
13/03/2020
Τι πρέπει να κάνει ο οδηγός για να μην κοιμηθεί στο τιμόνι
4
loading

Πολλοί οδηγοί σε ένα μακρινό ταξίδι, ιδίως κατά τη διάρκεια της νύχτας και μετά από αρκετές ώρες στο τιμόνι χαλαρώνoυν και για κάποια δευτερόλεπτα κοιμούνται.

Μετά από αυτό το μικρό χρονικό διάστημα ξυπνούν και αντιδρούν ενστικτωδώς για να σταματήσουν το αυτοκίνητο που ήδη βγαίνει από τον δρόμο ή κινείται στο αντίθετο ρεύμα. Είναι το λεγόμενο microsleep ή στα ελληνικά μικρο-ύπνος.

Αυτή η κατάσταση εμπίπτει στην κατηγορία των ατυχημάτων που προκαλεί η μη προσοχή στην οδήγηση, η οποία είναι γενικά η πιο συνηθισμένη και πιο τραγική αιτία δυστυχημάτων. Και αυτό γιατί το ακυβέρνητο αυτοκίνητο μπορεί να εγκαταλείψει το δρόμο και να συγκρουστεί με οποιοδήποτε εμπόδιο ή πεζό ή ακόμη και αυτοκίνητο που βρίσκεται μπροστά του, αλλά πολύ συχνά με άλλο αυτοκίνητο που έρχεται από απέναντι.

«Ενώ υπάρχει νομοθεσία για την απαγόρευση χρήσης του τηλεφώνου από τον οδηγό, δεν υπάρχει τίποτα σχετικά με την κόπωση και ιδίως τον μικρο-ύπνο», αναφέρει μεταξύ άλλων ο επικεφαλής του τμήματος έρευνας για την ασφάλεια στην κυκλοφορία της Skoda, Karel Mulac σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Σύμφωνα με τους ψυχολόγους, η κούραση συχνά προέρχεται από επαναλαμβανόμενες δραστηριότητες - ακόμα και κάποιος που έχει κοιμηθεί αρκετά μπορεί να κουραστεί μετά από μια μονότονη για μεγάλο χρονικό διάστημα δραστηριότητα- και η οδήγηση σε περιβάλλον χωρίς οπτικές εναλλαγές είναι μία από αυτές.

Στα νέα μοντέλα αυτήν την κατάσταση προβλέπει οπτική ίνα, η οποία σε περίπτωση που διαπιστώσει κλείσιμο των ματιών ή κινήσεις που παραπέμπουν σε ύπνο, σημαίνει ειδικός ήχος προτείνοντας στάση και καφέ.

Σε ακόμη πιο προηγμένα συστήματα αν ο οδηγός δεν υπακούσει σε αυτή την προτροπή μειώνει σταδιακά την ισχύ του κινητήρα μέχρι και την πλήρη ακινητοποίησή του, απαγορεύοντας να ξεκινήσει και πάλι άμεσα.

Κάποιοι προτείνουν περπάτημα ή άσκηση, έναν καφέ ή ένα ενεργειακό ποτό. Αυτές οι λύσεις συνήθως λειτουργούν για μικρό χρονικό διάστημα, αλλά η κόπωση μπορεί να επανέλθει ακόμη ισχυρότερη.

Σύμφωνα με τους ειδικούς, δεν υπάρχει ιατρικού τύπου παρέμβαση ή ειδική διατροφή για τον μικρο-ύπνο, η μόνη λύση είναι η ξεκούραση. «Το ιδανικό είναι να σταματήσουμε, να βάλουμε το κάθισμα πίσω και να κοιμηθούμε έστω για 15 λεπτά», συμβουλεύει ο Mulac.

Φυσικά υπάρχουν μια σειρά από ενέργειες που οφείλουμε να κάνουμε ώστε να συνεχίσουμε με ασφάλεια το ταξίδι μας.

Το πρώτο πράγμα που οφείλουμε να κάνουμε είναι να ξεκουραστούμε πριν οδηγήσουμε.

Την προηγούμενη ημέρα πριν το ταξίδι μας πρέπει να κοιμηθούμε αρκετά, να μην οδηγούμε τη νύχτα όπου τα αντανακλαστικά είναι λιγότερα, να κάνουμε διαλείμματα κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, να σταματήσουμε σε ένα ασφαλές μέρος όταν νιώσει ο οδηγός τα πρώτα σημάδια κόπωσης, να συνομιλεί ο οδηγός με τον συνοδηγό ή με κάποιο επιβάτη κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, να πίνει καφέ ή ενεργειακό ποτό και να ανοίξει το παράθυρο για να μπει καθαρός και δροσερός αέρας.

Παρόλα αυτά το σύστημα διατήρησης του αυτοκινήτου στη λωρίδα κυκλοφορίας θα το κρατήσει στη σωστή πορεία, παρέχοντας σχετική ειδοποίηση εγρήγορσης στον οδηγό, ενώ τα μοντέλα που είναι εφοδιασμένα με το σύστημα Emergency Assist μπορούν να σταματήσουν εάν είναι απαραίτητο και να ανάψουν τα φώτα κινδύνου.

Το σύστημα ενεργοποιείται αυτόματα αν ο οδηγός δεν έχει ενεργό έλεγχο του οχήματος: πρώτα εκπέμπει ένα προειδοποιητικό σήμα για τον οδηγό και μετά το αυτοκίνητο κάνει μια μικρή στραβοτιμονιά.

Εάν ο οδηγός εξακολουθεί να μην ανταποκρίνεται, ένα αυτοκίνητο με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων DSG μπορεί να ακινητοποιηθεί πλήρως, αποδεικνύοντας ότι ένα τέτοιο σύστημα ασφαλείας, που υπάρχει στα σύγχρονα αυτοκίνητα, μπορεί να αποτρέψει σε μεγάλο βαθμό ένα ατύχημα με άσχημα, συνήθως, αποτελέσματα.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ


ΚΑΝΤΕ LIKE ΣΤΟ NEWSBEAST.GR

4
σχόλια
  1. avatar Ellraiser

    Μια φορά που με έτυχε σε ένα υποχρεωτικό ταξίδι χρονικού περιορισμού εκτός από κρύο νερό και καφέ σε ολιγόλεπτες στάσεις με έσωσαν τα σπόρια (η φιστίκια - αλλά τελειώνουν εύκολα).
    Ειδικά σε μονότονο αυτοκινητοδρομο υπάρχει τρόπος χωρίς απόσπαση προσοχής από τον δρόμο.
    Κάτι ανάλογο πιστεύω με την μαστίχα αλλά με περισσότερη λειτουργία του εγκεφάλου (σκέψη,χέρι κλπ.) για εγρήγορση.
    Μελέτες για την μαστίχα.
    Τονώνει το μυαλό και βελτιώνει τα αντανακλαστικά
    Μελέτη έδειξε ότι η μάσηση μιας τσίχλας τονώνει τη σκέψη και την εγρήγορση, ενώ αυξάνει κατά 10% την ταχύτητα αντίδρασης. Και όλ’ αυτά, επειδή επηρεάζει οκτώ διαφορετικές περιοχές του εγκεφάλου.
    Σημ. Το σωστό και μη επικίνδυνο είναι τουλάχιστον η ολιγόωρη η πλήρης ξεκούραση (ανάλογα με τον χρονικό περιορισμό του ταξιδιού).

  2. avatar When the snows fall and the white winds blow, the lone wolf dies but the pack survives.

    Όταν δούλευα 50 χιλιόμετρα μακρυά και βράδυ, τη πρώτη φορά που σχόλασα το πρωί και οδήγησα, ήταν μαρτύριο Είπα ότι δεύτερη φορά έτσι, δεν ξανά οδηγώ . Την επόμενη μέρα έριξα άφθονο κρύο νερό στα μούτρα μου και χωρίς να σκουπιστω μπήκα στο αυτοκίνητο και οδήγησα!
    Κανένα πρόβλημα. Από τότε έγινε must.
    Λοιπόν όσοι νυσταζουν, σταματάνε και ρίχνουν με το κουβά νερό στο πρόσωπο. Bucket chalenge ένα πράμα! LOL

  3. avatar Γιατί στο τιμόνι;

    Ας ξαπλώσει το κάθισμα

  4. avatar Γιωργος Γιωργος

    Επισης οι επιβατες απαγορευεται να χασμουριουνται δυνατα και να κοιμουνται γιατι δυσκολευουν τον οδηγο με αποτελεσμα να νυσταζει και αυτος.

Παρακαλούμε περιμένετε ...
Το newsbeast επιλέγει
Το newsbeast προτείνει