Η ταλαιπωρία των υποψηφίων οδηγών δεν έχει τέλος, καθώς οι εξεταστές «απεργούν» όντας απλήρωτοι από τον περασμένο Μάιο, ενώ το υπουργείο Μεταφορών μόλις κατέθεσε το νομοσχέδιο που αναμένεται να βάλει τάξη στον χώρο και θα εξαλείψει το «λάδωμα».

Τα θύματα όλης αυτής της κατάστασης που ξεκίνησε τον περασμένο Οκτώβριο, είναι οι πολίτες και συγκεκριμένα περισσότεροι από 40.000 (οι εξεταστές ισχυρίζονται ότι, ο αριθμός ξεπερνά τους 70.000) υποψήφιοι οδηγοί, που περιμένουν να λήξει η κόντρα υπουργείου και εξεταστών. Πολλοί από αυτούς είναι υποψήφιοι επαγγελματίες και η κατάσταση αυτή τους στερεί την δυνατότητα να βγάλουν τα προς το ζην. Μαζί τους και περίπου 10.000 οδηγοί, ηλικίας άνω των 74 ετών, που με βάση τον ισχύοντα ήδη νόμο περιμένουν και αυτοί στην σειρά για να εξεταστούν και να ανανεώσουν το δίπλωμά τους.

Θύματα βέβαια και οι Σχολές Οδηγών που βλέπουν το τζίρο τους να μηδενίζεται και μάλιστα στην χρονική στιγμή (τέλη του 2018) όπου τα συνήθη έξοδα είναι στο ζενίθ. Μάλιστα –όπως τουλάχιστον ισχυρίζονται οι συνδικαλιστικές τους ενώσεις – ένα ποσοστό 25% των σχολών έχει ακινητοποιήσει τα επαγγελματικά οχήματα με τα οποία εκπαιδεύονται και εξετάζονται οι υποψήφιοι επαγγελματίες, προκειμένου να μην πληρώνουν τα τέλη που απαιτούνται.

«Θύμα» από την όλη κατάσταση και τα κρατικά ταμεία, τα οποία στερούνται των εσόδων από την έκδοση και επανεξέταση διπλωμάτων, αλλά και από την αδυναμία λειτουργίας πολλών Σχολών.

Εδώ να θυμίσουμε ότι, το υπουργείο Μεταφορών υιοθετεί ένα μοντέλο εξέτασης με κάµερες και µικρόφωνα εντός των αιθουσών εξέτασης αλλά και των οχηµάτων, µε ηλεκτρονικό προσδιορισμό του δίδυμου εξεταστή – εξεταζόµενου πριν από την εξέταση, συνεχείς ελέγχους και δηµιουργία Κέντρου Ελέγχου, το οποίο θα είναι online με κάθε εξέταση σε πραγματικό χρόνο (αν είναι ποτέ δυνατόν, όταν πολλές φορές σε όλη την χώρα εξετάζονται την ίδια ώρα εκατοντάδες υποψήφιοι).

Σύμφωνα με το μοντέλο αυτό η οριστική χορήγηση νέας άδειας οδήγησης θα διαρκεί έως και πέντε εργάσιµες ηµέρες, ώστε να ελεγχθεί το υλικό που έχει συγκεντρωθεί. Κάθε υποψήφιος οδηγός θα εξετάζεται πρώτα στα θεωρητικά και εφόσον περάσει, θα εξετάζεται σε πρακτικές ασκήσεις (δοκιµασία προσόντων και συµπεριφοράς), που θα περιλαμβάνουν δύο στάδια, τα οποία –ενδεχομένως- μπορούν να διεξαχθούν και την ίδια ηµέρα. Το πρώτο στάδιο θα είναι η πορεία και το δεύτερο οι δεξιότητες οδήγησης των υποψηφίων, οι οποίοι θα προχωρούν στο δεύτερο στάδιο µόνο εφόσον επιτύχουν στο πρώτο, ενώ, εάν αποτύχουν στο δεύτερο, θα επανεξετάζονται και στο πρώτο.

Η πρακτική εξέταση θα γίνεται με μόνο ένα εξεταστή-επιβάτη του οχήματος που θα οδηγεί ο υποψήφιος, χωρίς την παρουσία εκπαιδευτή.

Όσον αφορά την πρακτική εξέταση για δίπλωμα δικύκλου, στην μοτοσυκλέτα θα βρίσκεται µόνο ο υποψήφιος.

Η θεωρητική και η πρακτική εξέταση των υποψηφίων θα µμεταδίδονται σε πραγµατικό χρόνο στο Κέντρο Ελέγχου και θα καταγράφονται µε τη χρήση οπτικοακουστικών µέσων, ενώ το υλικό θα µεταφορτώνεται την ηµέρα της εξέτασης και χωρίς αυτό η εξέταση θα θεωρείται άκυρη.

Το υλικό αυτό θα περιέχει, τον χώρο των θεωρητικών εξετάσεων με απεικόνιση όλων των συμμετεχόντων σε αυτήν, ενώ στη διάρκεια της εξέτασης θα μπλοκάρεται (πως άραγε;…) η ασύρµατη επικοινωνία, και θα απενεργοποιούνται κινητά ή άλλες ηλεκτρονικές συσκευές. Όσον αφορά την πρακτική εξέταση, υποχρεωτικά θα γίνεται βιντεοσκόπηση τόσο του εσωτερικού του οχήματος με τους επιβαίνοντες, όσο και του εξωτερικού, όπου θα φαίνεται το οδικό δίκτυο στο οποίο διεξάγεται η εξέταση.

Από τα παραπάνω εννοείται ότι, τα εκπαιδευτικά οχήµατα των εξετάσεων θα διαθέτουν διαδικτυακή σύνδεση µε το Κέντρο Ελέγχου και κάµερα µε µικρόφωνο.

Όπως θα περίμενε κανείς, η εφαρμογή όλης αυτής της τεχνολογίας, θα επιφέρει και την σχετική οικονομική επιβάρυνση στις τσέπες των υποψηφίων, αλλά και επανεξεταζομένων. Έτσι αυξάνονται τα παράβολα εξέτασης για την θεωρητική και πρακτική εξέταση στα 15 ευρώ (από 10 ευρώ που είναι σήµερα) εκ των οποίων το 1/3 θα πηγαίνει στα ταμεία των Περιφερειών.

Στο σχέδιο νόμου αυτή την φορά προβλέπεται και η δυνατότητα των 17χρονων να εξεταστούν για την απόκτηση προσωρινού (το οριστικό θα χορηγείται με την συμπλήρωση του 18ου έτους της ηλικίας) διπλώματος οδήγησης και εφόσον επιτύχουν, θα έχουν την δυνατότητα να οδηγούν (με ειδική ασφαλιστική κάλυψη) με συνοδό, αρκεί αυτός να είναι άνω των 30 ετών, να έχει δίπλωμα τουλάχιστον 5 χρόνια και να μην έχει βαθμό ποινής στο point system (αλήθεια, που το θυμήθηκαν αυτό;…).

Κερασάκι στην «τούρτα» του υπό ψήφιση νομοσχεδίου, η δημιουργία σώματος εξεταστών αποκλειστικής απασχόλησης (οι μέχρι τώρα εξεταστές είναι υπάλληλοι του υπουργείου, που υπερωριακά κάνουν και τους εξεταστές με την ανάλογη αμοιβή). Οι υπάλληλοι αυτοί δεν θα απασχολούνται με άλλο αντικείμενο (εκτός ίσως από αυτούς που εργάζονται σε περιοχές με μικρό αριθμό υποψηφίων), ενώ µε ηλεκτρονικές κληρώσεις ανά τετράµηνο θα επιτυγχάνεται η συνεχής εναλλαγή του σώματος αυτού (αυτό να δούμε και θα τα έχουμε δει όλα…).

Τέλος στο νομοσχέδιο προβλέπεται και η λύση στην διαφωνία των μέχρι τώρα εξεταστών και του Υπουργείου, καθώς θα δοθούν αναδροµικά από την 1η Μαΐου 2018 έως τρεις µήνες από την έναρξη ισχύος του νέου νόµου, με µηνιαία αποζηµίωση 240 ευρώ, εάν ο εξεταστής έχει συµµετάσχει σε τουλάχιστον έξι εξετάσεις ή μικρότερο ποσό ανάλογα με τις εξετάσεις που έχει διεξάγει ανά μήνα.

Κάπου εδώ – κατά την γνώμη πολλών εκπαιδευτών – βρίσκεται και το …κόλπο του υπουργείου, που μη θέλοντας να «σπάσει αυγά», ειδικά τώρα που διανύουμε προεκλογική περίοδο, φροντίζει να διογκώσει την οργή των χιλιάδων υποψηφίων που περιμένουν μήνες, για να συνεχίσει τελικά με την υπάρχουσα μέθοδο εξετάσεων, προτάσσοντας το επείγον του θέματος…
Εμείς σε αυτό δεν έχουμε να προσθέσουμε κάτι περισσότερο ή λιγότερο, παρά μόνον το ότι, είτε πρόκειται περί «κόλπου», είτε περί αναποφασιστικότητας και έλλειψης σχεδίου, από όλη αυτή την κατάσταση θύματα είναι όλοι οι πολίτες, τόσο αυτοί που περιμένουν για να πάρουν δίπλωμα οδήγησης, όσο και οι υπόλοιποι που κινδυνεύουν, καθώς είναι σίγουρο πως όλοι οι υπό επανεξέταση 74χρονοι και πλέον, οδηγούν και μαζί τους πολλοί από τους υποψήφιους που αναμένουν επί 4μηνο.