Η συντριπτική πλειονότητα των αναλυτών της αγοράς προφήτευαν ένα μέλλον τουλάχιστον ζοφερό για την Tesla. Και τι δεν έλεγαν δηλαδή, πως πουλάει αυτοκίνητα χάνοντας καραβιές χρημάτων, πως τα αμάξια της δεν είναι καλά, πως το αφεντικό της είναι τουλάχιστον τρελό και την οδηγεί γοργά στο λουκέτο και τόσα και άλλα τόσα! Εξπέρ μάλιστα της αγοράς αυτοκινήτων συμβούλευε τους συλλέκτες να αγοράσουν οπωσδήποτε ένα Model S «πριν η εταιρία χρεοκοπήσει», υποθέτοντας πως είναι αυτομάτως συλλεκτικό. Σήμερα ωστόσο είναι κάτι παραπάνω από σαφές πως η Tesla όχι μόνο βγάζει τόνους χρημάτων και τα πάει περίφημα στο χρηματιστήριο, αλλά έχει εκπληρώσει και όλους τους βασικούς στόχους της σε σχέση με την παραγωγή και τη διανομή των μοντέλων της. Και, κυρίως, έχει βρει τον τρόπο να παράγει σταθερά κέρδη, γεγονός που εξασφαλίζει τη μακροημέρευσή της στην αγορά. Η Tesla δεν είναι πια το ακραίο στοίχημα ενός τρελού επιχειρηματία, καθώς κατασκευάζει 80.000 αυτοκίνητα το τρίμηνο και οι πωλήσεις της βάζουν το καπέλο στις Porsche, Mercedes Benz και BMW, κάνοντάς τη την μπεστ σέλερ αμερικανική εταιρία στο εσωτερικό των ΗΠΑ! Ταυτοχρόνως, τα αυτοκίνητά της, αν και ακριβότερα από τον ανταγωνισμό, είναι πιο προωθημένα τεχνολογικά, μόνο που η λειτουργία τους είναι φτηνότερη και ασφαλέστερη από κάθε αυτοκίνητο με κινητήρα εσωτερικής καύσης που πατά δρόμο. Τα εξαιρετικά οικονομικά μεγέθη της Tesla έχουν ανατρέψει πλέον τις ζοφερές εκτιμήσεις των αναλυτών, αποδεικνύοντας πως το τρελό ρίσκο που πήρε ο Elon Musk όχι μόνο απέδωσε, αλλά αλλάζει άρδην και την ίδια την αγορά της αυτοκίνησης. Όπως υποδεικνύει ο καθηγητής πληροφοριακών συστημάτων Enrique Dans, «πρακτικά όλοι έκαναν λάθος για τα οικονομικά και το μέλλον της Tesla και πολλοί αναλυτές ξύνουν πια το κεφάλι τους προσπαθώντας να καταλάβουν τι ακριβώς συνέβη, ενώ συνεχίζουν να κάνουν συστάσεις με αμφιλεγόμενη αξιοπιστία». Τι έχασαν όμως; Το πρωτοφανές, αδιαμφισβήτητα, γεγονός ότι η Tesla βασίστηκε εν πολλοίς σε μια νέα επιχειρηματική στρατηγική, εκεί που οι πελάτες δηλαδή προσφέρθηκαν εθελοντικά να τη διαφημίσουν και να τη βοηθήσουν, όντας λες αναπόσπαστο μέλος της. Ο Elon Musk το έλεγε εξάλλου από την αρχή πως χρειάζεται τον κόσμο αρωγό στην όλη προσπάθεια, μια προσπάθεια που προώθησε δαιμόνια λέγοντας πως δεν παράγει απλώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά αλλάζει και τον ίδιο τον κόσμο. Η Tesla ήταν ένα εντελώς καινούριο επιχειρηματικό μοντέλο, εγκαινιάζοντας μακροπρόθεσμες στρατηγικές και αποπερατώνοντάς τες με τρόπο εντυπωσιακό. Το Model 3 αφήνει πλέον περιθώριο κέρδους στο 20%, πολύ περισσότερο από τον μέσο όρο της αυτοκινητοβιομηχανίας, αποστομώνοντας για άλλη μια φορά τους επικριτές που το ήθελαν ζημιογόνο. Η Tesla φαίνεται να έχει κερδίσει το στοίχημα, έχοντας στο τιμόνι έναν παράτολμο επιχειρηματία που αναζήτησε έναν άλλο τρόπο να φτιάχνει αυτοκίνητα…