Κύρια αιτία θανάτου μεταξύ των νεαρών οδηγών είναι σε όλο τον κόσμο τα τροχαία ατυχήματα, με τα άτομα ηλικίας 18 – 24 ετών να έχουν την υψηλότερη αναλογία θανάτων από οποιαδήποτε άλλη εποχή του χρόνου, σύμφωνα έρευνα της Παγκόσμιας Οργάνωσης Υγείας για την οδική ασφάλεια.

Στην Ευρώπη, οι νεαροί 18 – 24 ετών αποτελούν το 8% του συνολικού πληθυσμού, αλλά συμπληρώνουν το 15% των θανάτων από τροχαία ατυχήματα.  Στο καλοκαίρι, το πρόβλημα επιδεινώνεται καθώς οι νέοι ηλικίας 18 – 24 ετών συγκεντρώνουν το 21% όλων των θανάτων από τροχαία ατυχήματα το καλοκαίρι, σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας.

Η ριψοκίνδυνη συμπεριφορά θεωρείται κύριος παράγοντας σύμφωνα με τις στατιστικές οι οποίες δείχνουν επίσης ότι μεταξύ 2004 και 2013, 62.000 νέοι σκοτώθηκαν σε τροχαία ατυχήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Σύμφωνα με την αναφορά του Ευρωπαϊκού Παρατηρητηρίου Οδικής Ασφάλειας, η κακή εκτίμηση του δρόμου, η επιρροή από ουσίες ή το στρες και η διάσπαση της προσοχής είναι από τις πιο συνηθισμένες αιτίες εμπλοκής των νεαρών οδηγών σε ατυχήματα.

Η έρευνα που έγινε με πρωτοβουλία της Ford μεταξύ 6.500 νεαρών Ευρωπαίων*, βοηθά στην κατανόηση της ριψοκίνδυνης οδηγικής συμπεριφοράς των νέων οδηγών και αποκαλύπτει ότι το 57% έχει υπερβεί τα όρια ταχύτητας, το 43% έχει στείλει SMS ενώ οδηγεί, το 36% έχει κάνει τηλεφωνήματα και έχει στείλει μηνύματα αυτόματης απάντησης, το 16%  έχει οδηγήσει χωρίς να φορά ζώνες ασφαλείας, το 13% έχει οδηγήσει μετά από κατανάλωση αλκοόλ, και μέχρι το 11% έχει παρακολουθήσει βίντεο ή κάποιο τηλεοπτικό σόου στις φορητές συσκευές του.

Το 57% των νεαρών οδηγών παραδέχεται επίσης ότι οδηγεί με μεγαλύτερη ασφάλεια όταν βρίσκονται στο αυτοκίνητο οι γονείς ή οι παππούδες του, ενώ το 41% δήλωσε ότι έχει την τάση να οδηγεί πιο ριψοκίνδυνα με φίλους. Γι’ αυτό το λόγο, η Ford έχει δημιουργήσει ένα νέο χιουμοριστικό βίντεο για να παρουσιάσει τις αρετές των «φουσκωτών ενηλίκων» (Blown Ups). Αυτό το φανταστικό προϊόν είναι ένας ενήλικας που φουσκώνει όταν οι νεαροί οδηγοί είναι απερίσκεπτοι πίσω από το τιμόνι.

 

Ανάμεσα στις χαρές της καλοκαιρινής οδήγησης  είναι τα ταξίδια με το αυτοκίνητο, τα μουσικά φεστιβάλ και η παραλία. Η έρευνα έδειξε ότι το 68% των νέων νιώθει πιο χαλαρό στην οδήγηση κατά τις  θερινούς μήνες, και το 54% αφαιρείται βλέποντας κάποια ελκυστική παρουσία στο δρόμο.

Από τους ερωτηθέντες, το 45% παραδέχτηκε ότι θα έμπαινε στον πειρασμό να οδηγήσει ένα υπέρβαρο και γεμάτο από φίλους αυτοκίνητο, το 25% ότι θα δεχόταν να μπει στο αυτοκίνητο με κάποιον που γνωρίζει ότι είναι μεθυσμένος, και το 24% ότι θα οδηγούσε έχοντας πάρει ναρκωτικά. Ενώ ο αριθμός όσων επισκέπτονται φεστιβάλ αυξάνεται. Συνολικά, το 41% πιστεύει ότι μερικές φορές οδηγεί παράτολμα, το 26% ότι έχει εμπλακεί σε ατύχημα και ότι το 20% ότι έχει βρεθεί σε αυτοκίνητο που το έχει σταματήσει η αστυνομία.

ts02

Συνολικά, το 93% θεωρεί ότι έχει τα κατάλληλα οδηγικά προσόντα – αλλά το 54% παραδέχεται ότι δεν οδηγεί πάντα με απόλυτη ασφάλεια.

Η πλειοψηφία θανάσιμων τραυματισμών αφορά νεαρούς οδηγούς και η έρευνα επιβεβαιώνει ότι αυτοί έχουν την τάση να συμπεριφέρονται ριψοκίνδυνα. Οι νεαροί άνδρες έχουν τριπλάσιες πιθανότητες από τις κοπέλες να διασπαστεί η προσοχή τους βλέποντας μία ελκυστική παρουσία στο δρόμο. Το 25% έχει κληθεί από την αστυνομία να σταματήσει συγκριτικά με το 16% των γυναικών. Οι νεαροί άνδρες έχουν μεγαλύτερη τάση να οδηγούν γρήγορα, να χρησιμοποιούν κινητά τηλέφωνα και να οδηγούν μεθυσμένοι.

Στη Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία και Βρετανία, από τους ερωτηθέντες, οι Γάλλοι οδηγοί έχουν τις περισσότερες πιθανότητες να τους σταματήσει η αστυνομία ενώ οδηγούν. Οι Γερμανοί ανησυχούν λιγότερο για την πιθανότητα εμπλοκής σε τροχαίο ατύχημα. Οι Ιταλοί κάνουν τη μεγαλύτερη χρήση κινητών τηλεφώνων, ενώ οι Ισπανοί τείνουν να οδηγούν ριψοκίνδυνα όταν μεταφέρουν φίλους. Οι Βρετανοί οδηγοί έχουν τη μεγαλύτερη συχνότητα ατυχημάτων από διάσπαση της προσοχής εξ αιτίας μιας ελκυστικής παρουσίας στο δρόμο.

Τα παραπάνω οδήγησαν στο πρόγραμμα εκπαίδευσης νέων οδηγών της Ford (DSFL) που λανσαρίστηκε για πρώτη φορά στην Αμερική πριν από 13 χρόνια, προσφέρει τώρα σεμινάρια σε Βέλγιο, Δανία, Φινλανδία, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Ολλανδία, Πολωνία, Ρουμανία, Ρωσία, Ισπανία, Τουρκία και ΗΠΑ.  Τα μαθήματα καλύπτουν αναγνώριση κινδύνων, έλεγχο του οχήματος, έλεγχο της ταχύτητας και του όγκου καθώς και τους κινδύνους που προκαλούνται από την οδήγηση μετά από κατανάλωση αλκοόλ, οδήγηση μετά από χρήση ναρκωτικών ουσιών, και λήψη selfies, καθώς μετά από προηγούμενη έρευνα το 2014, αποκαλύφθηκε ότι 1 στους 4 νεαρούς οδηγούς έχει ποζάρει για μία selfie πίσω από το τιμόνι.

*Τα ευρήματα βασίζονται σε έρευνα μεταξύ 6.500 νεαρών Ευρωπαίων σε Βρετανία, Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία και Ισπανία τον Ιούνιο του 2016. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από την παγκόσμια εταιρία έρευνας Lightspeed GMI. Η Lightspeed GMI είναι μία βραβευμένη παγκόσμια εταιρία συλλογής ψηφιακών δεδομένων. Ιδρύθηκε το 1996, και χάρη στις καινοτόμες τεχνολογίες και τις δοκιμασμένες μεθόδους δειγματοληψίας πετυχαίνει εξαιρετική ακρίβεια σε όλη τη διάρκεια της online έρευνας. Με περισσότερους από 5,5 εκατομμύρια συμμετέχοντας στην online έρευνα σε 40+ countries, τα ερωτηματολόγια της Lightspeed GMI προσφέρουν κορυφαίας ποιότητας και στοχευμένα αποτελέσματα. Έχοντας τα κεντρικά γραφεία της στο Warren, New Jersey, η Lightspeed GMI αποτελεί τμήμα του Kantar, ο τομέας διαχείρισης επενδύσεων δεδομένων της WPP, παγκόσμιου ηγέτη στις υπηρεσίες επικοινωνίας μάρκετινγκ.

Νίκος Τσάδαρης