Οι ερευνητές του Τεχνολογικού Πανεπιστήμιου στο Delft (TU Delft) της Ολλανδίας σε συνεργασία με την Hyundai Motor κι άλλους εμπορικούς εταίρους, μετέτρεψαν ένα ηλεκτρικό όχημα κυψελών καυσίμου (FCEV) μηδενικών ρύπων, σε μια κινούμενη μονάδα παραγωγής ενέργειας, καθώς εγκατέστησαν μια υποδοχή ενός Hyundai ix35 κυψελών καυσίμου που χρησιμοποιείται ως ηλεκτρική πρίζα. Hyundai2   «Οι ερευνητές με επικεφαλής τον καθηγητή Ad van Wijk του TU Delft είναι οι πρώτοι στην Ευρώπη που έχουν καταφέρει να κάνουν το επόμενο μεγάλο βήμα προς ένα πιο βιώσιμο μέλλον βασισμένο σε αυτοκίνητα κυψελών καυσίμου ως μια καθαρή πηγή ενέργειας», λέει ο Frank Meijer, στέλεχος της Hyundai. «Τα αυτοκίνητα κυψελών καυσίμου παράγουν ηλεκτρική ενέργεια, θερμότητα και καθαρό νερό χωρίς υδρογόνο που μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε σπίτια, σχολεία και γραφεία».

Ένα αυτοκίνητο ως μονάδα παραγωγής ενέργειας

Η ερευνητική ομάδα του καθηγητή Ad van Wijk, ονομάζεται «Μελλοντικά Ενεργειακά Συστήματα» (Future Energy Systems) και ανήκει στο τμήμα «Process & Energy» της σχολής Μηχανικών, Ναυτικών και Μηχανικής Υλικών (3Me). Το έργο τους εστιάζεται σε ολοκληρωμένες εφαρμογές του συστήματος κυψελών καυσίμου, όπως για παράδειγμα το πλαίσιο του προγράμματος «Car as Power Plant». Η ιδέα αφορά σε ιδιοκτήτες αυτοκινήτων που χρησιμοποιούν τα οχήματά τους για μετακινήσεις μόνο στο 5% του χρόνου κίνησής του. Σε αντίθεση με ένα όχημα που κινείται με ορυκτά καύσιμα, ένα όχημα κυψελών καυσίμου, όταν είναι σταθμευμένο μπορεί να παράγει ηλεκτρική ενέργεια από υδρογόνο, καθαρότερο και πιο αποτελεσματικό απ’ ό,τι το σημερινό σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας και με χρήσιμα «απόβλητα» θερμότητας και καθαρό νερό. Το Hyundai ix35 κυψελών καυσίμου με τη μετατροπή αυτή, έχει χωρητικότητα 10 κιλοβάτ (kW), αρκετή για να ηλεκτροδοτήσει κατά μέσο όρο 10 σπίτια. Με την υποδοχή σε ειδική θέση, οι τεχνικοί κατάφεραν να τροποποιήσουν το αυτοκίνητο κατά τέτοιο τρόπο, ώστε να μπορεί να διανείμει ηλεκτρική ενέργεια προς το δίκτυο ή απευθείας σε ένα σπίτι, για παράδειγμα για να συμπληρώσει τη διαθέσιμη αιολική και ηλιακή ενέργεια. Οι εφαρμογές αυτές θα ερευνηθούν και δοκιμαστούν στο επόμενο στάδιο του προγράμματος. Το έργο αποτελεί μέρος της πρωτοβουλίας GreenVillage του TU Delft με στόχο την προώθηση καινοτόμων συστημάτων για ένα βιώσιμο μέλλον. Σημειώνουμε ότι το ix35 Fuel Cell είναι το πρώτο μαζικής παραγωγής και εμπορικά διαθέσιμο ηλεκτρικό όχημα κυψελών καυσίμου σε παγκόσμιο επίπεδο. Τα ηλεκτρικά οχήματα κυψελών καυσίμου (FCEVs) δεν είναι μια τεχνολογία που πρόσφατα ανέπτυξε η Hyundai, καθώς αποτελεί την τέταρτη γενιά FCEV, μετά το Santa Fe FCEV το 2000, το Tucson FCEV το 2004 και το ix35 FCEV το 2012. Σήμερα υπάρχουν περισσότερα από 250 οχήματα Hyundai ix35 κυψελών καυσίμου στους ευρωπαϊκούς δρόμους σε 13 χώρες. Νίκος Τσάδαρης