Δεν αποτελεί έκπληξη ότι τα παιδιά διασκέδαζαν ανέκαθεν με παιχνίδια και κατασκευές, καθώς τα παιδιά παραμένουν παιδιά ανεξαρτήτως ιστορικής εποχής.

Αυτό που ίσως αποτελέσει έκπληξη για κάποιους είναι το να μάθουν ότι μερικά από τα δημοφιλέστερα παιχνίδια του κόσμου και λατρεμένα από τα απανταχού παιδιά της οικουμένης υπάρχουν στον πλανήτη περισσότερο από όσο θα ήταν κανείς έτοιμος να δεχτεί!

Φαίνεται ότι κάποια πράγματα παραμένουν αναλλοίωτα στον χρόνο, κι αυτό ακριβώς έχουν βαλθεί να αποδείξουν τα κλασικά παιχνίδια που λανθασμένα θεωρούμε σημερινούς τρόπους ψυχαγωγίας.

Για πάμε λοιπόν…

Γιο-γιο

Ένα από τα δημοφιλέστερα παιχνίδια του 20ού αιώνα, κάθε παιδί οφείλει να ευχαριστήσει τον Pedro Flores για τη σύγχρονη εκδοχή του γιο-γιο: ο ίδιος «επικαιροποίησε» το παραδοσιακό παιχνίδι της χώρας του, των Φιλιππίνων, και άνοιξε την περίφημη εταιρία Yo-Yo Manufacturing Company το 1928, εκτοξεύοντας το γιο-γιο στην παγκόσμια δόξα! Παραδόξως όμως, με γιο-γιο έπαιζαν και τα παιδιά στην αρχαία Ελλάδα, όπως υποδεικνύουν οι αρχαιολογικές ανασκαφές της Μεσογείου που έχουν φέρει στο φως ελληνικά γιο-γιο καμωμένα από μπρούντζο και τερακότα, τα οποία χρονολογούνται από το 460-450 π.Χ. Ταυτοχρόνως, απεικονίσεις σε αμφορείς παρουσιάζουν παιδιά αλλά και ενηλίκους να απολαμβάνουν το παιχνίδι με το γιο-γιο…

Roller skates

Για τους περισσότερους από μας, τα roller skates είναι συνώνυμα της δεκαετίας του ’70, με το ξέφρενο κλίμα της εποχής να προστάζει ρόδες ακόμα και στα παπούτσια! Κι όμως, τα πρώτα roller skates κυκλοφόρησαν παλιότερα, πολύ παλιότερα: ήταν στα 1770 όταν ο βέλγος εφευρέτης John Joseph Merlin τα έριξε στην αγορά. Ήταν μάλιστα τόσο εντυπωσιασμένος από την ανάπτυξη της ιδέας του που αποφάσισε να κάνει τα αποκαλυπτήρια με τον πλέον επιδεικτικό τρόπο: τα φόρεσε σε χορό της καλής κοινωνίας, κάνοντας σκέιτ στο δωμάτιο την ώρα που έπαιζε το βιολί του! Κι ενώ δεν σώζεται ο αρχικός σχεδιασμός των roller skates του Merlin, ξέρουμε αναμφίβολα ότι δεν είχαν φρένα, καθώς η επίδειξή του τελείωσε με τον ίδιο σφηνωμένο σε έναν καθρέφτη…

RPG με χαρτί και μολύβι



Αν σας ζητούσαν να ανακαλέσετε το πρώτο role-playing game που σας έρχεται στο μυαλό, που να διαθέτει βέβαια ένα αρκετά περίπλοκο σώμα κανονισμών για το πώς προχωρούν και επιτίθενται οι παίκτες, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι θα αναφέρατε το «Dungeons & Dragons»! Το μνημειώδες παιχνίδι των Gary Gygax και Dave Arneson υπάρχει από το 1974, δεν είναι ωστόσο το παλιότερο. Καλωσορίσατε στον κόσμο του Kriegsspeil (ή «Οδηγίες για την Αναπαράσταση Τακτικών Ελιγμών υπό το Πρόσχημα Πολεμικού Παιχνιδιού). Σκαρωμένο το 1812, χρησιμοποιούταν από τον πρωσικό στρατό για την εκπαίδευση των αξιωματικών σε τακτικές μάχης! Τα πιόνια αντιπροσώπευαν διμοιρίες και άλλους στρατιωτικούς σχηματισμούς, ενώ το board διέθετε αναρίθμητα αφαιρούμενα σπονδυλωτά πλακίδια για τη δημιουργία τοπίων με ποτάμια και λόφους…

Τηλεκατευθυνόμενα παιχνίδια



Η γενική πεποίθηση είναι ότι τα πρώτα τηλεκατευθυνόμενα οχήματα άρχισαν να κατασκευάζονται στη δεκαετία του ’60, όταν η ιταλική Elettronica Giocattoli έριξε στην αγορά το πρώτο τηλεκατευθυνόμενο αυτοκινητάκι του κόσμου το 1966 (μια Ferrari 250LMa σε κλίμακα 1:12). Το πραγματικά πρώτο τηλεκατευθυνόμενο όχημα εφευρέθηκε ωστόσο πολύ παλιότερα, στα τέλη της δεκαετίας του 1890, από τον περίφημο Τέσλα! Ήταν στην Ηλεκτρική Έκθεση της Μάντισον Σκουέρ Γκάρντεν το 1898 λοιπόν όταν ο Τέσλα αποκάλυψε στο έκπληκτο κοινό το τηλεκατευθυνόμενο πλοιάριό του, εφοδιασμένο με φώτα (που δούλευαν κιόλας), πηδάλιο και προπέλα…

The Sims

Το κλασικό videogame The Sims (2000) δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις: ήταν από τα πρώτα παιχνίδια που έδιναν στον παίκτη τη δυνατότητα προσωποποίησης του χαρακτήρα του, για να μπορεί να απολαύσει μια ηλεκτρονική ζωή γεμάτη αγάπη, αλλαγές καριέρας, απόλυτες δόσεις διακόσμησης αλλά και ανεξήγητες φωτιές στο σπίτι. Κι όμως, αυτός ήταν και ο στόχος του video game Little Computer People ήδη από το 1985! Όμοια με το The Sims, ο παίκτης είχε τη δυνατότητα να προσαρμόσει το σπίτι του κατά βούληση και να δίνει εντολές στον χαρακτήρα του να εκτελεί απλές ενέργειες, όπως το να παρακολουθήσει τηλεόραση, να διαβάσει ένα βιβλίο ή να παίξει πόκερ…

Paintball

Το πολυαγαπημένο παιχνίδι της νέας εποχής «εφευρέθηκε» στη δεκαετία του 1970 από δύο φίλους, τους Charles Gaines και Bill Gurnsey, οι οποίοι βρήκαν μια (επώδυνη) εναλλακτική για τα χρωμο-σκάγια, που μέχρι τότε χρησιμοποιούνταν αποκλειστικά για το μαρκάρισμα των κτηνοτροφικών ζώων. Αν βέβαια ζούσαμε στις αρχές του 20ού αιώνα στην Αμερική, θα παίζαμε ένα αντίστοιχο paintball με κερί, ένα σπορ δηλαδή όπου οι άντρες μονομαχούσαν με πιστόλια που έριχναν πυρά από κερί, φορώντας ταυτόχρονα μια ειδική πανοπλία για να προστατεύονται από τους τραυματισμούς. Το σπορ (wax dueling) έγινε μάλιστα τόσο δημοφιλές που έκανε την εμφάνισή του και στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1908 στο Λονδίνο…

Φιδάκι



Και ποιος δεν έχει παίξει στη ζωή του με το θρυλικό επιτραπέζιο; Όλοι, και μάλιστα από πολύ παλιά, με τις πρώτες εκδοχές του παιχνιδιού να εντοπίζονται από τον 16ο αιώνα! Με καταγωγή από την Ινδία, ο σκοπός του παιχνιδιού ήταν ο ίδιος, να φτάσεις δηλαδή στο τέλος ανεβαίνοντας από τις σκάλες και αποφεύγοντας τα φιδάκια, στην ινδική εκδοχή ωστόσο οι σκάλες συμβόλιζαν τις αρετές της πίστης, της αξιοπιστίας, της γενναιοδωρίας, της γνώσης και του ασκητισμού, με τα φιδάκια να είναι σύμβολα ματαιοδοξίας, κλοπής, οργής, απληστίας, υπερηφάνειας, δολοφονίας και λαγνείας! Ο σκοπός του διδακτικού παιχνιδιού ήταν να μάθει στα παιδιά ότι για να φτάσει κάποιος στη σωτηρία (το τέλος του παιχνιδιού), οφείλει να είναι ενάρετος και να πράττει το καλό στη ζωή, γι’ αυτό και υπήρχαν περισσότερα φιδάκια/αμαρτίες στο παιχνίδι παρά σκάλες/αρετές…

Πιστόλι με καψούλια

Το έχουν τιμήσει τα περισσότερα αγοράκια του δυτικού κόσμου και πολύ καλά έχουν κάνει. Καουμπόι χωρίς εξάσφαιρο δεν νοείται εξάλλου στις απόκριες! Το εμβληματικό παιχνίδι δεν είναι ωστόσο τελευταία μόδα, καθώς ήδη από το 1859 η εταιρία J&E Stevens Company είχε ρίξει στην αγορά ένα πιστόλι με κροτίδες παρόμοιο σε σχεδιασμό με το σύγχρονο πιστόλι με καψούλια. Μπόλικα χρόνια αργότερα, στη δεκαετία του 1890, η ίδια εταιρία, ενθαρρυμένη από τις εκπληκτικές πωλήσεις του προηγούμενου μοντέλου, κυκλοφορεί το πρώτο πιστόλι με καψούλια, περιλαμβανομένου ενός μοντέλου που έμοιαζε με θαλάσσιο ερπετό κι ενός ακόμα που είχε το σχήμα πιθήκου!

Monopoly

Η Monopoly, για όσους προσγειώθηκαν πρόσφατα στη Γη, είναι ένα διασκεδαστικό υπερ-καπιταλιστικό επιτραπέζιο που προκαλούσε τριγμούς στην οικογενειακή γαλήνη ήδη από το 1934. Η ίδια η Monopoly ήταν ωστόσο βασισμένη σε ακόμα παλιότερο επιτραπέζιο του 1904, το The Landlord’s Game, μια δημιουργία της Elizabeth Magie. Το παιχνίδι της Magie είχε διδακτικό χαρακτήρα, καθώς επιζητούσε να ευαισθητοποιήσει το κοινό για τους τρόπους που οι ιδιοκτήτες της εποχής έκαναν τεράστιες περιουσίες εις βάρος των ενοικιαστών! Η ίδια η Magie έλπιζε ότι τα παιδιά που θα εξοικειώνονταν με το επιτραπέζιο θα μπορούσαν αργότερα να αναγνωρίσουν τις εγγενείς αδικίες του συστήματος και να προστατεύσουν τους εαυτούς τους από τις ατραπούς της ζωής. Η Magie πούλησε αργότερα την πατέντα της στην Parkers Brothers (1934), η οποία είχε μόλις αποκτήσει και τα δικαιώματα της Monopoly, με την εταιρία να απομακρύνει βέβαια άρον-άρον το παιχνίδι από τους αρχικούς στόχους της δημιουργού…

Μπίνγκο



Το πατροπαράδοτο Μπίνγκο ζει μια νέα δόξα στις μέρες μας μέσω των εφαρμογών για online παιχνίδι. Το Μπίνγκο είναι όμως ένα πολύ παλιό παιχνίδι και έλκει την καταγωγή του από την Ιταλία του 16ου αιώνα, ως παιχνίδι λοταρίας (Il Giuoco del Lotto d’Italia), το οποίο μάλιστα εξακολουθεί να παίζεται κάθε Σάββατο στη χώρα. Μέσα σε διακόσια χρόνια, το παιχνίδι θα έπαιρνε προοδευτικά τη μορφή που είναι γνωστό σήμερα, με την τυποποιημένη πλέον εκδοχή του να σχηματοποιείται στη δεκαετία του 1920, όταν ο Hugh Ward δημιούργησε τους κανόνες που παίζεται το Μπίνγκο μέχρι και σήμερα…