Σοβαρά οικονομικά προβλήματα αντιμετωπίζει η αεροπορική εταιρεία Alitalia, τέσσερα χρόνια μετά την αμφιλεγόμενη επιχείρηση «διάσωσής» της από τον πρώην πρωθυπουργό Σίλβιο Μπερλουσκόνι, χάνοντας 630.000 ευρώ την ημέρα, κι ενδεχομένως θα χρειαστεί είτε να πωληθεί ένα ακόμα μεγαλύτερο πακέτο των μετοχών της, ή να κρατικοποιηθεί, σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύει η εφημερίδα Λα Ρεπούμπλικα.

Το 2008, ο Μπερλουσκόνι είχε εμποδίσει την προσπάθεια επιθετικής εξαγοράς της Alitalia από την Air France/KLM επικαλούμενος τα ιταλικά εθνικά συμφέροντα.

Ο τότε πρωθυπουργός αποφάσισε η ιταλική πολιτεία να εξυπηρετήσει το μεγαλύτερο μέρος του χρέους της εταιρείας και πώλησε το κερδοφόρο κομμάτι των δραστηριοτήτων της σε μία κοινοπραξία Ιταλών επιχειρηματιών.

Έκτοτε, η νέα ιδιωτική εταιρεία που προέκυψε κατέγραψε ζημίες ύψους 735 εκατ. ευρώ -ένα ποσό που ισούται με τα δύο τρίτα του αρχικού της κεφαλαίου- κάτι που σημαίνει ότι πλέον απαιτείται ανακεφαλαιοποίησή της, πιθανώς με την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της, έγραψε η Ρεπούμπλικα.

Οι περισσότερες αεροπορικές εταιρείες αντιμετώπισαν τεράστιες δυσκολίες λόγω των υψηλών τιμών του πετρελαίου και της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης. Ο ανταγωνισμός στα δρομολόγια από τις υπερταχείες που εκτελούν το δρομολόγιο Ρώμη-Μιλάνο και από ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους επέτειναν τα προβλήματα της Alitalia.

Οι Ιταλοί μέτοχοί της δε διαθέτουν την απαραίτητη ρευστότητα ώστε να ανακεφαλαιοποιήσουν την αεροπορική εταιρεία, σύμφωνα με το ρεπορτάζ της εφημερίδας. Επεξεργάζονται διάφορα προσωρινά μέτρα, ένα εκ των οποίων θα μπορούσε να εξοικονομήσει πόρους ύψους 200 εκατ. ευρώ.

«Αλλά αυτό στην καλύτερη περίπτωση θα αναβάλει για μερικούς μήνες τις ριζοσπαστικές επιλογές που απαιτούνται για να σωθεί ξανά η Alitalia», εκτίμησε η εφημερίδα.

Οι επιλογές που εξετάζονται, κατά την έρευνα της Λα Ρεπούμπλικα, είναι είτε η εξαγορά, σε πολύ χαμηλή τιμή, της εταιρείας από την Air France/KLM -το 2008 της είχε επιτραπεί να αγοράσει το 25% του μετοχικού κεφαλαίου της Alitalia-, ή να βρεθεί ένας τρόπος για να προχωρήσει η εθνικοποίησή της.

Η εφημερίδα τονίζει πως η τύχη της Alitalia θα είναι ένα από τα πρώτα «καυτά» θέματα που θα κληθεί να αντιμετωπίσει η νέα κυβέρνηση, μετά τις εκλογές του Φεβρουαρίου.