Συναγερμός έχει σημάνει από τη νύχτα μετά την εξαφάνιση αεροσκάφους αεροσκάφος των Αιγυπτιακών Αερογραμμών που χάθηκε από τα ραντάρ πάνω από τη Μεσόγειο, ενώ εκτελούσε πτήση από το Παρίσι προς το Κάιρο με 56 επιβάτες και δεκαμελές πλήρωμα.

Οι πληροφορίες σχετικά τόσο με τα τελευταία δραματικά λεπτά του Airbus Α320 μέσα στο ελληνικό FIR όσο και με την κατάληξή του είναι καταιγιστικές και πολλές φορές αντικρουόμενες.

Πηγή της ελληνικής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας ανέφερε στο Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων πως το αεροσκάφος της συνετρίβη νότια της Καρπάθου.   «Περί τις 03.29 ώρα Ελλάδος , την ώρα που βρισκόταν στον αιγυπτιακό εναέριο χώρο, το αεροσκάφος εξαφανίσθηκε από τα ελληνικά ραντάρ…συνετρίβη σε απόσταση περίπου 130 μιλίων από το νησί της Καρπάθου», σύμφωνα με την πηγή αυτή.

ΑΙΓΥΠΤΟΣ ΑΕΡΟΣΚΑΦΟΣ

Την ίδια ώρα ωστόσο η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας της Αιγύπτου αρνείται προς το παρόν να επιβεβαιώσει την πληροφορία της συντριβής. Αξιωματούχοι είπαν, off the record, πως το πιθανότερο είναι το αεροσκάφος να συνετρίβη, ωστόσο οι ομάδες έρευνας δεν έχουν βρει κανένα ίχνος συντριμμιών για να επιβεβαιώσουν το σενάριο αυτό.

Σύμφωνα με πληροφορίες, καπετάνιος εμπορικού πλοίου φέρεται να είδε μία λάμψη στον ουρανό περίπου 130 μίλια νοτιοδυτικά της Καρπάθου.

Η πτήση

Το αεροσκάφος εκτελούσε την πτήση MS804 και είχε απογειωθεί από το αεροδρόμιο Σαρλ ντε Γκολ της γαλλικής πρωτεύουσας στις 23:09. Σύμφωνα με ανάρτηση της EgyptAir στο Twitter, πετούσε σε ύψος 37.000 ποδών και εξαφανίστηκε περίπου δέκα μίλια αφότου είχε μπει στον αιγυπτιακό εναέριο χώρο.

egyptair

Οι επιβάτες

Η EgyptAir γνωστοποίησε με ανάρτησή της στο Twitter τις εθνικότητες των 56 επιβατών, διορθώνοντας τις αρχικές πληροφορίες για 59 ταξιδιώτες.

Πρόκειται για 30 Αιγύπτιους, 15 Γάλλους, έναν Βρετανό, έναν Βέλγο, δύο Ιρακινούς, έναν υπήκοο Κουβέιτ, έναν Σαουδάραβα, έναν Σουδανό, έναν υπήκοο Τσαντ, έναν Πορτογάλο, έναν Αλγερινό και έναν Καναδό.

Οι πρώτες εκτιμήσεις

Από πολύ νωρίς ακούγονται εκτιμήσεις για συντριβή του αεροσκάφους και μάλιστα στη θαλάσσια περιοχή νότια της Καρπάθου. «Το αεροσκάφος δεν προσγειώθηκε. Αυτό μπορούμε να πούμε για την ώρα», δήλωνε το πρωί αξιωματούχος του αεροδρομίου στο Παρίσι.

Σύμφωνα πάντως με την υπηρεσία διαχείρισης του ευρωπαϊκού δικτύου αεροπορικής κυκλοφορίας Eurocontrol δεν ήταν άσχημες οι καιρικές συνθήκες την ώρα και στην περιοχή όπου το αεροσκάφος της EgyptAir εξαφανίστηκε.

EGYPTAIR1

Οι αιγυπτιακές, οι ελληνικές και οι γαλλικές αρχές στέλνουν αεροπλάνα και σκάφη για να βοηθήσουν τις έρευνες για το αεροπλάνο που αγνοείται.

Το αεροσκάφος στο ελληνικό FIR και το σήμα κινδύνου δύο ώρες μετά την εξαφάνιση

Όλα όσα συνέβησαν ενώ το αγνοούμενο αεροσκάφος της EgyptAir βρισκόταν στο ελληνικό FIR περιέγραψε ο διοικητής της Πολιτικής Αεροπορίας Κώστας Λιντζεράκος τονίζοντας πως στην επικοινωνία της υπηρεσίας με τον πιλότο δεν αναφέρθηκε κανένα πρόβλημα στην πτήση.

Για το θέμα αυτό οι πληροφορίες παραμένουν συγκεχυμένες καθώς η Egyptair ανέφερε πως έγινε εκπομπή σήματος κινδύνου, το οποίο έλαβε αιγυπτιακή στρατιωτική μονάδα στις 4:26 τοπική ώρα. Ωστόσο τα ίχνη του Airbus 320 είχαν χαθεί από τον αιγυπτιακό εναέριο χώρο σχεδόν δύο ώρες νωρίτερα, στις 2:30 τη νύχτα, σε απόσταση περίπου 280 χιλιομέτρων από την αιγυπτιακή ακτογραμμή.

reuters

Μιλώντας στον Αντέννα, ο κ. Λιντζεράκος ανέφερε πως το αεροσκάφος μπήκε στις τρεις παρά πέντε τη νύχτα στο ελληνικό FIR με κατεύθυνση νότια, προς το FIR του Καΐρου. Πάνω από την ΚΕΑ, όπως περιέγραψε, η ελληνική Πολιτική Αεροπορία ήρθε σε επαφή με το αεροσκάφος, του έδωσε συντεταγμένες και αυτές ακολούθησε ο πιλότος μέχρι την έξοδό του από το ελληνικό FIR. «Προσπαθήσαμε να επικοινωνήσουμε μαζί του δέκα μίλια πριν βγει από το ελληνικό FIR και δεν αποκρίθηκε. Στις 3:29 το αεροσκάφος χάθηκε από τα ραντάρ», τόνισε, «επικοινωνήσαμε με τους Αιγύπτιους και δεν είχαν ιδέα, ενημερώσαμε τις υπηρεσίες διάσωσης τις δικές μας που ανταποκρίθηκαν αμέσως», πρόσθεσε.

Η ανακοίνωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας

«Η πτήση MSR 804, A320 των Αιγυπτιακών Αερογραμμών, που εκτελούσε το δρομολόγιο Παρίσι-Κάιρο εισήλθε στο FIR Αθηνών στις 02:24 πμ τοπική ώρα. Αναγνωρίσθηκε και εξουσιοδοτήθηκε από τον αρμόδιο ελεγκτή εναερίου κυκλοφορίας, για την πορεία της πτήσης του. Στις 02:48 πμ μεταβιβάζεται στον επόμενο τομέα ελέγχου και εξουσιοδοτείται από τον αρμόδιο ελεγκτή, για το σημείο εξόδου από το FIR Αθηνών. Ο πιλότος ήταν ευδιάθετος και ευχαρίστησε στα ελληνικά.

Στις 03:27 πμ το Κέντρο Ελέγχου Περιοχής Αθηνών προσπάθησε να επικοινωνήσει με το αεροσκάφος για μεταβίβαση επικοινωνίας και ελέγχου από το FIR Αθηνών στο FIR Καΐρου. Παρά τις επανειλημμένες κλήσεις το αεροσκάφος δεν ανταποκρίθηκε, οπότε ο ελεγκτής εναερίου κυκλοφορίας κάλεσε στη συχνότητα κινδύνου, χωρίς απόκριση από την πλευρά του αεροσκάφους. Στις 03:29 βρίσκεται πάνω στο σημείο εξόδου. Στις 03:29:40 πμ χάνεται το στίγμα του αεροσκάφους από το ραντάρ περίπου 7 ΝΜ νότια/νοτιοανατολικά από το σημείο ΚUMBI, εντός του FIR Καΐρου. Άμεσα ζητήθηκε η συνδρομή των ραντάρ της Πολεμικής Αεροπορίας για πιθανό εντοπισμό στόχου, χωρίς αποτέλεσμα. Στις 03:45 πμ ενεργοποιήθηκαν οι διαδικασίες έρευνας και διάσωσης μέσω ΕΚΣΕΔ, ΕΚΑΕ και ΚΕΝΑ, με παράλληλη ενημέρωση του Κέντρου Ελέγχου Περιοχής Καΐρου».

Συνεργασία Αιγύπτου- Γαλλίας

Τόσο στην Αίγυπτο όσο και στη Γαλλία συγκαλούνται από νωρίς το πρωί έκτακτες συνεδριάσεις των υπουργικών συμβουλίων και των Συμβουλίων Εθνικής Ασφάλειας. Ο Φρανσουά Ολάντ και ο Αιγύπτιος ομόλογός του Αμπντέλ Φατάχ αλ Σίσι συμφώνησαν να συνεργαστούν στενά για να εξακριβωθούν οι συνθήκες εξαφάνισης του αεροσκάφους ενώ η Γαλλία συνδράμει τις επιχειρήσεις έρευνας με πλοία και αεροσκάφη.

Ο Γάλλος πρωθυπουργός Μανουέλ Βαλς δήλωσε πως κανένα ενδεχόμενο δεν μπορεί να αποκλειστεί ενώ και ο πρωθυπουργός της Αιγύπτου Σερίφ Ισμαΐλ δήλωσε ότι οι έρευνες βρίσκονται σε εξέλιξη και είναι πολύ νωρίς για να αποκλειστεί οποιαδήποτε εξήγηση για τα αίτια του συμβάντος, συμπεριλαμβανομένης της τρομοκρατικής ενέργειας.

EGYPTAIR2

«Επιχειρήσεις έρευνας διεξάγονται για το αεροσκάφος στην περιοχή όπου πιστεύεται ότι χάθηκε η επαφή», δήλωσε σε δημοσιογράφους στο αεροδρόμιο του Καΐρου.

Σε ερώτηση σχετικά με το αν αποκλείει την υπόθεση τρομοκράτες να βρίσκονται πίσω από το περιστατικό, ο Αιγύπτιος πρωθυπουργός δήλωσε: «Αυτή τη στιγμή , δεν μπορούμε να αποκλείσουμε τίποτε. Οι επιχειρήσεις έρευνας πρέπει να ολοκληρωθούν για να μάθουμε το αίτιο».

Ελληνική συμμετοχή στην επιχείρηση έρευνας και διάσωσης

Στο πλαίσιο της επιχείρησης, στη θαλάσσια περιοχή 130 ναυτικά μίλια νοτιοανατολικά της Καρπάθου,συμμετέχει και η Ελλάδα με αεροσκάφος C-130 και το αεροσκάφος εγκαίρου προειδοποιήσεως EMB-145 H. Επίσης, ένα C-130 βορείως της Κρήτης κατευθύνεται στην περιοχή αυτή.

Παράλληλα η φρεγάτα Νικηφόρος Φωκάς βρίσκεται εν πλω κινούμενη προς την περιοχή ενώ δύο ελικόπτερα, ένα Super Puma κι ένα S-70, θα είναι σε ετοιμότητα στην Κάρπαθο.

Η αγωνία των συγγενών

Συντετριμμένοι είναι οι συγγενείς των επιβαινόντων του αεροσκάφους της EgyptAir που θέλουν να μάθουν τι συνέβη τελικά με τους οικείους τους. Οι πρώτες φωτογραφίες που έχουν κυκλοφορήσει στο Reuters αποτυπώνουν την αγωνία στα πρόσωπα των ανθρώπων που συρρέουν στο αεροδρόμιο του Καΐρου με την ελπίδα να έχουν κάποιο στοιχείο για την τύχη των δικών τους ανθρώπων.

egyptair8 egyptair9 egyptair10 egyptair11

Το σενάριο της επίθεσης φοβούνται περισσότερο οι ειδικοί

Κανένα σενάριο δεν μπορεί να αποκλεισθεί μέχρι στιγμής σχετικά με την εξαφάνιση του αεροπλάνου αλλά τα πρώτα στοιχεία και το γεωπολιτικό πλαίσιο δημιουργούν φόβους ότι επρόκειτο για επίθεση, υποστηρίζουν εμπειρογνώμονες.

Σύμφωνα με τον αεροναυτικό εμπειρογνώμονα Ζεράρ Φελτζέ, μια μείζων τεχνική βλάβη, η έκρηξη ενός κινητήρα, μια έκρηξη μέσα στο αεροσκάφος δεν μοιάζουν πιθανές. Σε συνομιλία του με το Γαλλικό Πρακτορείο AFP, υπογραμμίζει πως το A320 ήταν σχετικά πρόσφατο αφού βγήκε από τη γραμμή παραγωγής το 2003. Εξάλλου το A320 θεωρείται αξιόπιστο αεροσκάφος. «Είναι το αεροπλάνο μέσων αποστάσεων με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στον κόσμο, κάθε 30 δευτερόλεπτα ένα A320 προσγειώνεται ή απογειώνεται».

Πρόκειται για ένα σύγχρονο αεροπλάνο, το συμβάν σημειώθηκε εν πτήσει σε εξαιρετικά σταθερές συνθήκες, υπογράμμισε ο Ζαν-Πολ Τροαντέκ, πρώην διευθυντής του γαλλικού Γραφείου Ερευνών και Αναλύσεων (BEA), στον ραδιοσταθμό Europe 1. Και η EgyptAir «είναι μια εταιρεία εγκεκριμένη για να εξυπηρετεί την Ευρώπη, συνεπώς δεν βρίσκεται στις μαύρες λίστες».

Σχετικά με το ενδεχόμενο το αεροπλάνο να καταρρίφθηκε εν πτήσει, εσκεμμένα ή κατά λάθος, ο Φελτζέ δεν θεωρεί αυτό το σενάριο πιθανό. Στο ύψος που πετούσε (37.000 πόδια, δηλαδή πάνω από 11.000 μέτρα) και τόσο μακριά από τις ακτές, το αεροπλάνο ήταν έξω από την εμβέλεια των πυραύλων εδάφους-αέρος φορητού τύπου που έχουν στην κατοχή τους διάφορες μαχητικές οργανώσεις στη Μέση Ανατολή. «Ένας πύραυλος εδάφους όχι, τώρα το να έχει καταρριφθεί από ένα άλλο αεροπλάνο και κατά λάθος, αυτό δεν μπορεί να αποκλειστεί, όμως μου φαίνεται ότι θα το ξέραμε ήδη», επισημαίνει. Η βόρεια Αίγυπτος, κοντά στις ακτές του Ισραήλ και στη Λωρίδα της Γάζας, είναι «η ζώνη που παρακολουθείται περισσότερο στον κόσμο, μεταξύ άλλων και από δορυφόρους, είναι πολύ πιο δύσκολο να κρύψεις αυτού του είδους την πληροφορία», διαβεβαιώνει.

Πιθανότερο φαίνεται να μοιάζει το σενάριο της επίθεσης με εκρηκτικά. Το γεγονός ότι δεν εστάλη κανένα μήνυμα συναγερμού σημαίνει πως υπήρξε ένα «βίαιο γεγονός» που μας κάνει «να σκεφτούμε μια επίθεση», σύμφωνα με τον κ. Τροαντέκ.

«Προκρίνουμε προφανώς το σενάριο της επίθεσης, αυτό το προκαλεί και η πολιτική ατμόσφαιρα, τείνουμε προς αυτό το σενάριο, λέει ο κ. Φελτζέ. Η Γαλλία, η οποία έχει πληγεί σκληρά τους τελευταίους μήνες από το Ισλαμικό Κράτος, και η Αίγυπτος, όπου το αυταρχικό καθεστώς του Σίσι ανέτρεψε τον δημοκρατικά εκλεγμένο ισλαμιστή πρόεδρο Μοχάμεντ Μόρσι, είναι και οι δύο στόχοι του τζιχαντιστικού κινήματος. Όμως «εν γένει, όταν γίνονται τέτοιου είδους επιθέσεις, κάποιος αναλαμβάνει την ευθύνη. Θα το ξέρουμε αρκετά γρήγορα».

Οι δύο ειδικοί ερωτώνται και για το ενδεχόμενο να είχαν τοποθετηθεί εκρηκτικά στο αεροπλάνο. «Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία, το αεροσκάφος είχε εκτελέσει χθες, Τετάρτη, πολλά δρομολόγια ανάμεσα στο Κάιρο και την Γαλλία. Μια βόμβα μέσα στο αεροπλάνο, κάποιος να έβαλε αυτή τη βόμβα στο Ρουασί ή στο Κάιρο, είναι κάτι που είναι πάντα πιθανό, καθώς είναι εξαιρετικά δύσκολο «να στεγανοποιηθεί 100% ένα αεροδρόμιο, ακόμη και το Ρουασί όπου η επιτήρηση είναι μεγάλη. Δεν είναι ένα σενάριο που μπορούμε να αποκλείσουμε», υποστηρίζει ο Φελτζέ.

«Το πρώτο πράγμα που πρέπει να γίνει είναι να ανακτηθούν συντρίμμια που θα δώσουν ενδείξεις για το δυστύχημα, αν υπήρξε έκρηξη, θα υπάρχουν ίσως ίχνη εκρηκτικών», υπογραμμίζει ο κ. Τροαντέκ.