Από την έναρξη λειτουργίας του σε παγκόσμιο επίπεδο το 2016, το TikTok που ανήκει στην ByteDance έχει συγκεντρώσει πάνω από 1,12 δισεκατομμύρια μηνιαίους ενεργούς χρήστες παγκοσμίως, σύμφωνα με το Backlinko. Οι Αμερικανοί χρήστες ξοδεύουν κατά μέσο όρο 108 λεπτά την ημέρα στην εφαρμογή, σύμφωνα με την Apptoptia.

Η επιτυχία του TikTok έχει αναδιαμορφώσει το τοπίο των κοινωνικών μέσων ενημέρωσης, αναγκάζοντας ανταγωνιστές όπως η Meta και η Google να στρέψουν τις στρατηγικές τους γύρω από βίντεο μικρής διάρκειας. Αλλά μέχρι στιγμής, οι ειδικοί λένε ότι κανένας δεν έχει φτάσει την αλγοριθμική ακρίβεια του TikTok.

«Είναι το κέντρο του διαδικτύου για τους νέους», δήλωσε η Jasmine Enberg, αντιπρόεδρος και κύρια αναλύτρια της Emarketer. «Εκεί πηγαίνουν για ψυχαγωγία, ειδήσεις, τάσεις, ακόμη και για ψώνια. Το TikTok δίνει τον τόνο για όλους τους άλλους».

Πλατφόρμες όπως το Instagram Reels της Meta ‘s και το YouTube Shorts της Google έχουν επεκταθεί επιθετικά, λανσάροντας νέες λειτουργίες, εργαλεία δημιουργών και εξετάζοντας ακόμη και το ενδεχόμενο ξεχωριστών εφαρμογών μόνο και μόνο για να ανταγωνιστούν. Το LinkedIn, ιδιοκτησίας της Microsoft, παραδοσιακά ένας ιστότοπος επαγγελματικής δικτύωσης, είναι το τελευταίο που πειραματίζεται με ροές τύπου TikTok. Αλλά με το TikTok να συνεχίζει να εξελίσσεται, προσθέτοντας χαρακτηριστικά όπως ενσωματώσεις ηλεκτρονικού εμπορίου και βίντεο μεγαλύτερης διάρκειας, το ερώτημα παραμένει αν οι αντίπαλοι μπορούν να ακολουθήσουν.

TikTok

Αλλά μπορεί να υπάρχει μια σκοτεινή πλευρά σε αυτή την ανάπτυξη.

Καθώς η κατανάλωση περιεχομένου μικρής διάρκειας εκτοξεύεται στα ύψη, οι ειδικοί προειδοποιούν για τη συρρίκνωση της διάρκειας προσοχής και την αύξηση των ανησυχιών για την ψυχική υγεία, ιδίως μεταξύ των νεότερων χρηστών. Ερευνητές όπως ο Dr. Yann Poncin, αναπληρωτής καθηγητής στο Κέντρο Μελέτης Παιδιού στο Πανεπιστήμιο Yale, επισημαίνουν διαταραχές στα πρότυπα ύπνου και αυξημένα επίπεδα άγχους που συνδέονται με τις συνήθειες ατελείωτου scrolling.

«Το ατελείωτο scrolling και τα βίντεο μικρής διάρκειας έχουν σχεδιαστεί για να αιχμαλωτίζουν την προσοχή σας σε σύντομες εκρήξεις», δήλωσε ο Dr. Poncin. «Στο παρελθόν, η ψυχαγωγία είχε να κάνει με το να σας ταξιδέψει μέσα από μια εκπομπή ή μια ιστορία. Τώρα, έχει να κάνει με το να σας εγκλωβίσει για λίγα μόνο δευτερόλεπτα, όσο χρειάζεται για να σας τροφοδοτήσει με το επόμενο πράγμα που ο αλγόριθμος ξέρει ότι θα σας αρέσει».

Παρά την ξαφνική άνοδο της δημοτικότητας, η κερδοφορία των σύντομων βίντεο παραμένει μια δύσκολη πρόκληση. Σε αντίθεση με το περιεχόμενο μεγάλου μήκους του YouTube, όπου οι διαφημίσεις μπορούν να τοποθετηθούν σε πολλά σημεία, τα σύντομα κλιπ παρέχουν περιορισμένο χώρο για τους διαφημιστές. Επιπλέον, οι δημιουργοί αισθάνονται την πίεση αυτής της συμπίεσης.

«Ποτέ δεν ήταν ευκολότερο να γίνει κάποιος viral», δήλωσε ο Enberg. «Αλλά ποτέ δεν ήταν πιο δύσκολο να μετατρέψεις αυτό το virality σε μια βιώσιμη επιχείρηση».

TikTok

Πέρυσι, το TikTok απέφερε περίπου 23,6 δισεκατομμύρια δολάρια σε έσοδα από διαφημίσεις, σύμφωνα με την Oberlo, αλλά ακόμη και με αυτή την ανάπτυξη, πολλοί δημιουργοί εξακολουθούν να κερδίζουν μόλις λίγα δολάρια ανά εκατομμύριο προβολών.

Το YouTube Shorts πληρώνει περίπου τέσσερα σεντς ανά 1.000 προβολές, δηλαδή λιγότερα από το αντίστοιχο μεγάλου μήκους. Εντωμεταξύ, το Instagram έχει στηριχθεί σε συνεργασίες με brands και σε αναδυόμενα εργαλεία όπως οι «Trial Reels», οι οποίες επιτρέπουν στους δημιουργούς να πειραματιστούν με το περιεχόμενο μοιράζοντας αρχικά βίντεο μόνο με μη ακόλουθους, δίνοντάς τους έναν τρόπο χαμηλού κινδύνου για να δοκιμάσουν νέες μορφές ή ιδέες πριν αποφασίσουν αν θα τα μοιραστούν με το πλήρες κοινό τους. Ωστόσο, η Meta δήλωσε στο CNBC ότι η κερδοφορία των Reels παραμένει σε εξέλιξη.

Ενώ οι νομοθέτες εξετάζουν την κινεζική ιδιοκτησία του TikTok και διερευνούν πιθανές απαγορεύσεις, οι ανταγωνιστές βλέπουν ένα παράθυρο ευκαιρίας. Σύμφωνα με το eMarketer, η Meta και το YouTube είναι έτοιμες να αποσπάσουν έως και το 50% των ανακατανεμημένων διαφημιστικών δολαρίων εάν το TikTok αντιμετωπίσει περιορισμούς στις ΗΠΑ.