Σε κομβικά σημεία αντιπαράθεσης ανάμεσα στην κυβέρνηση και τα κόμματα της αντιπολίτευσης αναδεικνύονται η δυνατότητα επίβλεψης έργων του Δημοσίου από ιδιώτες ελεγκτές και η αναπροσαρμογή του κατώτατου ορίου απευθείας αναθέσεων υπηρεσιών και προμηθειών, όπως αναδείχθηκε την πρώτη ημέρα συζήτησης και επεξεργασίας του σχεδίου νόμου του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων για τις δημόσιες συμβάσεις, στις αρμόδιες κοινοβουλευτικές επιτροπές της Βουλής.

Στην αιχμή της αντιπαράθεσης βρίσκεται και άρθρο του νομοσχεδίου για τον καθορισμό «υπο-περιοχών προστασίας» στις περιπτώσεις ήπιων αναπτυξιακών έργων δημοσίου ενδιαφέροντος.

Το νομοσχέδιο για τις δημόσιες συμβάσεις είναι ένα νομοσχέδιο 228 άρθρων, το οποίο η κυβέρνηση χαρακτηρίζει από τα σημαντικότερα της θητείας της, και το οποίο περιλαμβάνει διατάξεις, όχι μόνο του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων αλλά και διατάξεις για τις συμβάσεις αρμοδιότητας των υπουργείων Μεταφορών και Υποδομών και Εθνικής Άμυνας.

Η προετοιμασία του νομοσχεδίου για την αλλαγή του πλαισίου των δημοσίων συμβάσεων άρχισε πριν από ένα χρόνο με τη συγκρότηση διϋπουργικής επιτροπής, τη σύσταση νομοπαρασκευαστικής επιτροπής, με συμμετοχή υπηρεσιακών παραγόντων, μηχανικών, φορέων της αγοράς, η οποία κατέγραψε τα προβλήματα και κατέθεσε τις προτάσεις της, που συζητήθηκαν σε πολλές συνεδριάσεις, προτού το νομοσχέδιο βγει στη δημόσια διαβούλευση.

Σύμφωνα με το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, η κυβέρνηση σε όλους τους τόνους διαβεβαίωσε ότι στόχος του νομοσχεδίου είναι, η διαφάνεια σε συνδυασμό με την ταχύτητα, η ευελιξία, ο περιορισμός της γραφειοκρατίας και η εξάλειψη αγκυλώσεων που καθυστερούν τις δημόσιες συμβάσεις, η διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος.

Στο κλίμα αυτό, δηλαδή της αναγκαιότητας να «τρέξουν» γρηγορότερα οι δημόσιες συμβάσεις διότι είναι κρίσιμες για την εθνική οικονομία, κινήθηκαν όλες οι παρεμβάσεις των υπουργών που πήραν τον λόγο προκειμένου να εξηγήσουν τις νομοθετικές παρεμβάσεις που αφορούν τους τομείς της ευθύνης τους. Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Αχ. Καραμανλής, ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Νικόλας Παπαθανάσης, αναφέρθηκαν στην αναγκαία ευελιξία με κανόνες διαφάνειας που διασφαλίζουν οι προτεινόμενες ρυθμίσεις ενώ ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, αναφέρθηκε στην ιστορική πρόκληση της απορρόφησης των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και των πόρων του ΕΣΠΑ, δήλωσε ότι ο στόχος είναι κοινός, δηλαδή να «τρέξει» γρηγορότερα η οικονομία, και διαβεβαίωσε ότι η κυβέρνηση είναι ανοιχτή να συζητήσει προτάσεις για βελτιώσεις στα σημεία του νομοσχεδίου.

Στον αντίποδα, σοβαρές ενστάσεις, επιφυλάξεις, διαφωνίες και αντιρρήσεις διατυπώθηκαν από τα κόμματα της αντιπολίτευσης που, στην πλειονότητά τους, προέβλεψαν καθυστερήσεις και κατήγγειλαν κυρίως την «εκχώρηση σε ιδιώτες της επίβλεψης των έργων, κατά παραγγελία των αναδόχων». Επίσης, μίλησαν για έλλειμμα διαφάνειας και επισήμαναν ότι η εφαρμογή των διατάξεων παραπέμπεται σε δεκάδες υπουργικές αποφάσεις, δηλαδή αποφάσεων δεν θα τεθούν στη «βάσανο» του κοινοβουλευτικού διαλόγου.