Νέους ευρωπαϊκούς πόρους ύψους άνω των 8 δισ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί σε μισό Ταμείο Ανάκαμψης, εξασφαλίζει η κυβέρνηση με την ενεργοποίηση τριών ευρωπαϊκών ταμείων, τονίζεται σε σχετική ανακοίνωση της Αντιπροεδρίας της Κυβέρνησης για τη διυπουργική συνέντευξη Τύπου.

Πρόκειται για το Κοινωνικό Κλιματικό Ταμείο, το Ταμείο Εκσυγχρονισμού και το Ταμείο Απανθρακοποίησης Νήσων, από τα οποία θα χρηματοδοτηθούν κατά την επόμενη επταετία (2026 – 2032) – μεταξύ άλλων – πρωτοβουλίες για τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών, την προστασία του περιβάλλοντος, την επιτάχυνση της ανάπτυξης και την ενίσχυση των φτωχών νοικοκυριών, προστίθεται στην ίδια ανακοίνωση. Ο σχεδιασμός για τα νέα ταμεία και τις δράσεις που εντάσσονται σε αυτά εγκρίθηκε νωρίτερα σήμερα από το Υπουργικό Συμβούλιο.

Στη συνέντευξη Τύπου συμμετείχαν ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Κωστής Χατζηδάκης, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σταύρος Παπασταύρου, η υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Σοφία Ζαχαράκη, ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος, η υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας Δόμνα Μιχαηλίδου, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας και ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης.

Οι νέες δράσεις που θα προκηρυχθούν, αφορούν μεταξύ άλλων 1,5 εκατ. ευάλωτα νοικοκυριά και πολύ μικρές επιχειρήσεις σε όλη τη χώρα ενώ υπάρχουν και πρωτοβουλίες (όπως π.χ. για τη μείωση των χρεώσεων ΥΚΩ με την ηλεκτρική διασύνδεση των νησιών) από τις οποίες τα οφέλη αφορούν το σύνολο του πληθυσμού. Έχει ήδη ολοκληρωθεί η κατανομή των δράσεων ανά Υπουργείο προκειμένου οι διαδικασίες ωρίμανσης των έργων να προχωρήσουν με γοργό ρυθμό.

Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε: «Παρουσιάζουμε ένα νέο πακέτο που ισοδυναμεί με μισό ΕΣΠΑ ή μισό Ταμείο Ανάκαμψης, που θα υλοποιηθεί έως το 2032. Είναι ένα χρηματοδοτικό πακέτο που δεν εστιάζει μόνο στην ανάπτυξη αλλά και στην καθημερινότητα, την κοινωνική συνοχή, την προστασία του περιβάλλοντος, τον εκσυγχρονισμό των αστικών συγκοινωνιών, την προστασία του περιβάλλοντος, τη στήριξη της ενεργοβόρου βιομηχανίας, την προσαρμογή της ακτοπλοΐας στα νέα δεδομένα. Αλλά και τη στέγαση, τους ανάπηρους, καθώς και δράσεις για τη στήριξη των ευάλωτων νοικοκυριών. Υπάρχει, επίσης, ειδικό πακέτο για τις νησιωτικές περιοχές που αφορά αποκλειστικά την Ελλάδα, το οποίο διαπραγματεύθηκε η κυβέρνηση Μητσοτάκη. Όλα αυτά δεσμευόμαστε να τα τρέξουμε με τη μεγαλύτερη δυνατή ταχύτητα».

Από την πλευρά του ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σταύρος Παπασταύρου υπογράμμισε τον στόχο του ΥΠΕΝ που είναι «πιο καθαρή, πιο φθηνή, προσιτή ενέργεια σε όλους, χωρίς να μένει κανείς πίσω. Σήμερα παρουσιάσαμε ένα συνεκτικό σχέδιο, με σημαντικούς νέους ευρωπαϊκούς πόρους, που καθιστούν την ενεργειακή μετάβαση της χώρας πιο κοινωνικά δίκαιη, με έμφαση στις περιφερειακές ανισότητες και την καθημερινότητα των ατόμων με αναπηρία».

Επιπλέον:

« * Για πρώτη φορά δημιουργούμε ένα μητρώο ενεργειακά ευάλωτων πολιτών, ώστε να καταπολεμήσουμε πιο αποτελεσματικά την ενεργειακή ένδεια.

* Μεταρρυθμίζουμε το πρόγραμμα ‘’Εξοικονομώ”, ώστε η βοήθεια να φτάνει στον πολίτη πιο γρήγορα και πιο αποτελεσματικά.

* Επενδύουμε στα νησιά μας: στις διασυνδέσεις των Δωδεκανήσων, του Βόρειου Αιγαίου και των Κυκλάδων.

* Στηρίζουμε τις ΑΠΕ και την αποθήκευση στα νησιά, ώστε να ρίξουμε το κόστος του ρεύματος και να θωρακίσουμε την ανθεκτικότητα των συστημάτων αυτών.

* Δρομολογούμε την κατασκευή φραγμάτων που θα δώσουν λύσεις στα προβλήματα ύδρευσης και άρδευσης, ενώ θα παράγουν ταυτόχρονα και καθαρή ενέργεια.

* Βάζουμε, τέλος, τα θεμέλια για την αξιοποίηση του υπεράκτιου αιολικού δυναμικού της χώρας.

Στο σύνολό του ο σχεδιασμός αυτός δεν έχει μόνο ενεργειακό πρόσημο, αλλά και κοινωνικό και αναπτυξιακό, καθώς θα συμβάλλει στην ενεργειακή πορεία της χώρας».

Από την πλευρά της, η υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Σοφία Ζαχαράκη επεσήμανε: «Στεκόμαστε με σεβασμό και φροντίδα δίπλα στους νέους μας και τις οικογένειές τους, και κάνουμε πράξη τη δέσμευσή μας για την διαμόρφωση ενός σύγχρονου εκπαιδευτικού τοπίου. Εφαρμόζοντας ένα Σχέδιο Δίκαιης Στήριξης της Φοιτητικής Στέγης, συνεχίζουμε να χορηγούμε το στεγαστικό επίδομα των φοιτητών που προέρχονται από κοινωνικά ευάλωτες οικογένειες και παράλληλα ανακαινίζουμε και δημιουργούμε σύγχρονες φοιτητικές εστίες, ώστε κάθε φοιτητής να απολαμβάνει ένα αξιοπρεπές στεγαστικό περιβάλλον. Επίσης, για πρώτη φορά σχεδιάζουμε ένα πιλοτικό πρόγραμμα ασφαλούς μεταφοράς περίπου 10.000 μαθητών ειδικής αγωγής με ηλεκτρικά σχολικά λεωφορεία και ένα ενιαίο πληροφοριακό σύστημα για την καλύτερη εξυπηρέτηση κάθε παιδιού. Γνωρίζω πολύ καλά πόσο σημαντικό είναι για τους γονείς να νιώθουν σιγουριά πως το παιδί τους φτάνει με ασφάλεια και φροντίδα στο σχολείο του. Γι’ αυτό και στόχος μας είναι να λειτουργήσουν όλα με υπευθυνότητα και ακρίβεια. Με πίστη σε ένα σχολείο που αγκαλιάζει όλα τα παιδιά και σε μια κοινωνία που δεν αποκλείει κανέναν, συνεχίζουμε να εργαζόμαστε μεθοδικά και αποφασιστικά. Μέσα από πράξεις και όχι λόγια, διασφαλίζουμε ίσες ευκαιρίες στη γνώση, στηρίζουμε τα παιδιά και τις οικογένειες που έχουν ανάγκη και επενδύουμε στο μέλλον της πατρίδας μας».

Στη στρατηγική προτεραιότητα του Υπουργείου Ανάπτυξης, που είναι «η συμβολή στον παραγωγικό μετασχηματισμό και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας, μέσα από την ενδυνάμωση παραγωγικών επενδύσεων στη βιομηχανία και την καινοτομία», αναφέρθηκε ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος.

Στο πλαίσιο αυτό, εξειδίκευσε, «η αξιοποίηση των πόρων από το modernization fund και το Social Climate Fund είναι εξαιρετικής σημασίας για την επίτευξη αυτών των στόχων. Δρα ενισχυτικά και συμπληρωματικά στις προτεραιότητες του νέου αναπτυξιακού νόμου, τη μεταποίηση, τη βιομηχανία, τις νέες τεχνολογίες.

Είναι σημαντικό ότι χρήματα που προέρχονται από τη βιομηχανία, επιστρέφουν στη βιομηχανία, για σημαντικές στρατηγικές επενδύσεις που συμβάλλουν στην ασφάλεια και την ενεργειακή αυτονομία της Ελλάδας και της Ε.Ε., σε κρίσιμους τομείς, με την εφαρμογή εξαιρετικά καινοτόμων τεχνολογιών».

Εξ άλλου, προσέθεσε, «εξαιρετικής σημασίας είναι και το γεγονός ότι στηρίζονται και ενισχύονται και οι πολύ μικρές επιχειρήσεις. Σε συνεργασία με τα επιμελητήρια, τον θεσμικό συνεργάτη του Υπουργείου Ανάπτυξης και της Ελληνικής Πολιτείας, θα συμβάλλουμε με συμβουλευτικές υπηρεσίες και εκπαίδευση στις δράσεις των μικρών επιχειρήσεων για την πράσινη μετάβαση, μέσα από την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων και την ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων τους και του εξοπλισμού τους».

Η υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας Δόμνα Μιχαηλίδου ανέδειξε το γεγονός ότι «μέσα από 5 στοχευμένες παρεμβάσεις, ύψους 590 εκατ. ευρώ, αξιοποιούμε εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους για να δώσουμε ουσιαστικές λύσεις σε οικογένειες, ευάλωτα νοικοκυριά, νέους και άτομα με αναπηρία. Σχεδιάζουμε και υλοποιούμε ένα νέο, σύγχρονο μοντέλο κοινωνικής κατοικίας, που ανταποκρίνεται δυναμικά στις σημερινές ανάγκες στέγασης, με έντονο κοινωνικό και περιβαλλοντικό πρόσημο. Ενεργοποιούμε ανενεργά ακίνητα και επεκτείνουμε την επιδότηση ενοικίου σε εργαζόμενους, όπως εκπαιδευτικούς, γιατρούς κ.ά.., που υπηρετούν σε νησιωτικές και ορεινές περιοχές.

Διευρύνουμε την πρόσβαση των ατόμων με αναπηρία σε μέσα υποβοηθούμενης κίνησης, εισάγοντας επιδότηση για ηλεκτρικά αμαξίδια, scooters και hand bikes. Η δράση, προϋπολογισμού 60 εκατ. ευρώ, για πρώτη φορά καλύπτει και ανασφάλιστα άτομα με υψηλό ποσοστό αναπηρίας. Αναβαθμίζουμε επίσης τα Κέντρα Κοινότητας, μετατρέποντάς τα σε σημεία ενιαίας εξυπηρέτησης. Στόχος μας είναι να καθοδηγούμε τους πολίτες -και ιδίως τους πιο ευάλωτους- σχετικά με τα διαθέσιμα προγράμματα στήριξης, αλλά και να παρέχουμε ενημέρωση για πρακτικές χαμηλής ενεργειακής κατανάλωσης. Η πράσινη μετάβαση δεν είναι προνόμιο των λίγων. Επενδύουμε σε λύσεις που συνδυάζουν κοινωνική συνοχή και περιβαλλοντική ευθύνη, για ένα μέλλον δίκαιο, βιώσιμο και χωρίς αποκλεισμούς».

Από την πλευρά του, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας διαβεβαίωσε ότι «ο εκσυγχρονισμός του ακτοπλοϊκού μας στόλου και των λιμενικών μας υποδομών αποτελεί εθνική προτεραιότητα, με επίκεντρο την πράσινη μετάβαση και την ενίσχυση της ασφάλειας και της ποιότητας των θαλάσσιων μεταφορών. Με 300 εκατομμύρια ευρώ από το Ταμείο Εκσυγχρονισμού, προχωράμε στη ναυπήγηση νέων πράσινων ακτοπλοϊκών πλοίων και ηλεκτρικών ferry boats, καθώς και στην ενεργειακή αναβάθμιση υφιστάμενων πλοίων, όλων των τύπων, που επρόκειτο να γίνει στα ελληνικά ναυπηγεία.

Παράλληλα, θα δρομολογήσουμε την πράσινη αναβάθμιση των επαγγελματικών τουριστικών σκαφών, των ημερόπλοιων και των σκαφών αναψυχής, ενισχύοντας τον θαλάσσιο τουρισμό σε όλη τη χώρα. Σε αυτό το πλαίσιο, σχεδιάζουμε επενδύσεις σε υποδομές εναλλακτικών καυσίμων και γενικότερα πράσινων υποδομών στους λιμένες μας.

Επιπλέον, με 28 εκατομμύρια ευρώ, προχωρούμε στην ουσιαστική αναβάθμιση των κτιριακών εγκαταστάσεων του Υπουργείου, των Σχολών του Λιμενικού και των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού.

Τέλος, τόσο από το Κοινωνικό Κλιματικό Ταμείο, όσο και από το Ταμείο Απανθρακοποίησης, θα χρηματοδοτηθούν δεκάδες δράσεις που αφορούν την νησιωτική οικονομία και κοινωνία, με στόχο την κοινωνική συνοχή της χώρας, στο πλαίσιο της ολοκληρωμένης νησιωτικής πολιτικής που έχουμε χαράξει».

Και, ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης δήλωσε: «Καταθέτουμε προτάσεις με πραγματικό κοινωνικό αποτύπωμα για τους συμπολίτες μας που κινούνται με Μέσα Μεταφοράς. Με πόρους από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Κλιματικό Ταμείο, ολοκληρώνουμε την πλήρη ανανέωση του στόλου λεωφορείων με ηλεκτρικά οχήματα, την ενίσχυση της προσβασιμότητας σε μετρό σε όλες τις γραμμές της Αθήνας, αλλά και την έμπρακτη στήριξη των ΑΜΕΑ. Προχωράμε επίσης στην ανακαίνιση 38 σιδηροδρομικών σταθμών στο βασικό δίκτυο Αθήνα-Θεσσαλονίκη, ώστε να αποκτήσει ο σιδηρόδρομος υποδομές αντάξιες του ρόλου του. Ο στόχος μας είναι να μειώσουμε τα ρυπογόνα οχήματα στις πόλεις μας ώστε οι επόμενες γενιές να αναπνέουν περισσότερο καθαρό αέρα, αλλά και να κρατήσουμε χαμηλά το κόστος μετακινήσεων βελτιώνοντας την ποιότητα και τη συχνότητα των δρομολογίων».

Οι δράσεις

Οι κυριότερες δράσεις που εντάσσονται στα τρία Ταμεία είναι:

1. Κοινωνικό Κλιματικό Ταμείο, συνολικού προϋπολογισμού 4,7 δισ. ευρώ:

– Ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων και αντλίες θερμότητας, με νέο μοντέλο υλοποίησης των επενδύσεων.

– Πρωτοβουλίες για το στεγαστικό, με δημιουργία κοινωνικών κατοικιών και ανακαίνιση φοιτητικών εστιών.

– Εκσυγχρονισμός Μέσων Μαζικής Μεταφοράς (αναβάθμιση του μετρό της Αθήνας, καινούργια ηλεκτρικά λεωφορεία).

– ‘Αμεση εισοδηματική στήριξη σε ευάλωτα και φτωχά νοικοκυριά (επίδομα θέρμανσης, επιδότηση ενοικίου).

2. Ταμείο εκσυγχρονισμού, συνολικού προϋπολογισμού 1,6 δισ. ευρώ:

– Εκσυγχρονισμός ναυτιλίας (ακτοπλοΐα, τουριστικά πλοία και ferry boats).

– Αναβάθμιση ενεργειακών δικτύων (άρση κορεσμού για εγκατάσταση νέων ΑΠΕ).

– Εξηλεκτρισμός & βελτίωση ανταγωνιστικότητας ενεργοβόρων επιχειρήσεων, µε έμφαση στη βιομηχανία.

3. Ταμείο Απανθρακοποίησης Νήσων συνολικού προϋπολογισμού 1,7 δισ. ευρώ:

– Ηλεκτρικές διασυνδέσεις νησιών (Δωδεκάνησα, ΒΑ Αιγαίο, Κυκλάδες) για περιορισμό των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας που πληρώνουν όλοι οι καταναλωτές και μείωση των ρύπων.

– Συστήματα ΑΠΕ για τη µμείωση του ενεργειακού κόστους (φωτοβολταϊκά σε ενεργοβόρες καταναλώσεις όπως οι αφαλατώσεις, υπεράκτια αιολικά πάρκα, μπαταρίες).

– Φράγματα για διαχείριση υδάτων και υποδομές φόρτισης οχημάτων και πλοίων.

Αναλυτικά, οι δράσεις ανά Υπουργείο περιλαμβάνουν τα εξής:

Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας:

Κοινωνικό Κλιματικό Ταμείο:

1. Ενεργειακή αναβάθμιση κατοικιών και αντικατάσταση ενεργειακού εξοπλισμού ευάλωτων (αντλίες θερμότητας και ηλιακούς θερμοσίφωνες) ενεργειακά ευάλωτων με αλλαγή του μοντέλου υλοποίησης που θα περιλαμβάνει αξιοποίηση του ιδιωτικού τομέα.

2. Δημιουργία Μητρώου Δικαιούχων Ενεργειακής Στήριξης (κάρτα Δικαιούχου) στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και δωρεάν έκδοση πιστοποιητικού ενεργειακής απόδοσης κτιρίων.

3. Επίδομα θέρμανσης για ευάλωτα νοικοκυριά που χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα.

Ταμείο Εκσυγχρονισμού:

1. Ανάπτυξη Μονάδων Παραγωγής Εναλλακτικών Καυσίμων.

2. Αναβάθμιση και ψηφιοποίηση δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας.

– Ενίσχυση υποσταθμών δικτύου σε κορεσμένες περιοχές για εγκατάσταση νέων ΑΠΕ.

– Εγκατάσταση έξυπνων μετρητών ηλεκτρικής ενέργειας.

– Ψηφιακή παρακολούθηση και διαχείριση δικτύου χαμηλής τάσης.

3. Ενεργειακό Πρόγραμμα Ανακατασκευής & Αναβάθμισης Αθλητικών Εγκαταστάσεων.

Παρεμβάσεις σε: Καυτανζόγλειο, ΟΑΚΑ, ΕΑΚ Θεσσαλονίκης, Χανίων, Λάρισας, Κολυμβητήριο Σερρών, Πανθεσσαλικό.

4. Ενεργειακή Αναβάθμιση Ειδικών Σχολείων.

Ταμείο Απανθρακοποίησης Νήσων:

1. Διασύνδεση Δωδεκανήσων (Κως, Ρόδος, Κάρπαθος).

2. Διασυνδέσεις Μέσης Τάσης μικρών νησιών σε Κυκλάδες, ΒΑ Αιγαίο, Δωδεκάνησα (Σίφνο, Κύθνο, Δονούσα, Αμοργό, Πάτμο, Λειψούς, Ανάφη, Σύμη, Αρκιούς, Αγαθονήσι, Ικαρία).

3. Διασύνδεση νησιών ΒΑ Αιγαίου.

4. Εγκατάσταση Συστημάτων Φωτοβολταϊκών µε μπαταρία για αυτοκατανάλωση σε Δήμους, νοικοκυριά, αγρότες, επιχειρήσεις, μικρές / μεγάλες αφαλατώσεις.

5. Εγκατάσταση μεγάλων µπαταριών σε νησιά µε σκοπό την παροχή υπηρεσιών υποστήριξης των ηλεκτρικών συστημάτων τους ακόμα και σε περίπτωση διακοπής τροφοδοσίας τους από την ηπειρωτική χώρα.

6. Ανάπτυξη πλωτών υπεράκτιων αιολικών πάρκων.

7. Δημιουργία υποδομών cold ironing σε νησιωτικά λιμάνια και τροφοδοσία πλοίων µε ηλεκτρική ενέργεια.

8. Ανάπτυξη «εμπορικών» έργων ΑΠΕ µε σκοπό την παροχή φθηνότερης πράσινης ενέργειας στους νησιωτικούς Δήμους.

9. Ανάπτυξη Υβριδικών Σταθμών ΑΠΕ µε μεγάλη αποθήκευση σε µη- διασυνδεδεμένα νησιά (για να υποκαθιστούν τις ρυπογόνες ντιζελογεννήτριες που λειτουργούν σήμερα).

Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών

Κοινωνικό Κλιματικό Ταμείο:

1. Νέοι συρμοί μετρό στις γραμμές 2 και 3, και ανάταξη συρμών γραμμής 1.

2. 210 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία σε Αττική και Θεσσαλονίκη, προσβάσιμα σε άτομα µε αναπηρία & υπηρεσία on demand μεταφοράς ευάλωτων.

3. Ανανέωση στόλου φορτηγών, city logistics & υποδομές φόρτισης, ηλεκτρικά προσβάσιµα ταξί.

4. Ποδηλατοδρόμοι, πεζοδρόμια, υποδομές µικρο-κινητικότητας & ηλεκτρονικό σύστημα χαρτογράφησης για εμποδιζόμενα άτομα σε σταθμούς ΜΜΜ.

5. Αναβάθμιση και βελτίωση προσβασιμότητας σιδηροδρομικών σταθμών.

6. Χρηματοδοτική μίσθωση (social leasing) ηλεκτρικών οχημάτων για μεταφορικά ευάλωτα νοικοκυριά & υποδομές φόρτισης.

Ταμείο Απανθρακοποίησης Νήσων:

1. Δημιουργία φραγμάτων πολλαπλού σκοπού σε νησιά.

2. Υποδομές φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων σε νησιά.

Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευµάτων και Αθλητισµού

Κοινωνικό Κλιματικό Ταμείο:

1. Ενεργειακά Βιώσιμες Φοιτητικές Εστίες για Ευάλωτους Νέους. Αφορά τις Φοιτητικές Εστίες: Ζωγράφου, Πατησίων, Α’-Γ’-Δ’ Πανεπιστημίου Αθηνών, Α’-Β’-Γ’-Δ’ Θεσσαλονίκης, Ιωαννίνων, ΑΣΠΑΙΤΕ, Καλαμαριάς.

2. Κάλυψη αναγκών μεταφοράς μαθητών µε αναπηρία που φοιτούν σε Ειδικά Σχολεία της χώρας.

Υπουργείο Ανάπτυξης

Κοινωνικό Κλιματικό Ταμείο:

1. Ενεργειακή αναβάθμιση πολύ μικρών επιχειρήσεων (κτίρια, ενεργειακός εξοπλισμός) και απόκτηση (μίσθωση/αγορά) επαγγελματικών ηλεκτρικών οχημάτων και υποδομών φόρτισης.

2. Χρήση Εμπορικών Επιμελητηρίων ως one stop shop για ενημέρωση πολύ μικρών επιχειρήσεων.

Ταμείο Εκσυγχρονισμού:

Εξοικονόμηση ενέργειας στη βιομηχανία με επενδύσεις εκσυγχρονισμού της βιομηχανίας και της μεταποίησης (έργα STEP SEAL award). Εξηλεκτρισμός της βαριάς βιομηχανίας.

Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας

Κοινωνικό Κλιματικό Ταμείο:

1. Ανακαίνιση κλειστών ιδιωτικών ακινήτων µε υποχρέωση για μακροχρόνια μίσθωση σε ευάλωτα νοικοκυριά και ευάλωτους φοιτητές.

2. Πιλοτική κατασκευή νέων και ανακαίνιση υφιστάμενων ακινήτων Δημοσίου/Δήμων σε περιοχές που υφίστανται στεγαστική πίεση µε προορισμό την Κοινωνική Κατοικία.

3. Επιδότηση ηλεκτρικών αµαξιδίων, mobility scooters και hand bikes για άτομα µε αναπηρία.

4. Επιδότηση ενοικίου σε δημόσιους λειτουργούς που εργάζονται εκτός έδρας (ιδίως σε νησιά ορεινές/μειονεκτικές περιοχές ή/και αυτούς που διανύουν καθημερινά μεγάλες αποστάσεις) – Επιδότηση ενοικίου σε ευάλωτα νοικοκυριά.

5. Χρήση Κέντρων Κοινότητας, ως one stop shop για ενημέρωση πολιτών για προγράμματα ενεργειακής φτώχειας και βιώσιμων μεταφορών.

Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής

Ταμείο Εκσυγχρονισμού:

1. Εκσυγχρονισμός στόλου ακτοπλοΐας, ferry boats και τουριστικών ημερόπλοιων (Μετασκευή πλοίων σε ελληνικά ναυπηγεία). Ενεργειακή αναβάθμιση πλοίων και ηλεκτρικά ferry boats σε κοντινές πορθμειακές γραμμές.

2. Αναβάθμιση 7 Κτιριακών Συγκροτημάτων του Υπουργείου Ναυτιλίας.