Στον απόηχο τού τρομακτικού ατυχήματος τού Loris Baz (το πίσω του λάστιχο εξερράγη με 290 χαω), η Επιτροπή MotoGP αποφάσισε να ενισχύσει τις δικαιοδοσίες του Τεχνικού Εφόρου των GP.

Έτσι αυτός και οι αγωνοδίκες συνεργάτες του έχουν πλέον το δικαίωμα -πάντα με τη βοήθεια τού κατασκευαστή ελαστικών-, να ελέγχουν και να επιβάλλουν τη χρήση σωστών πιέσεων στα ελαστικά.

Η Επιτροπή MotoGP έθεσε και το ζήτημα τής υποχρεωτικής χρήσης αισθητήρων πίεσης των ελαστικών MotoGP από την φετινή αγωνιστική σαιζόν. Μόλις οι κατασκευαστές (MSMA) και η Michelin αποφασίσουν τις τεχνικές λεπτομέρειες της εγκατάστασής τους, η χρήση τους θα καταστεί υποχρεωτική για όλες τις ομάδες. Ήδη χρησιμοποιούνται από την Honda και την Aprilia.

Το θέμα είχε τεθεί από Dorna και IRTA (διοργανωτή και ομάδες) και παλιότερα, αλλά η Bridgestone που ήταν τότε ο αποκλειστικός προμηθευτής ελαστικών στη μεγάλη κατηγορία, την είχε απορρίψει επικαλούμενη λόγους… ασφαλείας! Μετά το πρόσφατο περιστατικό όμως, η πίεση από αναβάτες και ομάδες ήταν τόσο ισχυρή που κανείς δεν τόλμησε να φέρει αντιρρήσεις.

Ήδη στη μεσαία κατηγορία αγώνων, την Moto2, υπάρχει ενιαίος προμηθευτής αισθητήρων. Και εκεί η απόφαση πάρθηκε μετά από ορισμένα περίεργα συμβάντα, δηλαδή ανεξήγητες καταστροφές ελαστικών της Dunlop που πιθανότατα οφείλονταν στη χρήση υπερβολικά χαμηλών πιέσεων από κάποιες ομάδες.

Οι χαμηλότερες πιέσεις αυξάνουν την πρόσφυση, αλλά προξενούν και υπερθέρμανση του ελαστικού, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε καταστροφή του.

Επίσημα δεν έχει ακόμη καθοριστεί η αιτία τού ατυχήματος. Αρχικά είχε αποδοθεί σε μηχανική βλάβη της μοτοσυκλέτας, στη συνέχεια σε κατασκευαστικό λάθος του ελαστικού και τέλος στη χρήση υπερβολικά χαμηλής πίεσης από την ομάδα.

Σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες, η πλάστιγγα φαίνεται να γέρνει προς την τελευταία αιτία. Αναμένουμε με ενδιαφέρον την τελική διατύπωση τής σχετικής έρευνας, για να δούμε πώς θα ξεπεραστεί ο σκόπελος της απόδοσης ευθυνών.

Λόγω των τεράστιων ποσών που διακυβεύονται στα MotoGP, δεν είναι εύκολο να καταδειχτεί κάποιος ως υπεύθυνος αβλεψίας με δυνητικά θανατηφόρο αποτέλεσμα. Το κείμενο λοιπόν θα πρέπει να αποτελεί έναν νομικό συμβιβασμό όλων των ενδιαφερόμενων: της Dorna, της ομάδας και της Michelin που σίγουρα δεν θέλει να βρεθεί κατηγορούμενη για επικίνδυνα ελαστικά πριν ακόμη αρχίσει το πρωτάθλημα.

Όμως η αλήθεια είναι πως τελικά η ευθύνη βαραίνει περισσότερο την Michelin –ακόμη και αν πράγματι η Avintia πειραματίστηκε με επικίνδυνα χαμηλές πιέσεις. Σύμφωνα με τις υποχρεώσεις του συμβολαίου της με την Dorna, η Michelin παρέχει έναν τεχνικό ελαστικών σε κάθε μη εργοστασιακή ομάδα.

Οι υποχρεώσεις του οποίου, μεταξύ άλλων, είναι να καταμετρά τις πιέσεις πριν ο αναβάτης βγει στην πίστα και μόλις επιστρέφει από αυτήν στα πιτ, ενώ αποφασίζει και για οποιαδήποτε ενδιάμεση μεταβολή των τιμών της πίεσης.

Έτσι, ακόμη κι αν με κάποιον τρόπο οι μηχανικοί της Avintia κατάφεραν να «πειράξουν» τις πιέσεις του Loris Baz, ο άνθρωπος της Michelin που είναι επιφορτισμένος με τον έλεγχό τους θα έπρεπε να το αντιληφθεί και να επιβάλλει τις κατάλληλες διορθώσεις.

Θανάσης Χούντρας