Η εκρηκτική άνοδος της Κιάρα Φεράνι, της influencer με περισσότερους από 28 εκατομμύρια followers, υπήρξε για χρόνια ένα από τα πιο λαμπερά success stories του lifestyle. Ήταν ένα σταθερό πρόσωπο της μόδας στη Νέα Υόρκη, καθόταν στην πρώτη σειρά στα μεγαλύτερα fashion shows του κόσμου και αποτελούσε ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα it girls της δεκαετίας, με την προσωπική της αισθητική να διαμορφώνει τάσεις σε παγκόσμιο επίπεδο.
O γάμος της το 2018 με τον Ιταλό ράπερ Φέντεζ έγινε σε μια 19ου αιώνα βίλα στη Σικελία, όπου εμφανίστηκε με χειροποίητο Christian Dior φόρεμα. Ένα λαμπερό event που κατέγραψαν οι κάμερες της Vogue, ντοκιμαντέρ και ριάλιτι.
Σήμερα όμως, στα 38 της, η Ιταλίδα influencer βρίσκεται αντιμέτωπη με μια θεαματική πτώση. Έπειτα από κατηγορίες για επιβαρυμένη απάτη στη χώρα της, κινδυνεύει με ποινή φυλάκισης έως πέντε χρόνια. Έχει ήδη παρουσιαστεί στα προδικαστικά δικαστήρια στο Μιλάνο στις 23 Σεπτεμβρίου και 4 Νοεμβρίου, ενώ η επόμενη εμφάνιση είναι προγραμματισμένη για τις 25 Νοεμβρίου.
Έχει επιβληθεί πρόστιμο 1,27 εκατ. δολαρίων επειδή παραπλάνησε το κοινό ότι πωλούσε χριστουγεννιάτικα γλυκίσματα για φιλανθρωπία, ενώ στην πραγματικότητα το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων κατέληγε στην ίδια. Ακόμη 1,39 εκατ. δολάρια πλήρωσε για αντίστοιχη υπόθεση με πασχαλινά αυγά που, όπως αποδείχθηκε, δεν χρηματοδοτούσαν παιδιατρικό νοσοκομείο όπως ισχυριζόταν.
Η ιταλική κυβέρνηση προχώρησε ένα βήμα παρακάτω, απαγγέλλοντας εναντίον της κατηγορίες για επιβαρυμένη απάτη. Αν κριθεί ένοχη, η Κιάρα Φεράνι μπορεί να περάσει μέχρι πέντε χρόνια στη φυλακή. Από λατρεμένη μούσα των Dior, Gucci και Versace, σύζυγος διάσημου ράπερ και influencer που κέρδιζε εξαψήφια ποσά για ένα post στο Instagram, βρέθηκε διαζευγμένη, απαξιωμένη και με την εταιρεία της Fenice Srl να καταγράφει ζημιές 6,65 εκατ. δολαρίων.
H «Κιμ Καρντάσιαν της Ιταλίας» κινδυνεύει να μπει φυλακή
«Είναι η Κιμ Καρντάσιαν της Ιταλίας», λέει η ειδικός σε κρίσεις Lauren Beeching στη New York Post. «Υπερβολικά glamorous, επιχειρηματική και ασταμάτητη μέχρι τώρα». Παρά το ενδεχόμενο φυλάκισης, η Φεράνι δεν εξαφανίστηκε από τη δημόσια σκηνή. Συνέχισε κανονικά την παρουσία της στα fashion weeks φέτος το φθινόπωρο, ανέβασε εξώφυλλα σε μεγάλα περιοδικά όπως Cosmopolitan Ισπανίας, Harper’s Bazaar Τουρκίας και Marie Claire Μεξικού. Μία πρόσκληση, ωστόσο, έλειπε από το Instagram της: η προδικαστική ακρόαση του Σεπτεμβρίου.
Πώς έφτασε όμως ως εδώ;
Η Κιάρα Φεράνι έγινε γνωστή το 2009 με το blog και το flashy lifestyle της, εγκαταλείποντας τη νομική σχολή για να ασχοληθεί πλήρως με τα social media. Με το χαρακτηριστικό ξανθό look που υιοθέτησε στρατηγικά, έγινε η πιο διάσημη influencer της Ιταλίας, με εκατοντάδες Chanel τσάντες, όπως αποκαλύπτουν όσοι την παρακολουθούν στενά.
Κατέγραψε κάθε πτυχή της ζωής της: τον γάμο της, τις εγκυμοσύνες, την καθημερινότητα με τα παιδιά της.
Παράλληλα, με τα κοινά της έσοδα με τον Φέντεζ, επένδυσε σε ακίνητα, όπως ένα ρετιρέ στο Μιλάνο και ένα καταφύγιο στο Κόμο, ενώ το Amazon Prime δημιούργησε τη δική της σειρά, «The Ferragnez», σε στιλ «Keeping Up With the Kardashians».
Το 2020 σκέφτηκε ακόμη και προσωπική IPO, επιτρέποντας στους fans να επενδύσουν ουσιαστικά σε εκείνη. Μέχρι το 2022, η εταιρεία της Fenice Srl άγγιζε τα 87,5 εκατ. δολάρια σε αξία.
Ώσπου ήρθε το #pandorogate
Η συνεργασία της με την εταιρεία Balocco για ένα φιλανθρωπικό χριστουγεννιάτικο «Παντόρο» (παραδοσιακό ιταλικό γλυκό) αποδείχθηκε σκάνδαλο: η εταιρεία είχε δωρίσει 58.000 δολάρια στο νοσοκομείο πριν από τη διάθεση του γλυκού, ενώ η Κιάρα Φεράνι φέρεται να έλαβε ένα εκατομμύριο δολάρια για τη συνεργασία. Ανάλογη υπόθεση ξέσπασε με πασχαλινά αυγά, όπου μόλις 41.650 δολάρια από τα 1,39 εκατ. που κέρδισαν η Φεράνι και ο κατασκευαστής κατευθύνθηκαν σε φιλανθρωπικό σκοπό.
Η έρευνα οδήγησε σε πρόστιμα, ενώ θεσπίστηκε και ο νόμος «Φεράνι» που επιβάλλει κυρώσεις για προϊόντα φιλανθρωπίας που δεν ξεκαθαρίζουν το πραγματικό ποσοστό δωρεάς.

Τον Δεκέμβριο 2024, εμφανίστηκε σε ένα Instagram Reel, σχεδόν χωρίς μακιγιάζ, ζητώντας συγγνώμη και υποσχόμενη να δωρίσει άλλο ένα εκατομμύριο στο νοσοκομείο. Από τότε όμως τα πράγματα επιδεινώθηκαν: δημόσιο διαζύγιο, κατηγορίες για απιστία του Φέντεζ, προσπάθειες να συνεχίσει τη ζωή της σαν να μην έχει συμβεί τίποτα, την ώρα που η δίκη πλησιάζει.
Οι ειδικοί κρίσεων, όπως η Beeching, υποστηρίζουν ότι η στρατηγική της είναι «καταστροφική» και ότι χρειάζεται λιγότερη λάμψη και περισσότερη διαφάνεια. Ίσως ακόμη και μετακόμιση σε άλλη χώρα. Σύμφωνα με την αγορά, ένα ακόμα μεγαλύτερο πρόβλημα είναι ότι το business model των μεγάλων influencers είναι πλέον ξεπερασμένο. Οι μάρκες στρέφονται στους micro-influencers, που αποδίδουν πιο στοχευμένα και με χαμηλότερο κόστος.
Στις ΗΠΑ, οι κανόνες για τη διαφήμιση μέσω social media είναι πλέον πολύ αυστηρότεροι, με την FTC να επιβάλλει συγκεκριμένες προδιαγραφές για τα disclosures, ενώ πολιτείες όπως η Καλιφόρνια και η Νέα Υόρκη πιέζουν για ακόμη σκληρότερες ρυθμίσεις. Παρά όλα αυτά, ορισμένοι θεωρούν ότι η αρνητική δημοσιότητα μπορεί να μετατραπεί σε πλεονέκτημα, όπως συνέβη με celebrities που παρά τα σκάνδαλα συνέχισαν να πρωταγωνιστούν σε λαμπερές καμπάνιες. «Οι ισχυρές γυναίκες που αναγεννιούνται σαν φοίνικες από τις στάχτες τους ανταμείβονται ξανά», λέει ο ειδικός Winston Chesterfield.
Το ερώτημα όμως είναι από πόσο μεγάλο «πύρινο κύμα» θα καταφέρει να επιβιώσει η Κιάρα Φεράνι και αν τελικά θα ακολουθήσει το μονοπάτι μιας νέας Μάρθα Στιούαρτ για τη βιομηχανία των influencers.