«Η υπερβολική κατανάλωση κρέατος βλάπτει σοβαρά την υγεία και το κλίμα». Αυτό θα μπορούσε να είναι ένα από τα μηνύματα που θα αντικρίζει κάποιος στο μέλλον όταν κρατάει στα χέρια του ένα γεύμα που περιέχει κρέας. Ερευνητές προτείνουν να χρησιμοποιηθούν γραφιστικές προειδοποιήσεις, με μηνύματα ακόμη και φωτογραφίες ασθενών, πάνω στις συσκευασίες, με στόχο να περιοριστεί η κατανάλωσή του.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, οι προειδοποιήσεις σχετικά με την υγεία πάνω στα πακέτα τσιγάρων συνέβαλαν στη μείωση του αριθμού των καπνιστών σε όλο τον κόσμο και στην αύξηση της κατανόησης των κινδύνων από τους ανθρώπους. Η ίδια πρακτική ευελπιστούν πως θα μπορούσε να φέρει αποτέλεσμα και στο κρέας.  

Το ευρωπαϊκό κοινοβούλιο, μαζί με ορισμένες κυβερνήσεις κρατών μελών της ΕΕ, υποστηρίζουν τη μείωση της ποσότητας κρέατος που καταναλώνουν οι πολίτες. Το τελευταίο διάστημα σχεδιάζονται και προωθούνται σταδιακά αρκετές εναλλακτικές πρωτεϊνούχες διατροφές, όπως για παράδειγμα το τεχνητό – εργαστηριακό κρέας ή και η κατανάλωση εντόμων, οι οποίες θα μπορούσαν υπό συνθήκες να φέρουν επανάσταση στη βιομηχανία τροφίμων στο μέλλον.

Όπως επισημαίνουν, η υπερβολική κατανάλωση κρέατος σχετίζεται με σοβαρά προβλήματα υγείας, όπως αυξημένο κίνδυνο ορισμένων τύπων καρκίνου, και η βιομηχανία κρέατος συμβάλλει σημαντικά στην κλιματική αλλαγή και τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου.

Μελέτη που διεξήχθη από μια ομάδα στο Πανεπιστήμιο Durham στο Ηνωμένο Βασίλειο διαπίστωσε ότι η χρήση προειδοποιητικών μηνυμάτων, παρόμοιων με αυτά στα πακέτα τσιγάρων, θα μπορούσε να έχει αντίκτυπο στη μείωση της κατανάλωσης κρέατος.

Στο πλαίσιο της έρευνά τους, που δημοσιεύθηκε στο ακαδημαϊκό περιοδικό Appetite, οι ερευνητές δοκίμασαν μια σειρά από προειδοποιητικές ετικέτες, με μήνυμα και εικόνα, σε προϊόντα διατροφής που περιέχουν κρέας. Οι προειδοποιήσεις αφορούσαν στη ζημιά που προκαλείται στο κλίμα και την υγεία, αλλά και τον κίνδυνο πανδημιών.

Το πληθυσμιακό δείγμα των 1.001 ανθρώπων κλήθηκε να επιλέξει γεύματα από φωτογραφίες με την επισήμανση πως τα γεύματα με το κρέας έφεραν μηνύματα προειδοποιήσεις. Οι συμμετέχοντες ρωτήθηκαν σχετικά με τα συναισθήματα και τις σκέψεις που τους προκάλεσαν τα εν λόγω μηνύματα και αξιολογήθηκαν οι αποφάσεις τους για το γεύμα που επέλεγαν.

Όπως διαπίστωσαν οι ερευνητές οι ετικέτες ήταν αποτελεσματικές στο να αποθαρρύνουν τους ανθρώπους να επιλέγουν κρέας στα γεύματα. «Καθώς οι προειδοποιητικές ετικέτες έχουν ήδη αποδειχθεί αποτελεσματικές στη μείωση του καπνίσματος, αλλά και στην κατανάλωση αλκοόλ και ποτών με ζάχαρη, η χρήση προειδοποιητικής ετικέτας σε προϊόντα που περιέχουν κρέας θα μπορούσε να βοηθήσει σημαντικά εάν εισαχθεί ως εθνική πολιτική», δήλωσε στο euronews ο Τζακ Χιούζ, ο οποίος διεξήγαγε την έρευνα ως μέρος της διδακτορικής του έρευνας με το τμήμα ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Durham.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, τα μηνύματα μείωσαν την κατανάλωση γεύματος με κρέας κατά 7% έως 10% και οι συμμετέχοντες στην πλειονότητά τους δήλωσαν πως τάσσονται υπέρ των προειδοποιήσεων που εστίαζαν στο κλίμα, τις οποίες θεωρούσαν αξιόπιστες.

«Γνωρίζουμε ήδη ότι η υπερβολική κατανάλωση κρέατος, ειδικά κόκκινου και επεξεργασμένου κρέατος, βλάπτει την υγεία και συμβάλλει στη περιβαλλοντική ρύπανση και την κλιματική αλλαγή. Η προσθήκη προειδοποιητικών ετικετών στα προϊόντα κρέατος θα μπορούσε να είναι ένας τρόπος για τη μείωση αυτών των κινδύνων», υπογράμμισε η Δρ Μιλίκα Βασίλεβιτς, από το Τμήμα Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Durham, που συμμετείχε στην επιστημονική ομάδα της έρευνας.

Η πρόταση για τοποθέτηση μηνυμάτων σε συσκευασίες, εάν προωθηθεί, αναμένεται να προκαλέσει αντιδράσεις από τη βιομηχανία κρέατος, η οποία είναι εξαιρετικά μεγάλη στην ΕΕ, αλλά και τον δυτικό κόσμο εν γένει, και είναι λογικό να προασπιστεί τα συμφέροντά της. Αυτός εξάλλου είναι και ο λόγος που πολλοί ειδικοί εκτιμούν πως η Ασία, λόγω και των μεγάλων προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι πολίτες της, όπως η πείνα και η κλιματική αλλαγή, θα μπορούσε να πρωτοστατήσει στις νέες τεχνολογίες τροφίμων.

Σημειώνεται πως σύμφωνα με έκθεση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η Ευρώπη είναι ο τρίτος μεγαλύτερος παραγωγός βοειού κρέατος στον κόσμο με την παραγωγή να κινείται σε περίπου 7 εκατομμύρια τόνους ετησίως και η κατά κεφαλήν κατανάλωση στη γηραιά ήπειρο ξεπερνάει τα 52 κιλά.

Πρόκειται για έναν τομέα που συμβάλλει σημαντικά στην ευρωπαϊκή οικονομία, καθώς παρέχει θέσεις εργασίες σε εκατομμύρια ανθρώπους και τα έσοδα ανέρχονται σε δισεκατομμύρια δολάρια. Η δε παγκόσμια βιομηχανία κρέατος αποτιμάται σε περισσότερα από 960 δισεκατομμύρια δολάρια το 2022 και αναμένεται να αυξηθεί σε αξία πάνω από ένα τρισεκατομμύριο δολάρια μέχρι το 2027.