Το ότι οι τιμές πολλών βασικών καταναλωτικών αγαθών είναι πια σε ελεύθερο καλπασμό ενώ σημειώνονται και ελλείψεις (στο ηλιέλαιο για παράδειγμα, το οποίο ήδη λείπει από τα ράφια αρκετών super market) είναι κάτι που πια αποτελεί τη νέα μας καθημερινότητα με τον κόσμο να αναμένει ολοένα και περισσότερες (δυσάρεστες) εκπλήξεις. Ένα από τα προϊόντα που ήδη παρουσιάζει ελλείψεις στην αγορά και αγγίζει αυξήσεις που φτάνουν ακόμα και στο 100% είναι οι ζωοτροφές για τα κατοικίδια, δηλαδή για τους σκύλους και τις γάτες.

Η διαδρομή της εκτίναξης των τιμών σε αυτό τo προϊόν έχει το δικό της ενδιαφέρον μιας και αντικατοπτρίζει το τι συμβαίνει αυτή τη στιγμή στην παγκόσμια οικονομία αλλά και στην εφοδιαστική αλυσίδα.

O Παύλος Μαμμωνάς, ιδιοκτήτης ενός μεγάλου και κεντρικού pet shop στα Βόρεια Προάστια μας έδωσε τη μεγάλη εικόνα. Όπως μας εξήγησε ο ίδιος: «Η μικρότερη αύξηση που έχουμε εμείς σε προϊόν είναι 10 με 15% και η μεγαλύτερη 100%. Να σας δώσω ένα παράδειγμα: η συσκευασία του ενός κιλού κροκέτες η οποί κόστιζε 1 ευρώ, τώρα κοστίζει 1,15 ευρώ. Υπάρχει όμως και ζωοτροφή που από 1 ευρώ τώρα κοστίζει 2 ευρώ. Η συγκεκριμένη έχει μεγάλη περιεκτικότητα σε σιτηρά. Και πια όλοι ξέρουμε τι συμβαίνει με τα σιτηρά και πόσο έχουν αυξηθεί οι τιμές τους λόγω του πολέμου αλλά και τη δυσκολία του να τα προμηθευόμαστε. Σχεδόν όλες οι ζωοτροφές έχουν μικρότερο ή μεγαλύτερο ποσοστό σιτηρών, κυμαίνεται από 30% και φτάνει έως και 70%.

Δεύτερον- μεγάλο κομμάτι των όσων εμπορεύονται τα pet shops, ανάμεσα τους και οι ζωοτροφές μας έρχονται από Κίνα. Από 2.000 ευρώ η ενοικίαση των κοντέινερ έχει φτάσει τώρα στις 20.000 ευρώ. Δηλαδή η αύξηση του κόστους της μετακίνησης αυξάνει αυτόματα και τις τιμές των προϊόντων μας.
Τρίτον, ειδικά στις κονσέρβες, υπάρχει μια τρομακτική αύξηση τιμών όχι τόσο λόγω του περιεχομένου αλλά λόγω της συσκευασίας, του αλουμινίου. Τα προϊόντα σε αυτές τις συσκευασίες (από αλουμίνιο, χαλκό και σίδηρο) έχουν υπερβεί την αύξηση του 65% μέσα σε τρεις μήνες. Αυτές τις αυξήσεις θα τις δείτε και στις κονσέρβες στο σούπερ μάρκετ σε ο, τι έχει αλουμίνιο στη συσκευασία του π.χ τοματοπελτές».

Πάντως, σύμφωνα με τον κο Μάμμωνα, βρισκόμαστε μόνο στην αρχή αυτής της κατάστασης. Όπως μας περιγράφει ο ίδιος: «Κάθε 15 μέρες στο μαγαζί μας έχουμε ανατιμήσεις, κάθε δύο εβδομάδες αλλάζουμε καρτελίτσες στις τιμές. Ούτε εμείς, ούτε οι χονδρέμποροι των οποίων επίσης τα πάγια έξοδα έχουν αυξηθεί πολύ, μπορούμε πια να απορροφήσουμε αυτές τις αυξήσεις.

»Όσον αφορά τις συμπεριφορές των καταναλωτών, αυτό που βλέπουμε είναι ότι ο κόσμος περιορίζει αυτά τα προϊόντα αλλά δεν τα κόβει μιας και πρόκειται για βασικό αγαθό όπως είναι η τροφή και μάλιστα για το αγαπημένο του κατοικίδιο».

«Έχουν ήδη αρχίσει οι πρώτες ελλείψεις ζωοτροφών στην αγορά»

Στο ίδιο μήκος κύματος και όσα μας είπε ο Γιώργος Τσαλδάρης επίσης ιδιοκτήτης μεγάλου pet shop. Όπως σημείωσε ο ίδιος: «το ποσοστό της αύξησης στις ζωοτροφές για κατοικίδια είναι αυτή τη στιγμή στο 20% με 25% σε σχέση με πριν από ενάμιση μήνα. Μέχρι αρχές Μαρτίου αγοράζαμε το σακί της ξηράς ζωοοτροφής 9 ευρώ τα 20 κιλά και τώρα το αγοράζουμε 13 ευρώ. Τα μεταφορικά είναι επίσης αυξημένα. Ένα φορτηγό γεμάτο προϊόντα ερχόμενο από Ιταλία από 2.200 ευρώ πήγε στα 2.900 ευρώ. Έχουν ήδη αρχίσει να εμφανίζονται οι πρώτες ελλείψεις στις εισαγόμενες ζωοοτροφές. Οι οποίες εισαγόμενες ζωοοτροφές φτάνουν σχεδόν το 80% των εμπορευμάτων της αγοράς- μόνο ένα 20% φτιάχνουμε στην Ελλάδα».

Ο κος Μάμμωνας πάντως θεωρεί πως οι ελλείψεις σε αυτά τα προϊόντα έχουν έρθει για να… μείνουν. Όπως μας εξηγεί ο ίδιος: «και άμεσες να μην είναι οι ελλείψεις θα γίνουν αναπόφευκτα πραγματικότητα σε μερικά χρόνια από τώρα. Γι’ αυτό, και πολλές εταιρείες έχουν ξεκινήσει τη δημιουργία και τον πειραματισμό με τις εναλλακτικές ζωοτροφές. Στην Ελλάδα αυτό ακόμα είναι κάτι το ξένο ή και το αηδιαστικό γιατί αυτές οι πρωτεϊνούχες τροφές έχουν ως βάση τα έντομα-κάμπιες, νύμφες, πεταλούδες κ.τ.λ. Όμως έχουν δοκιμαστεί ήδη και πηγαίνουν καλά. Η Αμερική και η Γερμανία έχουν μάλιστα μπει στον χορό της παραγωγής τους».