Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών βρέθηκε στο επίκεντρο διαδοχικών συναντήσεων του υπουργού Παιδείας Γ. Μπαμπινιώτη με τις ομοσπονδίες εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δημόσιας και ιδιωτικής (ΟΛΜΕ, ΔΟΕ, ΟΙΕΛΕ), καθώς ξεκίνησε ο διάλογος των δύο πλευρών για το συγκεκριμένο θέμα.

Οι εκπαιδευτικοί , πάντως, απορρίπτουν τη σύνδεση της αξιολόγησης με τη μισθολογική εξέλιξη, ενώ ο υπουργός υπογράμμισε ότι θα κάνει το καλύτερο δυνατόν, ώστε να υπάρξει εγκαίρως ανταπόκριση στις επιταγές του νόμου.

Μετά τις συναντήσεις ο κ. Μπαμπινιώτης ανέφερε:
«Το υπουργείο Παιδείας ανέλαβε την πρωτοβουλία να ξεκινήσει ένα διάλογο με τους εκπροσώπους των εκπαιδευτικών της δευτεροβάθμιας, της πρωτοβάθμιας και της ιδιωτικής εκπαίδευσης για να συζητήσει το καίριο θέμα της αξιολόγησης, μιας αξιολόγησης του συστήματος ολόκληρου, της σχολικής μονάδος και των ίδιων των εκπαιδευτικών. Ανταλλάξαμε απόψεις, ζητήσαμε από τους εκπαιδευτικούς να μας φέρουν τις προτάσεις τους και στη συζήτηση φάνηκαν και προβλήματα τα οποία ανακύπτουν. Όλα αυτά θα τα συζητήσουμε, θα τα λάβουμε υπόψη και θα κάνουμε το καλύτερο, ώστε εγκαίρως να ανταποκριθούμε στις επιταγές αυτού του νόμου αλλά και της γενικότερης απαίτησης της ελληνικής κοινωνίας να υπάρχει αξιολόγηση στην εκπαίδευση».

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ Ν. Παπαχρήστος δήλωσε: «Η ΟΛΜΕ πιστεύει ότι η όποια αξιολόγηση πρέπει να έχει καθαρά εκπαιδευτικό προσανατολισμό και να στοχεύει στη βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου και του εκπαιδευτικού. Υπ΄ αυτή την έννοια εκφράσαμε στον υπουργό μας τον προβληματισμό για τη σύνδεση της αξιολόγησης με το μισθολόγιο και τη μισθολογική εξέλιξη. Σε κάθε περίπτωση η ΟΛΜΕ θα εξετάσει το ζήτημα και θα επανέλθει, πλην όμως είναι δεδομένο ότι ζητούμε την αποσύνδεση της αξιολόγησης από το μισθό και τη μισθολογική εξέλιξη».

Ο πρόεδρος της ΔΟΕ Κ. Μαντάς τόνισε: «Έχουμε καταθέσει συγκεκριμένη πρόταση στον υπουργό Παιδείας και στην προηγούμενη συνάντησή μας. Είναι μία πρόταση η οποία είναι πεντακάθαρη. Αφορά τον τρόπο με τον οποίο εμείς λέμε ότι πρέπει να αποτιμάται το εκπαιδευτικό έργο, προκειμένου να υπάρξουν διορθώσεις και επεμβάσεις που θα το κάνουν καλύτερο. Σε καμία περίπτωση βέβαια, δεν είμαστε διατεθειμένοι να συνδεθεί με την εξέλιξη του εκπαιδευτικού η οποιαδήποτε αξιολόγηση, η οποία φαίνεται ότι θα είναι θολή και απροσδιόριστη.

Ακούστηκαν διάφορα σενάρια σχετικά με την επίδοση των μαθητών. Είναι κάτι το οποίο είναι πραγματικά εξωπραγματικό γιατί είναι διαφορετικοί οι στόχοι σε κάθε περιοχή. Για παράδειγμα, εγώ θα πω ότι σε ένα σχολείο με τσιγγανόπαιδες ο στόχος είναι να έρθουν τα παιδιά στο σχολείο, σε ένα σχολείο μιας περιοχής όπως το Κολωνάκι ή όπως η Κηφισιά, είναι να μάθουν τα παιδιά περισσότερα πράγματα.

Με βάση λοιπόν όλη αυτή τη λογική, είμαστε κάθετα αντίθετοι –και αυτό θα το υπερασπίσουμε με όλες μας τις δυνάμεις– και στο κομμάτι αυτό της σύνδεσης της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού, που επιχειρεί να κάνει η κυβέρνηση, με την εξέλιξη του εκπαιδευτικού ή με τις ποσοστώσεις σχετικά με την εξέλιξη. Το επόμενο διάστημα, εάν και εφόσον δούμε τις προθέσεις του υπουργείου να υλοποιούνται, θα είμαστε δυναμικά αντίθετοι σε μία τέτοια εξέλιξη».

Τέλος, ο πρόεδρος της ΟΙΕΛΕ τόνισε: «Η θεμελίωση ενός εκπαιδευτικού συστήματος, υγιούς εκπαιδευτικού συστήματος, προϋποθέτει τη διασφάλιση της ποιότητας του ίδιου του συστήματος. Μια όμως διασφάλιση ποιότητας που έχει ως απαραίτητη προϋπόθεση την αναβάθμιση του έργου του εκπαιδευτικού και όχι την τιμωρία, που έχει ως στόχο ποιοτικότερη εκπαίδευση με προαπαιτούμενο όμως ποιοτικότερα εκπαιδευτικά προγράμματα. Γενικότερα στην κοινωνία μας υπάρχει έλλειμμα της αξιολογικής διαδικασίας και το έλλειμμα αυτό είναι εμφανές και στον χώρο της εκπαίδευσης.

Τη διαδικασία της αξιολόγησης, μέσα στο πλαίσιο που σύντομα περιέγραψα, τη θεωρώ απαραίτητο στοιχείο για την αναβάθμισης της δημόσιας και της ιδιωτικής εκπαίδευσης και μπορεί να βοηθήσει στην αναβάθμιση του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου, αν δεν συνδέεται αρνητικά με τη βαθμολογική και μισθολογική εξέλιξη, αν δεν έχει στόχο την τιμωρία αλλά την αναβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου.

Είναι, επίσης, αδιανόητο να συνδέεται με την επίδοση των μαθητών. Σε όλη την Ευρώπη οι έρευνες έχουν δείξει ότι όπου αποπειράθηκε να γίνει σύνδεση της απόδοσης του μαθητή με την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού, αυτό οδήγησε σε δυσμενέστερα αποτελέσματα για όλα τα σχολεία και συνέβαλε στη διαιώνιση και για την αναβάθμιση των εκπαιδευτικών ανισοτήτων.

Στο χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης είναι μείζον θέμα η αξιολόγηση. Σε πολλά σχολεία έχει καθιερωθεί με έναν ιδιόρρυθμο αναξιοκρατικό τρόπο -σε πολλά μεγάλα ιδιωτικά σχολεία- και η αξιολόγηση δεν έχει βοηθήσει μέχρι τώρα σε ποιοτικότερη εκπαίδευση στο χώρο της ιδιωτικής πρωτοβουλίας. Μείζον θέμα για εμάς είναι η αξιολόγηση από το διευθυντή του σχολείου που ταυτόχρονα είναι διευθυντής ή άνθρωπος του ιδιοκτήτη».