Σε μια από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες αγορές αναδεικνύεται αυτή του ηλεκτρονικού εμπορίου. Με βάση τα στοιχεία της έρευνας που έδωσε στη δημοσιότητα ο οργανισμός Εcommerce Εurope οι διαδικτυακές αγορές καταναλωτικών αγαθών και υπηρεσιών έφθασαν το 2012 στα 311,6 δισεκατομμύρια ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ευρώπη αναδεικνύεται παγκόσμια πρωταθλήτρια στο ύψος των εσόδων του ηλεκτρονικού εμπορίου αφού στις ΗΠΑ το αντίστοιχο ποσό ανέρχεται στα 294,2 δισεκατομμύρια.

Το top5 των χωρών

Μέσα σε ένα μόλις έτος η αξία των ηλεκτρονικών αγορών αυξήθηκε κατά 19% παρά την κρίση που μαστίζει πολλά ευρωπαϊκά κράτη. Οι χώρες με το μεγαλύτερο ύψος ηλεκτρονικών αγορών ήταν το Ηνωμένο Βασίλειο με 96,193 δισ. ευρώ ακολουθούμενο από τη Γερμανία με 50 δις ευρώ και τη Γαλλία με 45 δις ευρώ. Την πρώτη πεντάδα συμπληρώνουν η Ισπανία με 12,969 δισ. ευρώ και η Ρωσία με 10,302 δισ. ευρώ.

Στη δεύτερη θέση πανευρωπαϊκά η Ελλάδα

Αξίζει να σημειωθεί ότι σε αυτή την πανευρωπαϊκή έρευνα υπάρχει αναφορά και στην Ελλάδα που μαζί με την Τουρκία αποτελούν τις χώρες με τη μεγαλύτερη αύξηση των διαδικτυακών συναλλαγών. Συγκεκριμένα στη χώρα μας οι ηλεκτρονικές αγορές σημείωσαν αύξηση κατά 61%. Το γεγονός αυτό αξίζει της προσοχής αρκετών επιχειρήσεων καθώς το ηλεκτρονικό εμπόριο εμφανίζει μεγάλη δυναμική.



Ηλεκτρονικό εμπόριο και εργασία

Στην έρευνα αποτυπώνεται και ο αριθμός των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται ηλεκτρονικά. 550.000 επιχειρήσεις έχουν διαδικτυακή παρουσία και διαθέτουν τα προϊόντα τους μέσω των e-shop. Παράλληλα 2.200.000 θέσεις εργασίας έχουν δημιουργηθεί άμεσα ή έμμεσα μέσω του ηλεκτρονικού εμπορίου. Η περαιτέρω αύξηση των ηλεκτρονικών αγορών θα έχει θετικό αντίκτυπο και στις θέσεις εργασίας με τον επακόλουθο περιορισμό της ανεργίας.

Μεγάλη δυναμική

Στα επόμενα χρόνια αναμένεται περαιτέρω αύξηση των ηλεκτρονικών αγορών. Το συμπέρασμα αυτό δεν είναι αυθαίρετο άλλα προκύπτει από τους ακόλουθους αριθμούς. Από τα 820 εκατομμύρια κατοίκους της Ευρώπης, τα 529 εκατομμύρια χρησιμοποιούν το διαδίκτυο ενώ ηλεκτρονικές αγορές πραγματοποιούν περίπου οι μισοί, ήτοι 250 εκατομμύρια. Άρα υπάρχουν άλλα 279 εκατομμύρια δυνητικά αγοραστές που ίσως δραστηριοποιηθούν στο άμεσο διάστημα. Επίσης η μεγάλη διείσδυση των tamplets και των έξυπνων κινητών (Smartphone’s) αναμένεται να συνεισφέρει στην αύξηση των αγορών μέσω του διαδικτύου. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της έρευνας το 2016 το ύψος των ηλεκτρονικών αγορών θα φθάσει τα 625 δισ. ευρώ γνωρίζοντας αύξηση που θα ξεπεράσει το 100%.


Μ-commerce. Πρόκληση για τους επιχειρηματίες

Ως m-commerce ονομάζεται το ηλεκτρονικό εμπόριο που πραγματοποιείται μέσω των smartphones. Στο Ηνωμένο Βασίλειο το m-commerce έχει φθάσει στο 12% των ηλεκτρονικών πωλήσεων. Στις Σκανδιναβικές χώρες το ποσοστό ανέρχεται στο 8% και στη Γαλλία μόλις στο 2%. Συνολικά το m-commerce αντιπροσωπεύει το 5,5% των ηλεκτρονικών αγορών όταν το αντίστοιχο ποσοστό για τις ΗΠΑ ανέρχεται στο 10%. Γίνεται λοιπόν αντιληπτό ότι υπάρχουν σημαντικά περιθώρια αύξησης των διαδικτυακών αγορών μέσω των κινητών τηλεφώνων. Την προοπτική αυτή θα πρέπει να λάβουν υπόψη πολλοί επιχειρηματίες άλλα και προγραμματιστές. Είναι αναγκαίο να δημιουργηθούν εφαρμογές και περιβάλλοντα κατάλληλα προσαρμοσμένα στα κινητά τηλέφωνα ώστε να είναι περισσότερο θελκτική η αγορά προϊόντων και υπηρεσιών μέσω κινητού τηλεφώνου.

Ο ακόλουθος χάρτης παρουσιάζει την αύξηση των ηλεκτρονικών αγορών ανά περιοχή της Ευρώπης.