Ένα νέο ψηφιακό «όπλο» κατά της παράνομης διακίνησης αγαθών στην αγορά και της φοροδιαφυγής αποκτά τη ΑΑΔΕ με την ενεργοποίηση του ψηφιακού δελτίου αποστολής υποχρεωτικά από τις 2 Ιουνίου 2025 για όσες επιχειρήσεις έχουν τζίρο άνω των 200.000 ευρώ. Από την 1η Δεκεμβρίου 2025 το μέτρο θα επεκταθεί σε όλες τις επιχειρήσεις, στο μέτρο θα ενταχθούν όλες οι επιχειρήσεις.
Όσοι διακινούν αγαθά χωρίς ψηφιακό δελτίο αποστολής, θα βρεθούν αντιμέτωποι με αυστηρά πρόστιμα. Οι «καμπάνες» ανέρχονται σε 500 ευρώ ανά φορολογικό έλεγχο αν η επιχείρηση τηρεί απλογραφικό λογιστικό σύστημα και 1.000 ευρώ για όσες τηρούν διπλογραφικό σύστημα.
Παράλληλα έχει ανακοινωθεί, αλλά ακόμη δεν έχει νομοθετηθεί ότι τα πρόστιμα θα αυξηθούν και να ανέλθουν σε 5.000 ευρώ για υπόχρεους τήρησης απλογραφικού λογιστικού συστήματος και 10.000 ευρώ για υπόχρεους τήρησης διπλογραφικού συστήματος.
Σύμφωνα με την τελευταία κοινή απόφαση του υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Γιώργου Κώτσηρα και του διοικητή της ΑΑΔΕ Γιώργου Πιτσιλή η εφαρμογή του ψηφιακού δελτίου αποστολής στη διακίνηση των αγαθών στην αγορά θα γίνει σε δύο περιόδους.
Πρώτη περίοδος: Από τις 2 Ιουνίου 2025 το μέτρο το οποίο σήμερα εφαρμόζεται προαιρετικά θα είναι υποχρεωτικό για:
– Επιχειρήσεις με τζίρο άνω των 200.000 ευρώ, εξαιρουμένων των οντοτήτων που το ύψος των ακαθαρίστων εσόδων τους υπερβαίνει τα 5.000.000 ευρώ, είναι θυγατρικές αλλοδαπής εταιρείας και κάνουν χρήση του εμπορικού – λογιστικού προγράμματος διαχείρισης (ERP) της μητρικής αλλοδαπής εταιρείας, καθώς και επιχειρήσεις που διακινούν φάρμακα και ιατρικά αναλώσιμα, ενεργειακά προϊόντα, οικοδομικά και συναφή υλικά ανεξαρτήτως τζίρου. Οι συγκεκριμένες επιχειρήσεις θα εκδίδουν ψηφιακά τα παραστατικά, θα διαβιβάζουν τα δεδομένα στην πλατφόρμα myDATA, θα ενημερώνεται ο λήπτης των αγαθών, ενώ θα υπάρχει δυνατότητα ελέγχου των διακινήσεων με τη σάρωση QR Code που απεικονίζονται στα παραστατικά διακίνησης.
Δεύτερη περίοδος: Από την 1η Δεκεμβρίου 2025 εντάσσονται όλες οι επιχειρήσεις και εκτός από την ψηφιακή έκδοση των παραστατικών και τη διαβίβαση των δεδομένων στα myDATA θα υπάρχει δυνατότητα ψηφιακής παρακολούθησης φορτώσεων – μεταφορτώσεων, παραλαβή παραστατικών και αγαθών με τη σάρωση QR Code των παραστατικών διακίνησης, καθώς και ποσοτικός και ποιοτικός έλεγχος από τον λήπτη.
Οι εξαιρέσεις
Από το ψηφιακό δελτίο αποστολής εξαιρούνται μεταξύ άλλων:
– Οι αγρότες ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ
– Τα φυσικά πρόσωπα που πωλούν προϊόντα ή υπηρεσίες ευκαιριακά για συναλλαγές έως 10.000 ευρώ
– Οι δημόσιοι ή ιδιωτικοί υπάλληλοι ή συνταξιούχοι που είναι συγγραφείς ή εισηγητές εκπαιδευτικών προγραμμάτων και σεμιναρίων
– Οι διακινήσεις φυσικού αερίου, ύδατος, αεριόφωτος, ηλεκτρικού ρεύματος και θερμικής ενέργειας.
– Οι διακινήσεις από τους τεχνικούς των αναγκαίων εργαλείων και μηχανημάτων για την εκτέλεση και διεκπεραίωση των εργασιών τους.
– Η διακίνηση που διενεργείται από τα γραφεία τελετών.
– Η διακίνηση παγίων υπό την προϋπόθεση ότι δεν διακινούνται με σκοπό την πώλησή τους) και διακίνηση ανταλλακτικών παγίων μεταξύ των εγκαταστάσεων της οντότητας, εφόσον δεν αποτελούν γι’ αυτήν αντικείμενο εμπορίας και προορίζονται αποκλειστικά για την αποκατάσταση βλαβών στις εγκαταστάσεις της
– Η διακίνηση αποθεμάτων εντός της ίδιας εγκατάστασης της οντότητας ή μεταξύ επαγγελματικών εγκαταστάσεων αυτής, οι οποίες απέχουν έως και 10 χιλιόμετρα μεταξύ τους
– Η διανομή πανεπιστημιακών συγγραμμάτων στους φοιτητές που παρακολουθείται ηλεκτρονικά από το πληροφοριακό σύστημα «Εύδοξος»,
– Οι συναλλαγές λιανικής εφόσον συνοδεύονται από παραστατικό αξίας, με εξαίρεση τις διακινήσεις μέσω οντότητας παροχής ταχυδρομικών υπηρεσιών και ταχυμεταφορών καθώς και τις διακινήσεις ενεργειακών προϊόντων (καυσίμων),
– Η διακίνηση εφημερίδων και περιοδικών προς τις εταιρείες παροχής ταχυδρομικών υπηρεσιών ή απευθείας προς τους συνδρομητές από τις επιχειρήσεις έκδοσης ή διακίνησης των ειδών αυτών.