«Φουλάρουν οι μηχανές για την αξιοποίηση του Ελληνικού», «Επιτάχυνση των διαδικασιών αξιοποίησης του Ελληνικού», «Με την αξιοποίηση του Ελληνικού η Ελλάδα θα γίνει Σιγκαπούρη». Αυτοί είναι μόνο τρεις από τους εκατοντάδες τίτλους, που έχουν δει τους τελευταίους μήνες το φως της δημοσιότητας σε media, γύρω από το θέμα της αξιοποίησης του χώρου του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό.

Πρόκειται ίσως για την πιο χαρακτηριστική περίπτωση αδράνειας από πλευράς του Δημοσίου, σε ό,τι αφορά την αξιοποίηση και εκμετάλλευση ακινήτου, που ανήκει στο ίδιο το κράτος. Δέκα χρόνια μετά τη μεταφορά του αεροδρομίου στα Σπάτα και ο χώρος του Ελληνικού εμφανίζει εικόνα απόλυτης εγκατάλειψης, η οποία παραπέμπει σε στοιχειωμένο αεροδρόμιο:

Διάδρομοι προσγείωσης, όπου έχουν φυτρώσει κάθε είδους ξερόχορτα…Κτίρια, τα οποία ρημάζουν…

Πρώην ολυμπιακές εγκαταστάσεις, για την κατασκευή των οποίων δαπανήθηκαν σημαντικά ποσά και τώρα μετά βίας συντηρούνται, αφού το κόστος είναι δυσβάσταχτο και δύσκολα καλύπτεται, καθώς δεν πραγματοποιούνται συχνά αθλητικά γεγονότα…

Γιατί συμβαίνουν όλα αυτά;

Επειδή -με το «καλημέρα» της μεταφοράς του αεροδρομίου- οι δήμαρχοι των γύρω περιοχών άρχισαν να διαγκωνίζονται για το ποιος θα πάρει ποιο κομμάτι από τα 5.800 στρέμματα της συγκεκριμένης έκτασης, θεωρώντας προφανώς ότι τους ανήκει αυτοδικαίως!

Έτσι, κάθε φορά, που γίνονταν γνωστά τα όποια αρχικά σχέδια για την αξιοποίηση του χώρου, οι δημοτικές αρχές έσπευδαν να δηλώσουν την αντίδρασή τους. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα όλες οι κυβερνήσεις να επιλέγουν να μην πάρουν το πολιτικό- ή, καλύτερα, κομματικό -κόστος, να μη δυσαρεστήσουν ένα μικρό μέρος του πληθυσμού της χώρας, από το να προχωρήσουν άμεσα σε διαδικασίες αξιοποίησης, οι οποίες θα είχαν πολλαπλά οφέλη για όλους τους φορολογουμένους και το σύνολο της ελληνικής οικονομίας:

Προσέλκυση κεφαλαίων, που σημαίνει επενδύσεις, δηλαδή δημιουργία θέσεων εργασίας, εισροή χρημάτων από τους χρήστες – επισκέπτες των νέων χώρων, έσοδα από φόρους, και σημαντική ανάπτυξη των δήμων, που συνορεύουν με την έκταση. Πάνω απ’ όλα, θα έστελνε ένα σημαντικό μήνυμα παγκοσμίως ότι πλέον τα πράγματα στην Ελλάδα έχουν αλλάξει και η χώρα μας μπορεί να αποτελέσει κέντρο προσέλκυσης ξένων επενδύσεων.

Ασφαλώς, όμως, οι αντιδράσεις των γύρω δήμων δεν είναι ο μοναδικός, ούτε ο βασικός λόγος για το γεγονός ότι το project «Ελληνικό» δεν έχει προχωρήσει. Τα ερωτήματα, λοιπόν, είναι προφανή και προκύπτουν αυτόματα:

Για ποιο λόγο η έκταση μένει τόσα χρόνια ανεκμετάλλευτη;

Γιατί σημαντικό μέρος αυτής εξακολουθεί να ανήκει στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, το αντικείμενο της οποίας -όπως είναι φυσικό- βρίσκεται πλέον στο «Ελευθέριος Βενιζέλος»;

Τι συνέβη τελικά με τους… «από μηχανής θεούς» Άραβες από το Κατάρ, οι οποίοι υποτίθεται ότι είχαν συμφωνήσει σε όλα με την κυβέρνηση για να διαχειριστούν το χώρο, επενδύοντας δισεκατομμύρια ευρώ; Υπήρξε επί της ουσίας ενδιαφέρον ή απλά γινόταν επίκλησή τους κάθε φορά, που υπήρχε ανάγκη να δείξουμε ότι υπάρχει ξένο ενδιαφέρον για επενδύσεις; Γιατί, μέχρι στιγμής, η όλη ιστορία θυμίζει τον «ξυπόλητο πρίγκιπα» της γνωστής ελληνικής ταινίας με τον Κώστα Βουτσά.

Πόσο εφικτό στην υλοποίησή του και βιώσιμο είναι το σχέδιο, που ανακοινώθηκε από τον Ισπανό Αθεμπίγιο;

Το newsbeast.gr αρχίζει από σήμερα έρευνα για το σύγχρονο γεφύρι της Άρτας, που ονομάζεται «Ελληνικό». Θα επιχειρήσουμε να δώσουμε απαντήσεις σε τρία βασικά ερωτήματα: Τι δεν έγινε, γιατί, και τι πρέπει να γίνει; Περιμένουμε και τις δικές σας απόψεις γύρω από το θέμα.

Επειδή κάποια πράγματα μας αφορούν άμεσα πολύ περισσότερο από ό,τι νομίζουμε, μπορείτε να τις καταθέσετε στην ηλεκτρονική διεύθυνση [email protected]

Δείτε όλα τα θέματα της έρευνας του newsbeast.gr Φάκελος «Ελληνικό»