Για πρώτη φορά αστρονόμοι είδαν τον μυστηριώδη κοσμικό ιστό που συνδέει τους γαλαξίες

Εμφανίστηκε αρκετές εκατοντάδες εκατομμύρια χρόνια μετά τη «Μεγάλη Έκρηξη»

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
04/10/2019

Ένας τεράστιος, σχεδόν αόρατος, ιστός μιας μυστηριώδους κοσμικής «αράχνης» συνδέει τα πάντα στο σύμπαν και για πρώτη φορά οι επιστήμονες μπόρεσαν να τον παρατηρήσουν άμεσα σε μεγάλη κλίμακα. Οι «λεωφόροι», τα «ποτάμια» ή τα «δίχτυα» αυτού του ιστού, που διασυνδέουν γαλαξίες, αποτελούνται από αέρια κυρίως υδρογόνου.

Οι κοσμολόγοι είχαν αναπτύξει τη θεωρία ότι όλοι οι γαλαξίες του σύμπαντος διασυνδέονται μέσω ενός τεράστιου ιστού ή δικτύου, αλλά δεν είχε καταστεί δυνατή η ανίχνευση του, επειδή είναι μια από τις πιο αχνές κοσμικές δομές και εύκολα σκεπάζεται από τη λάμψη των πέριξ γαλαξιών. Τώρα μια διεθνής ομάδα αστρονόμων ανακοίνωσε ότι κατάφερε να παρατηρήσει και να φωτογραφήσει για πρώτη φορά σε ένα αρχαίο σμήνος γαλαξιών τα «νήματα» αυτά, που συνδέουν δεκάδες γαλαξίες μεταξύ τους, παρέχοντας έτσι βάσιμες ενδείξεις ότι όντως η κοσμολογική θεωρία ισχύει.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον αστρονόμο Χιντέκι Ουμεχάτα του Πανεπιστημίου του Τόκιο και του ερευνητικού κέντρου RIKEN, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Science», εντόπισαν δύο τεράστια «πλοκάμια» του κοσμικού ιστού, αποτελούμενα από υδρογόνο, σε ένα γαλαξιακό σμήνος (SSA22) στον αστερισμό του Υδροχόου, σε απόσταση περίπου 12 δισεκατομμυρίων ετών φωτός από τη Γη.

Η παρατήρηση του αέριου ιστού έγινε με το Πολύ Μεγάλο Τηλεσκόπιο (VLT) του Ευρωπαϊκού Νοτίου Αστεροσκοπείου (ESO) στη Χιλή. «Είναι η πρώτη φορά που πραγματικά βλέπουμε τους ιστούς, οι οποίοι συνδέουν ένα αριθμό γαλαξιών», δήλωσε ο Ουμεχάτα.

Εκτιμάται ότι ο κοσμικός ιστός, ο οποίος σήμερα περιλαμβάνει πάνω από το 60% των συνολικών αερίων του σύμπαντος, εμφανίστηκε αρκετές εκατοντάδες εκατομμύρια χρόνια μετά τη «Μεγάλη Έκρηξη» (Μπιγκ Μπανγκ), μαζί με τους πρώτους γαλαξίες, καθώς η δύναμη της βαρύτητας βοήθησε να σχηματιστούν «ποτάμια» υδρογόνου ανάμεσα τους. Στα σημεία διασταύρωσης των «ποταμών», έλαβε χώρα η δημιουργία γαλαξιών, άστρων, μαύρων οπών και κβάζαρ (ενεργών γαλαξιακών κέντρων).

Ο ιστός που είδαν οι αστρονόμοι, εκτείνεται σε μεγάλη απόσταση άνω των τριών εκατομμυρίων ετών φωτός, παρόλα αυτά δεν αποτελεί παρά ένα μικρό μόνο μέρος του συνολικού συμπαντικού διαγαλαξιακού ιστού.

«Είδαμε απλώς την κορυφή του παγόβουνου του κοσμικού ιστού. Αλλά πάντως επιβεβαιώσαμε την ύπαρξη του. Είναι κάτι τρομερά παράξενο. Κοιτάζεις το διάστημα και νομίζεις ότι είναι άδειο, αλλά στην πραγματικότητα δεν είναι. Υπάρχει αυτή η γιγάντια θαυμάσια δομή του κοσμικού ιστού», δήλωσε η Έρικα Χάμντεν του Πανεπιστημίου της Αριζόνα.

1. avatar Πιο Big Bang και μ@@@@@@ς

[...] τράβαγε ο θεός και έσπειρε το σύμπαν.

1. avatar Ανθρωπιστης Αλληλεγγυος

Και ενα αυτοκινητο γυριζοντας το κλειδι... με ενα Big Bang παιρνει μπροστα.
      Αυτο τι παει να πει... οτι το κλειδι εφτιαξε το αυτοκινητο;
      Αν ανοιξουμε το καπο θα δουμε οτι ενω ολα τα εξαρτηματα ειναι στον ιδιο χωρο το καθενα κανει διαφορετικη δουλεια.
      Αλλα δουλευουν με καυσιμο, αλλα με ρευμα, και αλλα με νερο.
      Αυτα δεν μπηκαν μεσα απο πολλες μικρες συμπτωσεις... αλλα καποιος το σχεδιασε και καποιος εκανε την τοποθετηση.

1. avatar Χαχαχαχα

και όπως ξέρεις καλά, είναι πολλοί που φτιάχνουν αυτοκίνητα.

2. avatar Ρεθυμνιωτης

Αγαπητο Ν. Β , απο μενα έχετε συγχαρητήρια για το άρθρο σας .
    Με το που ξεκίνησα όμως να το διαβάζω , και πριν φτάσω στα σχόλια , ήμουν απολύτως σίγουρος πως θ' ακουγατε τα εξ' αμαξης . Οπερ και εγενετο . Εγω θα έλεγα : Υπομονή και να μην πτοεισθε . Οι ανεγκεφαλοι , οσα χρονια κι αν περάσουν , παλι θα υπάρχουν .

3. avatar Ανθρωπιστής Αλληλέγγυος

Και περίμενα να έχει ανακαλυφθεί κάτι που θα αναιρεί την έννοια της δημιουργίας αλλά... τίποτα.
    Τζίφος η δουλειά. Πάλι πάνω της πέσανε.

1. avatar Εγώ πιστεύω ότι υπάρχουν πολλά σύμπαντα

και καθένα έχει τον δικό του δημιουργό. Ανάτρεψέ το.

4. avatar 321

Το Θεό και τους αγγέλους πότε θα τους δουν?

1. avatar Σύμφωνα

με έγκυρες πληροφορίες έχουν μετακομίσει.

5. avatar Τόνο Μάσας.

Όσο περισσότερα ανακαλύπτουμε για το σύμπαν αποδεικνύουν πόσο λίγα γνωρίζουμε γι αυτό.
    Δεν σας άρεσε που η Γη ήταν επίπεδη γατάκια.

6. avatar PANKO

Συνομωσία των νεφελίμ είναι όλα...

1. avatar criskalts

Εσένα θα σου ρίξω νεφελιφλίτ.

7. avatar ΔΙΟΓΕΝΗΣ Λυτταιος

Ντρεπονται να τον πουν ΑΙΘΕΡΑ - μια του μονο μορφη ! -
    γιατι εχουν αποφανθει οι ...επιστημοναρες,
    προεξαρχοντος του ανεκδιηγητου Α'ι'νστα'ι'ν,
    οτι ''αιθερας δεν - !!! - υπαρχει''.

1. avatar advouk7

Αιθερας δεν υπαρχει. Αποδεδειγμενα. Αυτο ονομαζεται σκοτεινη υλη. Αλλο πραγμα...

1. avatar Giorgis

Η σκοτεινή ύλη υπάρχει αποδεδειγμένα δηλαδή?

Ναι

1. avatar Giorgis

Θα ήθελα μια πιο πειστική απάντηση, όπως ένα link που να δείχνει επιστημονικά αποδεκτή απόδειξη της ύπαρξης τεκμηριωμένη και με ένα πείραμα κι όχι υποθέσεις που βασίζονται σε ερμηνείες κάποιων παρατηρημένων συμβάντων που μπορεί να ερμηνευτούν και με χιλιάδες άλλους τρόπους. Δεν το παίζω έξυπνος, απλώς δεν γνωρίζω να είναι κάτι παραπάνω από μια υπόθεση, μια θεωρία, όπως δηλαδή ήταν κι ο αιθέρας.

2. avatar advouk7

Καλά τα λες, συμφωνω. Δεν έχω link. Από βιβλία δες Hawking, Penrose, Kaku, κλπ. Ουσιαστικά η σκοτεινή ύλη παρατηρήθηκε εμμέσως λόγω του ότι η περιστροφή των γαλαξιών γίνεται σε τέτοια ταχύτητα που αν δεν υπήρχε κάτι να τους συγκρατεί θα διαλυόνταν. Ονομάστηκε έτσι επειδή δεν αλληλεπιδρά με τη βαρυτητα οπότε είναι αόρατη. Έχει εκτιμηθεί πως το ορατό σύμπαν αποτελεί το 5% της συνολικής του ύλης. Το υπόλοιπο 95% είναι σκοτεινή ύλη και σκοτεινή ενέργεια. Το πιο πιθανό να μας διαπερνά αυτή τη στιγμή χωρίς φυσικά να μας γίνεται αισθητό. Μυστήριο το σύμπαν αλλά και πολύ ενδιαφέρον.

2. avatar ugin

Να συμπληρώσω, επειδή προφανώς αναφέρεσαι στα ήδη των αιθέρων δλδ συμμετρικούς και ασύμμετρους αιθέρες, όπως αυτοί σχηματίζουν δεσμους μεταξύ του οξυγόνου και των υδροκαρβύλιων, και άλλων αλκύλιων ή αρύλιων, ως κύρια χαρακτιριστική ομάδα. Ειδικά οι κορεσμένοι άκυκλοι αιθέρες θεωρητικά προκύπτουν από αλκοόλες με αντικατάσταση του αλκοολικού υδρογόνου από οργανική ρίζα ή από το νερό με αντικατάσταση των δύο ατόμων ή από οργανικές ρίζες ή από τα αλκάνια (RH) με αντικατάσταση ενός ατόμου ή από την αλκοξυομάδα : RO- (CH3O-, CH3CH2O- κλπ.). Έχουν γενικό μοριακό τύπο CnH2n+2O (n ≥ 2) και είναι ισομερείς με τις κορεσμένες μονοσθενείς αλκοόλες. Και το ερώτημα Αινστάιν μου είναι το εξής: που είναι η μπάλα, οεο?

1. avatar ΓΙΔΟΨΗΣΤΗΣ

Αι καλά κρασά

8. avatar ΓΙΩΡΓΟΣ12345

γιατί ΠΡΕΠΕΙ να πιστεύουμε ότι υπήρχε η μεγάλη έκρηξη ; είναι τραγικό να βασιζόμαστε μόνο σε μια θεωρία και να μη εξελισσόμαστε σαν είδος .ΞΕΣΗΚΩΘΕΙΤΕ ΑΠ ΤΟΥΣ ΚΑΝΑΠΕΔΕΣ

1. avatar advouk7

Δεν υπάρχει μόνο αυτή. Πέρα του Big Bang υπάρχει η Θεωρία των πολλαπλών συμβάντων (multiverse) όπου υπάρχουν άπειρα σύμπαντα σε 10 διαστάσεις τα οποία συνεχώς ανανεώνονται. Το Big Bang έχει καθιερωθεί λόγω του γεγονότος ότι το σύμπαν διαστέλλεται, άρα από κάπου ξεκίνησε η διαστολή.

2. avatar criskalts

αέρααα

9. avatar ΚΑΡΝΑΒΑΛΙΣΤΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΟΜΑΧΟΣ

ενας επιστημονας μου ειπε οτι δεν υπαρχουν αλλα αστερια και ειναι ολα αυτα ενα ψεμα των εβραιων

1. avatar criskalts

Εμείς σήμερα έχουμε φασολάκια λαδερά...
      Καλή όρεξη σε όλους.

2. avatar ugin

Και ακόμα δεν έχει πάρει νόμπελ??

1. avatar ΚΑΡΝΑΒΑΛΙΣΤΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΟΜΑΧΟΣ

οχι τον εφαγε το κυκλωμα των μπολσεβικων του μαδουρο των εβραιων του σορος και των ελοχιμ

3. avatar ΓΙΩΡΓΟΣ12345

ένας άλλος επιστήμονας είπε ότι τα αστέρια και η υλη στο διάστημα υπήρχαν πάντα και σε άπειρες ποσότητες και δεν χρειαζόταν η «μεγάλη έκρηξη» για να τα δημιουργήσει

1. avatar advouk7

Αν υπήρχαν πάντα και σε άπειρες ποσότητες δεν θα βλέπαμε σκοτεινό ουρανό αφού το φως τους θα μας είχε κατακλύσει.

1. avatar Όχι, γιατί

δεν θα έφτανε το φως από το άπειρο σύμπαν όπου θα υπήρχαν αυτές οι άπειρες ποσότητες. Εξάλλου εμείς βλέπουμε ό,τι μας επιτρέπουν τα όργανα που έχουμε φτιάξει και οι αισθήσεις μας. Όχι αυτό που υπάρχει στην πραγματικότητα και που μπορεί να ξεπερνάει κατά πολλές τάξεις μεγέθους αυτό που θεωρούμε εμείς πως υπάρχει.

1. avatar advouk7

Ξανασκεψου το. Αν το σύμπαν υπήρχε πάντα δεν θα παρατηρούσαμε διαστολή αλλά στασιμότητα. Το ότι το σύμπαν μεγαλώνει σημαίνει ότι από κάπου ξεκίνησε. Επίσης το γεγονός ότι το βράδυ βλέπουμε σκοτεινό ουρανό σημαίνει πως δεν ειναι άπειρο και το φως των άστρων δεν έχει προλάβει να κατακλύσει ολο τον ουρανό. Αν υπήρχε πάντα με άπειρα άστρα οπως λες το φως τους θα μας είχε κατακλύσει.

2. avatar Αφήνω το φως στην άκρη για να μη μας μπερδεύει

Αφού δεν ξέρουμε τα όρια του σύμπαντος, πως ξέρουμε ότι διαστέλλεται; Αυτό που βλέπουμε είναι μόνο αυτό που μας επιτρέπει η σημερινή τεχνολογία και αυτό που μπορούμε να σκεφτούμε βασίζεται σε αυτό που βλέπουμε. Πως ξέρουμε τι υπάρχει πέρα ή πολύ πέρα από αυτό που βλέπουμε σε πολλαπλάσιες αποστάσεις? Αυτό θα ισοδυναμούσε με το να λέγαμε ότι δεν υπάρχει τίποτα έξω από τη γη. Κατ' αναλογία, κι ο ήλιος μας μπορεί να διαστέλλεται αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι διαστέλλεται και το ηλιακό μας σύστημα. Μη θεωρείς δεδομένο ότι βλέπουμε το σύμπαν και όχι μια απειροελάχιστη γωνίτσα, μια μικρή σαπουνόφουσκα ανάμεσα σε άπειρες άλλες, που σκάνε κι εμφανίζονται νέες. Η διαστολή της σαπουνόφουσκας θα μπορούσε να οφείλεται σε εξωτερικές δυνάμεις λοιπόν.

3. avatar advouk7

Το γεγονός ότι το σύμπαν διαστέλλεται προκύπτει απ τη παρατηρούμενη μετατόπιση του φάσματος του φωτός προς το ερυθρό (redshift). Γενικά, μη ψάχνεις απαντήσεις εδώ. Διάβασε κάνα βιβλίο καλύτερα.

2. avatar ugin

Eμένα ένας άλλος επιστήμονας μου είπε να παίξω άσσο και γκολ-γκολ τον Ολυμπιακό στο Βελιγράδι κ τώρα χτυπάω το κεφάλι μου...δράμα

3. avatar ΚΑΡΝΑΒΑΛΙΣΤΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΟΜΑΧΟΣ

πες τα ελληνα δεν χρειαζεται εκρηξη, αλλωστε και αυτο που λενε οτι το συμπαν διασταλεται ειξναι ψεμα

1. avatar advouk7

Δηλαδη η παρατηρουμενη μετατοπιση προς το ερυθρο φασμα που παρατηρειται στους γαλαξιες ειναι προβλημα των φασματογραφων;

1. avatar ugin