Πριν λίγες εβδομάδες (11/12/20) παρουσιάσαμε από αυτήν εδώ την ενότητα την είσοδο της Jeep στην εποχή του εξηλεκτρισμού με τα νέα μοντέλα Renegade 4xe και Compass 4xe, των οποίων το plug-in hybrid σύστημα κίνησης εξασφαλίζει αμιγώς ηλεκτρική κίνηση για -θεωρητικά- 50 χιλιόμετρα. Η δυνατότητα αυτή υπόσχεται χαμηλή κατανάλωση καυσίμου, σβέλτες επιδόσεις και αυξημένες δυνατότητες κίνησης εκτός δρόμου, αλλά και μηδενικές εκπομπές ρύπων, όταν τα βαριά SUV κινούνται μόνο με ρεύμα.

Τους παραπάνω -θεωρητικούς – ισχυρισμούς της κατασκευάστριας εταιρίας (λέγε με και Fiat) είχαμε την ευκαιρία να αξιολογήσουμε στην διάρκεια της συμβίωσής μας με ένα Jeep Compass 4xe Limited, στην διάρκεια της οποίας «γράψαμε» πολλά χιλιόμετρα σε κάθε είδους διαδρομή.

Σχεδίαση – Εσωτερικό

Το μεσαίο SUV της Jeep έχει σχεδιαστεί ώστε να παρέχει στον χρήστη του αυξημένες εκτός δρόμου ικανότητες χωρίς περιορισμούς σε άνεση και πρακτικότητα. Το Compass της δοκιμής μας δεν διαφέρει εξωτερικά από τις συμβατικές εκδόσεις, εκτός από το λογότυπο 4xe στην 5η πόρτα, το μπλε φόντο γύρω από το σήμα της Jeep και τα δύο καπάκια στα πίσω φτερά, ένα από την πλευρά του συνοδηγού για βενζίνη και το άλλο για ανεφοδιασμό ρεύματος.

Η ομοιότητα με τις συμβατικές εκδόσεις (δείτε άρθρο στις 16/7/20) υφίσταται και στο προσεγμένο σε ποιότητα, υλικά και συναρμογή εσωτερικό, με εξαίρεση τον πίνακα οργάνων και την επιλογή «Hybrid Electric Pages» στο σύστημα πολυμέσων με την οθόνη αφής των 8,4 ιντσών.

Οι αλλαγές της έκδοσης 4xe εντοπίζονται στο διαφοροποιημένο πίνακα οργάνων με την μεγάλη TFT οθόνη (ανάμεσα στα δυο αναλογικά όργανα) να δίνει πολλές περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την κατάσταση και την λειτουργίας του plug-in hybrid συστήματος. Επίσης, στο κάτω μέρος της κεντρικής κονσόλας υπάρχουν επιπλέον οι επιλογές αναφορικά με τη λειτουργία του υβριδικού συστήματος.

Όσον αφορά τους χώρους, στο εσωτερικό φιλοξενούνται άνετα να φιλοξενηθούν μέχρι και πέντε ενήλικες, με άφθονο χώρο για πόδια και κεφάλια, ενώ η τοποθέτηση της μπαταρίας πίσω από τα καθίσματα των πίσω επιβατών, μειώνει ελάχιστα τον χώρο αποσκευών που φθάνει τα 420 λίτρα, αλλά δεν έχει ρεζέρβα (μόνο κιτ επισκευής ελαστικού). Ελάχιστοι παραμένουν και πάλι οι χώροι για μικροαντικείμενα.

Κινητήρας – Κιβώτιο

Το υβριδικό σύστημα της έκδοσης του Compass (όπως άλλωστε και του Renegade) περιλαμβάνει έναν τούρμπο κινητήρα βενζίνης 1.300 κ.εκ., ισχύος 130 ίππων και δυο ηλεκτροκινητήρες. Ο θερμικός κινητήρας είναι κατασκευασμένος από αλουμίνιο, ζυγίζει μόνο 106 κιλά. και έχει ενσωματωμένο στον ιμάντα ψύξης ένα μικρό ηλεκτροκινητήρα που προσθέτει στην απόδοση και ταυτόχρονα μειώνει την κατανάλωση.

Ο δεύτερος ηλεκτροκινητήρας βρίσκεται στον πίσω άξονα με ενσωματωμένο διαφορικό (e-axle), και αποδίδει 60 ίππους με 250 Nm ροπής, ενώ έχει δυνατότητα ανάκτησης ενέργειας κατά την επιβράδυνση, με ρυθμό που μπορεί να επιλέξει ο οδηγός. Ο ηλεκτροκινητήρας αυτός τροφοδοτείται από μπαταρία λιθίου 400 volt, χωρητικότητας 11,4 kWh, τοποθετημένης κάτω από το πίσω κάθισμα. Η μπαταρία αυτή φορτίζεται πλήρως μέσω πρίζας σε οικιακό σύστημα σε λιγότερο από 5 ώρες ή σε 1 ώρα και 40 λεπτά (μέσω των easyWallbox / Connectd Wallbox), ή δημόσιο δίκτυο φόρτισης. Η χωρητικότητα της δίνει -θεωρητική- ηλεκτρική αυτονομία της τάξεως των 50 χιλιομέτρων και κατανάλωση 2 λτ/100 χλμ, με εκπομπές ρύπων που περιορίζονται σε μόλις τα 44 γρ/χλμ. Επιπλέον, η τοποθέτηση του 2ου ηλεκτροκινητήρα στον πίσω άξονα δίνει χαρακτηριστικά τετρακίνησης και μεγάλες εκτός δρόμου δυνατότητες στο επιβλητικό SUV, χωρίς την μεσολάβηση κεντρικού άξονα.

Θερμικός κινητήρας και ηλεκτροκινητήρας δίνουν συνδυαστική ισχύ 190 ίππων και ροπή 270 Nm από τις 1.850 στροφές, με το έργο αυτό να μεταφέρεται στον δρόμο μέσω αυτόματου κιβωτίου 6 σχέσεων που ταιριάζει «γάντι» στο υβριδικό σύνολο, με τις αλλαγές να γίνονται χωρίς οι επιβάτες να το καταλαβαίνουν.

Ο συνδυασμός κινητήρων – κιβωτίου, έχοντας να αντιμετωπίσει τα 1.860 κιλά βάρους του εντυπωσιακού αμαξώματος, τα καταφέρνει άψογα με επιτάχυνση 0-100 σε 7.9΄΄ και τελική ταχύτητα 193 χλμ/ώρα. Οι επιδόσεις αυτές γίνονται εφικτές με ιδιαίτερα χαμηλή κατανάλωση, καθώς όταν ξεκινήσεις με 100% φορτισμένη μπαταρία και προσεκτική οδήγηση εντός πόλης, μπορείς να καλύψεις έως 50 χιλιόμετρα με μικτή κατανάλωση κάτω από τα 2,0 λτ./100 χλμ. Αν πάλι επιλέξεις την λειτουργία μόνο του ηλεκτροκινητήρα, τότε η αυτονομία (προσεκτικά) φθάνει έως περίπου 40 χλμ, με μηδενική κατανάλωση καυσίμου και μηδενικούς ρύπους. Στην ουσία ο ηλεκτροκινητήρας βοηθά τον θερμικό κινητήρα στην εκκίνηση και στις ρεπρίζ, ενώ στο ρολάρισμα ο θερμικός σβήνει και ενεργοποιείται ο ηλεκτροκινητήρας Σε περίπτωση πάντως (συμβαίνει συχνά) που ο οδηγός δεν φορτίζει την μπαταρία, αυτή διατηρεί πάντα ένα μικρό ποσοστό ενέργειας (περίπου 2-3%) και το σύστημα λειτουργεί σαν κλασικό υβριδικό.

Στην πράξη πάντως και για αποστάσεις μέχρι 80-100 χιλιόμετρα με μια φόρτιση, η μέση κατανάλωση φτάνει τα 5,5 λτ/100 χιλιόμετρα, ενώ σε «απλή» υβριδική λειτουργία (αφορά κυρίως αυτούς που κάνουν πολλά ημερήσια χιλιόμετρα, όπως εμείς) η μικτή κατανάλωση βρίσκεται στα 7,3 λτ./100 χλμ., επίσης άριστη τιμή για τον χαρακτήρα και το βάρος του αυτοκινήτου (8,5 λίτρα ήταν η κατανάλωση στην έκδοση diesel που είχαμε παρουσιάσει στις 16/7/20).

Ο οδηγός του plug-in υβριδικού Compass μπορεί να επιλέξει ανάμεσα από τρία προγράμματα λειτουργίας (Hybrid – μικτή λειτουργία, Electric-μόνο ηλεκτροκινητήρας και E-save-μόνο θερμικός κινητήρας), προκειμένου να κάνει την επιθυμητή διαχείριση καυσίμων και ηλεκτρικής ενέργειας.

Πάντως, στην αμιγώς ηλεκτρική λειτουργία η μέγιστη ταχύτητα φθάνει έως τα 130 χλμ./ώρα, ενώ η μακριά κλιμάκωση του κιβωτίου επιτρέπει την κίνηση στους αυτοκινητόδρομους με 130 χλμ./ώρα και το στροφόμετρο κάτω από τις 2.500 σ.α.λ. Ειδικά το πρόγραμμα E-Save, διατηρεί τα επίπεδα φόρτισης της μπαταρίας υποστηρίζοντας και δύο δευτερεύουσες λειτουργίες, Passive και Active E-Save. Στην πρώτη το επίπεδο φόρτισης διατηρείται στα ίδια επίπεδα με πιο συχνή χρήση του θερμικού κινητήρα, ενώ το δεύτερο μπορεί να φορτίσει την μπαταρία έως το 80% μέσω του θερμικού κινητήρα, και του εμπρός μικρού ηλεκτροκινητήρα που στην περίπτωση αυτή μετατρέπεται σε γεννήτρια.

Σε κάθε περίπτωση το πρόγραμμα με το οποίο ξεκινά κάθε φορά το Compass είναι το Hybrid. Σε αυτό, η εναλλαγή λειτουργίας βενζινοκινητήρα και ηλεκτροκινητήρων είναι αυτόματη, ανάλογα τις απαιτήσεις του οδηγού, δίνοντας συνήθως (όταν η μπαταρία είναι φορτισμένη) προτεραιότητα στην ηλεκτρική ενέργεια.

Όπως είναι φυσικό το σύστημα Jeep Selec-Terrain παραμένει και στην υβριδική έκδοση, με τα γνωστά τέσσερα προγράμματα οδήγησης (Auto, Sport, Snow, Sand, Mud), όπως και δυνατότητα προγραμματισμού της τετρακίνησης με τα 4WD Lock και 4WD Low. Το σύστημα αυτό σε συνδυασμό με το ύψος από το έδαφος των 201 χλστ και τις γωνίες εισόδου 16 μοιρών, ράμπας 18 μοιρών και εξόδου 32 μοιρών, δίνει εξαιρετικές εκτός δρόμου δυνατότητες σε ένα όχημα που διακρίνεται για την άνεση στο ταξίδι και την ποιότητα κύλισης.

Τέλος, καθώς όλα τα ηλεκτρικά συστήματα, μαζί με τις ηλεκτρονικές μονάδες και τις καλωδιώσεις μεταξύ μπαταρίας και κινητήρα, είναι απόλυτα στεγανά και αδιάβροχα, το Compass 4xe μπορούν να περάσει υδάτινα εμπόδια έως 40 εκατοστά.

Από την θέση του οδηγού

Στην ψηλή και πανοραμική θέση οδήγησης του Compass αισθάνεσαι «άρχοντας» καθώς γύρω σου είναι ένα ευχάριστο, ποιοτικό και λειτουργικό εσωτερικό, με ακριβά καλά συναρμολογημένα υλικά και πολλά καντάρια τεχνολογίας. Η εργονομία δεν παρουσιάζει δυσκολίες, όπως επίσης και η περιφερειακή ορατότητα, με εξαίρεση το μικρό πίσω παμπρίζ και τις φαρδιές πίσω κολώνες, ατέλειες που «διορθώνει» η κάμερα οπισθοπορείας.

Στους αυτοκινητόδρομους το ψηλό όχημα συμπεριφέρεται άψογα, με σταθερότητα, πολύ καλή ποιότητα κύλισης και απάθεια στους πλευρικούς ανέμους παρά τον όγκο του. Βγαίνοντας στο επαρχιακό δίκτυο, γρήγορα διαπιστώνεις καλό κράτημα στις στροφές (ελαφρά υποστροφικό στην πίεση) και ουδέτερη συμπεριφορά στις όποιες κακοτεχνίες του οδοστρώματος. Η ενδοτική αλλά όχι πλαδαρή και με μεγάλες διαδρομές ανάρτηση, απορροφά άνετα τις ανωμαλίες και ταυτόχρονα «διαβάζει» σωστά τον δρόμο, δίνοντας στο βαρύ όχημα εύκολο έλεγχο, προβλέψιμη συμπεριφορά και θετική πρόσφυση.

Την ίδια ώρα, το ελαφρύ τιμόνι χωρίς να διεκδικεί βραβείο ακρίβειας δεν θα προβληματίσει τον οδηγό, ενώ τα φρένα έχουν διάρκεια και αποτελεσματικότητα (και μακροζωία καθώς μεγάλο μέρος της επιβράδυνσης απορροφά η ανάκτηση ενέργειας της μπαταρίας) παρά το μεγάλο βάρος του οχήματος. Στο ίδιο επίπεδο και τα φώτα κάνουν την νύχτα μέρα, ενώ ο πλήρης εξοπλισμός διευκολύνει οδηγό και επιβάτες όντας εύχρηστος και αποτελεσματικός.

Το υβριδικό σύστημα διευκολύνει και την κίνηση εντός πόλης, με ελάχιστο έως ανύπαρκτο θόρυβο, ροπή από χαμηλά και ευελιξία απρόσμενη για το μέγεθος του αμαξώματος. Με το ξεκίνημα τον λόγο έχει ο ηλεκτροκινητήρας, άψογα συνεργαζόμενος με το αυτόματο κιβώτιο. Η εναλλαγή λειτουργίας μεταξύ θερμικού κινητήρα και ηλεκτροκινητήρα γίνεται τόσο ομαλά, που μόνο παρατηρώντας το στροφόμετρο μπορείς να την αντιληφθείς, με εξαίρεση το kick down (τέρμα γκάζι) όπου η εμπλοκή του βενζινοκινητήρα γίνεται αισθητή τόσο στην μεταβολή της κινητικής κατάστασης, όσο και στην αύξηση του θορύβου. Στην περίπτωση αυτή το βαρύ SUV μπερδεύει με… GTI όντας απρόσμενα σβέλτο σε επιτάχυνση, με την μέτρηση του κατασκευαστή (7.9΄΄) να αποδεικνύεται ρεαλιστική, αν και ο οδηγός δεν πρέπει να ξεχνά την φύση της κατασκευής και το βάρος που δεν προσφέρεται για σπορ οδήγηση. Έτσι κι αλλιώς το υβριδικό σύνολο διακρίνεται για την ελαστικότητα του, για την απόκριση στις χαμηλές στροφές και τα αποθέματα ροπής στις μεσαίες στροφές που μεταβάλλουν γρήγορα την κινητική κατάσταση του αμαξώματος.

Αυτό που σίγουρα ξεχωρίζει στην υβριδική έκδοση είναι η άνεση της ανάρτησης (παρά τους χαμηλού προφίλ τροχούς) και η αθόρυβη συνδρομή των ηλεκτροκινητήρων που ελαχιστοποιούν τον θόρυβο και τους ρύπους. Ειδικά για όσους κινούνται εντός πόλης και χωρίς απαιτήσεις μεγάλων αποστάσεων, μια φόρτιση μπαταρίας (διαρκεί έως 5 ώρες σε απλή πρίζα) αρκεί για περίπου 40 χιλιόμετρα διαδρομής, χωρίς καύσιμο και ρύπους.

Όσο πολιτισμένο και άνετο είναι το Compass, τόσο ικανό και ακόμα περισσότερο (με τα κατάλληλα λάστιχα) γίνεται στις εκτός δρόμου μετακινήσεις, εκεί όπου η τετρακίνηση, το σύστημα Selec Terrain, οι μικροί πρόβολοι και το ύψος από το έδαφος κάνουν την διαφορά σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Ακόμα μεγαλύτερη διαφορά, κάνει ο ηλεκτροκινητήρας που κινεί τους πίσω τροχούς, αναβαθμίζοντας τις θρυλικές εκτός δρόμου δυνατότητες των Jeep. Στην εκτός δρόμου κίνηση, ο οδηγός δεν έχει παρά να διαλέξει ποια ρύθμιση τον διευκολύνει και από εκεί και πέρα πρέπει να νοιάζεται μόνο για το που πάει ο δρόμος. Όμως, αν δεν έχει αλλάξει λάστιχα και δεν έχει προσθέσει ρεζέρβα στον εξοπλισμό, τότε χρειάζεται μεγάλη προσοχή γιατί τα 235/45/19 με την ασφάλτινη χάραξη μόνο για χώμα και περιπέτειες δεν προσφέρονται.

Δια ταύτα

Το plug-in Hybrid Compass είναι ένα ολοκληρωμένο – αληθινό SUV, με επουσιώδη μειονεκτήματα, που εύκολα μπορεί να είναι το μοναδικό όχημα μιας οικογένειας με ποικίλα ενδιαφέροντα. Η προσθήκη του υβριδικού συστήματος μειώνει σημαντικά το κόστος κίνησης, διευκολύνει την κίνηση στην πόλη, επωφελείται των πάσης φύσεων «επιδοτήσεων» για τα οχήματα χαμηλών ρύπων και προσφέρει υψηλού επιπέδου μετακινήσεις σε κάθε τερέν.

Πλέον αυτών με λιανική τιμή προ φόρων κάτω από τις 40.000 ευρώ και 44γρ/χλμ εκπομπές CO2, έχουν μηδενικό φόρο για τους χρήστες εταιρικού αυτοκινήτου. Ολοκληρώνοντας τα οικονομοτεχνικά να σημειώσουμε πως η αγορά του υβριδικού Compass επωφελείται του προγράμματος Eco Bonus με την τιμή για την έκδοση της δοκιμής να είναι 44.500 ευρώ, συμπεριλαμβανομένων 4ετούς εγγύησης έως 160.000 χλμ., ισόχρονης οδικής βοήθειας και 8χρονης εγγύησης για την μπαταρίας του υβριδικού συστήματος. Σε αυτά προστίθενται το δωρεάν easy Wallbox για ταχεία φόρτιση και τα μηδενικά τέλη κυκλοφορίας.

Κλείνοντας, θα προσθέσουμε την δική μας εκτίμηση όσον αφορά τον εσωτερικό ανταγωνισμό που δημιουργείται πλέον στις τάξεις της Jeep, καθώς με βάση τα πάσης φύσεως δεδομένα ο μεγαλύτερος ανταγωνιστής του μικρότερου Renegade είναι το «αδελφό» Compass.

Υπέρ

  • Επιβλητική εμφάνιση
  • Χώροι
  • Ποιότητα κατασκευής
  • Κινητήρας – Υβριδικό σύστημα
  • Επιδόσεις
  • Κατανάλωση – Ανάκτηση ηλεκτρικής ενέργειας
  • Οδική συμπεριφορά – Εκτός δρόμου δυνατότητες
  • Ποιότητα κύλισης – Άνεση
  • Εξοπλισμός

Κατά

  • Έλλειψη ρεζέρβας
  • Τιμή
  • Ελαφρύ σχετικά ασαφές τιμόνι
  • Θόρυβος κινητήρα στις ψηλές στροφές

Τεχνικά χαρακτηριστικά

  • Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, μεσαίο SUV/Crossover επιβατικό
  • Διαστάσεις (Μ-Π-Υ): 4.394 – 1.874 – 1.649 χλστ
  • Μεταξόνιο: 2.570 χλστ
  • Απόσταση από το έδαφος: 201 χλστ
  • Χώρος αποσκευών: 420 / 1230 λτ
  • Ρεζερβουάρ καυσίμων: 36,5 λτ
  • Βάρος: 1.860 κιλά
  • Κινητήρας: βενζίνης, τούρμπο, 4κύλινδρος, άμεσου ψεκασμού, 1.332 κ.εκ.
  • Ισχύς: 190 ίπποι / 5.550 σαλ
  • Ροπή (Nm @ σαλ): 270 / 1.850
  • Ηλεκτροκινητήρας: 2 ηλεκτροκινητήρες συνεχούς ρεύματος (εμπρός-πίσω)
  • Απόδοση: 60 ίπποι & 250 Nm
  • Μπαταρίες (λιθίου 400V): 11,4 Kwh
  • Διάρκεια φόρτισης μπαταρίας
  • 0 – 100% (2.3 kWh)5 ώρες
  • 0 – 100% (7.2 kWh)1 ώρες, 36 λεπτά
  • Μετάδοση: Στους 4 τροχούς (πίσω με e-axle στον ηλεκτροκινητήρα)
  • Κιβώτιο ταχυτήτων: Αυτόματο 6 σχέσεων & Υβριδικό σύστημα 4xe
  • Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Πίσω Γόνατα McPherson
  • Γωνίες off road (μοίρες): 16 (προσέγγισης), 32 (διαφυγής), 18 (ράμπας)
  • Τροχοί: 235/45/19
  • Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι/ Πίσω Δίσκοι
  • Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρική Υποβοήθηση, με κύκλο στροφής 11,1 μ.
  • Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα: 7,9΄΄
  • Τελική ταχύτητα: 193 χλμ/ώρα
  • Μικτός κύκλος1,9 lt/100 km
  • Εκπομπές CO2: 44 γρ/χλμ
  • Κατανάλωση (συνδυασμένη δοκιμής): 7,3λτ/100χλμ
  • Ηλεκτρική αυτονομία (δοκιμής): max 40 χλμ
  • Τιμή (αυτοκινήτου δοκιμής) από 45.900 ευρώ (-1.400 ευρώ Eco Bonus)

Νίκος Τσάδαρης