Οι σταθμοί ελέγχου ενέργειας στα εργοστάσια της BMW σε Dingolfing και Landshut επιταχύνουν τις δραστηριότητές τους στην αγορά εξισορρόπησης ενέργειας: Μαζί με άλλα ευέλικτα, ελεγχόμενα συστήματα στο δίκτυο παραγωγής του Group, θα συμβάλλουν στη σταθερότητα του δημόσιου ηλεκτρικού δικτύου (public grid) εκτός του εργοστασίου.

Συμμετέχοντας στην αγορά εξισορρόπησης ενέργειας, η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία το εφαρμόζει ένα καινοτόμο επιχειρηματικό μοντέλο, που επιτρέπει την ενσωμάτωση ανανεώσιμων πηγών στο ενεργειακό μίγμα και ικανοποιεί σημαντικές απαιτήσεις για την ηλεκτροκίνηση του αύριο.

Ενέργεια εξισορρόπησης σαν ένα δίχτυ ασφαλείας

Η ενέργεια εξισορρόπησης είναι ένα είδος ευέλικτης εφεδρικής ενέργειας που χρησιμοποιείται για την εξομάλυνση των διακυμάνσεων του ηλεκτρικού δικτύου. Είναι απαραίτητη επειδή η παραγωγή ηλεκτρισμού από ανανεώσιμες πηγές εξαρτάται από τη διαθεσιμότητα του ήλιου και του αέρα, επομένως είναι ελεγχόμενη μόνο μέχρις ενός σημείου.

Γι’ αυτό, οι διαχειριστές του δικτύου χρησιμοποιούν τη λεγόμενη ενέργεια εξισορρόπησης προκειμένου να εξασφαλίσουν τη σταθερότητα του δικτύου παρά την αυξημένη ενσωμάτωση ανανεώσιμων πηγών. Αυτό ισχύει όταν υπάρχει πλεόνασμα ηλεκτρισμού (για παράδειγμα αιολικής ενέργειας σε περίπτωση ισχυρών ανέμων) αλλά παράλληλα και όταν υπάρχει σημαντική αύξηση της ζήτησης από τους καταναλωτές του ηλεκτρικού δικτύου. Εάν η συχνότητα του ρεύματος πέσει κάτω από 50Hz, οι διαχειριστές του συστήματος μετάδοσης παρέχουν ενέργεια εξισορρόπησης ως αντισταθμιστικό μέτρο – σε συνεχή βάση, σχεδόν σε πραγματικό χρόνο.

Σταθερά ηλεκτρικά δίκτυα και ηλεκτροκίνηση

Με την ηλεκτροκίνηση να κερδίζει όλο και περισσότερο έδαφος, οι τομείς ενέργειας και μετακίνησης θα αναπτύσσονται παράλληλα. Αυτό φαίνεται, για παράδειγμα, στο μάρκετινγκ της ενέργειας εξισορρόπησης του BMW Group. «Με αυτό το επιχειρηματικό μοντέλο, μπορούμε να συμβάλλουμε στη σταθεροποίηση του ηλεκτρικού δικτύου και να επεκτείνουμε τη χρήση βιώσιμης παραγόμενης ενέργειας», δήλωσε ο Dr. Joachim Kolling, επικεφαλής του τομέα BMW Energy Services. «Μέσω της έξυπνης συνδεσιμότητας και διαχείρισης των παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας, των καταναλωτών και των επιλογών αποθήκευσης, βοηθάμε στη διαμόρφωση του ενεργειακού δικτύου του μέλλοντος. Η ευελιξία που παρέχουμε, προετοιμάζει το δρόμο για μία ηλεκτροκίνηση μηδενικών εκπομπών CO2», προσθέτει ο Kolling.

Δημιουργία ενός εικονικού εργοστασίου ενέργειας

Οι εγκαταστάσεις σε Dingolfing και Landshut αποτελούν τμήμα του δικτύου διαφορετικών συστημάτων ενέργειας του Group σε διάφορες τοποθεσίες. Με ευφυή διαχείριση, αυτά τα πολύ ευέλικτα συστήματα μπορούν να απορροφούν την ενέργεια που είναι απαραίτητη ή να την διοχετεύουν στο ηλεκτρικό δίκτυο. «Φανταστείτε το σαν ένα εικονικό εργοστάσιο ενέργειας του Group που μας παρέχει πρόσθετη ευελιξία. Το ονομάζουμε ‘δεξαμενή ενέργειας BMW’», σχολιάζει ο Dr. Joachim Kolling. Εκτός από τις ευέλικτες γεννήτριες ρεύματος, όπως αυτές που συνδυάζουν παραγωγή ρεύματος και θερμότητας (Combined Heat and Power – CHP) σε εργοστάσιο στο Dingolfing, οι καταναλωτές ενέργειας μπορούν να ενσωματώνονται στη δεξαμενή ενέργειας.

mw2

Το ίδιο ισχύει, για παράδειγμα, για τα συστήματα εξαερισμού στο εργοστάσιο του Landshut. Υιοθετώντας τη μοναδική διαδικασία του είδους στη βιομηχανία, ο εξαερισμός μπορεί να προσαρμόζεται ευέλικτα χωρίς αρνητικές επιπτώσεις. Το BMW Battery Storage Farm στο εργοστάσιο της Λειψίας, που έχει προστεθεί στο δίκτυο από τον Οκτώβριο του 2017 με έως και 700 μπαταρίες του i3, αποτελεί επίσης τμήμα της δεξαμενής ενέργειας.

Μελλοντική ευελιξία και μέσω ηλεκτρικών οχημάτων

Καθώς η προηγμένη ηλεκτροκίνηση εισάγει νέες τεχνικές καινοτομίες, τα ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά οχήματα δεν θα είναι πλέον μόνο καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά θα μπορούν να τροφοδοτούν με ενέργεια το ηλεκτρικό δίκτυο, ανάλογα με τις ανάγκες. Ο Dr. Joachim Kolling εξηγεί: «Σκεφθείτε τα ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά οχήματα μας σαν κινητές μονάδες αποθήκευσης ενέργειας. Όχι μόνο οι στατικές εγκαταστάσεις των εργοστασίων μας σύντομα θα δικτυωθούν για τη διατήρηση της σταθερότητας του ηλεκτρικού δικτύου, αλλά και τα οχήματά μας – ασφαλώς με συγκατάθεση των πελατών μας».

Νίκος Τσάδαρης