Την ώρα που η μεγαλύτερη κατηγορία της αγοράς καινούργιων αυτοκινήτων στην Ελλάδα είναι αυτή των B-SUV και την ώρα που όλοι ψάχνουν τα προϊόντα της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας προκειμένου να βρουν το πιο οικονομικό και ταυτόχρονα λειτουργικό μοντέλο, υπάρχει ένα μικρομεσαίο SUV που πληροί όλα τα προαπαιτούμενα και συγχρόνως διαθέτει την αξιοπιστία μιας καταξιωμένης μάρκας που θα είναι και αύριο στην αγορά.

Πρόκειται για το Kia Stonic, το κορεάτικο crossover με τη μίνιμαλ σχεδίαση που σε συνδυασμό με δυναμικές «πινελιές» όπως η διχρωμία του αμαξώματος, το κάνουν να ξεχωρίζει, αλλά και να κλείνει το μάτι στο νεανικό κοινό.

Επιπλέον, τα φουσκωμένα φτερά που φιλοξενούν τροχούς 17 ιντσών, οι μπάρες οροφής και η απόσταση των 183 χλστ. από το έδαφος αναδεικνύουν επιπλέον ικανότητες του μοντέλου (π.χ. εκδρομές, κίνηση σε χωματόδρομους), που μπορεί να είναι και το μοναδικό όχημα μιας μικρής οικογένειας, καθώς ικανοποιεί πολυδιάστατη χρήση.

Εν συντομία

Το Stonic με μήκος 4,1 και μεταξόνιο 2,58 μέτρα μπορεί να φιλοξενήσει άνετα 4 επιβάτες, που με λίγο στρίμωγμα μπορούν να γίνουν και 5, την ώρα που η πρόσβαση στις πίσω θέσεις είναι εύκολη λόγω του ανοίγματος των θυρών σχεδόν σε γωνία 90 μοιρών. Ταυτόχρονα, διαθέτει πολλές πρακτικές θήκες για μικροαντικείμενα, ενώ ο χώρος αποσκευών χωρά 352 λίτρα που μπορούν να φθάσουν τα 1.155 λίτρα, όταν αναδιπλωθούν τα πίσω καθίσματα.

Στο καλαίσθητο και σύγχρονο αλλά χωρίς σχεδιαστικές ακρότητες εσωτερικό, γίνεται άμεσα αντιληπτή η ποιότητα συναρμογής, η άριστη εργονομία και η απρόσκοπτη περιφερειακή ορατότητα, που σε συνδυασμό με την προρυθμιζόμενη θέση οδήγησης, κάνει το Stonic ένα από τα πλέον ευκολοδήγητα αυτοκίνητα της αγοράς.

Στην έκδοση GT Line της δοκιμής μας, ο εξοπλισμός διαθέτει σχεδόν τα πάντα, μεταξύ των οποίων Full LED φωτιστικά εμπρός, προβολείς ομίχλης, σκούρα φιμέ πίσω κρύσταλλα, χρωμιωμένο πίσω διαχύτη, δερμάτινο τιμόνι τύπου “D-cut” με λογότυπο GT-Line, επένδυση ταμπλό με φινίρισμα τύπου «ανθρακονήματος» (carbon look), 4,2″ οθόνη στον πίνακα οργάνων (“colour supervision display”), κεντρική οθόνη αφής 8″ για το σύστημα infotainment / πλοήγησης, ασύρματη σύνδεση Android Auto & Apple CarPlay, κεντρικό υποβραχιόνιο μπροστά με αποθηκευτικό χώρο και αυτόματο κλιματισμό (“automatic air conditioning”).

Επίσης, υποστηρίζεται από πλήθος συστημάτων υποβοήθησης, που εντάσσονται στο πακέτο ADAS, στο οποίο περιλαμβάνονται αυτόματο φρενάρισμα, ενεργό σύστημα διατήρησης λωρίδας, προειδοποίηση μετωπικής σύγκρουσης, προειδοποίηση απόσπασης προσοχής, αυτοματισμός μεγάλης σκάλας προβολέων, κάμερα οπισθοπορείας, οθόνη πίνακα οργάνων υψηλής ανάλυσης, ηλεκτρικά αναδιπλούμενοι καθρέπτες με LED φλας, κ.ά..

Αυτό που δεν υπάρχει είναι ρεζέρβα, έστω και ασφαλείας, αξεσουάρ απαραίτητο ειδικά και σε σχέση με τις εκτός δρόμου δυνατότητες του μοντέλου.

Κινητήρας, μετάδοση

Η έκδοση που δοκιμάζουμε για πολλές χιλιάδες χιλιόμετρα, κινείται από ένα 3κύλινδρο υπερτροφοδοτούμενο βενζινοκινητήρα 1 λίτρου, με απόδοση 120 ίππους στις 6.000 σ.α.λ..

Ο κινητήρας αυτός υποστηρίζεται από ένα ήπιο υβριδικό σύστημα που τον βοηθά ώστε να καίει λιγότερο και να δουλεύει πιο ομαλά. Το σύστημα αποτελείται από μια μπαταρία 48V (0.4–0.5 kWh), το Belt Starter Generator (BSG) – Μίζα/αλτερνέιτορ 48V με ιμάντα, τον μετατροπέα 48V–12V (DC/DC), καλωδίωση υψηλής αντοχής και εγκέφαλο MHEV.

Κλειδί του συστήματος ο BSG που λειτουργεί και σαν δυναμό και σαν ισχυρή μίζα, δίνοντας όταν χρειάζεται 10–12 ίππους βοήθεια στον κινητήρα. Επίσης, όταν ο οδηγός αφήνει το γκάζι ή φρενάρει, ο BSG λειτουργεί σαν γεννήτρια και φορτίζει την μπαταρία 48V. Έτσι, σε ορισμένες περιπτώσεις, όταν το όχημα κυλά σταθερά, ή σε ελαφριά κατηφόρα, ο κινητήρας μπορεί να σβήσει εντελώς και το αυτοκίνητο να ρολάρει, την ώρα που ο BSG κρατάει ηλεκτρικά ενεργά τα συστήματα, και όταν χρειαστεί, επανεκκινεί τον κινητήρα άμεσα. Η λειτουργία αυτή μειώνει αισθητά την κατανάλωση, αλλά και τη ρύπανση του περιβάλλοντος, ενώ ταυτόχρονα αυξάνει την αυτονομία με το 45λιτρο δοχείο καυσίμων που διαθέτει το όχημα.

Ο οδηγός έχει στη διάθεσή του τρία προφίλ χαρτογράφησης του κινητήρα (eco, normal & sport) με τα οποία μπορεί να διαφοροποιήσει τον ρυθμό του, αλλά και την κατανάλωση.

Η μετάδοση της κίνησης γίνεται στους εμπρός τροχούς, μέσω χειροκίνητου κιβωτίου 6 σχέσεων, με σχέσεις ιδανικά προσαρμοσμένες στις καμπύλες απόδοσης ισχύος και ροπής (172 Nm/1.500 – 4.000 στροφές) του κινητήρα.

Σαν αποτέλεσμα, έχουμε αξιοπρεπέστατες επιδόσεις για τα 1.150 κιλά βάρους του 5θυρου αμαξώματος, με 10.3΄΄ για τα 0-100 χλμ/ώρα από στάση και 184 χλμ/ώρα τελικής ταχύτητας.

Όσον αφορά το άκρως ενδιαφέρον ζήτημα της κατανάλωσης, το Stonic της δοκιμής μας χωρίς ιδιαίτερη τσιγγουνιά στον ρυθμό, έχει στον μικτό κύκλο (πόλη, επαρχιακοί δρόμοι & αυτοκινητόδρομοι) κατανάλωση 6,1 λίτρων ανά 100 χιλιόμετρα, τιμή που δεν απέχει πολύ από αυτήν (5,2 λίτρα/100 χλμ.) που ανακοινώνει ο κατασκευαστής και που του δίνει ελευθερία κίνησης στον δακτύλιο (CO2 119 γρ/χλμ). Με αυτή την κατανάλωση η αυτονομία μπορεί να ξεπεράσει και τα 700 χιλιόμετρα, κάτι που βάζει σε σκέψεις όσους ψάχνουν για κάτι πολύ πιο εξηλεκτρισμένο (και φυσικά ακριβότερο).

Από τη θέση του οδηγού

Από τη στιγμή που καθίσεις πίσω από το τιμόνι της έκδοσης GT-Line του Stonic καταλαβαίνεις πως δεν πρόκειται απλά για ένα εξοπλιστικό «τρικ», αλλά ότι, η έκδοση αυτή έχει πιο σπορτίφ προσανατολισμό από τις απλές.

Η ζωντάνια του υπερτροφοδοτούμενου κινητήρα από χαμηλές στροφές, το ακριβές μεταβαλλόμενης υποβοήθησης σύστημα διεύθυνσης και η σφιχτή για τα δεδομένα της κατηγορίας ρύθμιση της ανάρτησης (McPherson εμπρός, ημιάκαμπτος άξονας πίσω), συνθέτουν ένα σπορ μικρομεσαίο SUV/Crossover όχημα, ικανό για καθημερινές κινήσεις μέσα στην πόλη, για εκδρομές, για ταξίδια και για την εξυπηρέτηση αθλητικών δραστηριοτήτων.

Η ροπή του κινητήρα, οι περιορισμένες διαστάσεις και το ελαφρύ τιμόνι στις μικρές ταχύτητες, διευκολύνουν συνολικά τις μετακινήσεις στην πόλη, ενώ η μακριά κλιμάκωση της 6ης σχέσης του κιβωτίου προσφέρει ξεκούραστα και οικονομικά ταξίδια. Ο 3κύλινδρος κινητήρας δεν είναι απόλυτα αθόρυβος, αφού όταν τον πιέσεις (π.χ. για προσπέραση) ανεβάζει ντεσιμπέλ χωρίς όμως κραδασμούς (χαρακτηριστικό των 3κύλινδρων). Επίσης, διατηρεί τη δύναμή του χωρίς «παράπονα» μέχρι τον κόφτη. Επιπλέον, η στιβαρή συναρμογή και η ποιότητα του εσωτερικού περιορίζουν τους περιφερειακούς θορύβους, ενώ τα σκληρά πλαστικά δεν δίνουν την αίσθηση φτηνής κατασκευής.

Η ρύθμιση της ανάρτησης στην έκδοση GT-Line είναι πιο σφιχτή σε σχέση με πιο ήπιες εκδόσεις, αλλά προσφέρει πολύ καλό κράτημα και αίσθηση σταθερότητας στις στροφές, μειώνοντας τις κλίσεις του αμαξώματος. Η σπορ ρύθμιση προσφέρει καλύτερη οδική συμπεριφορά, αλλά οι πιο έντονες ή συνεχείς ανωμαλίες του δρόμου γίνονται πιο αισθητές, κάτι που μπορεί να κουράσει σε καθημερινές διαδρομές σε κακοτράχαλους δρόμους.

Το τιμόνι είναι ακριβές και προβλέψιμο, όντας ιδιαίτερα ελαφρύ στην πόλη, ενώ καθώς ανεβαίνει η ταχύτητα αποκτά καλύτερη αίσθηση και σιγουριά.

Επιπλέον, η σαφής ευελιξία (διάμετρος στροφής 10,4μ.) του αυτοκινήτου, η εργονομία και η άριστη περιφερειακή ορατότητα, βοηθούν ιδιαίτερα στο παρκάρισμα ή σε στενούς δρόμους.

Στις θετικές εντυπώσεις συμπεριλαμβάνουμε, την ομαλή και χωρίς κομπιάσματα λειτουργία του stop/start, τα άριστα φώτα και τα δυνατά φρένα, που με αμεσότητα και αίσθηση κάνουν άψογα τη δουλειά τους χάρη και στο μικρό βάρος του αμαξώματος.

Αφήσαμε για το τέλος, την μέχρι σήμερα (παρά τους πολλούς οδηγούς που έχουν οδηγήσει το αυτοκίνητο που δοκιμάζουμε) απροβλημάτιστη λειτουργία στα βασικά και περιφερειακά συστήματα του αυτοκινήτου «μας». Μετά από σχεδόν 50.000 χιλιόμετρα, το κορεάτικο SUV δεν έχει κάνει ούτε «τσικ», ενώ οι μόνες επισκέψεις στο συνεργείο έχουν να κάνουν με τον τακτικό προληπτικό έλεγχο (κάθε 15.000 χλμ, ή ένα χρόνο).

Δια ταύτα

Το Kia Stonic είναι ένα από τα καλύτερα (κατά τη γνώμη μας, το καλύτερο) value for money B-SUV της αγοράς, καθώς προσφέρει σχεδόν όσα μπορεί να ζητήσει κάποιος από ένα όχημα αυτής της κατηγορίας, με ποιότητα, αξιοπιστία, σβελτάδα, πρακτικότητα, άρτια οδική συμπεριφορά, ευκολία χρήσης και οικονομία κατανάλωσης.

Κατάλληλο για χρήση εντός και εκτός πόλης, διαθέτει διαχρονική μίνιμαλ σχεδίαση, χαρακτηριστικά που διευκολύνουν τις εκδρομικές εξορμήσεις, αυτονομία για μεγάλα ταξίδια, άριστο after sales service (Όμιλος Θ. Βασιλάκη) και σιγουριά για το αύριο, καθώς η μάρκα (μαζί με την Hyundai) ανήκει στα βαριά χαρτιά της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας.

Κλείνοντας να διευκρινίσουμε ότι, για λόγους μείωσης ρύπων, η απόδοση του κινητήρα στα Stonic που πωλούνται σήμερα, έχει μειωθεί στους 100 ίππους/4.500 στροφές, με τη ροπή να διατηρείται στα ίδια με πριν επίπεδα, ενώ η επιτάχυνση 0-100 έχει ανέβει στα 10.7΄΄ και η τελική ταχύτητα έπεσε στα 183 χλμ/ώρα. Όλα τα παραπάνω σε τιμή από 19.990 € (ή 19.590 € με προσφορά).

Αν πάντως θέλετε ένα ακριβώς σαν αυτό που σας περιγράψαμε, τότε θα πρέπει να απευθυνθείτε στην αγορά μεταχειρισμένων, όπου τα ελάχιστα που διατίθενται θα τα βρείτε σε τιμή περί τα 15.000 €

Υπέρ

Σχεδίαση

Εσωτερικός διάκοσμος – Εξοπλισμός

Ποιότητα κατασκευής

Χώροι/Πρακτικότητα

Οδική συμπεριφορά

Απόδοση

Κατανάλωση

Τιμή/Εγγύηση

Χαμηλά τέλη/Ελεύθερη κίνηση στον δακτύλιο

Κατά

Έλλειψη ρεζέρβας

Θόρυβος κινητήρα σε ψηλές στροφές

Τεχνικά Χαρακτηριστικά

Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, Β-SUV

Διαστάσεις: 4.140/1.760/1.505 χλστ

Μεταξόνιο: 2.580 χλστ

Απόσταση από το έδαφος: 183 χλστ

Χώρος αποσκευών: 355/1.152 λτ

Ρεζερβουάρ καυσίμων: 45 λτ

Βάρος: 1.150 κιλά

Κινητήρας: (Euro 6d) βενζίνης, 3κύλινδρος, 12βάλβιδος, τούρμπο, 998 κ.εκ.

Ισχύς: 120 ίπποι/6.000 σαλ

Ροπή: 172 Nm/1.500 – 4.000σαλ

Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς

Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων

Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Πίσω ημιάκαμπτος άξονας

Τροχοί: 205/55/17

Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι / Πίσω Δίσκοι

Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρική Υποβοήθηση, με κύκλο στροφής 10,4 μ.

Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα: 10.4΄΄

Τελική ταχύτητα: 185 χλμ/ώρα

Κατανάλωση (δοκιμής): 6,1 λτ/100χλμ

Μέσος όρος εκπομπών CO2 (WLTP): 119 γρ/χλμ

Τιμή: Από 19.990 €

Εγγύηση: 7 χρόνια εργοστασιακή εγγύηση / ή 150.000 χλμ.