Ένα πρωτότυπο πείραμα για την οδηγική ασφάλεια διεξάγεται στη Γερμανία με συνεργασία κράτους και ιδιωτικών εταιρειών, με στόχο να μάθουν τα αυτοκίνητα να αναγνωρίζουν τους ήχους όπως ο άνθρωπος.
Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας KI4BoardNet, το υπουργείο Επιστημών και Πολιτισμού της Κάτω Σαξονίας, το Ίδρυμα Volkswagen και το Ομοσπονδιακό υπουργείο Έρευνας, Τεχνολογίας και Διαστήματος της Γερμανίας δοκιμάζουν το όχημα «The Hearing Car».
Το αμάξι είναι ειδικά εξοπλισμένο με μικρόφωνα και λογισμικό τεχνητής νοημοσύνης και δοκιμάζεται ήδη σε συγκεκριμένα μέρη, ενώ από τις 9 έως τις 12 Σεπτεμβρίου θα παρουσιαστεί στην έκθεση IAA MOBILITY 2025 στο Μόναχο.
Σύμφωνα με άρθρο του Interesting Engineering στόχος είναι να αναπτυχθεί ένα νέο λογισμικό αυτοκινήτων που θα καθιστά πιο εύκολη την αυτόνομη οδήγηση, δηλαδή τον αυτόματο πιλότο. Το σκεπτικό πίσω από την ανάπτυξη είναι οι περιορισμοί που υπάρχουν αυτή τη στιγμή.
Η αυτόνομη οδήγηση στηρίζεται μόνο σε οπτικά μέσα και αλληλεπιδρά μόνο με τα οπτικά ερεθίσματα που αναγνωρίζει το όχημα. Π.χ. με αυτό τον τρόπο ένα αυτοκίνητο σε αυτόματο πιλότο δεν θα αντιληφθεί ότι πρέπει να ανοίξει δρόμο για κάποιο ασθενοφόρο αν το όχημα δεν βρίσκεται στο οπτικό του πεδίο. Με την αναγνώριση του ήχου αυτό θα μπορούσε να αλλάξει, καθώς θα εξαλείφονταν οι περιορισμοί στην αναγνώριση των ερεθισμάτων.
«Η ικανότητα να αντιλαμβάνεστε τους εξωτερικούς ήχους και να τους αποδίδετε με ακρίβεια αποτελεί κρίσιμο μέρος της προσεκτικής παρατήρησης του πλήρους περιβάλλοντος κυκλοφορίας. Εξάλλου, πολλών καταστάσεων στο δρόμο προηγείται ένα ηχητικό σήμα. Πάρτε για παράδειγμα ένα όχημα έκτακτης ανάγκης που πλησιάζει, το οποίο ειδοποιεί τους ανθρώπους για την παρουσία του χρησιμοποιώντας μια σειρήνα», δήλωσε ο Moritz Brandes, επικεφαλής του έργου.
Το «The Hearing Car» είναι εξοπλισμένο με μικρόφωνα και λογισμικό τεχνητής νοημοσύνης που επεξεργάζεται τα δεδομένα, ταξινομώντας τους ήχους από τον δρόμο. Επίσης, οι αισθητήρες που διαθέτει είναι σχεδιασμένοι να αντέχουν στη βροχή, τον άνεμο και τις ακραίες θερμοκρασίες, κάτι που αποδείχτηκε σε δοκιμές από τη Πορτογαλία μέχρι τον Αρκτικό Κύκλο.
Τα πρώτα δείγματα είναι ενθαρρυντικά, ωστόσο υπάρχει μεγάλη απόσταση μέχρι να εφαρμοστεί μαζικά, καθώς το συγκεκριμένο ηχητικό σύστημα χρειάζεται ειδική τοποθέτηση και κοστίζει αρκετά, κάτι που εμποδίζει τη μαζική παραγωγή του.