Οι συνεχιζόμενες συγκρούσεις και η πολιτική αναταραχή σε ολόκληρη τη Μέση Ανατολή και τη Βόρειο Αφρική εμποδίζουν περισσότερα από 13 εκατομμύρια παιδιά από το να πηγαίνουν στο σχολείο, σύμφωνα με έκθεση της Unicef που δημοσιεύεται σήμερα.

Η έκθεση με τίτλο «Εκπαίδευση υπό Πυρά», επικεντρώνεται στις επιπτώσεις της βίας στους μαθητές και τα εκπαιδευτικά συστήματα σε εννέα χώρες (Συρία, Ιράκ, Λίβανο, Ιορδανία, Τουρκία, Υεμένη, Λιβύη, Σουδάν, Παλαιστίνη), που έχουν άμεσα ή έμμεσα πληγεί.

Οι επιθέσεις σε σχολεία και εκπαιδευτικές υποδομές – μερικές φορές σκόπιμες – είναι ένας βασικός λόγος για τον οποίο πολλά παιδιά δεν παρακολουθούν μαθήματα. Στη Συρία, το Ιράκ, την Υεμένη και τη Λιβύη και μόνο, περίπου 9.000 σχολεία έχουν τεθεί εκτός λειτουργίας, επειδή είτε έχουν καταστραφεί, είτε χρησιμοποιούνται για τη στέγαση των εκτοπισμένων αμάχων, είτε έχουν καταληφθεί από τις αντιμαχόμενες πλευρές.

Άλλοι παράγοντες που επιδεινώνουν το πρόβλημα, περιλαμβάνουν το φόβο που οδηγεί χιλιάδες εκπαιδευτικούς να εγκαταλείψουν τις θέσεις τους, ή σταματά τους γονείς από το να στέλνουν τα παιδιά τους στο σχολείο λόγω του τι θα μπορούσε να τους συμβεί, είτε στο δρόμο, είτε μέσα στο ίδιο το σχολείο. Στην Ιορδανία, το Λίβανο και την Τουρκία, περισσότερα από 700.000 παιδιά πρόσφυγες από τη Συρία δεν είναι σε θέση να φοιτήσουν στο σχολείο, επειδή οι επιβαρυμένες εθνικές εκπαιδευτικές υποδομές δεν μπορούν ν’ αντιμετωπίσουν τον επιπλέον αριθμό μαθητών.

«Η καταστροφική επίδραση της σύγκρουσης γίνεται αισθητή από τα παιδιά σε ολόκληρη την περιοχή», δηλώνει ο Peter Salama, περιφερειακός διευθυντής της Unicef στη Μέση Ανατολή και τη Βόρειο Αφρική. Και συμπληρώνει: «Δεν είναι μόνο η φυσική ζημιά που γίνεται στα σχολεία, αλλά η απόγνωση που αισθάνεται μια ολόκληρη γενιά μαθητών που βλέπουν τις ελπίδες και το μέλλον τους να γκρεμίζονται».

school1

«Η βία του πολέμου στη Μέση Ανατολή και τη Βόρειο Αφρική οδηγεί εκατομμύρια ξεριζωμένους να αναζητούν ένα καλύτερο και πιο ειρηνικό αύριο για τους ίδιους και τα παιδιά τους στην Ευρώπη. Η Ελλάδα ως ενδιάμεσος προορισμός δέχεται μεγάλες πιέσεις. Η πολιτεία πρέπει να εξασφαλίσει ότι και αυτά τα παιδιά θα απολαμβάνουν τα ίδια δικαιώματα με τα υπόλοιπα παιδιά, για όσο διαρκεί η παραμονή τους στη χώρα μας», δηλώνει με αφορμή τη δημοσιοποίηση της έκθεσης ο Γενικός Διευθυντής της Unicef Ελλάδος, Ηλίας Λυμπέρης.

Η έκθεση «Εκπαίδευση υπό Πυρά», επισημαίνει μια σειρά από πρωτοβουλίες – συμπεριλαμβανομένης της χρήσης της αυτο-διδασκαλίας και της επέκτασης των χώρων εκμάθησης – που βοηθούν τα παιδιά να μάθουν ακόμα και κάτω από τις πιο ακραίες συνθήκες. Αλλά παράλληλα υπογραμμίζει ότι η χρηματοδότηση που λαμβάνεται για αυτές τις πρωτοβουλίες δεν είναι ανάλογη με τις υπάρχουσες ανάγκες, παρά το γεγονός ότι τα παιδιά και οι γονείς που εμπλέκονται στις συγκρούσεις, θέτουν, στη συντριπτική τους πλειοψηφία, την εκπαίδευση ως την υπ’ αριθμόν ένα προτεραιότητα τους.

Ειδικότερα, η πρωτοβουλία «Καμιά Χαμένη Γενιά», που ξεκίνησε από τη Unicef το 2013 για να κινητοποιήσει περισσότερο τη διεθνή υποστήριξη για τις ανάγκες της εκπαίδευσης και την προστασία των παιδιών που πλήττονται από την κρίση στη Συρία αξίζει περισσότερης υποστήριξης, αναφέρει σχετικά η έκθεση.

Επιπλέον, η έκθεση καλεί τη διεθνή κοινότητα, τις κυβερνήσεις των χωρών υποδοχής, τους φορείς χάραξης πολιτικής, τον ιδιωτικό τομέα και άλλους εταίρους:

· Να μειώσουν τον αριθμό των παιδιών εκτός σχολείου μέσω της επέκτασης των άτυπων εκπαιδευτικών υπηρεσιών, ιδίως για τα ευάλωτα παιδιά

· Να παρέχουν μεγαλύτερη στήριξη στα εθνικά εκπαιδευτικά συστήματα στις πληγείσες από τις συγκρούσεις χώρες και τις κοινότητες υποδοχής, για την επέκταση των χώρων εκπαίδευσης, την πρόσληψη και την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και την παροχή εκπαιδευτικού υλικού.

· Στις χώρες που πλήττονται από την κρίση στη Συρία, να συνηγορούν για την αναγνώριση και πιστοποίηση των μη επίσημων υπηρεσιών εκπαίδευσης.