Όσο μεγαλύτερο, τόσο καλύτερο, αυτή φαίνεται να είναι η λογική με την οποία κινείται πια το ανθρώπινο είδος.

Από τον ουρανοξύστη-όρθιο χιλιόμετρο που θέλει να φτιάξει η βασιλική οικογένεια της Σαουδικής Αραβίας μέχρι και το απίστευτο σε διαστάσεις φράγμα που επιχειρούν να κατασκευάσουν οι Κινέζοι και πολλοί επιστήμονες φοβούνται πως θα επιβραδύνει τον ρυθμό περιστροφής της Γης(!), το μέλλον ανήκει στις θεόρατες κατασκευές και τίποτα δεν φαίνεται ικανό να το ανακόψει αυτό.

Είναι βέβαια άλλο πράγμα να σκέφτεσαι μεγαλοπρεπώς και άλλο να επενδύεις σε τιτάνια έργα που αψηφούν κάθε έννοια λογικής, μέτρου και αποτελεσματικότητας. Ιδού λοιπόν μια σειρά από έργα που φιλοδοξούν να γίνουν πραγματικότητα, αν και έχουν να ξεπεράσουν πελώριες δυσκολίες στο διάβα τους…

Ο νέος Δρόμος του Μεταξιού της Κίνας

bddciitiesses1

Ο Δρόμος του Μεταξιού ήταν κάποτε ο κορυφαίος εμπορικός δρόμος της οικουμένης, καθώς εκτεινόταν από τη Βενετία μέχρι την Κεντρική Ασία και από κει στις εσχατιές της Κίνας, μεταφέροντας τεράστιες ποσότητες εμπορευμάτων, χρημάτων, ανθρώπων και πολιτισμικών επιρροών. Κι όμως, το κινεζικό καθεστώς φιλοδοξεί να αναβιώσει τον Δρόμο του Μεταξιού στον 21ο αιώνα, δίνοντάς του την παλιά του αίγλη.

Ο νέος Δρόμος του Μεταξιού, που έχει ονομαστεί «Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος», θα συνδυάζει τη χερσαία εμπορική διαδρομή με μια πανάκριβη νέα θαλάσσια οδό, μέσω αυτοκινητοδρόμων, σιδηροδρόμων και αγωγών. Όταν -και αν- ολοκληρωθεί, θα δώσει στην Κίνα την εμπορική πρωτοκαθεδρία στον πλανήτη, παρέχοντάς της μια πρωτόγνωρη σε διαστάσεις εμπορική δίοδο που θα εκτείνεται από τις κεντρικές της επαρχίες μέχρι τη Μόσχα και το Ρότερνταμ. Μιλάμε δηλαδή για περισσότερα από 10.000 χιλιόμετρα κινεζικής κυριαρχίας, συνδέοντας την Κίνα, την Ινδία, τη Ρωσία και την Ευρώπη.

Πέρα όμως από τον σημαντικότερο οικονομικό δρόμο του κόσμου, το δεύτερο σκέλος του σχεδίου θα συνδέσει ακτοπλοϊκά την Κίνα και τα λιμάνια της με την υπόλοιπη Ασία και την Ανατολική Αφρική, εξαπλώνοντας την εμπορική ηγεμονία της Κίνας στο μισό σχεδόν του σύγχρονου κόσμου. Η επένδυση είναι βέβαια μεγαλύτερη ακόμα και από το Σχέδιο Μάρσαλ, αν και το πλάνο φιλοδοξεί το 2020 να είναι ήδη καθοδόν…

Το τεχνητό αρχιπέλαγος του Αζερμπαϊτζάν

bddciitiesses2

Στα ανοιχτά των ακτών του Μπακού, εκεί στην Κασπία Θάλασσα, βουνά ολόκληρα μετακινούνται για να δημιουργηθεί ένα νέο αρχιπέλαγο! Γνωστή ως Νήσοι Καζάρ, η νέα γη θα είναι κάτι σαν μια χώρα μέσα σε μια άλλη: αποτελούμενο από 55 ξεχωριστά και τεχνητά νησιά, το αρχιπέλαγος θα διαθέτει δικό του αεροδρόμιο, μαρίνα και πίστα για Formula 1, αλλά και πληθυσμό 800.000 κατοίκων που θα ζει άνετα στα χιλιάδες νέα διαμερίσματα.

Κι αν αυτά δεν φτάνουν, το μεγαλύτερο νησί θα στεγάζει τον Πύργο του Αζερμπαϊτζάν, που οι αρχιτέκτονές του θέλουν να μετατραπεί στο ψηλότερο κτίριο της Γης! Το απίστευτο σε διαστάσεις και οικονομική σημασία έργο ανέρχεται βέβαια σε προϋπολογισμό 100 δισ. δολαρίων, ποσό σημαντικά μεγαλύτερο από το ΑΕΠ της χώρας, αν και έχει την υποστήριξη αρκετών πολυεκατομμυριούχων της χώρας.

Οι Νήσοι Καζάρ είναι ήδη καθοδόν και τουλάχιστον ένα βουνό έχει ισοπεδωθεί ώστε να χρησιμοποιηθούν οι πέτρες του για τα θεμέλια του θεόρατου σχεδίου…

Η γιγαντιαία και έξυπνη πόλη της Ινδίας

bddciitiesses3

Μια πόλη όπου όλα είναι συνδεδεμένα στο Ίντερνετ και κάθε κάτοικος έχει πρόσβαση στο κεντρικό τερματικό της μοιάζει με όνειρο που έχει ξεπηδήσει από τη Silicon Valley, αν και αναμένεται να γίνει πραγματικότητα στην Ινδία. Τη λένε Ντολέρα και είναι τμήμα μόνο του τεράστιου και υπερφιλόδοξου σχεδίου της ινδικής κυβέρνησης που αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα σε μια δεκαετία.

Ο βιομηχανικός διάδρομος Δελχί-Μουμπάι, ένα πλάνο 90 δισ. δολαρίων για την οικονομική διασύνδεση των δύο σημαντικότερων πόλεων της χώρας, θα έχει ως στολίδι την Ντολέρα, η οποία θα είναι μεγάλη, ακμαία και όσο πιο τεχνολογικά προωθημένη παίρνει. Ο υπερσύγχρονος σχεδιασμός εγγυάται ότι η πόλη δεν θα χρειάζεται φανάρια κυκλοφορίας, καθώς δεν θα έχει κίνηση στους δρόμους αλλά και πολυκοσμία στους σταθμούς των μέσων μεταφοράς, την ίδια στιγμή που δεν θα παράγει σκουπίδια, μόλυνση, ρύπους αλλά και οποιοδήποτε είδος περιβαλλοντικής ρύπανσης! Και βέβαια κάθε σπίτι θα έχει πρόσβαση στο Ίντερνετ, χαρακτηριστικό ιδιαιτέρως σημαντικό για μια χώρα που η συνδεσιμότητα αγγίζει μόλις το 3%.

Το δεύτερο πλεονέκτημα της Ντολέρα θα είναι το μέγεθός της, καθώς καλείται να εναρμονιστεί με τον συνεχώς αυξανόμενο πληθυσμό της Ινδίας. Μιλάμε λοιπόν για μια πόλη διπλάσια σε μέγεθος από τη Μουμπάι ή τρεις φορές σαν τη Μάλτα! Αν και όταν ολοκληρωθεί, η Ντολέρα θα είναι απλώς η κορυφή του παγόβουνου, καθώς το κυβερνητικό σχέδιο κάνει λόγο για δημιουργία από το μηδέν άλλων 23 έξυπνων και τεράστιων πόλεων…

Η κάθετη πόλη της Κίνας

bddciitiesses4

Η αεικίνητη Κίνα έχει πολλά τιτάνια σχέδια καθοδόν. Την ώρα λοιπόν που αποπειράται να συνδέσει τρεις μεγάλες πόλεις της (μεταξύ των οποίων και το Πεκίνο) σε έναν θεόρατο αστικό ιστό που θα στεγάζει 130 εκατ. κατοίκους και θα είναι πολυπληθέστερος από τις μισές σχεδόν χώρες του πλανήτη(!), δεν σταματά φυσικά εκεί.

Φανταστείτε ότι στέκεστε στη βάση ενός κτιρίου τόσο πελώριου, αυτόνομου και γεμάτου ζωή που θα μπορούσε κάλλιστα να λογιστεί ανεξάρτητη πόλη. Η προετοιμασία έχει μάλιστα ξεκινήσει για την κατασκευή του οικοδομήματος που λογίζεται θαύμα επιστημονικής φαντασίας και βρίσκεται στην πόλη Σεντζέν, την ακμάζουσα μητρόπολη στο δέλτα του ποταμού στα σύνορα με το Χονγκ-Κονγκ.

Όταν ολοκληρωθεί, το οικοδόμημα θα αποτελείται από τρεις διασυνδεδεμένους πύργους, με τον ψηλότερο να είναι κατά λίγες δεκάδες μέτρα μικρότερος από τον θεόρατο Μπουρτζ Καλίφα του Ντουμπάι. Με συνολική επιφάνεια στα 2 τετραγωνικά χιλιόμετρα, μιλάμε για χώρο διαβίωσης ελάχιστα μικρότερο από όλο το Πριγκιπάτο του Μονακό! Αν και είναι το εσωτερικό αυτό που κόβει δεσμούς με τα παλιά, καθώς έχει σχεδιαστεί για να λειτουργεί ως πλήρως αυτόνομη πόλη μέσα σε πόλη. Κι έτσι δίπλα στα σπίτια και τα γραφεία θα υπάρχουν φάρμες, κέντρα επεξεργασίας τροφίμων, κέντρα συλλογής του βρόχινου νερού, αλλά και πάρκα και χώροι στάθμευσης. Ενεργειακά αυτόνομη, θα τροφοδοτείται από συνδυασμό ηλιακής και αιολικής ενέργειας και δεν θα επιβαρύνει ενεργειακά καθόλου τη μητρόπολη. Παρά το γεγονός ότι η κατασκευή της δεν έχει ακόμη εγκριθεί επισήμως, είναι ένα από τα σχέδια που συζητιέται πια σοβαρά…

Το τεχνητό βουνό της Ολλανδίας

bddciitiesses5

Ήταν το 2011 όταν ολλανδός δημοσιογράφος αποφάσισε ότι αυτό που χρειάζονται οι Κάτω Χώρες είναι ένα βουνό! Και τη δημιουργία του την έκανε φυσικά αποστολή ζωής. Παρά το γεγονός ότι πρόκειται ουσιαστικά για το όνειρο ενός ανθρώπου και στην αρχή όλοι το πήραν για αστείο, η ιδέα του δημοσιογράφου βρήκε σχεδόν καθολική λαϊκή απήχηση και πολλοί είναι πια αυτοί που έχουν βαλθεί να κάνουν πραγματικότητα το τεχνητό όρος.

Πολλές δυσκολίες και γραφειοκρατικά κωλύματα έχουν ήδη ξεπεραστεί και μέχρι τα μέσα του 2015 η ηγετική ομάδα ανακοίνωσε πως έχει ήδη την ιδιωτική χρηματοδότηση στο τσεπάκι της, αλλά και τη σύμφωνη κρατική γνώμη. Οι θεότρελοι Ολλανδοί έφτασαν μάλιστα κοντά στο να κατασκευάσουν ένα πρωτότυπο σε κλίμακα στις αρχές του 2015, αν και σε κάθε περίπτωση ισχυρίζονται πως το βουνό της Ολλανδίας θα στέκεται μεγαλόπρεπο στη θέση του κάποια στιγμή μέσα στη δεκαετία…

Η τεράστια ηλιακή φάρμα της Τυνησίας

bddciitiesses6

Η ποσότητα της ενέργειας που παρέχει ο ήλιος της Σαχάρας είναι πρωτόγνωρη. Αρκεί να ειπωθεί ότι αν καταφέρουμε να συλλέξουμε μόλις το 0,3% της ηλιακής ενέργειας, θα μπορούσαμε να ηλεκτροδοτήσουμε όλη την Ευρώπη για έναν ολόκληρο χρόνο! Κι έτσι ενεργειακή εταιρία έχει βαλθεί να κάνει το όνειρο πραγματικότητα με ένα σχέδιο που παρουσίασε στα τέλη του 2014 και ψάχνει να κατασκευάσει ένα πελώριων προδιαγραφών ηλιακό πάρκο στην Τυνησία συνολικής έκτασης 100 τετραγωνικών χιλιομέτρων μέχρι το 2018.

Το πλάνο περιλαμβάνει χιλιάδες ηλιακά πάνελ σε μια τεράστια πραγματικά έκταση της ερήμου, που θα στέλνουν τη συλλεγόμενη ενέργεια σε έναν τερματικό σταθμό, ο οποίος θα συνδέεται υπογείως με υποσταθμό της Ιταλίας (σε απόσταση 450 χιλιομέτρων), στέλνοντας το ηλεκτρικό ρεύμα στην Ευρώπη. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις που είδαν το φως της δημοσιότητας, η φάρμα θα μπορούσε να ηλεκτροδοτήσει 2,5 εκατομμύρια σπίτια στην Αγγλία, μεταξύ άλλων πάντα! Η κατασκευή έχει ήδη ξεκινήσει και η βρετανική κυβέρνηση έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον, αν και δεν είναι η μόνη ευρωπαϊκή χώρα που μελετά σοβαρά το ενδεχόμενο της ηλιακά παραγόμενης ενέργειας της Σαχάρας…

Η Διώρυγα της Νικαράγουα

bddciitiesses7

Με μήκος 77 χιλιομέτρων, η Διώρυγα του Παναμά παραμένει ένας από τους κορυφαίους κατασκευαστικούς άθλους όλων των εποχών. Κι όμως, παρά τις τεράστιες διαστάσεις του, το έργο κινδυνεύει πια σοβαρά να χάσει το στέμμα του. Κι αυτό γιατί το 2014 άρχισε η κατασκευή ενός καναλιού τρεις φορές μεγαλύτερου και δύο φορές βαθύτερου από τη Διώρυγα του Παναμά!

Με κόστος κοντά στα 50 δισ. δολάρια, το έργο φιλοδοξεί να κόψει κυριολεκτικά τη Νικαράγουα στα δυο, απαιτώντας τη μεταφορά περισσότερων από 4,5 δισ. κυβικών μέτρων στεριάς! Όπως το θέλει ο «Guardian», μιλάμε για αρκετό χώμα «ώστε να θάψεις ολόκληρο το νησί του Μανχάταν μέχρι τον 21ο όροφο του Εμπάιαρ Στέιτ Μπίλντινγκ»! Το πνευματικό παιδί κινέζου κροίσου της τηλεπικοινωνίας αναμένεται ωστόσο να διαταράξει το οικοσύστημα της Κεντρικής Αμερικής, καθώς θα περνάει μέσα από τέσσερα πάρκα προστατευόμενης ζωής αλλά και τον υδροβιότοπο της Λίμνης Νικαράγουα. Και το πιο περίεργο απ’ όλα, κανείς δεν τη θέλει τη Διώρυγα της Νικαράγουα!

Το καθεστώς της Κίνας φοβάται ότι θα ενταθούν οι σχέσεις του με τις ΗΠΑ, η κυβέρνηση της Νικαράγουα ανησυχεί ότι θα καταστραφεί η χώρα και οι ναυτιλιακές εταιρίες διατείνονται ότι δεν θα καλύπτει τις ανάγκες τους. Κι όμως, παρά ταύτα το έργο προχωρά και οι πιο αισιόδοξες προβλέψεις θέλουν το πρώτο πλοίο να διέρχεται από το θεόρατο κανάλι μέχρι το 2019…