Η Φλορεντίνα Χολτζίνγκερ, χορογράφος γνωστή σε ολόκληρο τον γερμανόφωνο χώρο για τα ριζοσπαστικά της έργα που συχνά περιλαμβάνουν γυμνό, επικίνδυνα ακροβατικά, αληθινό σεξ και σωματική βία, παρουσιάζει τη νέα της παραγωγή με θέμα τέχνη και ιατρική ιστορία, η οποία προκαλεί ξανά έντονες αντιδράσεις.
Η Χολτζίνγκερ έγινε ευρύτερα γνωστή μετά το έργο της Sancta τον Οκτώβριο του 2023, το οποίο περιέγραφε ως «φεμινιστική λειτουργία» και προκάλεσε οργή στους χριστιανούς λόγω προκλητικών απεικονίσεων του Ιησού, του πάπα και γυμνών μοναχών που κάνουν πατινάζ.
Σύμφωνα μεν Daily Mail, η νέα της παράσταση με τίτλο A Year Without Summer (Ένας Χρόνος Χωρίς Καλοκαίρι) είναι και πάλι ακατάλληλη για καρδιακούς και περιλαμβάνει σκηνές με σεξουαλικές πράξεις, αίμα και μια ηθοποιό με νανισμό να υποδύεται γυμνή τη ναζί γιατρό.
«Στο νέο μου έργο, παρουσιάζω τέρατα από την ιατρική ιστορία», δήλωσε η Χολτζίνγκερ στο γερμανικό μέσο RBB. «Ποιοι είναι οι άνθρωποι που ασκούν έλεγχο στο γυναικείο σώμα; Τι συμβαίνει στο όνομα της επιστημονικής και ιατρικής προόδου;», συμπλήρωσε.
Η παράσταση θίγει θέματα όπως η αισθητική χειρουργική, η αντιγήρανση και οι συνθήκες διαβίωσης σε γηροκομεία, με ένα γυναικείο καστ και με πολλές ηθοποιούς να είναι ηλικίας μεταξύ 65 και 90 ετών.
Το έργο ξεκινά με έναν χορό που μετατρέπεται σε όργιο μεταξύ των γυναικών, με έναν τεράστιο γυναικείο κορμό να φουσκώνει και τους ερμηνευτές να «πέφτουν» μέσα από τον κόλπο του σε μια άγρια σκηνή, όπως μεταδίδει η BILD.
Η ηθοποιός Σάιοα Άλβαρες, που στο Sancta είχε ερμηνεύσει τον πάπα σε ένα περιστρεφόμενο ρομποτικό βραχίονα, ενσαρκώνει με προκλητικό τρόπο τον γυμνό Γιόζεφ Μένγκελε, τον «Άγγελο του Θανάτου» του ναζιστικού καθεστώτος που έκανε ανήθικα πειράματα στα θύματά του.
Οι θεατές προειδοποιούνται ότι η παράσταση περιλαμβάνει σκηνές σεξουαλικής δραστηριότητας, αίμα, σωματικά υγρά και αυτοτραυματισμούς.
Σε μια στιγμή, μια χορεύτρια αφαιρεί ραφές από μια φρέσκια πληγή στο πόδι της με τσιμπιδάκι, από όπου βγαίνει ένα μικροσκοπικό ομοίωμα μωρού, μια μεταφορά για «τη γέννηση ενός μιούζικαλ».
Εκτός από το τραγούδι και τον χορό, οι ερμηνευτές αλληλεπιδρούν με ρομποτικά σκυλιά και τρυπούν το δέρμα τους.
Η παράσταση ολοκληρώνεται με μια γυναίκα να υποβάλλεται σε αυτό που περιγράφεται με μεγάλα γράμματα στη σκηνή ως «το απόλυτο λίφτινγκ προσώπου».
Αγκίστρια ψαρέματος διαπερνούν τα φρύδια και τα μάγουλά της, παραμορφώνοντας τα χαρακτηριστικά της. Η παράσταση, σύμφωνα με πληροφορίες, χειροκροτήθηκε από το κοινό στο Βερολίνο.
Η υπόθεση διαδραματίζεται το 1816, έτος γνωστό ως «Έτος χωρίς Καλοκαίρι» λόγω των ασυνήθιστα χαμηλών θερμοκρασιών στο βόρειο ημισφαίριο μετά την έκρηξη του ηφαιστείου Ταμπόρα στην Ινδονησία.
Ήταν επίσης το έτος κατά το οποίο η Μέρι Σέλεϊ έγραψε το πρώτο προσχέδιο του Φρανκενστάιν, ενώ έκανε διακοπές στις όχθες της λίμνης της Γενεύης, με τη δημιουργία του τέρατος να αποτελεί θεματικό άξονα της παράστασης.
«Βρήκαμε ενδιαφέρον να εξερευνήσουμε το 1816 γιατί δείχνει πώς τα περιβαλλοντικά γεγονότα έχουν βαθιά επιρροή στην τέχνη και τη λογοτεχνία», είπε η Χολτζίνγκερ. «Ειδικά τώρα, βρήκαμε ενδιαφέρον να θίξουμε και τον φόβο της φύσης», συμπλήρωσε.
Η προηγούμενη παράστασή της Sancta είχε προκαλέσει διαμαρτυρίες, όταν παρουσιάστηκε στη Στουτγκάρδη, όπου χρειάστηκε να παρθούν μέτρα ασφάλειας για την προστασία των παραστάσεων.
Σύμφωνα με γερμανικά μέσα, συνολικά 18 θεατές σε δύο παραστάσεις στην πόλη χρειάστηκαν ιατρική φροντίδα λόγω ναυτίας και σοκ.
Η Χολτζίνγκερ είχε απαντήσει στους επικριτές λέγοντας πως όσοι παρακολουθούν την παράσταση θα έπρεπε να γνωρίζουν εκ των προτέρων τι θα δουν: «Αν δεν θέλετε να το δείτε, μην έρθετε».
Πρόσθεσε προκλητικά: «Όποιος δεν αντέχει τις απεικονίσεις βίας δεν πρέπει να πάει σε μια παράσταση που εμπνέεται από την Καθολική Εκκλησία».
Η παράσταση είχε προκαλέσει έντονες αντιδράσεις από εκκλησιαστικούς κύκλους στην Αυστρία, όταν παρουσιάστηκε στο Φεστιβάλ της Βιέννης τον Ιούνιο.