Ο διοικητής της Υπηρεσίας Προστασίας του Περιβάλλοντος των ΗΠΑ ή EPA, Λι Ζέλντιν, προανήγγειλε τη Δευτέρα την πρόθεσή του να τερματίσει τη στήριξη μιας λειτουργίας που, όπως δήλωσε, «μισούν όλοι οι οδηγοί». Πρόκειται για την τεχνολογία start-stop, η οποία σβήνει τον κινητήρα του αυτοκινήτου όταν αυτό σταματά προσωρινά, όπως σε φανάρια ή σε μποτιλιάρισμα.

«Start/stop τεχνολογία: όταν το αυτοκίνητό σου σβήνει σε κάθε κόκκινο φανάρι για να πάρουν οι εταιρείες ένα κλιματικό μετάλλιο συμμετοχής», έγραψε ο Ζέλντιν σε ανάρτησή του στο X (πρώην Twitter), η οποία έχει ήδη συγκεντρώσει πάνω από 8 εκατομμύρια προβολές. «Η EPA την ενέκρινε, όλοι τη μισούν, οπότε το διορθώνουμε».

Η λειτουργία αυτή είχε στόχο να μειώσει την κατανάλωση καυσίμου και τις εκπομπές ρύπων, σβήνοντας αυτόματα τον κινητήρα εσωτερικής καύσης, όταν το όχημα δεν κινείται. Ωστόσο, επικριτές αμφισβητούν την αποτελεσματικότητά της και τονίζουν ότι μπορεί να επιταχύνει τη φθορά της μπαταρίας ή του κινητήρα.

Η τεχνολογία start-stop, γνωστή και ως «off-cycle CO₂ reducing», εμφανίστηκε, σύμφωνα με τη New York Post, επί της προεδρίας του Ομπάμα το 2012, όμως εφαρμόστηκε ουσιαστικά πέντε χρόνια αργότερα μέσω νέων προτύπων για την οικονομία καυσίμου. Από το 1% των οχημάτων το 2012, η τεχνολογία εξαπλώθηκε στο 45% το 2021 και έως το 2023 συμπεριλαμβανόταν στο 65% των νέων μοντέλων.

Η EPA είχε εκτιμήσει στο παρελθόν ότι το σύστημα αυτό θα μπορούσε να βελτιώσει την κατανάλωση καυσίμου κατά 4% έως 5%, ωστόσο εκπρόσωπος της υπηρεσίας παραδέχθηκε ότι δεν καταγράφηκαν σαφείς μειώσεις στις εκπομπές ρύπων κατά τις δοκιμές.

Η Post αναφέρει πως αν ο Ζέλντιν προχωρήσει τελικά στην αλλαγή, οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν θα λαμβάνουν πλέον «πράσινες» πιστώσεις για την ενσωμάτωση της τεχνολογίας start-stop σε νέα μοντέλα, γεγονός που πιθανώς θα τις αποθαρρύνει από τη συνέχιση της χρήσης της.

Ο ίδιος διορίστηκε από τον πρώην πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ, με αποστολή να «απελευθερώσει την ευημερία μέσω της απορρύθμισης». Σύμφωνα με εκτελεστικό διάταγμα που υπέγραψε ο Τραμπ τον Ιανουάριο, η EPA και άλλες ομοσπονδιακές υπηρεσίες υποχρεούνται να καταργούν τουλάχιστον 10 κανονισμούς για κάθε νέο που προτείνεται.