Σε αγκωνάρι επαύξησης των εσόδων του 2025 ενδέχεται να εξελιχθεί το προσεχές Φθινόπωρο για τον τουρισμό. Πολλοί τουρίστες που αμφιρρέπουν για τον προορισμό διακοπών τους ή τα city break τους φαίνεται – σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία ότι επιλέγουν Ελλάδα.

Τούτων δοθέντων σε ανοδική τροχιά βρίσκονται τα φθινοπωρινά ταξίδια στην Ελλάδα, με τους μήνες Σεπτέμβριο και Οκτώβριο να εξελίσσονται σταδιακά σε νέα «αιχμή» της τουριστικής σεζόν.

Η Ελλάδα, όπως και συνολικά ο τουρισμός της Μεσογείου, βιώνει αξιοσημείωτη στροφή στη χρονική κατανομή των ταξιδιών. Οι υψηλές θερμοκρασίες, σε συνδυασμό με την ακρίβεια και το συνωστισμό στους δημοφιλείς προορισμούς κατά τους θερινούς μήνες, ωθούν ένα συνεχώς αυξανόμενο ποσοστό ταξιδιωτών να επιλέγουν φθινοπωρινές ημερομηνίες για τις ταξιδιωτικές τους αποδράσεις.

Ευκαιρίες για τουρισμό εκτός εποχής στην Ευρώπη

Η λεγόμενη «shoulder season» (το διάστημα μεταξύ της υψηλής και χαμηλής περιόδου) κερδίζει έδαφος και αναδιαμορφώνει τον τουριστικό χάρτη. Όπως επισημαίνει το Bloomberg, η νέα τάση ενισχύεται συνεχώς, επανακαθορίζοντας το μοντέλο του μαζικού τουρισμού στη Μεσόγειο. Οι ταξιδιώτες που δενδεσμεύονται από σχολικά ή επαγγελματικά προγράμματα επιλέγουν ολοένα και συχνότερα τον Σεπτέμβριο ή τον Οκτώβριο για να επισκεφθούν προορισμούς όπως η Ελλάδα, η Ιταλία ή η Ισπανία.

Ανοιχτοί σε ταξίδια πέραν της τουριστικής αιχμής εμφανίζονται οι Ευρωπαίοι, σύμφωνα και με την πρόσφατη έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ταξιδίων(ETC). Ο Ιούλιος και ο Αύγουστος παραμένουν οι πιο δημοφιλείς μήνες για καλοκαιρινές διακοπές, με το 25% να τους επιλέγει, αντίστοιχα, ωστόσο, ο Σεπτέμβριος αναδεικνύεται σε ισχυρό αντίπαλο, με το 22% των Ευρωπαίων να σχεδιάζει ταξίδια αυτόν τον μήνα.

Την ίδια στροφή στον τουρισμό στην Ευρώπη παρουσιάζει και η έκθεση «Travel Insights 2025 – Focuson Europe» από την Amadeus και τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού (UN Tourism) υπογραμμίζοντας τη δυνατότητα του τουρισμού εκτός σεζόν να σταθεροποιήσει τη ζήτηση καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.

Επειδή η χωρητικότητα των αεροπορικών εταιρειών τείνει να υπερβαίνει τις πραγματικές κρατήσεις -ιδίως μεταξύ Απριλίου και Σεπτεμβρίου 2025- οι οργανισμοί διαχείρισης προορισμών (DMOs) καλούνται να προσελκύσουν επισκέπτες σε περιόδους εκτός εποχής.Ευθυγραμμίζοντας τις προωθητικές προσπάθειες με τη χωρητικότητα των αεροπορικών εταιρειών, οι προορισμοί θα μπορούσαν να εξισορροπήσουν καλύτερα τις τουριστικές ροές και να αυξήσουν τα οικονομικά οφέλη.

Παράλληλα, σύμφωνα με την Advantage Travel Partnership, πολλοί Βρετανοί παραθεριστές αναζητούν εναλλακτικές ημερομηνίες ταξιδιών στις διακοπές, για να αποφύγουν το υψηλότερο κόστος του καλοκαιριού, την αυξημένη ζέστη και τα πλήθη. Νέα στοιχεία δείχνουν ότι οι κρατήσεις «shoulder season» με αναχωρήσεις μεταξύ Μαΐου και Ιουνίου είναι στο +13% σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι, ενώ για Σεπτέμβριο και Οκτώβριο αυξήθηκαν 20%.

Η άνοδος όσων κάνουν κρατήσεις κατά τη διάρκεια της ενδιάμεσης περιόδου υποστηρίζει την άποψη ότι θα πρέπει να επανεξεταστεί το παραδοσιακό ημερολόγιο των σχολικών διακοπών, σύμφωνα με την Julia Lo Bue-Said, διευθύνουσα σύμβουλο της Advantage Travel Partnership. Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε συντομότερες καλοκαιρινές διακοπές και σε παράταση άλλων όπως οι κατά το ήμισυ του εξαμήνου ή όλη τη διάρκεια του έτους, ώστε να αποφύγουν οι οικογένειες την υπερβολική ζέστη και ενδεχομένως να επωφεληθούν από χαμηλότερες τιμές.

Ταξίδι

Τα νούμερα

Τα επίσημα δεδομένα επιβεβαιώνουν την αλλαγή. Σύμφωνα με στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, τον Νοέμβριο του 2024 οι αφίξεις στην Ελλάδα αυξήθηκαν κατά 24% και τα έσοδα από ταξίδια κατέγραψαν άνοδο 45%, φτάνοντας τα 618 εκατ. ευρώ. Οι δαπάνες των Αμερικανών τουριστών αυξήθηκαν εντυπωσιακά κατά 78%, δείγμα της δυναμικής του φθινοπώρου.

Αντίστοιχα, η Aegean Airlines αναφέρει βελτιωμένη απόδοση για την περίοδο Οκτωβρίου-Δεκεμβρίου, με ιδιαίτερη άνοδο στις πτήσεις από και προς Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Όπως δήλωσε ο πρόεδρος της εταιρείας Ευτύχιος Βασιλάκης, η «σταδιακή εξομάλυνση» της εποχικότητας συνδέεται με την κλιματική αλλαγή και τις ηπιότερες θερμοκρασίες.

Η Delta Air Lines έχει καταγράψει εδώ και καιρό μια σταθερή μετατόπιση της αμερικανικής ζήτησης προς περιόδους χαμηλής ή μέσης αιχμής, ενώ η EasyJet εκτιμά ότι σύντομα θα καταφέρει να μετατρέψει την παραδοσιακά ζημιογόνα φθινοπωρινή περίοδο σε κερδοφόρα.

Αντίστοιχα, η αγορά των βραχυχρόνιων μισθώσεων παρουσιάζει σημαντική δυναμική το φθινόπωρο.

Σύμφωνα με την AirDNA, τον Οκτώβριο του 2024 οι κρατήσεις διανυκτερεύσεων ήταν αυξημένες κατά 18% σε σχέση με το 2023 και κατά 31% σε σχέση με τον Οκτώβριο του 2019.

Ταξίδι με αεροπλάνο

Ο βιώσιμος τουρισμός κερδίζει έδαφος

Η στροφή προς λιγότερο πολυσύχναστες και πιο δροσερές περιόδους εξυπηρετεί και τον στρατηγικό στόχο της βιωσιμότητας. Αυτό οδηγεί σε αποσυμφόρηση των τουριστικών προορισμών, επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και ενίσχυση των τοπικών οικονομιών και εκτός των μηνών αιχμής.

Όπως δήλωσε ο Ben Colbridge από την ExodusAdventure Travels, οι υψηλές θερμοκρασίες καθιστούν δυσκολότερη την πώληση πακέτων πεζοπορίας και ποδηλασίας τον Ιούλιο και τον Αύγουστο. Όλο και περισσότεροι επιλέγουν να ταξιδεύουν όταν οι καιρικές συνθήκες είναι πιο ήπιες, ενισχύοντας προορισμούς του φθινοπώρου αλλά και της άνοιξης.