Σε έναν κόσμο που κυριαρχείται από την ανάγκη για αποσύνδεση και επανασύνδεση με τον εαυτό μας, η φύση αποκτά νέο ρόλο: γίνεται προορισμός ευεξίας. Και τα πολυτελή ξενοδοχεία -ίσως απροσδόκητα- αναγάγουν την πεζοπορία σε πολυτέλεια.

Από τις ομιχλώδεις πλαγιές της Παταγονίας έως τα καταπράσινα μονοπάτια της Σικελίας, ολοένα και περισσότερα καταλύματα υιοθετούν μια νέα φιλοσοφία: προσφέρουν δραστηριότητες στη φύση χωρίς να στερούνται σπα, γκουρμέ γεύματα ή εξατομικευμένες υπηρεσίες.

Η τάση είναι σαφής: Οι ταξιδιώτες αναζητούν εμπειρίες που ενδυναμώνουν σώμα και πνεύμα, και τα ξενοδοχεία παγκοσμίως σπεύδουν να ανταποκριθούν.

«Υπήρξε μια αύξηση στον πεζοπορικό τουρισμό, ιδιαίτερα σε απομακρυσμένες περιοχές», λέει στο Travel + Leisure ο Sebastian Correa, αντιπρόεδρος του Explora Torres del Paine, ενός από τα πιο πολυτελή καταλύματα στη Χιλή. Η εταιρεία, η οποία διαθέτει ξενοδοχεία στην Αργεντινή, τη Βολιβία, τη Χιλή και το Περού, είδε τόσο μεγάλο ενδιαφέρον που επεκτάθηκε για πρώτη φορά εκτός της Νότιας Αμερικής: αυτό το καλοκαίρι, η Explora θα ξεκινήσει πεζοπορίες με οδηγό στη νότια Ισλανδία.

«Οι άνθρωποι θέλουν να βυθιστούν στη φύση για να καλλιεργήσουν την ολιστική τους ευεξία», συμφωνεί ο Tom Marchant, συνιδρυτής της ταξιδιωτικής εταιρείας Black Tomato. Η εταιρεία του παρουσίασε πρόσφατα ένα δρομολόγιο στη Γροιλανδία που περιλαμβάνει την ανάβαση στο Uummannaq, ένα τραχύ βουνό ύψους σχεδόν 1.220 μέτρων στη δυτική ακτή της χώρας. Η πολυτελής εταιρεία Extraordinary Journeys, εντωμεταξύ, έχει κλείσει πολυήμερες πεζοπορίες σε μέρη όπως η Ναμίμπια και η Τανζανία, λέει η διευθύνουσα σύμβουλος Elizabeth Gordon.

Ταυτόχρονα, ένας αυξανόμενος αριθμός ξενοδοχείων υψηλών προδιαγραφών αναλαμβάνουν να λειτουργήσουν ως κόμβοι πεζοπορίας. Το Sensei Lanai της Χαβάης, για παράδειγμα, ξεκίνησε ένα νέο καταφύγιο το 2024: το εξαήμερο πρόγραμμα αποτελείται από καθημερινές καθοδηγούμενες βόλτες στην καταπράσινη ύπαιθρο του νησιού, μαζί με προπόνηση γυμναστικής, γιόγκα και θεραπείες σπα μετά την πεζοπορία.

Στα Great Smoky Mountains του Τενεσί, το Blackberry Mountain ξεκίνησε μια εμπειρία HIIT που συνδυάζει διαλειμματική προπόνηση με πεζοπορικές εκδρομές. Και το Ranch, η διάσημη μάρκα ευεξίας που ξεκίνησε από το Μαλιμπού, άνοιξε πρόσφατα στην κοιλάδα Hudson της Νέας Υόρκης, με προγράμματα που κάνουν τους επισκέπτες να διανύουν έως και 16 χλμ. την ημέρα.

Στην Ευρώπη, η Rocco Forte Hotels έχει δημιουργήσει αυτό που αποκαλεί Great Hikes of Europe. «Κάθε ένα από τα καταλύματά μας έχει αναπτύξει τοπικές διαδρομές ανταποκρινόμενο στα αιτήματα των επισκεπτών», λέει η εκπρόσωπος Natalie Rucellai, είτε πρόκειται για έναν κύκλο 6,5 χλμ. ων στο Roslin Glen της Σκωτίας είτε για μια πεζοπορία 4 χλμ. στο φυσικό καταφύγιο Torre Salsa της Σικελίας. Το προσωπικό του ξενοδοχείου μπορεί να φροντίσει για έναν οδηγό, αν χρειαστεί, καθώς και για τη μεταφορά από και προς την αφετηρία του μονοπατιού και για ένα γεύμα πικνίκ. Στο Palazzo Fiuggi, ένα θέρετρο ευεξίας σε απόσταση 80 λεπτών οδικώς από τη Ρώμη, ένα νέο πρόγραμμα «πεζοπορία για μακροζωία» αποτελείται από διαμονές τριών ή έξι διανυκτερεύσεων που ενισχύουν την κοινότητα και τη σύνδεση σε ομαδικές εξορμήσεις στα Απέννινα.

Στο Μπουτάν, μια χώρα που συνδέεται εδώ και καιρό με την πεζοπορία, το Gangtey Lodge ξεκίνησε νέες πεζοπορίες σε συνεργασία με τους Guides of Bhutan. Αυτό το αυξανόμενο δίκτυο μονοπατιών περνά μέσα από δάση ροδόδενδρου και περνά από μοναστήρια και χωριά, δίνοντας στους ταξιδιώτες μια πιο κοντινή ματιά σε μέρη που είναι προσβάσιμα μόνο με τα πόδια.

Και στη Σρι Λάνκα, ο ξενοδοχειακός όμιλος Resplendent Ceylon έχει επισημοποιήσει ένα δίκτυο 14 μονοπατιών που διασχίζουν δάση και χωράφια τσαγιού. «Ήθελα οι ταξιδιώτες να επιβραδύνουν και να συνδεθούν πραγματικά με την ιστορία του τσαγιού της Κεϋλάνης», λέει ο ιδρυτής Malik Fernando. «Είμαστε ενθουσιασμένοι που ένας αυξανόμενος αριθμός επισκεπτών αγκαλιάζει το ταξίδι με τα πόδια».

Άλλα ξενοδοχεία αγκαλιάζουν την ύπαιθρο

Αυτές τις μέρες, η κουμπωμένη Marriott International δείχνει λίγο πιο χαλαρή. «Περίπου το 82% των μελών του Marriott Bonvoy που ερωτήσαμε ενδιαφέρονται για ταξίδια στην ύπαιθρο -και τουλάχιστον το 70% από αυτούς έκαναν ένα ταξίδι στην ύπαιθρο τον περασμένο χρόνο», λέει η Peggy Roe, επικεφαλής υπεύθυνη πελατών της εταιρείας.

Για να καλύψει αυτή τη ζήτηση, η Marriott έχει προσθέσει στο χαρτοφυλάκιό της δύο brands με επίκεντρο τη φύση. Το πρώτο, Postcard Cabins, λειτουργεί σε 29 προορισμούς στις ΗΠΑ, όλοι σε απόσταση μερικών ωρών από μεγάλες μητροπολιτικές περιοχές. Η Postcard, πρώην γνωστή ως Getaway, είναι μια συλλογή από μικρές κατοικίες που προσφέρουν απομόνωση χωρίς να στερούνται ανέσεων.

Η Marriott έχει, επίσης, ενώσει δυνάμεις με την Trailborn, έναν ξενοδοχειακό όμιλο που δραστηριοποιείται σε μερικά από τα πιο εντυπωσιακά φυσικά τοπία των ΗΠΑ, όπως το Εθνικό Πάρκο Rocky Mountain και η διαδρομή Blue Ridge Parkway. Σύντομα, οι επισκέπτες που επιλέγουν διαμονή είτε με την Trailborn είτε με την Postcard Cabins θα μπορούν να συλλέγουν πόντους στο πρόγραμμα Marriott Bonvoy. Παράλληλα, η εταιρεία αφήνει να εννοηθεί πως σχεδιάζει και άλλες συνεργασίες με έντονο «υπαίθριο» χαρακτήρα. «Αυτό που κινητοποιεί τους ταξιδιώτες σήμερα είναι τα πάθη τους», σημειώνει ο Roe. «Και η επαφή με τη φύση αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα».