Είκοσι ημέρες μετά τη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη που έχει συνταράξει την ελληνική κοινωνία ο παραιτηθείς υπουργός Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής θα τοποθετηθεί σήμερα για πρώτη φορά δημόσια, μιλώντας στην επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της βουλής που ξεκινά τις εργασίες της στις 10:00 το πρωί με κεντρικό θέμα τη διερεύνηση των διαχρονικών παθογενειών του σιδηροδρομικού δικτύου στη χώρα μας.

Το βασικότερο κεφάλαιο του πολιτικού σκέλους της φονικής σύγκρουσης των τρένων στα Τέμπη ανοίγει σήμερα, καθώς ο Κώστας Καραμανλής θα αναφερθεί διεξοδικά στα πεπραγμένα του στο υπουργείο, καταθέτοντας στοιχεία και έγγραφα που θα αποδεικνύουν σε ποια κατάσταση παρέλαβε το δίκτυο, ποιες πρωτοβουλίες έλαβε, ποια εμπόδια αντιμετώπισε αλλά και ποια λάθη έγιναν.

Θα αναφερθεί διεξοδικά στις επικρίσεις της αντιπολίτευσης και ειδικά του ΣΥΡΙΖΑ που τον χαρακτηρίζει όλο αυτό το διάστημα «κρυπτόμενο υπουργό», εξηγώντας ότι μέσω της θεσμικής οδού θα δοθούν όλες οι απαιτούμενες απαντήσεις για το ποιος ευθύνεται για τη διάλυση του ΟΣΕ και την «αποψίλωση» του προσωπικού. Στην ομιλία του αναμένεται να επικεντρωθεί στην επίμαχη σύμβαση 717 αλλά και στο deal που έγινε το 2017 με την Hellenic Train όταν ιδιωτικοποιήθηκαν τα τρένα. Δίνοντας μάλιστα το στίγμα των προθέσεών του, ο κ. Καραμανλής, φέρεται σημειώνει σε στενούς του συνεργάτες: «παρακολουθώ τον προκλητικό τρόπο με τον οποίο ο ΣΥΡΙΖΑ εργαλειοποιεί την τραγωδία. Είναι τουλάχιστον παράλογο να μη λογοδοτούν εκείνοι που καθυστέρησαν, 4,5 χρόνια, αλλά να εγκαλούν εκείνους που ξεμπλόκαραν και εντός ολίγων μηνών θα παραδώσουν τον έργο».

Να σημειωθεί ότι σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται ο κ. Καραμανλής να αποποιηθεί τις δικές του ευθύνες, ενώ τη σημερινή του εμφάνιση θα ακολουθήσει σειρά συνεντεύξεων. Το ενδιαφέρον εστιάζεται και στο γεγονός ότι έχουν κληθεί επίσης για ακρόαση στην επιτροπή οι πρώην υπουργοί Μιχάλης Χρυσοχοΐδης (2013 – 15), Χρήστος Σπίρτζης (2015-19) και ο νυν υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης ο οποίος έχει αναλάβει και αρμοδιότητες του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών.

Σημαντική θεωρείται επίσης και η παρουσία του υπουργού Επικρατείας, Γιώργου Γεραπετρίτη, ο οποίος εκτελεί χρέη αρμόδιου για τις Μεταφορές, καθώς αναμένεται να επαναλάβει ότι η κυβέρνηση έχει αναλάβει από την πρώτη στιγμή τις πολιτικές ευθύνες που της αναλογούν. Θα επισημάνει δε ότι μετά την τραγωδία των Τεμπών οι αντιδράσεις είναι άμεσες για τον καταλογισμό ευθυνών, ενώ πολύ σύντομα ο σιδηρόδρομος θα ξαναμπεί σε κανονικότητα με αυξημένες δικλείδες ασφαλείας.

Με νέα σύνθεση η επιτροπή

Η Επιτροπή θα συνεδριάσει με αλλαγές στη σύνθεσή της, καθώς τα κόμματα έχουν προχωρήσει ήδη σε αντικαταστάσεις. Συγκεκριμένα, η ΝΔ αντικαθιστά τον Κώστα Τζαβάρα με τον Δημήτρη Καιρίδη, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ αντικαθιστά τον Παύλο Πολάκη με τον Γιάννη Ραγκούση, που είναι ο νέος τομεάρχης Διαφάνειας, τον Σπύρο Λάππα με τον Νίκο Παππά, καθώς και τον Θεόφιλο Ξανθόπουλο με τον Χρήστο Γιαννούλη. Σημειώνεται ότι ο κ. Παππάς είναι ο αρμόδιος Τομεάρχης Υποδομών του ΣΥΡΙΖΑ και ο κ. Γιαννούλης ο αναπληρωτής του. Ακόμη, το ΚΚΕ αντικαθιστά τον Μανώλη Συντυχάκη με τον Χρήστο Κατσώτη. Ακριβώς λόγω της νέας σύνθεσης της επιτροπής αναμένεται να ανέβουν οι τόνοι καθώς για παράδειγμα οι κ. Νίκος Παπάς και Χρήστος Γιαννούλης ήταν εκείνοι που ανέβασαν αρκετά τους τόνους στην συνεδρίαση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής την περασμένη εβδομάδα πάλι για το θέμα των Τεμπών.

Οι προθέσεις Καραμανλή

Από το πως θα κινηθεί σήμερα στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας ο κ. Καραμανλής θα φανεί αν τελικά θα είναι ή όχι υποψήφιος στις εκλογές 2023. Ορισμένοι υποστηρίζουν ότι θα το ξεκαθαρίσει σύντομα αλλά κάποιοι άλλοι ότι προσπαθεί να κερδίσει χρόνο και αφού αργεί η προκήρυξη εκλογών από τον πρωθυπουργό, δεν θα ανοίξει ακόμα τα χαρτιά του. Στο Μέγαρο Μαξίμου παρακολουθούν στενά το θέμα και ζυγίζουν τις εξελίξεις, ενώ πληροφορίες αναφέρουν ότι θα προτιμούσαν το ζήτημα να ξεκαθαριστεί άμεσα και να μην σέρνεται για εβδομάδες. Κι αυτό γιατί αν τελικά ο Σερραίος πολιτικός δεν ζητήσει να τον κρίνουν οι συμπολίτες του, θα πρέπει να βρεθεί μια υποψηφιότητα ανάλογου πολιτικού βάρους.