Η εκπομπή «Αυτοψία» με τον Αντώνη Σρόιτερ, του τηλεοπτικού σταθμού Alpha, στο επεισόδιο που προβλήθηκε τα ξημερώματα της Παρασκευής (28/10) ασχολήθηκε με τον «υβριδικό πόλεμο» στον Έβρο και το ζήτημα της παράνομης μετανάστευσης.

Συνέντευξη από το σημείο παραχώρησε ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Τάκης Θεοδωρικάκος, που ανέφερε ότι τα ελληνικά σύνορα κατά μήκος του φράκτη είναι απροσπέλαστα.

«Το πλησιέστερο χωριό από εδώ που βρισκόμαστε είναι ο Πόρος, κοντά στις Φέρες και είμαστε δίπλα από το τεχνητό εμπόδιο που έχει κατασκευαστεί πριν από περίπου δύο χρόνια, ο λεγόμενος φράκτης, με τον οποίο η χώρα έχει ασφαλιστεί σε πολύ μεγάλο βαθμό, σ’ ένα συνολικό μήκος περίπου 37,5 χλμ. Τα 25 είναι εδώ και τα υπόλοιπα είναι στο βόρειο τμήμα, όπου συναντιούνται τα σύνορα της Ελλάδας με τη Βουλγαρία και την Τουρκία», τόνισε αρχικά ο κ Θεοδωρικάκος.

Σε ερώτηση για το αν έχει αποδώσει ο φράκτης, ο υπουργός απάντησε: «Από εδώ δεν μπορεί να περάσει απολύτως τίποτα. Αυτή είναι η εμπειρία της ελληνικής αστυνομίας, όλο αυτό το διάστημα. Πρακτικά, τα σύνορα εδώ είναι απροσπέλαστα. Οι προσπάθειες όλες που γίνονται και δυστυχώς πολλαπλασιάστηκαν το καλοκαίρι, έγιναν στο υπόλοιπο κομμάτι στο πολύ μεγάλο κενό πολλών δεκάδων χιλιομέτρων που υπάρχει ανάμεσα στα δύο σημεία του φράκτη».

Η επέκταση του φράκτη, η χρηματοδότηση του έργου και η ΕΕ

Έπειτα αναφέρθηκε στην επέκταση του φράκτη σε όλη τη συνοριακή γραμμή της Ελλάδας στον Έβρο ώστε όλα τα ελληνοτουρκικά σύνορα να έχουν το τεχνητό εμπόδιο. «Υπάρχει η απόλυτη απόφαση του συμβουλίου Εσωτερικών και Άμυνας να κατασκευαστεί φράκτης σε όλο το μήκος του ποταμού Έβρου. Υπολογίζουμε ότι θα είναι πάνω από 100 χλμ. Αυτή την στιγμή γίνονται οι τεχνικές προμελέτες για να δούμε ακριβώς το σύνολο των σημείων και πόσο θα φτάσει, αλλά είναι ένα έργο απολύτως απαραίτητο, αφού η εμπειρία απέδειξε ότι όπου υπάρχει φράκτης, υπάρχει και πανίσχυρη αποτροπή και δραστική αντιμετώπιση του προβλήματος».

Στη συνέχεια ερωτηθείς για το κόστος του έργου, είπε: «Αυτά είναι τα σύνορα της Ελλάδας με την Τουρκία, αλλά είναι και τα σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης με την Τουρκία, είναι τα σύνορα του δυτικού κόσμου με την Τουρκία. Διεκδικούμε, λοιπόν, από την ΕΕ να στηρίξει οικονομικά αυτή την προσπάθεια».

Πρόσθεσε ότι: «Η διεκδίκηση αυτή γίνεται στο ανώτερο δυνατό επίπεδο, όπως αντιλαμβάνεστε. Είναι ακόμη ανοικτό το τι θα συμβεί. Υπάρχουν πολλές χώρες οι οποίες είναι θετικές στο να στηριχτεί αυτή η προσπάθεια, διότι νιώθουν άμεσα την απειλή ότι πολλοί παράνομοι μετανάστες θα βρεθούν στο δικό τους έδαφος. Το θέμα είναι ανοικτό σε επίπεδο Ευρώπης, αλλά αυτό που θέλω να πω είναι ότι αυτή η κυβέρνηση έχει την πολιτική βούληση και την αποφασιστικότητα να χρηματοδοτήσει σε κάθε περίπτωση την κατασκευή αυτού του φράκτη. Άρα αυτός ο φράκτης θα γίνει και το επόμενο διάστημα θα δώσουμε το χρονοδιάγραμμα και όλες τις λεπτομέρειες που αφορούν στη χρηματοδότηση και τα τεχνικά χαρακτηριστικά».

«Θέλω να πω κάτι ξεκάθαρα», τόνισε, ο υπουργός και δήλωσε: «Η προσδοκία και ο στόχος που έχουμε – βλέπετε πόσο συμπαγής είναι αυτός ο φράκτης πέντε μέτρων, θέλουμε να είναι έτσι σε όλο το μήκος του ποταμού Έβρου προκειμένου να αισθανόμαστε απολύτως ασφαλείς».

«Η Τουρκία νομίζει πως μπορεί να εκβιάζει την Ελλάδα και την ΕΕ, αλλά δεν έχει τη δυνατότητα»

Σε ερώτηση για τις αντιδράσεις που προκαλεί ο φράχτης σε μερίδα της κοινωνίας καθώς αποκλείονται και αιτούντες άσυλο ή άνθρωποι που νομίμως αναζητούν μια καλύτερη ζωή, ο κ. Θεοδωρικάκος, απάντησε: «Δεν ισχύει αυτό. Οι άνθρωποι που μπαίνουν παρανόμως στη χώρα δεν είναι σε θέση να αποδείξουν την ταυτότητά τους, δεν έχουν χαρτιά να αποδεικνύουν την ταυτότητά τους, δεν έχουν διαβατήρια, δεν έχουν απολύτως τίποτα. Ποιός πολίτης στην Ελλάδα μπορεί να εγγυηθεί για την ταυτότητα και το ποιόν των ανθρώπων που θέλουν να μπουν στη χώρα μας; Αυτό είναι το πρώτο. Το δεύτερο σε ότι αφορά σ’ αυτή την περίοδο, οι άνθρωποι αυτοί – εκατομμύρια απ’ αυτούς ζουν στην Τουρκία εδώ και πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα, είναι εργαζόμενοι, έχουν ξεκινήσει τη ζωή τους».

«Επομένως, ότι ξαφνικά μεταφέρονται από την τουρκική στρατοχωροφυλακή στα σύνορά μας με πιεστικό τρόπο – και δεν θέλω να σχολιάσω και να μπω σε περαιτέρω λεπτομέρειες – είναι εξαιρετικά παράλογο και εντελώς αντίθετο με την λογική ότι κάποιος ενδιαφέρεται για τη ζωή αυτών των ανθρώπων. Στην πραγματικότητα, η γειτονική χώρα ενδιαφέρεται με ποιόν τρόπο θα τους εργαλειοποιήσει, δηλαδή, πώς θα χρησιμοποιήσει τον πόνο και τη δυστυχία που έχουν περάσει για να βρεθούν στη χώρα τους σε βάρος της Ελλάδας και της ΕΕ. Η Τουρκία νομίζει πως μπορεί να εκβιάσει την Ελλάδα και την ΕΕ, αλλά πρακτικά δεν μπορεί να εκβιάσει κανέναν πλέον».

«Δώσαμε 6.200 ευρώ για να μας περάσουν Ελλάδα»

Στην εκπομπή παρουσιάστηκαν και μαρτυρίες και μεταναστών που πέρασαν από τα σύνορα. «Ξεκινήσαμε το ταξίδι από την Κωνσταντινούπολη μέσα σ’ ένα βανάκι. Μετά μερικές ώρες φτάσαμε σ’ έναν σταθμό στην Αδριανούπολη. Εκεί επιβιβαστήκαμε σε τρία ταξί και πήγαμε στον Έβρο. Πέρασαμε μαζί με δύο διακινητές στα ελληνικά εδάφη. Στο δρόμο μας είπαν ότι θα μας παραλάβει ένα βαν. Περπατήσαμε πολύ μέχρι να φτάσουμε στην Εγνατία Οδό. Οι διακινητές μας άφησαν κι έφυγαν», είπε ένας απ’ αυτούς στην καμερα.

Ένας άλλος ανέφερε: «Ήμασταν πέντε πρόσφυγες όταν περάσαμε το ποτάμι. Κάθε ένας από εμάς έδωσε 6.200 ευρώ και μας συνόδευαν δύο διακινητές. Γνωρίζαμε ότι υπήρχαν ισχυρά αστυνομικά μέτρα και κρυβόμασταν όταν βλέπαμε τους φύλακες. Φοβόμασταν μην μας πιάσουν οι Τούρκοι και μας στείλουν πίσω στη Συρία».

Τα θωρακισμένα οχήματα-θηρία στην υπηρεσία της φύλαξης των συνόρων

Πέραν, όμως, του φράκτη, υπάρχουν και άλλα μέσα που χρησιμοποιούν οι αρχές. Κατά μήκος του φράκτη έχουν χτιστεί παρατηρητήρια με υπερσύγχρονες κάμερες, ενώ συνεχόμενες είναι και οι περιπολίες, ακόμη και τη νύχτα.

Στα πιο ευάλωτα σημεία του φράκτη εκεί όπου δεν έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή του περιπολούν τα νέα θωρακισμένα οχήματα της ελληνικής αστυνομίας, που οι υπεύθυνοι χαρακτήρισαν ως «θηρία». Είναι σχεδιασμένα να κινούνται σε οποιοδήποτε έδαφος, ανεξαρτήτως καιρικών συνθηκών και είναι ανθεκτικά ακόμη και σε πλήγματα με ρουκέτες.

Πρόκειται για ένα όχημα με 6,67 μέτρα μήκος, δυόμιση μέτρα ύψος και αντίστοιχο πλάτος. Διαθέτει αντιβαλλιστική θωράκιση για διαμετρήματα μεγάλου βεληνεκούς και καταιγισμό πυρών. Είναι θωρακισμένο και από νάρκες και έχει προστασία και από χημικά οπότε είναι προστατευμένο το πλήρωμά του (συνολικά δέκα άτομα) και απ’ αυτή την απειλή, εξήγησαν οι υπεύθυνοι. Τα πέντε αυτά οχήματα εκτός από τις περιπολίες συμμετέχουν σε ειδικές επιχειρήσεις εξάρθρωσης κυκλωμάτων διακινητών.

Ωστόσο, δεν απουσιάζουν και τα φαινόμενα έντασης και προκλήσεων από την τουρκική πλευρά με τους υπεύθυνος να παραδέχονται ότι «οι Τούρκοι πολλές φορές γίνονται προκλητικοί στις περιπολίες».