Θέματα ναυτιλιακής συνεργασίας -ενόψει και της ανάληψης της προεδρίας της ΕΕ από τη χώρα μας το πρώτο εξάμηνο του 2014, όπου θα δοθεί προτεραιότητα σε θέματα θαλάσσιων μεταφορών και θαλάσσιας πολιτικής- θα βρεθούν στο επίκεντρο της συνάντησης που θα έχουν το απόγευμα στο υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου στον Πειραιά, οι υπουργοί Ναυτιλίας Ελλάδας, Κύπρου και Μάλτας.

Νωρίτερα οι τρεις υπουργοί, θα γίνουν δεκτοί από τον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά, στο Μέγαρο Μαξίμου.

Στο επίκεντρο της συνάντησης του Κωστή Μουσουρούλη με τον υπουργό Συγκοινωνιών και Έργων της Κύπρου, Τάσο Μητσόπουλο και τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών της Μάλτας, Joe Mizz, θα εξεταστεί η πρόοδος των διαπραγματεύσεων σχετικά με την πρόταση κανονισμού για την ανακύκλωση των πλοίων στο Συμβούλιο της ΕΕ και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, αλλά και ο μηχανισμός παρακολούθησης και αναφοράς των εκπομπών αερίων από τα πλοία, αναφέρει το Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων.

Επίσης, θα γίνει αναφορά στον εορτασμό της «Ευρωπαϊκής ημέρας για τη θάλασσα» που φέτος στις 20 Μαΐου θα γίνει στη Βαλέτα της Μάλτας. Η χώρα μας έχει υποβάλει επίσημο αίτημα προς την ΕΕ για το 2016, η Ευρωπαϊκή ημέρα θάλασσας να γίνει στον Πειραιά.

Ένα ακόμα επίσης θέμα που θα απασχολήσει τους τρεις αξιωματούχους, είναι η δημιουργία του νέου ταμείου για την αλιευτική πολιτική που έχει προτείνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την περίοδο 2014-2020, το Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας και Αλιείας (ΕΤΘΑ).

Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτό που θα διατυπώσουν οι τρεις υπουργοί, ως κοινή θέση για το θέμα της ανακύκλωσης των πλοίων και της μείωσης των εκπομπών αερίων ρύπων από τα πλοία, είναι ότι ο ΙΜΟ είναι το κατάλληλο διεθνές όργανο, προκειμένου να επιτευχθεί η υιοθέτηση ενός διεθνούς νομοθετικού πλαισίου, δεσμευτικού για όλες τις χώρες και τα πλοία, ανεξαρτήτου σημαίας, διασφαλίζοντας ίσους όρους ανταγωνισμού.

Για το θέμα της ασφαλούς και ορθής ανακύκλωσης των πλοίων υπάρχει η σύμβαση του Χονγκ Κόνγκ που θα πρέπει να επικυρωθεί από επαρκή αριθμό κρατών έως το 2020, προκειμένου να τεθεί σε ισχύ. Για το θέμα αυτό υπάρχουν διαφωνίες εντός της Ευρωπαϊκή Ένωσης καθώς υπάρχουν προτάσεις για επιβολή φόρου στα υπό διάλυση πλοία, μείωση του χρόνου ανακύκλωσης, να δημιουργηθεί ένας κατάλογος εγκαταστάσεων διάλυσης ενώ ζητούνται και κυρώσεις σε πλοιοκτήτες που δεν θα συμμορφωθούν με τον κανονισμό.

Επίσης, ο μηχανισμός για την παρακολούθηση εκπομπών αερίων των πλοίων με το νέο νομοθετικό πλαίσιο θα αποτελέσει έναν από τους σημαντικότερους φακέλους που θα διαχειριστεί η ελληνική προεδρία στο Συμβούλιο της ΕΕ.

Το υπουργείο Ναυτιλίας με την ανάληψη της προεδρία της ΕΕ το πρώτο εξάμηνο του 2014, θα διαχειριστεί κρίσιμα θέματα που έχουν να κάνουν με τη θαλάσσια οικονομία, καθώς θα αναπτυχθούν συνέργειες και κοινά προγράμματα με ετέρους, προκειμένου να υπάρξει κοινή διαχείριση θεμάτων είτε αυτό αφορά ασφάλεια ναυσιπλοΐας είτε ακτοπλοϊκή συγκοινωνία είτε κοινές επιχειρήσεις.

Αναφορικά με το Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας και Αλιείας (ΕΤΘΑ) το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου έχει αναλάβει συντονιστικά όλους τους επιμέρους τομείς που έχουν σχέση με την ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική και τις δυνατότητες που υπάρχουν προκειμένου να υπάρξει ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, όπως ο θαλάσσιος τουρισμός, το σύστημα παρακολούθησης δραστηριοτήτων για το βυθό τη θάλασσας και τις δυνατότητες εξόρυξης που μπορεί να υπάρχουν, αλλά και ο τομέας των ιχθυοκαλλιεργειών.