Το κρίσιμο ζήτημα για τη Suzuki, είναι αν μπορεί να θεωρηθεί εταιρεία που για πρώτη φορά κατεβαίνει στα MotoGP, εφόσον τελικά επιστρέψει στο παγκόσμιο ταχύτητας. Είναι δυνατόν να εκληφθεί το 2014 ως η πρώτη της σαιζόν στα GP;

Η απάντηση σε όλες αυτές τις ερωτήσεις θα είναι πιθανότατα «ναι». Ο κανονισμός για τη σεζόν 2014 δεν έχει ακόμα καθαρογραφεί, παρότι τα διάφορα μέρη έχουν συμφωνήσει.

Ο λόγος είναι τώρα προφανής. Αναμένονται αλλαγές της τελευταίας στιγμής, αλλαγές που ίσως απαιτούνται για να τρέξει ομαλά το πρωτάθλημα του χρόνου, με υγιές και πολυφωνικό grid.

Ήδη οι διατάξεις του έχουν αλλάξει σχετικά με ένα πολύ σημαντικό ζήτημα. Υπό ειδικές προϋποθέσεις (φωτογραφική ρύθμιση για τη Suzuki) επιτρέπεται σε ομάδες που συμμετέχουν στην κατηγορία MotoGP να χρησιμοποιήσουν στη διάρκεια της σεζόν 9 κινητήρες, αντί των 5 κανονικά.

Αν όπως διαφαίνεται, η Dorna αλλά και οι ομάδες -εργοστασιακές και μη- δεχτούν να χαρακτηριστεί η συμμετοχή της Suzuki ως «νέα», τότε η τρίτη ιαπωνική εταιρεία των MotoGP θα απολαύσει για μία σεζόν ένα σημαντικό πλεονέκτημα.

Σε αυτό το ζήτημα υπάρχει μια μικρή εμπλοκή, καθώς η Dorna επιμένει η αντιπροσώπευση της Suzuki να γίνει μέσω μιας ήδη υπάρχουσας ομάδας και όχι μιας νέας εργοστασιακής.

Σύμφωνα με τον τεχνικό κανονισμό του 2014 που συμφωνήθηκε πέρσι στη Βαλένθια, προβλέπονται τα εξής στο ζήτημα των κινητήρων:

– Οι εργοστασιακές μοτοσυκλέτες δικαιούνται να χρησιμοποιήσουν κατά μέγιστο 5 κινητήρες ανά σαιζόν.

– Οι εργοστασιακές μοτοσυκλέτες που λαμβάνουν μέρος για πρώτη φορά μπορούν να χρησιμοποιήσουν έως και 9 κινητήρες, αλλά μόνο στη διάρκεια της πρώτης σεζόν συμμετοχής τους στο πρωτάθλημα.

– Όλες οι άλλες μοτοσυκλέτες δικαιούνται να χρησιμοποιήσουν έως και 12 κινητήρες ανά σαιζόν.

Οπότε το ερώτημα είναι: Μπορεί η Suzuki, η οποία αποσύρθηκε στα τέλη του 2011 από τα MotoGP λόγω της οικονομικής κρίσης, να θεωρηθεί ότι του χρόνου θα συμμετάσχει (πάλι) για πρώτη φορά;

Σύμφωνα με όσα ισχύουν σήμερα αυτό δεν είναι δυνατόν, αφού ο ισχύων κανονισμός επιτρέπει 9 κινητήρες για τους κατασκευαστές που συμμετέχουν για πρώτη φορά από το 2007 και μετά. Όμως ο όρος αυτός έχει απαλειφθεί από τον κανονισμό του 2014.

Πάντως μέσω ειδικών «φωτογραφικών» διατάξεων, το 2011 οπότε και αποσύρθηκε, η Suzuki είχε τη δυνατότητα χρήσης 9 κινητήρων. Ήταν η πρώτη εταιρεία που δεν είχε καταφέρει να ανταποκριθεί στην αλλαγή που επιβλήθηκε το 2009, σύμφωνα με την οποία στους τελευταίους 7 αγώνες της σαιζόν οι κατασκευαστές είχαν στη διάθεσή τους μόνο 5 κινητήρες.

Ο Loris Capirossi, θυμίζουμε, είχε χρειαστεί και 6ο κινητήρα για να αγωνιστεί στο GP της Αυστραλίας, έχοντας μπροστά του άλλους 2 αγώνες. Μετά, το 2010, πρώτη σεζόν ισχύος του ορίου των 6 κινητήρων ανά σαιζόν, η Suzuki είχε εξαιρεθεί, όταν έγινε φανερό ότι δεν μπορούσε να βγάλει το πρωτάθλημα με τόσο λίγα μοτέρ.

Η εξαίρεση επιτεύχθηκε με την προσθήκη μιας διάταξης που προέβλεπε ότι «οι κατασκευαστές μέλη του MSMA που δεν είχαν κάνει 2 τουλάχιστον νίκες σε στεγνό κατά τις σεζόν 2008 και 2009 μπορούν να χρησιμοποιήσουν 9 κινητήρες αντί 6». (Απόφαση της FIM μετά τον αγώνα του Brno, τον Αύγουστο του 2010).

Πέρα από τις εξελίξεις στο θέμα αυτό, η Suzuki συνεχίζει να βαδίζει στον δρόμο της επιστροφής. Στις επίσημες δοκιμές της Βαρκελώνης μετά τον εκεί αγώνα του Ιουνίου, τη νέα της μοτοσυκλέτα θα οδηγήσουν ο Nobuatsu Aoki και ένας «ευρωπαίος αναβάτης». Πρόκειται πιθανότατα για το De Puniet, που όπως επιβεβαίωσε τις προηγούμενες ημέρες, συζητά με την ιαπωνική εταιρεία αυτό ακριβώς το ενδεχόμενο.