Στα 45 του, ο Ρομέν Γαβράς εξακολουθεί να ζει μακριά από την υπερπροβολή, αποφεύγοντας επιδεικτικά τα Tiktok trends και τις υπερβολές των social media.

Ο γενειοφόρος δημιουργός αντιπαθεί κάθε παιχνίδι εντυπώσεων και προτιμά να κυκλοφορεί με απλές, χαλαρές μπλούζες – συχνά με στάμπες – ακόμα και από το Άγιο Όρος.

Στον λογαριασμό του στο Instagram συναντά κανείς μόλις τρεις αναρτήσεις, όλες σχετικές με τη δουλειά του, και ούτε μια δική του φωτογραφία· τον ακολουθούν μόλις 64.000 χρήστες.

Αντίθετα, η σελίδα της Έμιλι Ραταϊκόφσκι είναι γεμάτη εικόνες από ταξίδια, φωτογραφήσεις, στιγμιότυπα με μαγιό και lifestyle περιεχόμενο. Έχει 1.339 αναρτήσεις και σχεδόν 29 εκατομμύρια followers.

Και όπως έχει συμβεί και στο παρελθόν – με τη Ρίτα Όρα και τη Ντούα Λίπα να έχουν επίσης «υποκύψει» στη γοητεία του – όλοι αναρωτιούνται ξανά τι είναι αυτό που κάνει τον Γαβρά τόσο ελκυστικό στις πιο εντυπωσιακές, διάσημες και δυναμικές γυναίκες. Τι βρήκαν σε αυτόν οι δύο τραγουδίστριες, και τι βλέπει τώρα η Έμιλι Ραταϊκόφσκι, με την οποία απαθανατίστηκε πριν λίγες ημέρες, στις 10 του μήνα, πρώτα σε μπαρ και ύστερα στους δρόμους της Νέας Υόρκης;

Αντι-ήρωας

Παρότι έχει σκηνοθετήσει ταινίες όπως το «Athena» και το πρόσφατο «Sacrifice», ο Γαβράς δεν παύει να εκπροσωπεί το αντίθετο από ό,τι θεωρείται σήμερα «μοντέρνο». Δεν υπήρξε ποτέ influencer, ούτε θέλει να μετατραπεί σε κάποιο σύγχρονο pop icon. Το να κυνηγά κάμερες ή viral στιγμές δεν τον ενδιαφέρει καθόλου.

Θα μπορούσε εύκολα να το κάνει – είναι εξαιρετικός σκηνοθέτης – αλλά προτιμά να μένει εκτός παιχνιδιού. Αποφεύγει να προβάλλει την προσωπική του ζωή, δεν ανεβάζει stories και όταν εντοπίζει φωτογράφους σε events, προτιμά να περνάει από την άλλη πλευρά. Αυτή ακριβώς η στάση ζωής είναι που, τελικά, λειτουργεί καταλυτικά στη γοητεία του. Έχει δίπλα του γυναίκες όπως η Ρίτα, η Ντούα και τώρα η Έμιλι, χωρίς να χρειάζεται να ντυθεί εντυπωσιακά ή να επιδεικνύει brands. Η εικόνα του με ένα απλό t-shirt που γράφει «Άγιον Όρος – Το περιβόλι της Παναγίας – Mount Athos», δίπλα σε μία από τις πιο όμορφες γυναίκες του κόσμου, λέει από μόνη της πολλά.

H επιρροή του πατέρα του

Το να μεγαλώσει ως γιος του περίφημου Κώστα Γαβρά, βέβαια, δεν ήταν πάντα απλή υπόθεση. Ο πατέρας του τον μύησε από νωρίς στον παγκόσμιο κινηματογράφο, δείχνοντάς του Κουροσάβα, Ταρκόφσκι και Μπέργκμαν ήδη από τα 7 του. Όπως έχει δηλώσει στον Guardian: «Ο πατέρας μου με τάιζε με αριστουργήματα του κινηματογράφου από τότε που ήμουν πολύ πιτσιρικάς και όπως ήταν αναμενόμενο όταν έγινα 13 “κλώτσησα”. Του είπα ότι σιχαινόμουν τον Ταρκόφσκι και ότι η αγαπημένη μου ταινία ήταν το “Πολύ σκληρός για να πεθάνει”».

Από τα κινηματογραφικά πλατό της παιδικής του ηλικίας, πέρασε στη δημιουργία των πρώτων του φιλμ στα 14 του, μαζί με φίλους. Στην εφηβεία περιπλανιόταν στα παρισινά προάστια, συλλαμβάνοντας με την κάμερα εικόνες ωμής πραγματικότητας και ξεκινώντας να σκηνοθετεί μουσικά βίντεο.

Καπνίζει πολύ, μιλάει συχνά ωμά, αλλά η σκηνοθετική του ματιά είναι ισχυρή και ξεχωριστή. Από το 2010 συνεργάζεται με μεγάλους οίκους όπως Yves Saint Laurent και Adidas. Η μεγάλη στιγμή του ήρθε το 2012, με το «Bad Girls» της M.I.A., ένα βίντεο που πλέον θεωρείται icon. Ακολούθησε το «No Church in the Wild» των Jay-Z, Kanye West και Frank Ocean. Τα έργα του συχνά σχολιάζουν την κοινωνική ένταση: χαρακτηριστικό παράδειγμα το «Stress» των Justice, γυρισμένο σε υποβαθμισμένες γειτονιές το 2013, όπου μια συμμορία νεαρών προκαλεί χάος.

Ο Γαβράς αποφεύγει σταθερά τα φώτα. Ποτέ δεν διαφήμισε το όνομά του ούτε εκμεταλλεύτηκε το «βάρος» του επιθέτου του. Σε μια εποχή όπου οι περισσότεροι επιδιώκουν προβολή, εκείνος κρατά μια σχεδόν μυστηριώδη μορφή αρρενωπότητας, η οποία γίνεται ακόμα πιο έντονη καθώς απουσιάζει συνειδητά από τα social media.

Το 2018 σκηνοθέτησε τη Σαρλίζ Θερόν για το άρωμα J’Adore της Dior. Ένα χρόνο μετά έγινε γνωστή η σχέση του με τη Ρίτα Όρα. Εκείνος συχνά απέφευγε τους φωτογράφους, άλλοτε κρυβόταν πίσω της, άλλοτε τους αγνοούσε τελείως. Κατά τη διάρκεια της σχέσης αυτής ολοκλήρωσε το «Athena», μια ιστορία εκρηκτικής βίας στη γαλλική banlieue, που έλαβε θερμές κριτικές.

Η σχέση τους έληξε το 2021, με φιλικούς όρους, λόγω φορτωμένων επαγγελματικών προγραμμάτων και απόστασης. Όσοι τον γνωρίζουν λένε ότι ο Γαβράς δεν υπήρξε ποτέ άνθρωπος της επίδειξης, ούτε υποτάχθηκε σε επιβεβλημένα dress codes.

Από τη Ντούα στην Έμιλι

Μετά ήρθε η Ντούα Λίπα. Γνωρίστηκαν τον Φεβρουάριο του 2023 και πολύ γρήγορα έγιναν ζευγάρι. Οι παπαράτσι τους εντόπισαν στη Γαλλική εβδομάδα μόδας, εκείνον με τσιγάρο και σκούφο, εκείνη χαμογελαστή δίπλα του. Εμφανίστηκαν επίσημα στο κόκκινο χαλί των Καννών.

Το καλοκαίρι του 2023 η Ντούα ανέβασε φωτογραφίες τους στο Instagram με λεζάντες τρυφερού χαρακτήρα, όμως με την επιστροφή στις επαγγελματικές της υποχρεώσεις, η καθημερινότητά τους δυσκόλεψε. Ο Γαβράς δεν ήθελε να ζει με αποσπασματικές συναντήσεις. Έτσι, αποχώρησε αθόρυβα. Ο χωρισμός ανακοινώθηκε τον Δεκέμβριο.

Ο σκηνοθέτης επέστρεψε στη δουλειά και αφιερώθηκε στο «Sacrifice», για το οποίο έκανε γυρίσματα και στην Ελλάδα πριν κάνει πρεμιέρα στο φεστιβάλ του Τορόντο.

Και λίγους μήνες αργότερα, η είδηση της νέας του σχέσης με την Έμιλι Ραταϊκόφσκι έκανε τον γύρο του κόσμου. Οι πρώτες κοινές τους εικόνες από τη Νέα Υόρκη, μια έξοδος σε μπαρ στο Σόχο και μια βόλτα στο Central Park όπου εκείνος την κρατά στον ώμο, δείχνουν την αρχή ενός νέου ειδυλλίου.

Από τη μία η εξωστρεφής σταρ των social media, από την άλλη ένας άντρας που δεν χρειάζεται να πει πολλά ούτε να επιδείξει τίποτα για να εντυπωσιάσει. Κι όμως, αυτή η αντισυμβατικότητα είναι που κάνει τον Ρομέν Γαβρά τόσο ακαταμάχητο.