Περισσότεροι μαθητές, περισσότερες ώρες διδασκαλίας, περισσότερες εκπαιδευτικές μονάδες, περισσότεροι εκπαιδευτικοί.

Αυτή θα μπορούσε να είναι μια πολύ συνοπτική σύγκριση- τουλάχιστον σε επίπεδο αριθμών- του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος και εκείνου της Φινλανδίας, το οποίο πολλές φορές χρησιμοποιείται ως σημείο αναφοράς για την ανάδειξη κυρίως των προβλημάτων και των ανεπαρκειών της εκπαίδευσης στην Ελλάδα.

Σύμφωνα με έρευνα του εκπαιδευτικού ερευνητή Βασίλη Καλογήρου για λογαριασμό της εταιρείας συμβούλων εκπαίδευσης και σταδιοδρομίας Employ, τα αριθμητικά δεδομένα για το εκπαιδευτικό σύστημα της Φινλανδίας καταδεικνύουν ότι οι Φινλανδοί έχουν μια διαφορετική δομή στην εκπαίδευσή τους και γι’ αυτό δε μπορεί να γίνει άμεση σύγκριση με την Ελλάδα.

Κατ’ αρχήν, το μαθητικό δυναμικό της Ελλάδας, σύμφωνα με τα στοιχεία του 2005, είναι 66% μεγαλύτερο σε σχέση με αυτό της Φινλανδίας. Το 2005 φοίτησαν στα δημοτικά και τα  γυμνάσια της Ελλάδας 974. 054 μαθητές έναντι 111.339 στις αντίστοιχες βαθμίδες της Φινλανδίας.

Οι σχολικές μονάδες ήταν στην Ελλάδα 7.621 έναντι 3.579 στη Φινλανδία. Οι Έλληνες εκπαιδευτικοί σε δημοτικά και γυμνάσια ήταν 111. 339 ενώ οι Φινλανδοί συνάδελφοί τους στις αντίστοιχες βαθμίδες 44.300. Οι απόλυτοι αριθμοί δημιουργούν την εντύπωση πως οι Έλληνες εκπαιδευτικοί είναι πάρα πολύ περισσότεροι από τους Φινλανδούς, ωστόσο η αναλογία ανά σχολείο ήταν 12, 37 στη Φιλανδία και στην Ελλάδα 14,6. Με βάση αυτό οι Έλληνες καθηγητές είναι 17% περισσότεροι από τους Φινλανδούς.

Οι Έλληνες μαθητές περνούν πολύ περισσότερο χρόνο στην τάξη σε σχέση με τους Φινλανδούς συμμαθητές τους. Είναι χαρακτηριστικό πως οι ελάχιστες ώρες μαθήματος είναι 19 στη Φινλανδία και 25 στην Ελλάδα και οι μέγιστες 30 και 35 αντίστοιχα. Στις 9 τάξεις της υποχρεωτικής εκπαίδευσης οι ώρες στην Ελλάδα είναι 45,3% (!) περισσότερες σε σχέση με τη Φινλανδία.

Με πολύ απλά λόγια δηλαδή, στην Ελλάδα οι εκπαιδευτικοί είναι περισσότεροι και παράλληλα είναι περισσότεροι και οι μαθητές και στα σχολεία και οι ώρες διδασκαλίας.

Με αυτό το δεδομένο ίσως είναι ώρα να αναζητήσουμε περισσότερη ποιότητα και αποτελεσματικότητα…