Την πιο αισιόδοξη επίδοση στην ιστορία του κατέγραψε για το δεύτερο εξάμηνο του 2019 το 22ο Βαρόμετρο του Εμποροβιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΕΒΕΘ), με ιστορικά υψηλά για τον δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης στον νομό. Βάσει του Βαρόμετρου, οι πολίτες θεωρούν ως πιο σημαντικό έργο για την πόλη και τη ζωή τους την ολοκλήρωση και αναβάθμιση της Περιφερειακής Οδού, ενώ κρίνουν ως μέγα βραχνά την κατάσταση των αστικών συγκοινωνιών.

Ειδικότερα, στο 22ο Βαρόμετρο του ΕΒΕΘ, που διενεργεί η εταιρεία ερευνών και δημοσκοπήσεων Palmos Analysis, ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης στον Νομό Θεσσαλονίκης βρέθηκε στο -2, έναντι -7, που είναι ο αντίστοιχος εθνικός δείκτης και στο -6 που είναι ο αντίστοιχος δείκτης στην Ε.Ε.

Με βάση το 22ο Βαρόμετρο του Εμποροβιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, που παρουσίασε σήμερα ο γενικός διευθυντής της εταιρείας Palmos Analysis, Πασχάλης-Αλέξανδρος Τεμεκενίδης, οι καταναλωτές της Θεσσαλονίκης απάντησαν σε ποσοστό 53%, ότι η οικονομική πολιτική της κυβέρνησης κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, ενώ ένα 55% αυτών έκριναν πολύ ή και αρκετά σημαντικές τις φορολογικές εξαγγελίες, τόσο σε ατομικό, όσο και σε οικογενειακό επίπεδο.

Βελτιωμένες καταγράφηκαν και οι απαντήσεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους κατά το τελευταίο δωδεκάμηνο, με το 11% να διαπιστώνει φέτος τον Σεπτέμβριο αρκετή βελτίωση (έναντι αντίστοιχου ποσοστού 6% τον Μάρτιο του 2019), σύμφωνα με το Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων. «Υπάρχει μεγαλύτερη αισιοδοξία των νοικοκυριών για το επόμενο 12μηνο, εάν συγκριθεί η μέτρηση του Σεπτεμβρίου του 2019, με αυτή του Μαρτίου του 2019» επισήμανε ο κ. Τεμεκενίδης, προσθέτοντας ότι το 29% «βλέπει» αρκετή βελτίωση το επόμενο 12μηνο, έναντι του 16% τον Μάρτιο 2019.

«Φρένο» στην υπερχρέωση των νοικοκυριών

Στο μεταξύ, στο 10%, από 18% τον Μάρτιο του 2019, υποχώρησε το ποσοστό αυτών που απάντησαν ότι χρεώνονται ολοένα και περισσότερο. Παράλληλα, μειώθηκε στο 12%, από 15%, το ποσοστό των νοικοκυριών που υποχρεώνονται να «τραβούν» από τις αποταμιεύσεις τους για να τα βγάζουν πέρα, ενώ αυξήθηκε στο 23% (από 16% τον Μάρτιο) το ποσοστό των καταναλωτών που απαντούν ότι αποταμιεύουν λίγο.

Όσον αφορά στον δείκτη Επιχειρηματικών Προσδοκιών για τη βιομηχανία, στο νομό Θεσσαλονίκης αυτός εμφανίζεται σε οριακά αρνητικό έδαφος, παρουσιάζοντας μικρή πτώση σε σχέση με τον Μάρτιο 2019. Συγκεκριμένα, το ισοζύγιο θετικών-αρνητικών εκτιμήσεων του συγκεκριμένου δείκτη, βρίσκεται στις -2 μονάδες στον νομό Θεσσαλονίκης (+1 σε Εθνικό και -10 σε Ευρωπαϊκό επίπεδο). «Ο συγκεκριμένος δείκτης εμφανίζεται κατά το τελευταίο έτος να “φλερτάρει” με την εγκατάσταση σε θετικό έδαφος, αρκετά μακριά πλέον από τις σταθερά αρνητικές τιμές που καταγράφονταν από το 2009 μέχρι και το 2016-2017», τόνισε ο ίδιος.

Θετική μεταβολή για τις επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών & το λιανεμπόριο

Εξάλλου, σε θετικό έδαφος πέρασε για πρώτη φορά από την έναρξη των μετρήσεων του Βαρόμετρου ΕΒΕΘ ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών για τον τομέα των υπηρεσιών και αναρριχήθηκε τον Σεπτέμβριο του 2019 στο +21, όταν το προηγούμενο εξάμηνο βρίσκονταν στο -3.

Μεγάλη βελτίωση σημείωσε και ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών για το λιανικό εμπόριο, σε σχέση με τον «Μάρτιο 2019» και για πρώτη φορά στην ιστορία του Βαρόμετρου του ΕΒΕΘ πέρασε σε θετικό έδαφος. Συγκεκριμένα, το ισοζύγιο θετικών-αρνητικών εκτιμήσεων του δείκτη επιχειρηματικών προσδοκιών λιανικού εμπορίου» βρίσκεται στο +8 (από -10 τον Μάρτιο του 2019).

Περιφερειακή Οδός, έργα στο «Μακεδονία» και μετά… Μετρό

«Η κατάκτηση της πρώτης θέσης από την Περιφερειακή Οδό, πιθανώς οφείλεται στο γεγονός ότι στην έρευνα γνώμης ρωτήθηκαν και κάτοικοι εκτός πόλης, στην περιφέρεια του νομού», είπε ο αντιπρόεδρος του ΕΒΕΘ, Εμμανουήλ Βλαχογιάννης, εκφράζοντας τη μεγάλη του έκπληξη για την «κατάκτηση» από το Αεροδρόμιο της δεύτερης θέσης. «Προφανώς όμως οι πολίτες του νομού Θεσσαλονίκης θεωρούν ότι η επέκταση του “Μακεδονία” θα ανεβάσει συνολικά την τοπική οικονομία στη Θεσσαλονίκη», πρόσθεσε.

Στην πεντάδα των σημαντικότερων έργων για τη Θεσσαλονίκη, η Περιφερειακή πήρε 4,7 με ανώτατη βαθμολογία το 5, το αεροδρόμιο «Μακεδονία» 4,6, το Μετρό 4,4, η Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας 4,1 και η ανάπλαση της ΔΕΘ πήρε 4.

Η κατάσταση των αστικών συγκοινωνιών αποτελεί το μεγαλύτερο πρόβλημα για τους Θεσσαλονικείς (59%) και ακολουθούν η καθαριότητα του δημόσιου χώρου ( 49%) και το κυκλοφοριακό (47%). Σε μεγάλη απόσταση, στο 21%, βρίσκεται η μη ολοκλήρωση των έργων του μετρό.

«Μόλις 1/5 έθεσε επί τάπητος το Μετρό», επισήμανε ο κ. Τεμεκενίδης, προσθέτοντας «ίσως αυτή η κατάταξη να οφείλεται στο γεγονός ότι ακόμη οι πολίτες δεν έχουν εμπειρία της λειτουργίας του ή μία άλλη πιθανή εξήγηση, είναι ότι οι Θεσσαλονικείς δεν πιστεύουν πλέον ή δεν προσδοκούν την ολοκλήρωση των εργασιών του έργου, είναι (για αυτούς) απλώς καταλήψεις δρόμων, λαμαρίνες και ταλαιπωρία».

Για τις επιχειρήσεις η ολοκλήρωση και αναβάθμιση της Περιφερειακής Οδού, είναι επίσης το πιο σημαντικό έργο (4,6 στα 5), ενώ και αυτές δίνουν τη δεύτερη θέση στο αεροδρόμιο «Μακεδονία». Ωστόσο, οι επιχειρηματίες τοποθέτησαν με τις απαντήσεις τους στην τρίτη θέση την Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας, κατέταξαν στην τέταρτη θέση την ανάπλαση του εκθεσιακού κέντρου της ΔΕΘ και στην πέμπτη και τελευταία το μετρό, από πλευράς σημασίας.