Τι κάνει σήμερα η Ροζίτα Σώκου;

«Είμαι σχεδόν απένταρη μιας και μου έχουν κόψει κατά πολύ τη σύνταξή μου», λέει η μεγάλη κυρία της δημοσιογραφίας


ΕΛΛΑΔΑ
12:00
21/03/2012
Τι κάνει σήμερα η Ροζίτα Σώκου;
11
loading

Από τις πρώτες γυναίκες δημοσιογράφους της Ελλάδας, η Ροζίτα Σώκου άρχισε να ασχολείται επαγγελματικά με την κινηματογραφική κριτική το 1946. Γεννήθηκε στις 9 Σεπτεμβρίου 1923 στην Πλάκα και μεγάλωσε στο Ψυχικό.

Ο πατέρας της που ήταν δημοσιογράφος, θεατρικός συγγραφέας και εκδότης είχε μία τεράστια βιβλιοθήκη, την οποία εμπλούτιζε με κάθε νέα κυκλοφορία. Έτσι, εκείνη από πολύ μικρή άρχισε να διαβάζει πολύ. Ο παππούς της, ο Φώτης Μιχαηλίδης, ήταν φίλος του θεάτρου και του κινηματογράφου και την έπαιρνε μαζί του σε όλες τις ταινίες και τις θεατρικές παραστάσεις που παίζονταν στην Αθήνα. Εκείνη σε ένα τετράδιο αποτύπωνε τις κριτικές της από την εποχή του γυμνασίου.

Το 1937 έχασε τον πατέρα της, ο οποίος υπέφερε από πολύχρονη ασθένεια. Από την εφηβεία της εκείνη άρχισε να εργάζεται ως μεταφράστρια και ως καθηγήτρια ξένων γλωσσών.

Τελείωσε το Αρσάκειο Γυμνάσιο Θηλέων, τις τάξεις του Γαλλικού Ινστιτούτου Αθηνών και πήρε το «Cambridge Diploma of English Studies».

Μετά την ενηλικίωσή της, έδωσε εξετάσεις στη Σχολή Καλών Τεχνών και άρχισε να παρακολουθεί μαθήματα ζωγραφικής και όχι μόνο. Εγκατέλειψε όμως πολύ γρήγορα τη σχολή όταν γνώρισε το Γιάννη Τσαρούχη. Μαζί του αλλά και με άλλους νέους επίδοξους ζωγράφους ίδρυσαν έναν ερασιτεχνικό όμιλο που έμεινε γνωστός ως «σχολή Τσαρούχη».

Εκείνα τα χρόνια της γερμανικής κατοχής, η Ροζίτα Σώκου παρακολουθούσε μαθήματα στη θεατρική σχολή του Βασίλη Ρώτα. Μετά την απελευθέρωση, πήγε στην Αγγλία και παρακολούθησε μαθήματα στο πανεπιστήμιο «Lady Margaret Hall» της Οξφόρδης με θέμα τη λογοτεχνία του 20ου αιώνα.

Με την κινηματογραφική κριτική ασχολήθηκε το 1946 στο περιοδικό «Χόλλυγουντ». Στην εφημερίδα «Οι καιροί» δούλεψε από το 1948 μέχρι το 1950, στην «Ανεξαρτησία» το 1949. Στη «Βραδυνή» εργάστηκε την ίδια χρονιά μέχρι το 1955 ενώ παράλληλα δούλευε και στην αγγλική έκδοση της «Athens News» από το 1952 έως το 1980.

Το 1953 η Ελένη Βλάχου, που μέχρι εκείνη την περίοδο έγραφε την κινηματογραφική κριτική στην «Καθημερινή», της παρέδωσε τη στήλη, την οποία κράτησε για πολλά χρόνια. Ταυτόχρονα βέβαια εργαζόταν και σε άλλα μέσα. Το 1957 μεσολάβησε ο γάμος της με τον ιταλό δημοσιογράφο, Manlio Maradei, και έτσι εκείνη αναχώρησε για την Ιταλία. Ένα χρόνο αργότερα γέννησε την κόρη της, Ιρένε. Από την Ιταλία συνεργαζόταν με την Καθημερινή και εκεί γνώρισε για πρώτη φορά τον Κυριακόπουλο (μετέπειτα ΚΥΡ) τον οποίο σύστησε στην Ελένη Βλάχου.

Στην Ελλάδα επέστρεψε μαζί με την κόρη της το 1961 για να στηρίξει τη δημιουργία της εφημερίδας «Μεσημβρινή». Για πολλά χρόνια συνεργάστηκε με την Ταινιοθήκη της Ελλάδος. Έγραψε φυλλάδια και παρουσίαζε τις ταινίες πριν από τις κυριακάτικες προβολές τους.

Μετά το πραξικόπημα του 1967 η «Καθημερινή» έκλεισε. Έτσι, εκείνη άρχισε να εργάζεται στη δημιουργία του περιοδικού «Επίκαιρα» καθώς και σε άλλα περιοδικά. Από το 1965 άρχισε η συνεργασία της με την «Ακρόπολη». Λίγο αργότερα πήγε στην «Απογευματινή» στην οποία παρέμεινε μέχρι το φθινόπωρο του 2005. Έγραφε κριτική κινηματογράφου, αργότερα θεάτρου και στη συνέχεια έκανε τα πορτραίτα καλλιτεχνών και χρονογραφήματα αλλά και ανταποκρίσεις από κινηματογραφικά και θεατρικά φεστιβάλ. Στις ανταποκρίσεις της, έδινε αγώνα για ταλαντούχους δημιουργούς που αδικούνταν από το κατεστημένο. Πολύ συχνά βέβαια προτιμούσε να ασχοληθεί με τολμηρά θέματα όπως για παράδειγμα τη δεκαετία του ΄70, που αναφέρθηκε στην ομοφυλοφιλία κ.ά.

Όταν πάντως η «Καθημερινή» επανακυκλοφόρησε, έγραφε στο φύλλο της Κυριακής με το ψευδώνυμο Ειρήνη Σταύρου. Μέχρι το 1987 όμως καθώς τότε η Ελένη Βλάχου πούλησε την εφημερίδα στον όμιλο «Γραμμή» του Γιώργου Κοσκωτά. Έκανε ένα πέρασμα και από το Έθνος της Κυριακής καθώς και από άλλες εφημερίδες. Για πολλά χρόνια είχε μια σελίδα στο περιοδικό «Παιδί και Νέοι Γονείς».

Δεν διακρίθηκε όμως μόνο στην έντυπη δημοσιογραφία. Ξεχώρισε και στην τηλεόραση και το ραδιόφωνο. Εκεί είχε μία εκπομπή με συνεντεύξεις πολύ γνωστών ανθρώπων που μιλούσαν για τις χαρές και τις λύπες του επαγγέλματος που διάλεξαν καθώς και άλλη μία μαζί με τον Κώστα Φέρρη, με τίτλο «Λίθοι και κέραμοι».

Στην τηλεόραση έγινε γνωστή στην εκπομπή ταλέντων «Να η ευκαιρία». Ήταν μέλος της κριτικής επιτροπής μαζί με άλλους καλλιτέχνες. Έγινε ιδιαίτερα δημοφιλής στο πανελλήνιο και η εκπομπή σημείωσε υψηλά νούμερα τηλεθέασης.

Το 1992-93 είχε μια προσωπική εκπομπή στο «New Channel» με τίτλο «Οι επισκέπτες της νύχτας», στην οποία υποδεχόταν προσωπικούς της φίλους, επώνυμους και μη, για μια κουβέντα στο σαλόνι του σπιτιού της. Τρία χρόνια αργότερα εμφανιζόταν μια φορά την εβδομάδα στον Πρωινό Καφέ του ΑΝΤ1. Στις αρχές του 1997 το Κανάλι 5 επιχείρησε να αναβιώσει την επιτυχία του «Να η ευκαιρία», σε μια εβδομαδιαία εκπομπή με τίτλο «Όνειρα στο φως», όμως αυτή δεν κράτησε για πολύ.

Από το φθινόπωρο του 2006 διδάσκει Ιστορία Θεάτρου στη δραματική σχολή «Μέλισσα» της Έλντας Πανοπούλου. Και αυτή την περίοδο, όπως λέει η μεγάλη κυρία της δημοσιογραφίας στο newsbeast.gr, ετοιμάζει ένα βιβλίο, το οποίο θα είναι ουσιαστικά ένα ημερολόγιο της συνεργασίας της με τον Δ. Ποταμίτη στο θέατρο «Έρευνα».

«Το ανακάλυψα τυχαία ξεσκονίζοντας τη βιβλιοθήκη μου. Είναι όλη η συνεργασία μου μαζί του. Όλοι οι διάλογοι που κάναμε, τα πάντα. Βέβαια δεν ξέρω πότε θα κυκλοφορήσει. Είναι όλο σε χειρόγραφα και δεν μπορώ να προβλέψω πότε θα βγει. Ποτέ δεν ήμουν συστηματική στο γράψιμο», αναφέρει. Και συνεχίζει να μιλά για τη συνεργασία της στη σχολή της Έλντας Πανοπούλου.

«Δεν πάω εκεί ως πραγματική δασκάλα. Ουσιαστικά μιλάω με τους μαθητές μου για όλα. Περνάμε πολύ όμορφα. Με ρωτούν για παράδειγμα πως ήταν από κοντά οι ηθοποιοί που έφυγαν πρόσφατα από τη ζωή και εγώ τους λέω τις εμπειρίες μου. Εγώ πηγαίνω εκεί από αγάπη για τα παιδιά και από αγάπη προς την Έλντα», προσθέτει.

Βέβαια, όταν οι νέοι της ζητούν να τους συμβουλεύσει, εκείνη δεν το κάνει. «Το να δίνει κανείς συμβουλές είναι για να δίνει το δικαίωμα στον άλλο να του πει ότι “εσύ φταις για την αποτυχία μου”. Γι’ αυτό εγώ δε δίνω συμβουλές καθώς πιστεύω ότι το καλό και το κακό το γνωρίζουν πολύ καλά οι νέοι και έτσι αν τους δώσω μια συμβουλή, θεωρώ ότι είναι σαν να τους σπρώχνω να κάνουν το αντίθετο, μόνο και μόνο από κόντρα».

Το χόμπι της είναι η μαγειρική. Αν και κοντεύει να συμπληρώσει τα 90 δεν έχει σταματήσει στιγμή να μαγειρεύει. Τις Κυριακές καλεί κόσμο στο σπίτι της για να τους κάνει το τραπέζι. «Δεν έχω σπεσιαλιτέ. Κάνω δικά μου φαγητά και δεν μου άρεσαν ποτέ τα εύκολα. Εγώ πάντα ήμουν υπέρ των μπελαλίδικων φαγητών».

Η Ροζίτα Σώκου μιλά όμως και για την οικονομική κρίση και τις περικοπές που έχουν γίνει στους συνταξιούχους. «Μου έχουν κόψει τη σύνταξή μου. Αυτή την περίοδο παίρνω τα μισά χρήματα και πιστεύω απόλυτα ότι με κλέβει το κράτος διότι δούλεψα. Οι κρατήσεις που μου έκαναν, ήταν τεράστιες. Ζω με τα μισά και είμαι σχεδόν απένταρη», ξεκαθαρίζει.

Και πιστεύει ότι το μεγαλύτερο κακό στην ελληνική οικονομία προκλήθηκε όταν το ευρώ αντικατέστησε τη δραχμή. «Όταν βγαίναμε έξω για παράδειγμα και αφήναμε πουρμπουάρ 100 δραχμές, όλοι μας κοιτούσαν, νομίζοντας ότι έχουμε λεφτά. Δώστε τώρα 0,30 λεπτά σε ένα ζητιάνο και θα δείτε ότι θα σας κοιτάξει περίεργα. Έχει συμβεί αυτό που σας λέω. Μια φίλη μου για παράδειγμα πήγε σε έναν καθηγητή στο Μόναχο για να της εξετάσει το πόδι. Είχε μαζί 200 ευρώ νομίζοντας ότι αυτά τα χρήματα θα της ζητούσε. Εκείνος όμως της πήρε για την επίσκεψη 21,5 ευρώ. Γι’ αυτό οι ξένοι δεν μπορούν να καταλάβουν γιατί δε θέλουμε τις περικοπές», λέει χαρακτηριστικά.

Αναφέρεται βέβαια και στην εγκληματικότητα. «Δεν μπορώ να ακούω για προστασία του πολίτη. Εγώ μεγάλωσα στο Ψυχικό και θυμάμαι ότι βγαίναμε έξω να παίξουμε από το πρωί και δεν κινδυνεύαμε. Τώρα δεν βγαίνω καθόλου. Πρώτα γιατί δεν έχω λεφτά και δεύτερον γιατί φοβάμαι. Είμαστε όλοι σαν δούλοι και κλειδαμπαρωμένοι στα σπίτια μας για να μην μας επιτεθούν», σημειώνει.

Και τονίζει ότι έχει πάρα πολλά χρόνια να ψηφίσει. «Όταν ψήφιζα, συνήθιζα να βάζω μέσα στο φάκελο με τα ψηφοδέλτια τη φωτογραφία του Μάρλο Μπράντο. Αυτό έκανα κι ας ακούγεται αστείο. Ποτέ δεν πίστεψα ότι μόνο οι εκπρόσωποι ενός κόμματος έχουν δίκιο και όλοι οι άλλοι άδικο. Θεωρώ ότι σε όλα τα κόμματα υπάρχουν έντιμοι και αληθινοί άνθρωποι. Γι’ αυτό και πλέον έχω αποφασίσει να μην ψηφίζω και να απέχω από το θέμα των εκλογών. Αφήστε κιόλας που οι περισσότεροι μας κατέστρεψαν στην κυριολεξία».

Δείτε εδώ όλα τα πρόσωπα της στήλης «Πού βρίσκεται σήμερα;».

ΚΑΝΤΕ LIKE ΣΤΟ NEWSBEAST.GR

11
σχόλια
  1. avatar μπιλης

    εχει μεταφρασει το σολαρις

  2. avatar μπιλης

    μπιλης εχει μεταφρασει το σολαρις

  3. avatar Ολυμπία Αγωνιάδου

    Αν θυμάμαι καλά, αυτή έμαθε οικονομία, από το μάκρος των μανικιών της ζακέτας της και παλτό δεν είχε για τον ίδιο λόγο, τώρα που ξέρει και περισσότερα δεν θα μάθει; Σαν αυτή ήταν κι άλλες πολλές εκείνη την εποχή, από μίμηση μάλλον. Φήμες αναφέρουν για τ΄ αυτό ότι ήταν ένα σατανικό και καλά ενορχηστρωμένο σχέδιο γυναικών, ενός κεφαλοχωρίου, ώστε να μοιάζουν αν είναι δυνατόν, όλες οι γυναίκες της πατρίδος μας μόνον, στα μανίκια του ρούχου τους και για το μάκρος και μόνον. Αυτό έγινε κατ΄ επιταγήν μιας αρχόντισσας του ίδιου χωριού, η οποία έζησε στον ίδιο τόπο το 2001,5 προ της χιλιετίας του σκονταμού και η οποία υποστήριζε και γραπτώς μεν αλλά δεν διασώθηκαν τα κείμενα, μέχρι στιγμής βέβαια, ότι το φαγητό δεν πρέπει να παρέχεται αφειδώς και στον καθένα και ότι πρέπει να προσφέρετε πάντα λιτό. Ο κάθε ένας που το λαμβάνει να προσθέτει μέχρι τρία από τα συνοδευτικά στο πιάτο του, μόνος του και εάν αυτός επιθυμεί.
    Οι συνεχίστριές της, που ζουν ακόμη και σήμερα άγνωστο που και είναι μία, δύο, τρεις δεν θυμάμαι ακριβώς πόσες, διότι φευγαλέα το άκουσα κατά λάθος, λένε, ότι το επόμενο σατανικό σχέδιο από αυτά που σχεδιάζουν συχνά και συνήθως, είναι να κάνουν μία γυναίκα σύμβολο, να κόψει το αριστερό χέρι πρώτα που παίρνει και ακολουθεί και για το δεξί που δίνει. Για τους άνδρες είπαν ότι δεν χρειάζεται να κάνουν τίποτε, διότι κάνουν ΠΑΝΤΑ ότι τους λένε οι γυναίκες.
    Το δικό μου συμπέρασμα είναι, έπειτα από βαθιά σκέψη, ότι αυτό είναι μόνον και μόνον για την μαγειρική.

  4. avatar tsouk

    εμενα μου ειναι αρκετα συμπαθης απλα δεν καταλαβαινω γιατι ειναι κατορθωμα οταν ενας γνωστος τραβαει αυτα που τραβαει η πλειοψηφια των Ελληνων....

    1. avatar Ιρένε Μαραντέϊ

      Δεν είπε πουθενά πως είναι κατόρθωμα. Μίλησε γι'αυτό που ξέρει και βιώνει η ίδια, χωρίς συγκρίσεις. Οτι μας κλέβουν τα λεφτά που είναι δικά μας, αφού τα κρατούσαν από το μισθό μας όταν δουλεύαμε.
      Και κάτι άλλο. Μην ξεχνάτε πως ο δημοσιογράφος πάντα διαλέγει μερικά κομμάτια από μια συνέντευξη που μπορεί να κράτησε και τρείς ώρες, και διαλέγει, βάζοντας τίτλο, αυτά που θεωρεί πιο "πιασάρικα" για τον κόσμο, ακόμη κι αν ήταν μια πολύ σύντομη αναφορά μέσα σε ένα σωρό άλλα.

  5. avatar yanis

    μπράβο ! εξαιρετικά δημιουργική και πολυσχιδής

  6. avatar ineth

    Η Ροζίτα έχει μεταφράσει για τις εκδόσεις Κάκτος το βιβλίο Κυβεριάδα του Στάνισλαβ Λεμ (Σολαρίς) που είναι στην ουσία παραμυθάκι με δύο ρομπότ επιστήμονες. Πραγματικά σας το συνιστώ. Αναφέρω την μετάφραση γιατί δεν μπορώ να φανταστώ άλλον μεταφραστή να έχει μοχθήσει τοσο σκληρά για να εποδώσει κείμενο στα ελληνικά. Η δουλειά της πραγματικα΄με εντυπωσίασε.

  7. avatar Celtic

    ασε μας ρε γιαγιουλα...ετρωγες κι εσυ τοσα χρονια απο το αστειρευτο ποταμι του κρατικου κορβανα,και τωρα που στερεψε το καταγγελεις.αε πλεξε κανα ζιπουνακι.

    1. avatar hunter$&

      Τόσα ξέρετε, τόσα λέτε. Πιο κρατικό κορβανά, βρε άσχετοι? Τι σχέση είχε η Σώκου με το κράτος?

    2. avatar mowgli.gr

      πολύ ωραία τα λες . τον καιρό της αφθονίας μάζευε καμμία δεκάρα η κορόιδευε? τί να πουν όσοι ήταν πάντα σε περίοδο ισχνών αγελάδων .

      1. avatar Ιρένε Μαραντέϊ

        Όχι δεν μάζευε, γιατί ο μισθωτός δημοσιογράφος δεν μπορεί να κλέψει την εφορία, και την τελευταία δραχμή τη δηλώναμε. Επίσης γιατί το συγκρότημα Μπότση δεν έδινε ποτέ καλά λεφτά στους δημοσιογράφους. Προσωπικά μου έδιναν και λιγότερα από το κατώτερο της συλλογικής σύμβασης (αργότερα έκανα μήνυση, την οποία και κέρδισα).
        Και η μητέρα μου δεν ήταν από τους κριτικούς κινηματογράφου που πληρώνονταν με το μήνα από εταιρείες εισαγωγής ταινιών για να γράφει καλά για τις ταινίες τους.
        Επίσης δεν "μάζευε" γιατί δεν ανήκε σε κανένα κόμμα, και έτσι καμία κυβέρνηση δεν της έκανε "χάρες".
        Αν κάποιος από εσάς μπορεί να αποδείξει το αντίθετο, ας βγεί μπροστά να μας το πεί. Επώνυμα όμως!

Παρακαλούμε περιμένετε ...
Το newsbeast επιλέγει
Το newsbeast προτείνει