Η Κίνα, με τις πολλαπλές εμπορικές και πολιτισμικές της δραστηριότητες, είναι η τιμώμενη χώρα στη Θεσσαλονίκη και την 82η Διεθνή Έκθεση της.

Στην πρωτεύουσα της Κίνας –το πολυπληθές Πεκίνο, των 20 και πλέον εκατομμυρίων- η Ελλάδα συμμετέχει ως τιμώμενη χώρα στην 7η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης, στο πλαίσιο του Έτους Πολιτιστικών Ανταλλαγών και Συνεργασίας Πολιτιστικών Βιομηχανιών Ελλάδας-Κίνας.

Η Κίνα έφερε στη Θεσσαλονίκη κόκκινα φαναράκια για την καλή τύχη και το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΚΜΣΤ) στέλνει στη Μπιενάλε του Πεκίνου 27 έργα Ελλήνων καλλιτεχνών για «Το σώμα-την Ψυχή- τον Τόπο». Στα εγκαίνια της 7ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης του Πεκίνου στις 24 Σεπτεμβρίου 2017, στο παράλληλο πρόγραμμα της οποίας διοργανώνεται η έκθεση με τίτλο «Το Σώμα – Η Ψυχή – Ο Τόπος. Σύγχρονοι Έλληνες Καλλιτέχνες», η κεντρική ομιλήτρια θα είναι η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λυδία Κονιόρδου.

30izr7u4
Ελένη Παυλοπούλου, «Re-naissance», 2015

Φορέας διοργανωτής της έκθεσης, η οποία θα φιλοξενηθεί στο Εθνικό Μουσείο Τεχνών στην κινεζική πρωτεύουσα, με τη συμμετοχή 27 σύγχρονων Ελλήνων καλλιτεχνών είναι το ΚΜΣΤ. Στις 25 Σεπτεμβρίου θα πραγματοποιηθεί επίσης διεθνές συμπόσιο για τις εθνικές συνεργασίες με την Κίνα στον χώρο των εικαστικών τεχνών και θα μιλήσουν η αντιπρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του ΚΜΣΤ, καθηγήτρια Σοφία Καϊτατζή-Γουίτλοκ και η διευθύντρια του ΚΜΣΤ, Μαρία Τσαντσάνογλου.

Την έκθεση, που θα διαρκέσει από τις 24 Σεπτεμβρίου ως τις 15 Οκτωβρίου 2017, επιμελούνται η Μαρία Τσαντσάνογλου, διευθύντρια του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και η Συραγώ Τσιάρα, διευθύντρια του Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης.

Όπως αναφέρουν οι επιμελήτριες, στόχος της έκθεσης είναι να αναδειχθεί ο δυναμισμός και η εξωστρέφεια της σύγχρονης ελληνικής τέχνης σε μια χώρα που τα τελευταία χρόνια καταλαμβάνει σημαντική θέση στην διεθνοποιημένη καλλιτεχνική σκηνή. Η έκθεση επιδιώκει να τονίσει πώς οι υποκειμενικές αφηγήσεις, οι εμπειρίες και οι ερμηνείες στο έργο των σύγχρονων Ελλήνων καλλιτεχνών δίνουν μορφή σε θέσεις που αποκαλύπτουν την ολότητα της ύπαρξης.

alt3qj0x
Λίζη Καλλιγά, «Swimmers», 2007

Οι λέξεις «Σώμα», «Ψυχή» και «Τόπος», σηματοδοτούν βασικές παραμέτρους της καλλιτεχνικής πρακτικής. Ο «Τόπος» συνδέεται με το πολιτιστικό υπόβαθρο του καλλιτέχνη, η «Ψυχή» με την συγκίνηση και την υποκειμενικότητα, ενώ το «Σώμα» γίνεται ισχυρό όχημα για αυτοεκδήλωση, προσελκύοντας και το ενδιαφέρον για τις επιτελικές τέχνες.

Με προφανή έμφαση στην υλικότητα και την υφή, η έκθεση καλύπτει ευρύ φάσμα μέσων. Οι καλλιτέχνες που εκφράζονται μέσα από τη ζωγραφική και τη γλυπτική συνυπάρχουν με συναδέλφους τους που προτιμούν την εγκατάσταση, το βίντεο, το σχέδιο, τη χαρακτική ή τη φωτογραφία.

Κοινή βάση για όλους είναι το επίπεδο του οπτικού λεξιλογίου, το οποίο σηματοδοτεί τόσο το εγχώριο πολιτιστικό τους υπόβαθρο όσο και την ένταξή τους στο διεθνές καλλιτεχνικό περιβάλλον.

Το ΚΜΣΤ επιδιώκει με αυτή την πρώτη μεγάλη παρουσία σύγχρονων Ελλήνων καλλιτεχνών στο Πεκίνο να διευρύνει τις συνεργασίες του με φορείς και μουσεία της Κίνας. Για τον λόγο αυτό συμφωνήθηκε ανταποδοτική έκθεση σύγχρονων Κινέζων καλλιτεχνών στη Θεσσαλονίκη την άνοιξη του 2018, όπως αναφέρει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων.

ngh
Ράνια Μπέλλου, «Dreams and Reality», 2017

Οι συμμετέχοντες στην έκθεση καλλιτέχνες ειναι οι: Μπάμπης Βενετόπουλος, Αικατερίνη Γεγησιάν, Μανώλης Γιανναδάκης, Γιώργης Γερόλυμπος, Βαγγέλης Γκόκας, Ρίτσαρντ Γουίτλοκ, Κορνήλιος Γραμμένος, Βασίλης Ζωγράφος, Λίζη Καλλιγά, Χριστίνα Κάλμπαρη, Φωτεινή Καριωτάκη, Γιώργος Κατσάγγελος, Πάνος Κοκκινιάς, Σωτήρης Λιούκρας, Ανδρέας Λώλης, Αλέξανδρος Μαγκανιώτης, Δέσποινα Μεϊμάρογλου, Μανόλης Μπαμπούσης, Κώστας Μπασάνος, Ράνια Μπέλλου, Κωνσταντίνος Ξενάκης, Ελένη Παυλοπούλου, Βασίλης Πούλιος, Δανάη Στράτου, Πάνος Τσαγκάρης, Γιώργος Τσεριώνης, Έλλη Χρυσίδου

Στις 25 Σεπτεμβρίου θα πραγματοποιηθεί επίσης διεθνές συμπόσιο για τις εθνικές συνεργασίες με την Κίνα στον χώρο των εικαστικών τεχνών και θα μιλήσουν η Αντιπρόεδρος του ΔΣ του ΚΜΣΤ, καθ. Σοφία Καϊτατζή-Γουίτλοκ και η διευθύντρια του ΚΜΣΤ, Μαρία Τσαντσάνογλου.