«Οι πολίτες της Θεσσαλονίκης σαφέστατα και είναι θυμωμένοι και όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς έχουν μερίδιο ευθύνης στον θυμό, όμως, τα πράγματα θα εξομαλυνθούν και πρέπει να δούμε το μέλλον». Ο καθηγητής της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ, Αριστοτέλης Νανιόπουλος, εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ γιατί το ερώτημα «τι πρόβλημα αντιμετωπίζεις στην καθημερινή σου μετακίνηση», δεν είναι «trolling» στους κατοίκους της Θεσσαλονίκης, οι οποίοι για πολλές μέρες ταλαιπωρήθηκαν, μένοντας χωρίς μέσο μετακίνησης, εξαιτίας της πολυήμερης επίσχεσης εργασίας στον ΟΑΣΘ. «Είμαστε επιστήμονες και ο ρόλος μας είναι να βλέπουμε πιο μακριά. Δε μπορεί να υπάρξει μία πόλη χωρίς δημόσιες συγκοινωνίες και αυτό το εξετάζουμε σε βάθος χρόνου, μελετώντας και όλες τις νέες τάσεις που υπάρχουν διεθνώς», λέει ο κ. Νανιόπουλος, καλώντας τους πολίτες της Θεσσαλονίκης να καταθέσουν τον προβληματισμό τους και καινοτόμες ιδέες για το μέλλον των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς της Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο ερευνητικού έργου του ΑΠΘ και της εκστρατείας υπό τον τίτλο «Bus και Thess… να µοιραστείς την ιδέα σου για πιο καινοτόµα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς στη Θεσσαλονίκη;». Σύμφωνα, με τον καθηγητή, που είναι ο Συντονιστής του Ερευνητικού Έργου CIPTEC, «στόχος του έργου είναι η βελτίωση των μετακινήσεων στην πόλη, η αύξηση της ελκυστικότητας των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και έμμεσα της μείωσης της κυκλοφοριακής συμφόρησης και της δημιουργίας ενός φιλικότερου αστικού περιβάλλοντος για όλους». Οι ιδέες, όπως διευκρινίζει, μπορεί να αφορούν και εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης, όπως το κίνημα οτοστόπ, που ξεκίνησε να αναπτύσσεται τις ημέρες της απεργίας του ΟΑΣΘ.

«Η καλύτερη ιδέα κερδίζει»

Οι ιδέες κατατίθενται στην πλατφόρμα πληθοπορισμού (crowdsourcing platform), η οποία έχει αναπτυχθεί και είναι διαθέσιμη προς χρήση από κάθε ενδιαφερόμενο, στην ιστοσελίδα http://thess.ciptec.eu. Εκεί οι ιδέες διαδίδονται, αξιολογούνται, σχολιάζονται και θα βελτιώνονται από άλλους χρήστες. Η καλύτερη ιδέα που θα προκύψει από τους πολίτες θα επιβραβευτεί, ενώ όλοι οι συμμετέχοντες, που θα καταθέσουν ιδέες στην πλατφόρμα, θα συμμετέχουν σε κλήρωση δώρου για την επιβράβευση της συμμετοχής τους. Η δράση απευθύνεται σε όλους τους χρήστες και μη χρήστες των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. «Είναι μία ευκαιρία να ξανασκεφθούμε τον ρόλο και την μορφή των δημοσίων συγκοινωνιών, έτσι βλέπουμε το έργο, ως ένα πείραμα που θα επιτρέψει την εξαγωγή συμπερασμάτων για την αποτελεσματικότητα της μεθόδου του πληθοπορισμού σε ζητήματα αστικής διαχείρισης, διαχείρισης των μεταφορών και των μετακινήσεων. Για τον λόγο αυτό ενθαρρύνεται η λειτουργία της πλατφόρμας ως ανοιχτού φόρουμ διαλόγου, πέρα από τη συμβολική διαγωνιστική διάσταση που έχει»,αναφέρει Νανιόπουλος. Παράλληλα με τη δράση στη Θεσσαλονίκη, αντίστοιχες δράσεις θα πραγματοποιηθούν στη Φρανκφούρτη, στη Σιένα (Τοσκάνη) και στο Ρότερνταμ. Επιπρόσθετα, νέες καινοτόμες ιδέες και λύσεις για τα ΜΜΜ θα προταθούν και θα αξιολογηθούν και μέσω της υλοποίησης εργαστηρίων συμμετοχικού σχεδιασμού (co-creation workshops), όπου ενδιαφερόμενοι φορείς και εμπειρογνώμονες, από πολλούς επιστημονικούς κλάδους, καθώς και εκπρόσωποι της Κοινωνίας των Πολιτών, χρήστες και μη χρήστες των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, θα αναπτύξουν και θα εξελίξουν ιδέες που θα βελτιώσουν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.