Μετά την επενδυτική κίνηση του πλοιοκτήτη Γιώργου Προκοπίου να αποκτήσει τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, επιχειρείται να δοθεί λύση και στο πρόβλημα των ναυπηγείων Ελευσίνας, στη συγκεκριμένη περίπτωση μέσω της εισόδου του ιταλικού ομίλου Fincantieri στο νέο σχήμα της Οnex Shipyards του επιχειρηματία κ. Πάνου Ξενοκώστα.

Η γνωστοποίηση των επιχειρηματικών προθέσεων του ιταλικού ομίλου ανακοινώθηκε επισήμως από τον ίδιο τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνι Γεωργιάδη μετά την τηλεδιάσκεψη που είχε με τον υπουργό Εθνικής Άμυνας Νίκο Παναγιωτόπουλο, τον αναπληρωτής υπουργό Ανάπτυξης Νίκο Παπαθανάση, τον πρόεδρο και CEO της ONEX, Πάνο Ξενοκώστα και τον αντιπρόεδρο και γενικό διευθυντή ναυπηγήσεων του ομίλου Fincantieri, Giuseppe Giordo, ο οποίος και εξέφρασε το ενδιαφέρον του ομίλου να συμμετάσχει στην διαδικασία εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας σε συνεργασία με την ΟNEX. Σύμφωνα με τον κ. Γεωργιάδη, «έγινε ένα μεγάλο βήμα στη διαδικασία εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας. Ένας από τους μεγαλύτερους ομίλους Ναυπηγείων στον κόσμο, ο όμιλος Fincantieri, εξέφρασε γραπτώς το ενδιαφέρον του να ξεκινήσει τη διαδικασία για να συμμετάσχει στην προσπάθεια εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας σε συνεργασία με την ΟNEX. H Ελληνική κυβέρνηση καλωσορίζει αυτή την πρόταση και χαιρετίζει αυτό το εγχείρημα. Η Ελλάδα για να έχει ισχυρή ναυπηγική βιομηχανία χρειάζεται και τα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Τα τελευταία χρόνια δουλεύουμε σταθερά με τα Ναυπηγεία της Σύρου, του Σκαραμαγκά και της Ελευσίνας ώστε να φτιάξουμε επιτέλους ξανά μια ισχυρή ναυπηγική βιομηχανία στη χώρα για την οποία όλοι οι Έλληνες θα είμαστε πολύ υπερήφανοι».

Από την πλευρά του ο αναπληρωτής υπουργός κ. Παπαθανάσης εκτιμά πως «σηματοδοτείται η αλλαγή σελίδας στην Ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία της πατρίδας μας. Από την πρώτη στιγμή, η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, κ. Άδωνις Γεωργιάδης κι εγώ προσωπικά στηρίξαμε με όλες μας τις δυνάμεις τη διαδικασία εξυγίανσης των Ναυπηγείων, προσπαθώντας να βρούμε την κατάλληλη λύση έτσι ώστε να επιτευχθεί μια ανάπτυξη που αρμόζει στην ιστορική αυτή βιομηχανία. Μέσω της συνεργασίας της Fincantieri με την ΟΝΕΧ, τα Ναυπηγεία Ελευσίνας γυρίζουν σελίδα και θα βρεθούν σύντομα σε δυναμική τροχιά ανάπτυξης καθότι ο μεγάλος αυτός όμιλος εγγυάται τη συνεχή και αδιάλειπτη λειτουργία τους».

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης μεταξύ κυβέρνησης και επιχειρηματιών, αναλύθηκε λεπτομερές το σχέδιο εκμετάλλευσης των ναυπηγείων αλλά και οι διασφαλίσεις που μπορεί να προσφέρει η ελληνική κυβέρνηση. Κατά τον αντιπρόεδρο και γενικό διευθυντή ναυπηγήσεων του ομίλου Fincantieri, Giuseppe Giordo, αυτό που συμβαίνει είναι «ένα σημαντικό βήμα στην ελληνο-ιταλική επιχειρηματική συνεργασία. Στόχος μας είναι να συμβάλλουμε ώστε να δημιουργηθεί στην Ελλάδα μία από τις καλύτερες ναυπηγικές βιομηχανίες παγκοσμίως».

Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκαν και οι δηλώσεις του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της ONEX, κ. Πάνου Ξενοκώστα, λέγοντας πως «είμαστε πολύ χαρούμενοι που ξεκινά σήμερα μια πολύ μεγάλη συνεργασία. Έχουν τεθεί πλέον όλα τα θεμέλια ώστε να μπορέσει η εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας να οδηγήσει σε ναυπηγικό κόμβο ηγέτη για την περιοχή. Μαζί με τον κόσμο μας είμαστε σίγουροι ότι θα πετύχουμε».

Αφού ολοκληρώθηκαν οι διαβουλεύσεις, υπήρξε συνάντηση μεταξύ των αρμόδιων υπουργών και των εργαζόμενων στα ναυπηγεία Ελευσίνας, παρουσία του προέδρου και CEO της ONEX, Πάνου Ξενοκώστα. «Εκ μέρους των 600 εργαζομένων των Ναυπηγείων Ελευσίνας θέλουμε να ευχαριστήσουμε την Κυβέρνηση, τον Πρωθυπουργό, κ. Κυριάκο Μητσοτάκη τον Υπουργό, κ. Άδωνι Γεωργιάδη, τον Αναπληρωτή Υπουργό, κ. Νίκο Παπαθανάση καθώς και τον κ. Πάνο Ξενοκώστα της ONEX για την επιμονή τους όλα αυτά τα χρόνια. Είμαστε στην ευχάριστη θέση, μετά από πάρα πολλά χρόνια, να νιώθουμε υπερήφανοι ως εργαζόμενοι για την επόμενη ημέρα που έρχεται στα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Σας ευχαριστούμε όλους» σημείωσε ο κ. Νίκος Παναγιωτόπουλος ως εκπρόσωπων των εργαζομένων.

Οι λεπτομέρειες της συμφωνίας δεν έχουν γίνει ακόμη γνωστές, ωστόσο σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες η συνεργασία μεταξύ ΟΝΕΧ και Fincantieri θα είναι σε πολλαπλό επίπεδο και έχουν την πλήρη στήριξη της αμερικανικής αναπτυξιακής τράπεζας DFC (U.S. International Development Finance Corporation). Δεδομένου ότι ο ιταλικός όμιλος είναι ένας από τους μεγαλύτερους στην ευρωπαϊκή ναυπηγική βιομηχανία, το ενδιαφέρον στρέφεται όχι μόνο στη μετοχική συνεργασία αλλά και στη μεταφορά τεχνογνωσίας στο Ναυπηγείο της Ελευσίνας απ’ την ιταλική πλευρά για την ανάπτυξη τόσο του αμυντικού όσο και του εμπορικού τομέα.

Η εν λόγω αναφορά γίνεται γιατί βάσει του πλάνου που υπάρχει, θα διαχωριστούν οι δύο τομείς και θα αναπτυχθούν μέσα από ξεχωριστούς οργανισμούς εντός του ίδιου ομίλου. Θυμίζουμε πως το σχέδιο εξυγίανσης που έχει προταθεί και οφείλει να καταθέσει στο δικαστήριο η ONEX, η οποία έχει εξασφαλίσει τη στήριξη της DFC με ένα ποσό γύρω στα 235 εκατομμυρίων ευρώ, είναι στα πρότυπα εκείνου που εφαρμόστηκε για την εξαγορά του Νεωρίου Σύρου. Το εν λόγω σχέδιο προτείνει «κούρεμα» περίπου στο 50% των οφειλών που έχουν συσσωρευτεί (ανέρχονται γύρω στα 430 εκατ. ευρώ), μακροχρόνια περίοδος αποπληρωμής των υπόλοιπων οφειλών, αποπληρωμή στο ακέραιο των δεδουλευμένων των εργαζομένων (που ανέρχονται στα 35 εκατ. ευρώ), και επενδύσεις εκσυγχρονισμού των ναυπηγείων, ύψους έως 200 εκατομμυρίων ευρώ, σε βάθος δεκαετίας.